Konsum

2007/07/31

Assistans

Filed under: Gästspel — by konsum @ 20:03

Inskickat av Jenny:

För någon dag sen så kom det en tant som skulle handla av mig i kassan. Hon börjar med att ställa hela korgen på bandet och jag säger lite försynt att det blir lättare för mig om hon ställer korgen på den lilla hyllan på änden av bandet och lägger upp varorna på bandet istället:

Tanten: Va? Vad menar du?
Jag: På den lilla hyllan där…

Det slutar med att jag får gå runt, ställa korgen på hyllan och lägga upp alla hennes varor på bandet.

Jag: Det blir 76,50.
Tanten: Jag har ett sånt här kort också, säger hon och tar upp ett medmerakort. Hon drar det dock åt fel håll och upp-och-ned så jag gör det åt henne efter att hon fått pröva ett par gånger.

Jag: Tryck nu på D.
Tanten: C?
Jag: Nej D! D som i David.

Tanten trycker på C. Flera gånger dessutom så jag måste göra om allt igen.

Jag: Ange nu din PIN-kod.
Tanten: Va, vad är det?
Jag: Din kod till ditt kort så att du kan betala med det.
Tanten: Nämen något sånt har jag inte!
Jag: Jo, det har du. Annars hade du inte haft något kort. Det är alltså din bankkod du ska trycka in. Samma kod som när du tar ut pengar på bankomaten.
Tanten: Men det har jag aldrig gjort…

Det slutar med att hon får ta ett signaturkvitto och mannen bakom i kön får hjälpa henne med pennan.

42 kommentarer »

  1. Inte alla hästar i stallet..

    Kommentar av saran — 2007/07/31 @ 21:06

  2. AAAWWW jag orkar knappt läsa det!
    jag hade kreverat och ramlat av stolen. för jag struntar fullkomligt i om dom är födda på 1800-talet. man behöver inte göra sig dummare än vad man är för det.

    jag blev så trött av att läsa det där så jag måste nog gå och vila mig ett slag…
    suck…

    Kommentar av Frida — 2007/07/31 @ 21:07

  3. konsumkonsum! sätt dig bakom kassan nu va! det är ju dina anekdoter vi är ute efter, no offence Jenny.

    Kommentar av Jonte — 2007/07/31 @ 21:18

  4. En måttlig hjärnblödning kan te sig så, en kille på mitt förra jobb kom och sa att han inte kunde köra sin maskin, och den hade han kört i 20 år det var hjärnblödning. Men det är vanligtvis övergående.

    Kommentar av Peter — 2007/07/31 @ 21:43

  5. Det känns ändå ganska tryggt att kunden inte drar sitt kort själv på Konsum, utan att vi som sitter i kassan som gör det. Då kan man bara säga åt kunden att slå in sin kod och trycka på den gröna knappen… svårare än så är det inte… varför krånglar det sig ibland då? Vågar inte ens tänka tanken på vad som skulle hända om kunderna skulle börja dra sina kort själv :s

    Kommentar av wille — 2007/07/31 @ 22:05

  6. Aaaargh jag kreverar ju typ bara av att läsa skiten 😦

    Hehe. Till och med jag som ändå är relativt begåvad brukar ha problem med att dra mitt kort själv i såna där grejer. Alltid åt fel håll, typ, eller så funkar det bara inte. Därför är jag tacksam att det på mitt jobb är vi i kassan som drar kortet 😛 (Jag har lärt mig tekniken nu nämligen.)

    Kommentar av Jwohoo — 2007/07/31 @ 22:16

  7. Frida, du tänkte inte på att hon kanske var dement?

    Kommentar av Jens — 2007/07/31 @ 22:34

  8. Komplicerade saker 😉

    Kommentar av Henrik Sundholm — 2007/07/31 @ 22:50

  9. allt går så mycket fortare om folk betalar med pengar!

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/07/31 @ 23:06

  10. Jag förstår inte att hennes anhöriga låter henne handla helt själv, utan att någon följer med. Visst, jag förstår att de itne kanske har tid osv, men har hon så dålig koll kan ju både det ena och andra hända.

    Kommentar av Jennie — 2007/08/01 @ 00:22

  11. Varför inte spärra in sådana här folk? Männsikor likt dessa borde inte få härja på gatorna!
    Pfft!

    Kommentar av snaxman — 2007/08/01 @ 02:44

  12. Påminner mig om när ICA (Banken) började samarbetet med Migrationsverket.

    Kommentar av Pubis — 2007/08/01 @ 08:39

  13. Wille: Tja, på Ica Maxi drar kunderna sina kort själva och det är då en jäkla circus allt som oftast. Standardfraser är ”sen kan du pröva att vända på kortet”, ”testa dra lite snabbaren genom kortläsaren”, ”och så kan du få godkänna också. grön knapp.”

    Undrar om dessa människor ringer en hjälplinje när de kommit hem och ska ta av sig skorna=S

    Kommentar av Johan — 2007/08/01 @ 10:12

  14. När du blir gammal kommer du att dra ditt kort i maskinen som inte längre används, trycka din kod som du alltid haft trots att det räcker med ditt fingeravtryck, du kommer att höra sämre och röra dig långsammare… Märkligt eller hur?

    Kommentar av qqqqqqqqqq — 2007/08/01 @ 11:51

  15. Även Jenny kommer att bli gammal.

    Kommentar av barlon randolph — 2007/08/01 @ 15:45

  16. Jag tror den lilla tanten var dement av något slag, tex alzheimer. det lät exakt så, du får upprepa sakerna, men eftersom de inte har något korttidsminne så glömmer hon vad du sagt. Allt blir pannkaka! Man blir verkligen frustrerad men sen min mormor fick det har jag lärt mig att hantera det på ett annat sätt för nu förstår jag mer att alla inte är puckade lata ”kärringar” // Linnéa på VI

    Kommentar av Linnéa — 2007/08/01 @ 15:45

  17. Oh neeeej!
    Vad hemskt.

    Jag skulle koka.
    Det är säkerligen inte lätt för tanten, men ändå.. Huuja!

    Kommentar av Chili — 2007/08/01 @ 16:00

  18. Snacka om att jävlas! Ingen kan seriöst vara så dryg!

    Kommentar av Funkmeister — 2007/08/01 @ 16:33

  19. Äldre människor är enbart ivägen. Både i kön till kassan som på våra vägar. Så äre!

    Kommentar av sampes — 2007/08/01 @ 19:57

  20. H
    A HA underbart! I like oldies!

    Kommentar av Alvas pappas blogg — 2007/08/01 @ 23:22

  21. omg! jag hade blivit galen. Hur kan man komma inte förstå att lägga upp varorna på bandet? att äldre personer har svårigheter med att komma ihåg koder, och att de blandar ihop sina kort, det är lugnt. Men att lägga upp varorna på bandet är jävligt basic.

    Kommentar av svenil — 2007/08/01 @ 23:45

  22. Willie, kommentar fem (5).
    Tur för dem bakom i kön att inte framförvarande betalar med kontanter. Vem vet vad som kunnat hända då, med dig i kassan.. WHOOPS!

    Kommentar av matulda — 2007/08/02 @ 01:35

  23. På min arbetsplats har vi satt upp lappar med infon att man måste vänta med att dra sitt kort tills displayen visar ”dra kort”. Förvånansvärt få läser denna info. Jag orkar inte säga till längre, så de som tycker det är givande får stå och dra sina kort och förundras över att ingenting händer.

    Kommentar av Mo — 2007/08/02 @ 10:20

  24. Jenny. Det här är ingen rolig berättelse som platsar på Konsumbloggen. Det här är ett exempel på hur det kan vara att bli gammal.Det kunde vara din mormor eller farmor. En del kommentarer tar också upp det. Andra ondgör sig över att tanten får gå lös. Det kan ju faktiskt vara så att hon inte har några anhöriga som kan följa henne heller.Att hon är alldeles ensam. Suck. Visst blir man väl mer ledsen än irriterad?
    För övrigt så kan man bli snurrig över alla olika kortläsare och rutiner i olika affärer även om man inte hunnit bli dement (än), så det så.

    Kommentar av En Mamma — 2007/08/02 @ 11:16

  25. till matulda, kommentar 22:
    Hmmm… vet inte om det var ett smådiskret sätt att racka ner på mina skills i kassan… Inget fel på dom för övrigt… du är alltid välkommen att handla med kontanter av mig! 🙂

    Kommentar av wille — 2007/08/02 @ 19:26

  26. Vem har sagt att Konsumbloggen alltid måste vara rolig? Jag tycker inlägget är ett jättebra exempel på hur bisarrt det kan vara att sitta i kassan. Sådana incidenter kan man grubbla på i dagar. Varför betedde hon sig så etc.? Man kanske inte ska utgå från att avsikten var att vi skull garva åt tanten menar jag. 🙂

    Kommentar av bani — 2007/08/02 @ 23:33

  27. hm, jag har haft mm-kort utan betalfunktion och därmed utan pin-kod också. alltså så hade hon kanske planerat att bara få poäng och betala på annat sätt…

    Kommentar av Matilda — 2007/08/03 @ 00:33

  28. Visst är tanten skitjobbig när man sitter där i kassan och inte har lust att vara pedagogisk. Samtidigt kan jag reagera på att människor är så intoleranta. Och så fort någon sjuk eller förvirrad äldre människa visar sig blir folk upprörda. ”..borde inte få vistas ute.. gå hem med dig.. dumma tant..” Avståndet till de äldre ökar. Ingen har sin åldrande mamma hemma längre. Alla dör innanför låsta dörrar. Ingen respekterar de gamla som varit med och skapat den värld vi lever i.

    Så länge det inte är dryga översittarkärringar som fullt medvetet ställer korgen på bandet och vägrar hjälpa till så tycker jag faktiskt det hör till ens arbetsuppgifter att hjälpa till om man märker att en människa inte är van vid det som ska göras vid kassan. Jag tycker det är att jobba med service.

    Kommentar av Ung tant. — 2007/08/03 @ 10:09

  29. Men herre gud vilket liv över en sån vanlig incident. Klaga inte på Jenny som bemötte situationen precis som hon borde. Hon hjälpte ju damen! Sen att man kan bli irriterad och tänka andra saker är väl bara mänskligt eller? Jag har en gång suttit i kassan och vet att det inte är ett tacksamt arbete direkt. Om det är någonstans folk vågar gå och klaga så är det i kassan. Man får stressa aschelet av sig för att undvika långa köer. Vissa kunder försöker gång på gång blåsa butiken på pengar genom kuponger, påsar och ..oj låg den där oxfilen kvar i vagnen så tokigt!

    Respekt måste väl gå åt båda håll. Damen kanske kunde ha bett om hjälp. Även om man arbetar med service.

    Kommentar av annan Jenny — 2007/08/03 @ 14:31

  30. Du är bara för skön! Keep it up!

    Kommentar av WindowLicker — 2007/08/03 @ 15:02

  31. stackars stackars dig. jag hade nog inte haft det tålamodet.

    Kommentar av Johanna — 2007/08/03 @ 15:33

  32. Tanter är söta. 😉

    Kommentar av Bimbo Boy — 2007/08/03 @ 17:19

  33. hon måste vara från en annan planet

    Kommentar av Sanna — 2007/08/04 @ 23:40

  34. Aaaaahhhh shit jag hade verkligen fått ett ryck på henne 😀 Du måste ha starkt tålamod ^^

    Kommentar av Ezgi — 2007/08/05 @ 14:41

  35. Wille (inlägg 5):
    Tycker du allvarligt talat att det är bra att ni i kassan ska dra kortet? På ICA hinner man ju dra åt tre olika håll och slå koden medans kassören registrerar varorna. Med coops jäkla system måste ju damen i kassan först ta hand om varorna, därefter (sträcka sig för att) dra kortet, sen vänta på mig när jag slår kod, vänta på mig när jag inte fattar skillnaden mellan avbryt och ångra, för att sen lämna tillbaka kortet till mig (för det kan man ju inte skicka på bandet som ett kvitto). Jag som kund förstår inte hur ni kan tycka det är smidigare.

    Kommentar av Kristian — 2007/08/06 @ 15:28

  36. Även om damen ifråga har nån form av sjukdom så betyder det inte att man alltid har tålamod för såna kunder…..även vi i kassan kan ha dåliga dagar. Vet att man inte ska visa det men hur jävla lätt är det alltid….? Vi är inga robotar…..många tycks tro det.

    Kommentar av Jag — 2007/08/06 @ 18:51

  37. Alltså, jag är SÅÅÅ glad att jag inte jobbar i ett serviceyrke längre!!

    Kommentar av herregud.. — 2007/08/09 @ 10:02

  38. Jobbar på Ica;
    Tant: ”Fel pin-kod” Vad betyder det?
    Jag: Att koden du har salgit är fel.
    Tant: Nä, minsann det är det inte.
    Jag: Men försök igen då.
    Tant: Nu blir det ju betalt två gånger.
    Jag: Eftersom du inte har slagit rätt kod, kan det inte dras pengar från ditt konto.

    Det höll på så i tio minuter. Under tiden fick jag ringa på två extra kassor.
    Kärring.

    ”Jasså, var det såå du menade”
    .. avslutade hon.
    Jösses!

    Kommentar av Jenny — 2007/08/11 @ 14:14

  39. HAHA!
    jag har också varit med om en tant som körde precis samma sak, gällande kortköp… att hon inte hade kod, och aldrig hade tagit ut pengar… =)

    Kommentar av Gissa Bilden — 2007/08/12 @ 16:57

  40. Tycker synd om tanten.
    Inte nog med att hon hör dåligt och verkar lätt senil nu ska hon behöva oroa sig för vad det är för räkning som dimper ner i lådan från coop.
    Tycker att det var smått taskigt gjort att inte se till att det bara var poäng som drogs på kortet och inte så att hon betalade med det.
    Mer tragiskt över den dåliga empatin från dig i kassan.
    Och att vi som jobbar inom handlen inte skulle vara robotar.. hmm verkar som om du betedde dig som en robot mot tanten.

    Kommentar av Angela — 2007/08/14 @ 13:03

  41. haha, ja, såna är man ju med om ibland =)

    Det är också trevligt med äldre mânniskor som stirrar en djupt in i ögonen samtidigt som dom drar kortet och sen säger dom; -Gick det?
    =)

    Kommentar av Clashy — 2007/08/19 @ 16:38

  42. Vilken skojjig berättelse! Jag kan tänka mig frustrationen. Bra gjort iallafall mot tanten. Det är synd att de inte kan få mer hjälp i vardagen. Då kanske ni båda sluppit den lite jobbiga situationen.

    Kommentar av Manna — 2007/08/23 @ 01:16


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

