Konsum

2007/07/18

Hot om Sverker

Filed under: Gästspel — by konsum @ 17:05

Inskickat av Felix:

Jag jobbar på specialavdelningen (AKA ”non-food”) i en Maxibutik norr om Stockholm. I våras öppnade vi vår trädgårdskassa, som i huvudsak är till för kunder som köper utemöbler och andra specialprodukter.

Tidigt i somras kom det en kund som hade köpt en påse blomfrön för 14:90 som egentligen skulle kosta 9:90.

Kunden blir helt vansinnig när hon upptäcker detta, och fullständigt skäller ut min kollega som för tillfället satt i kassan.

Jag kommer till scenen och rättar till problemet och ber om ursäkt, varpå kunden ryter:

-Och så vill jag ha 100 kronor!
-Vår policy är att ge alla som upptäcker ett prisfel 25 kronor, och det har du ju redan fått, förklarar jag lugnande.
-25 kronor ja! Men jag ska ha 75 kronor i själsligt lidande, annars ringer jag till Sverker Olofsson i Plus!

Vi lyckas övertala henne att hon inte har rätt till de ytterligare 75 kronorna, och kunden stormar ut från butiken och ryter åt en liten pojke i tio-årsåldern som bara hade stått och sett på.

18 kommentarer »

  1. Hennes själ lider nog, med eller utan de där 75 kronorna.

    Kommentar av Whip — 2007/07/18 @ 17:56

  2. Tänk på den lille pojken då! Hans själsliga lidande pga hennes utbrott! HAN borde fått sjuttiofem spänn! *garvar*

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/07/18 @ 19:18

  3. Håller nästan med vhcbloggen, stackars pojke 😀

    Kommentar av Anna — 2007/07/18 @ 20:44

  4. jag tycker inte dom borde overtalat henne, utan latit henne kontakta sverker olofsson och ge honom ett gott skratt.

    Kommentar av Prinsessan — 2007/07/18 @ 22:07

  5. Vi hade en sådan kund i min butik nyligen. Han hade köpt juice som var möglig (datumet var ok, så det var inget sånt), och sedan druckit upp nästan hela, tills han märkte att det var 5 cm mögel i botten. Han krävde oss på tusen spänn! Stupid people exists everywhere!

    Kommentar av Anna Karin — 2007/07/18 @ 22:36

  6. det verkar som hon var lite arg

    Kommentar av Fröken Hund — 2007/07/19 @ 00:46

  7. Jag ska säga det nästa gång någon kund frågar varför en vara är så dyr hos oss.
    ”För att jag tar ut kompensation för mitt själsliga lidande jag genomgår av att jobba här”

    Men jag känner igen det, mot dumhet finns det inget vapen.
    (fast egentligen är det väl synd om dem människorna men jag har svårt för att vara empatisk då när dem står där och gnäller/skäller)

    Kommentar av Dix — 2007/07/19 @ 09:00

  8. Sverker har sänts oss som arbetar i butik som ett straff för våra försyndelser, eller nåt. Ända sedan han visade sin nuna i teve så har folk fått för sig att deras rättigheter inbewgriper allt från kompensation, inlösande av presentkort i direkta pengar, betalande med kvitton som de påstår är tillgodohavanden och att butikspersonal ska ha på sig ”bak-och-fram-skor” så de kan bocka och buga både framåt och bakåt.

    En annan sak; kunder som gnäller över att något är dyrt hos oss får alltid ett glatt ”Ja, den är inte värd mer” från Hasse som arbetat där i fyrtio år. Det är avväpnande om något kan jag säga.

    Kommentar av H Palm — 2007/07/19 @ 10:37

  9. Om ni tycker att retailbranschen är full av ”sverkrar” skulle ni bara veta hur det står till med e-handeln… vart och varannat mail och telefonsamtal innefattar sverkerhot och frågor om kompensation för alla möjliga och omöjliga situationer.

    ”Ni skrev 3-5 dagars leveranstid men paketet kom inte förrän efter helgen, det blir 6 dagar! Vad får jag för kompensation för detta? Jag ska ringa sverker, ni är oseriösa!” osv.

    Kommentar av H4mi — 2007/07/19 @ 11:09

  10. Det här är så oooootroligt påhittat.

    Kommentar av Laban — 2007/07/19 @ 11:32

  11. Hahaha, usch vad hemskt att det finns såna människor.

    Kommentar av Chili — 2007/07/19 @ 12:11

  12. Det själsliga lidandet den där damen ligger inne med kan omöjligt kompenseras med 75 pix. Det känns som att ge ett torrt kex till en människa som inte ätit på flera veckor. En livstid av själsligt lidande räddas inte av lite pengar, men kanske av möjligheten att få vara riktigt sur och agiterad mot en oskyldig då och då?

    Kommentar av barlon randolph — 2007/07/19 @ 12:39

  13. Sverker borde få en hundring för själsligt lidande för att han används som utpressning!

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/07/19 @ 15:11

  14. Anna-Karin – EEEW!! Jag tror också jag skulle krävt nån tusenlapp efter att ha druckit det där. Däremot inte sagt att jag skulle dyka upp på inköpsstället och skrikit som en galning, men eww… 5 cm mögel… fy fan.

    Kommentar av Mary — 2007/07/20 @ 02:05

  15. Sablarns Konsumbloggare som inte säger till en stackars bloggläsare att en av favvobloggarna hittat tillbaka till WP! Här sitter man, ensam och ledsen, och uppdaterar Metrovarianten i hopp om ett livstecken – DETTA kallar jag själsligt lidande, givetvis har jag redan kontaktat Sverker!

    Puss i ljumsken!

    Kommentar av Marcus — 2007/07/20 @ 11:38

  16. När jag jobbade på Indiska Magasinet som designassistent fick jag uppdraget att göra en ”rand” till en kjol. Det skulle vara i höstfärger, sagt och gjort jag komponerade ihop en snygg färgsättning. Sen ett halvår senare när den är ute i butik sitter jag och kollar på Plus. Det var då Sverker var upprörd över att de hade hittat giftiga barnkläder på indiska (ja det förstår man ju..)men så har han ”min” kjol där också! Och slänger den i spotunnan! Av den tarvliga anledningen att den var märkt ”Tvättas med liknande färger” och innehöll färgerna brunt, grönt, orange och blått. Då kunde man ju inte tvätta den med liknande färger enligt honom.!! För övrigt så har just Svenska Akademien tagit in verbet ”sverka” när det gäller att klaga på en vara…

    Kommentar av Bea — 2007/07/20 @ 14:33

  17. Marcus: Jag är ledsen över att ha orsakat dig detta, jag tänkte att det skulle driva Metrobloggen-läsarna hit om jag la in en länk i slutet på historien OCH tog bort möjligheten att kommentera på Metrobloggen. Skönt (och kul) att du har hittat tillbaka!

    En puss tillbaka.

    Kommentar av konsum — 2007/07/20 @ 16:16

  18. Har jobbat med kundtjänst via telefon och har några gånger hotats med Sverker, alltid har det varit de dummaste klagomålen som hotet med sverker dras till med. tex en kund ville ha en ny bläcktoner till skrivaren vi sålt på garanti, för att bläcket tog slut….

    Jag undrar hur mycket skit plusredaktionen måste sålla igenom varje vecka.

    Kommentar av Nash — 2007/10/21 @ 01:32


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

