Konsum

2007/07/10

Guldläge

Filed under: Coop — by konsum @ 08:19

Inskickat av Debbie:

Jag jobbade på en guldsmedsaffär i centrala Stockholm. Som de flesta guldsmedsbutiker så köpte vi in begagnat guld. Märk väl: även tandguld. Man tror ju inte att det ska behöva påpekas, men guldet skall naturligtvis vara rensat.

En dag kliver en liten, bestämd dam in i butiken. Typ 80 år gammal och med en uppsyn som typ skriker ”jag tänker inte ta nån skit, din lilla odugliga expedit”.

Jag: Kan jag hjälpa till med något?
Tant: Fnys. Köper ni guld?
Jag: Ja, det gör vi.
Tant: Va får jag för det här? (Slänger upp en hel lösgom på disken. Alltså, med tänder och allt)
Jag: …guldet måste vara rensat. Vi tar inte emot det annars.
Tant: Vad menar hon, lilla människan? (Tanten tar upp sin käpp och petar mig, ganska hårt, i magen med den)
Jag: …men…

Innan jag hinner säga nåt mer traskar tanten ut ur butiken mumlandes nåt om ”dagens ungdom” och ”förfärlig service”.

Jag och min kollega spenderar sen 45 minuter med att bråka om vem av oss som ska bli tvungen att flytta den äckliga lösgomen från disken, tills vi kommer på att allt begegnat guld ska skickas in till huvudkontoret. Vi packar in den fint i en ask och skrattar gott när vi tänker på att kärringen på lagret ska packa upp den.

13 kommentarer »

  1. Denna har jag läst förr..?

    Kommentar av Helena — 2007/07/10 @ 08:31

  2. Ja, den var publicerad på metrobloggen. Jag ville bara klämma in den här där den hör hemma.

    Kommentar av konsum — 2007/07/10 @ 08:34

  3. Ah, det förklarar. Jag kände också igen. Lika rolig här. 😀

    Kommentar av Veronika — 2007/07/10 @ 08:52

  4. ”Vad menar hon, lilla människan?”

    Kommentar av Piddster — 2007/07/10 @ 09:28

  5. Vilken skön replik 😀

    Kommentar av Piddster — 2007/07/10 @ 09:29

  6. usch vad äckligt..

    Kommentar av lisa — 2007/07/10 @ 11:20

  7. Way 2 go 😉

    Kommentar av Henrik Sundholm — 2007/07/10 @ 11:45

  8. Jag skulle haft svårt för att inte peta tillbaka… Ò_ó

    Kommentar av Anna — 2007/07/10 @ 13:54

  9. @Anna: Jag skulle lätt snott käppen och poke’at ut den äckliga tanten från affären >=/ Hatar snäsiga gamlingar som tror dom kan göra som dom vill bara för att ”dom har ju varit med så länge och borde respekteras”…

    Kommentar av Zero — 2007/07/10 @ 22:16

  10. Inte bara på metro-bloggen, för jag har nämligen läst den här förut också. Men, men … 🙂

    Kommentar av Alexandra — 2007/07/11 @ 00:27

  11. ja. har den inte varit publicerad förut? fast då var det i en matbutik?!

    känner så väl igen den och jag läste inte den här bloggen på metro

    Kommentar av lollo — 2007/07/13 @ 12:19

  12. Jag tycker det är så konstigt att någon har guld i löständerna.
    Har man verkligen det?Jag har jobbat på ålderdomshem och hjälpt många med lösgommar och aldrig sett någon metall öht i dem?!

    Kommentar av monix — 2007/07/18 @ 11:19

  13. Ärligt, jag tycker den som skickat in historien, debbie, är precis lika snuskig som tanten. Om inte värre, hon har ju själv tagit emot den superäckliga lösgommen sen skickar hon den vidare till ytterligare en person som ska packa upp och rengöra den. Det känns mycket märkligt att hon får klaga på tanten när hon är minst lika ond och vidrig själv.

    Kommentar av Elina — 2007/08/11 @ 16:31


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

