Konsum

2007/07/07

Donationsmöjlighet

Filed under: Coop — by konsum @ 13:28

Jag har vaskat fram en liten donationslänk i spalten till höger. Det ska inte tolkas som att man måste donera pengar, det är helt enkelt ett sätt för mig att slippa tänka på reklam eller inte reklam (förutsatt att någon vill lämna bidrag såklart).

Nackdelen är att man måste skapa ett Payson-konto, men det är smärtfritt och går på femton sekunder.

Om du inte känner för att donera idag så ska du absolut inte känna dåligt samvete, kanske passar det bättre en annan dag, eller kanske har du helt enkelt inte råd eller lust att ge bort dina surt förvärvade kronor.

Alla orsaker är godtagbara, och jag blir överlycklig för minsta lilla bidrag. Allt kommer att gå till att sköta om och ta hand om bloggen, jag kommer inte att köpa snask för ett enda öre.

UPPDATERING:
Man kan nu också använda PayPal.

20 kommentarer »

  1. Till paypal kan folk skicka pengar med endast sitt kontokort. Kanske skaffa en sådan knapp också? För en del gillar inte att alla kräver att man ska vara medlem överallt…

    När jag ändå tänker på det så undrar jag varför inte butiker av diverse slag bara kan sänka sina priser istället för att be kunderna bära omkring på ett medlemskort i plast (har man en 10-15 favvisbutiker blir plånboken plötsligt väldigt full)… Eller varför inte iaf bara be om tillåtelse att lagra kundens id-kort-barcode och scanna vid köp…

    Nämen så jag svammlar! =)

    Kommentar av Vidde — 2007/07/07 @ 19:36

  2. BodyShop har det så.. man får viseligen ett plastkort, men det ræcker att kunna uppge personnummret i affæren før att man ska få bonus. Det ær bra. 😀

    Kommentar av Ylwa — 2007/07/07 @ 19:56

  3. Vidde: Sant, jag tänkte att Paypal var krångligare men jag såg inte den lilla avdelningen nere till vänster – ”Don’t have a PayPal account?”. Nu har man två alternativ till donering.

    Har för mig att det var prat om ett smart card där alla bonuskort kunde samlas, det vore något.

    Kommentar av konsum — 2007/07/07 @ 19:59

  4. Jag har knappt till mat denna månad, men nästa månad ska jag definitivt göra åtminstone en mindre donation – och för all del köp gärna lite snask för det.

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/07/08 @ 02:29

  5. Vidde och konsum: Det är tekniskt möjligt att lagra all sådan information i bankkortens chip. Problemet är att butikskedjorna gärna vill ha sitt varumärke synligt i din plånbok…

    Kommentar av alder — 2007/07/08 @ 15:23

  6. Jag undrar följande: är det kutym att göra en lista med de som donerat pengar? Jag vill gärna ge creds till de som gör det, men jag vill heller inte att det ska ge känslan av att de som donerat är bättre än andra, att det på något sätt ska sätta press på människor…

    Kommentar av konsum — 2007/07/08 @ 15:29

  7. […] Konsumbloggen sträcker fram […]

    Pingback av Beta Alfa » Smått & naggande gott för en söndag — 2007/07/08 @ 16:18

  8. Kort fråga bara?
    Vilka omkostnader har du i ditt bloggande? Kan man ladda ned något från din blogg? I min skalle ter sig denna begäran, eller vad du vill kalla det, ganska knäpp men du har kanske andra skäl att ta betalt för det du skriver?! Om dessa donationer går till några bra ändamål tycker jag du skall låta det framgå, för hur dyr är denna blogg att driva? Min blogg kostar inget mer än tiden det går åt att skriva något. Sorry, men jag fattar inte poängen riktigt…

    Kommentar av pressord — 2007/07/08 @ 16:42

  9. En donationsmöjlighet är ju ingen ”begäran”. Det är en möjlighet för den som vill och kan att stötta bloggen genom att skänka en valfri summa pengar. Helt frivilligt, så det finns inget i det hela som ska kunna vara provokativt eller negativt. Om fler bloggare visste hur värdefull en donationslänk kan vara, så hade fler givetvis använt sig av den möjligheten.

    Se det såhär: Om några procent av besökarna skulle välja att skänka en 20-lapp vardera varje månad, så kan det totalt sett för många etablerad bloggare ge motsvarande en hel månadslön. Det gör att bloggarna kan skriva oftare, och ägna mycket mer tid åt bloggen – och kanske till och med försörja sig på bloggandet om man vågar ge det en chans. Donationer är inget man någonsin förväntar sig, och ingen behöver någonsin känna att man måste betala om man inte vill det. Men de få som väljer att göra det, hjälps tillsammans åt att säkra bloggens framtid.

    Behöver man söka en djupare poäng än så? 🙂 Suveränt initiativ, jag ska genast skänka en slant!

    Kommentar av andreasviklund — 2007/07/08 @ 17:25

  10. Jag tycker detsamma, den här bloggen är så roligt så jag skänkte också en slant. Väl värd använda pengar. Kan inte begära att andra ska arbeta gratis för andras nöje. Det finns flera som tar emot bidrag för att hålla bloggen igång.

    Dessutom är det ett tecken på att läsarna uppskattar det man gör.

    Kommentar av Sören — 2007/07/08 @ 17:56

  11. Gör du det, andreas, men på något vis ramlar hela iden med detta web-loggande i min skalle; även om donationer givetvis är frivilliga. Tanken borde väl vara just, tanken, utan ekonomiska förtecken. Hur som helst, hoppas kulorna rasar in och fler och fler bloggar börjar likadant…

    Kommentar av pressord — 2007/07/08 @ 18:17

  12. Fattar inte heller poängen med det..
    Folk försöker tjäna pengar på allt nuförtiden.

    Kommentar av Lany — 2007/07/09 @ 14:30

  13. *.com address ca $9($9×6.78=ca 60kr) om året
    hosta bloggen 150kr om året + en förmodlig engångs uppläggninavgift på 150kr.

    Men iaf 210 kr om året måste du väll ha råd att offra.

    Kommentar av Henrik — 2007/07/09 @ 16:41

  14. Jag trodde grejen var att konsum har råd att offra vad det kostar om året, men har blivit ombedd att fixa donationsmöjligheter för dem som tycker att han/hon gör ett grymt jobb. Det läggs nog ändå en hel del tid på denna blogg, skulle jag gissa. Dessutom blev bloggen, om jag inte minns fel, vid upprepade tillfällen ombedd av dess läsare att flytta från Metrobloggen, trots att man där tjänar pengar på att blogga.

    Man måste ju som sagt inte donera.

    Kommentar av Sanna — 2007/07/09 @ 18:18

  15. Alla som hetsar upp sig: jag försökte vara så tydlig som möjligt med att säga att man inte ska betrakta det som ett måste att skänka en tjuga för att man läser bloggen. Den som skänker vill (som Andreas påpekade) göra det kanske först och främst för att stötta och uppmuntra. Det är absolut inget krav (lika bra att säga det igen, som det verkar) men uppskattas enormt mycket.

    Och precis som Sanna skriver är det på allmän begäran, så det handlar inte om att tjäna pengar (då skulle jag f.ö. inte flytta från metro, det är ett mycket oekonomiskt beslut).

    Kommentar av konsum — 2007/07/09 @ 19:30

  16. Jag kommer att stödja dig. I mina ögon är du värd det och jag vet att varenda krona kommer att gå till bloggen och för att hålla den vid liv!
    210 kronor kanske inte låter mycket. Men det är annat oxå! Tid är ett exempel! Den tid som läggs ner på denna blogg är säkerligen inte 10 minuter här och 10 minuter där. Det krävs nog en hel del för att hålla detta fartyg rullande 😉
    Och genom att skänka en krona eller 20 så kan man vara med att hålla det flytande. Och för den delen, 20 är vadå? Lite godis? en fjärdedels biobiljett? Det är väl det minsta man kan göra för konsum??

    Kommentar av lillan — 2007/07/09 @ 23:53

  17. Konsum! Tänkte bara av ren nyfikenhet fråga om du fått in ngr pengar? Och i sådana fall hur mycket? Hoppas du får en slant..

    Kommentar av Sarre — 2007/07/12 @ 20:33

  18. många bäckar små blir en stor …

    Kommentar av Henrik — 2007/07/13 @ 10:38

  19. Sarre: Jag har än så länge fått till en halv förnyelse av domänen, och det känns jättebra. Det handlar som sagt inte om att håva in stålar…

    Kommentar av konsum — 2007/07/22 @ 19:49

  20. Det är väl suveränt om man kan betala lite till en bra blogg. Det handlar inte om att ”alla ska tjäna pengar nuförtiden” utan är väl ett sätt att kunna visa sin uppskattning?

    Kommentar av greengardener — 2007/08/13 @ 12:29


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

