Konsum

2007/07/06

Frågor & svar #1

Filed under: Frågelådan — by konsum @ 00:14

Frågor och svar

.


”Där jag bor, i närheten av en konsumbutik, möter jag ibland ett underligt gäng på mornarna. Klockan är inte mer än sex och av bussen kliver dessa märkliga kvinnor (butikschefen och hennes kompanjon) och börjar sin vandring till butiken. Nån av dem röker, ute är det mörkt och kallt (just den här gången var det vinter), vi nickar till varandra för det är bara vi där men vad gör de på butiken så tidigt?

I mig börjar fantasierna ta fart, och det är en brokig blandning som passerar, allt från matorgier till lesbiska sexpartyn. För packa upp varor finns det ju all tid i världen att göra då butiken är öppen. Kvinnorna är av typen ”rejält överviktiga” så, av nån anledning som naturligtvis är helt obefogad, bestämmer jag mig för matorgier.

I kassan sitter det ofta några ungdomar som inte verkar ha en aning om vad som pågår tidigar mornar och om detta blir jag nyfiken. Är det så att dessa kvinnor har matorgier(eller gubevars, sexorgier) av nyss datumutgången mat, eller? Du vet säkert svaret, så vänligen, stilla min nyfikenhet.” – Claes W


.
Kära Claes,

under alla mina år som Coop-anställd har jag aldrig hört talas om varken mat- eller sexorgier under de tidiga morgnar platsen som butikschef för med sig. Jag kan naturligtvis inte säga med säkerhet att det inte har förekommit, men inte i högre utsträckning än på vilket arkitektkontor, bageri eller frisersalong som helst.

Snarare tänker jag att det här med lesbiska sexpartyn är något som du går igång lite på, att det kittlar dig en aning att tänka på dessa två kvinnor idkandes lustfyllda lekar bland Havarti-ostarna.

Hade dina tankebanor haft samma rundlar om dessa två kvinnor varit två män på väg till sitt arbete, eller hade de fortfarande ägnat morgontimmarna åt sina vardagliga orgier?

Själva frågan, som för övrigt är berättigad, kan dock vara intressant att få svar på. Detta är, som du själv skriver, ett mindre mysterium för de som inte själva arbetar i butik.

Kära läsare: hjälp Claes att komma förbi sina flämtande fantasier och fyll hans sinne med hard facts – vad gör man i en butik innan portarna slås upp?

28 kommentarer »

  1. Städar?

    Kommentar av Emelie — 2007/07/06 @ 00:21

  2. ja snälla gör det för nu undrar man ju verkligen!!!
    w
    e
    i
    r
    d!

    Kommentar av Alvas Pappas Blogg — 2007/07/06 @ 00:25

  3. Inventerar? Städar? Räknar upp växelkassorna en gång till? Packar upp varor? Gör bokföringen? Dricker morgonkaffet? Bokför stöldgods?

    Kommentar av Erika — 2007/07/06 @ 00:30

  4. det borde ju vara de som städar butiken?

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/07/06 @ 00:45

  5. Man jagar väl ut konsumgnomerna som annars springer runt och drar alla besökare i byxbenen?

    Kommentar av Mary — 2007/07/06 @ 01:46

  6. Är det bara jag som tycker att konsumbloggen TOTALT spårat ur sedan utannonseringen av boken samt flytten till och (antagligen) från Metro?

    Back to basics, tack.

    Kommentar av David — 2007/07/06 @ 02:40

  7. vi gör massa vettiga saker i våran butik.. tar emot leveranser, typ pågen och hebes frukt är alltid i god tid innan öppning. I charken så grillar vi, bakar bröd, maler färs och små pysslar så att allt ska vara bra och fint och klart innan öppning. I frukten så tar vi bort dålig frukt och fyller på med ny och fin, varje måndag så tas all frukt bort så att vi kan städa ordentligt, och detta förstår ni tar LÅNG tid..sen så ska kassor räknas, cigaretter plockas upp, tidningar ska räknas och upp i ställen, det ska låsas upp nödutgångar, man ska ta bort skydden frå frysarna, tända alla kylar..m.m… så vi jobbar allt på dom två första timmarna innan öppning =)

    Kommentar av Elle — 2007/07/06 @ 03:48

  8. Kassorna räknas, köttet styckas, frukten rensas, mjölken ska fram, affären städas och skyltar ska skrivas. Allt ska vara snyggt igen när affären öppnas. De två första timmarna är alltid mest stressade, särskilt om det är måndag och alla nya annonsvaror ska ut i butiken.

    Kommentar av A. — 2007/07/06 @ 08:20

  9. Hmm…
    Jag känner lite för Claes. Han ville bara få svar på en fråga, och istället blev han sönderanalyserad a la Aftonbladets sexspalt.

    Go Claes!

    Kommentar av Christian — 2007/07/06 @ 08:35

  10. Om det varit två män, hade det givetvis handlat om matorgier – dom ägnar förstås sina morgontimmar åt att leka med baguetterna.

    Hello? Anyone? Is this thing on?

    Kommentar av Fredrik — 2007/07/06 @ 08:55

  11. David: testa att skriva ned små historier i ett år och berätta sedan om du inte känner att det skulle vara roligt att skriva på ett annat sätt också. I övrigt hänvisar jag dig till det här svaret.

    Christian: Sönderanalyserad? Jag konstaterar bara det uppenbara – kvinnor kan (i vissa mäns ögon) hänfalla åt lesbiska sexlekar medan män som gör samma sak förmodligen inte gör något annat än sitt jobb. Det är ingen analys, det är fem rader som belyser det (enligt mig) komiska i gubbsjukheten. Aftonbladets sexspalt skulle inte svara på det här viset, de skulle säga att ”dina fantasier är normala”.

    Kommentar av konsum — 2007/07/06 @ 10:42

  12. tråkigt att folk nästan KRÄVER att en blogg ska vara på ett visst sätt. en blogg är en blogg.

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/07/06 @ 11:32

  13. Gosrumpa: Jag fattar inte heller vad det handlar om… jag tror att många antar att jag är en grupp människor som driver en sida i stil med Tjuvlyssnat, att konceptet är fast och fixerat.

    Absolut inget ont mot Tjuvlyssnat (Andreas och Damon, ni vet att jag gillar sidan skarpt!) men det här är min personliga blogg, det betyder att vad som helst kan hända och det finns inga måsten att rätta sig efter, varken från er eller min sida.

    Jag älskar er alla gränslöst för att ni läser, men om jag mot all förmodan skulle vilja göra det här till ännu en mode- eller bäbisblogg finns det inget ni kan göra åt saken (förutom att sluta läsa).

    David: Ju mer jag tänker på din kommentar ju argare blir jag, vem är du att lägga fram krav? Om det har blivit så dåligt finns det miljoner andra bloggar som passar – go hunt.

    Kommentar av konsum — 2007/07/06 @ 11:54

  14. jag tycker om dig som du är 🙂
    Dig och din blogg!!
    För min del får du förändras precis hur mycket du vill, bara du förändras med samma humor och samma gränslösa kärlek!
    kram i massor!

    Kommentar av lillan — 2007/07/06 @ 12:52

  15. Svaret är väl solklart: de äter!! Varför skulle annars sakerna vara slut JUST DEN DAG jag vill ha dem?? Jag lovar er; de har analyserat och gjort upp ett särskilt schema bara för att förstöra för oss kunder. ”på tisdag kommer XX och vill köpa choklad… nu käkar vi Marabou!” och så vidare…

    Kommentar av rosflickan — 2007/07/06 @ 13:54

  16. Konsum: Det är ingenting jag vill att du ska bli arg för: bara en poäng som jag tyckte bör framföras. Det var ett tag (i den tidsperiod som jag tidigare nämnde) då det var oerhört många inlägg som handlade om mer eller mindre ovidkommande saker. Jag kan definitivt förstå att det är jobbigt att harva på med ett (i och för sig mycket bra) koncept alldeles för länge, men som tidigare nämnts tycker jag det vore dumt att göra alldeles för stora förändringar för fort.

    Ta det lite lugnt med känslorna, jag hatar inte dig eller din blog på något sätt – det handlade bara om lite kritik på ett annars bra verk.

    Kommentar av David — 2007/07/06 @ 14:20

  17. konsum, jag tror att du tror rätt, att många tror att du är flera personer, kanske en hel konsumbutik som driver en konsum-sida.
    men så är det ju inte 🙂
    kram!

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/07/06 @ 14:39

  18. Jag har tyckt om din blogg hela tiden sedan jag hittade den, och det gör jag fortfarande. Bara så du vet.

    Kommentar av Stormen — 2007/07/06 @ 15:08

  19. Det är faktiskt (för att återgå till Claes fråga) betydligt lättare att faktiskt hinna uträtta något i fråga om att fylla på varor/städa osv INNAN butiken invaderats av kunder. Det är möjligt att du är en tyst, självbetjänande kund, men jag kan lova dig att alla inte är det! Detta leder till att arbetet på golvet gärna blir väldigt splittrat under dagen. Typ; jag håller på med något, en kund undrar om lättmjölken är slut, jag drar iväg för att kolla läget och kan på vägen hinna bli stoppad av åtminstone ett par stycken som undrar varför vi inte skyltar tydligare om vilken sorts kryddor veckans rabattkupong gäller för.
    Osv.
    Jag tror faktiskt att detta är ganska vanligt.

    Kommentar av Sofia — 2007/07/06 @ 19:09

  20. Jobbar i en lite större detaljhandel och även där kommer vi två timmar innan öppning. Ungefär samma sak där som när man jobbade inom Kooperationen. Man ska se till att butiken är snygg och fylld, ta emot varor och räkna kassor. Sen slinker det även in ett å annat frukostmöte mellan gångerna, så matorgie är nog inte helt fel.
    Fast inom Kooperationen fick vi nog aldrig frukost, eller så har jag förträngt det. Gratis frukt bjöds det däremot på!

    Kommentar av Sadie — 2007/07/06 @ 20:54

  21. Hm, undrar stillsamt om denne Claes är samme ClaesW som ofta och aggresivt kommenterar på diverse politiska bloggar (samt på svd.se), alltid med en stark vänsterbetoning på sina klent motiverade rants. Framförallt minns jag hans passionerade feministiska inlägg på svd.se innan valet i höstas. Han var en stor fan av Fi och Gudrun Schyman om jag minns rätt.
    Kul i så fall att höra att han också är lite småpervo som fantiserar om lesbiska sexorgier i konsumbutiken. Ger liksom en bakgrund till svadan han häver ur sig, hoppas verkligen att det är samme Claes.

    Kommentar av Los Angeles — 2007/07/07 @ 01:45

  22. Los Angeles, vem 17 är inte lite småpervo i sina stackars funderingar ibland?

    Nu har jag ingen aningen om vem Claes är och vad hans motiv är, men ”passionerade feministiska inlägg” låter ganska småtrevligt i mina öron jämfört med alla andra dödssynder som vandalism, folkmord och metodiskt gnällande över folk som råkar ha en annan åskådning än en själv.

    Kommentar av Johanna — 2007/07/07 @ 12:28

  23. Sofia: Hm… Det är kanske inte så konstigt om kunderna frågar om lättmjölken är slut eller om annonsvarorna är otydligt skyltade (Det händer faktiskt).Det konstiga är kanske att kunden faktiskt hittade någon att fråga, det är ju inte helt lätt numer när man ska spara på timmar.
    Jag tror att varje kundförfrågan faktiskt är en möjlighet att skapa en positiv säljkontakt snarare än ett störande moment. Därför blir jag lite fundersam när det verkar vara minst personal och mest extrapersonal när det är flest kunder i butiken.
    Claes fråga tål att fundera på.

    Kommentar av Gubben — 2007/07/09 @ 23:09

  24. Vi räknar kassorna på kvällen så sånt slipper vi, men vi måste ju ta fram allt som vi låst in kvällen innan. Fast jobbar jag med rätt person så brukar vi skruva på musiken så det nästan skrålar och dansa oss igenom alla uppgifter…det är väl det närmaste orgier vi kommer 😛

    Kommentar av coop nära — 2007/07/12 @ 01:12

  25. Gubben: Jo, jag kanske lät väldigt negativt inställd till kunder. Det är jag faktiskt inte. 🙂 Det jag menade var att det är lättare att uträtta ”bassysslorna” ju färre kunder det är.

    Kommentar av Sofia — 2007/07/14 @ 17:32

  26. Haha! Jaaa du vad kan man tänkas göra? Jag tror att om Claes verkligen ville veta svaret på den frågan så skulle han nog kunna fundera ut svaret själv…. Eller?

    Nåja, vi fyller iaf på växel i kassorna, plockar upp varor, i spelbutiken så gör vi rent kaffemaskinen, tar in tidningarna m.m. Bageriet bakar…
    Ja, vi gör iordning så att kunden ska känna sig välkommen klockan 8.
    Men det trodde jag de flesta kunder förstod?

    Kommentar av Clashy — 2007/07/15 @ 09:54

  27. De som är i butiken kl 06.00 är samma människor som jobbar på banken efter kl 15.00.

    Kommentar av Sofia — 2007/07/24 @ 13:04

  28. Någon måste vara där och ta emot mjölkbil. Kolla ifall nya priser behöver uppdateras ute i butiken. Ta emot brödleveranser. Sedan de som städar börjar ju vanligtvis tidigt också. Samt charken för att grilla etc. fast inte riktigt så tidigt.

    Kommentar av Linda — 2007/08/14 @ 10:46


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

