Konsum

2007/07/04

Annons med för många fel för att lista dem alla

Filed under: Gästspel — by konsum @ 12:19

Jag fick ett mail från Teresa och jag låter henne berätta om bilden:

Hej Konsum!
Det här (se bifogad bild) är ett hörn av en annons för en ICA Maxi-butik
tidigare i år. Jag blev så förtjust i alla felen i annonsen att jag var
tvungen att riva ut och spara den. Ibland tar jag fram den, läser den och
fnissar lite för mig själv. Den gör mig alltid på bättre humör.
Mvh,
Teresa (som också jobbar på matbutik).

Annons

26 kommentarer »

  1. Haha, 1 kg i 800-gramskorg?! 🙂

    Kommentar av Jonna — 2007/07/04 @ 13:04

  2. Vem har de som korr-läser??
    Kanske dags att fundera på att byta personal……….

    Kommentar av Suss — 2007/07/04 @ 13:21

  3. Jag hittar vara två fel: 1 kg kiwikorg 800 gram samt stavningen på Marocko. vad mer är fel?

    Kommentar av Mimmi — 2007/07/04 @ 14:18

  4. stavningen på ‘conference’ är också fel. om det inte finns en alternativ stavning, förstås, det har jag inte tänkt på.

    Kommentar av teresa — 2007/07/04 @ 14:32

  5. alltså, jag måste bara förtydliga: det låter som om ALLTING skulle vara fel i annonsen när jag skrev så där i mejlet … men det är ‘bara’ tre fel. fast det kanske räcker?

    Kommentar av teresa — 2007/07/04 @ 14:39

  6. Teresa: Jag förväntade mig lite fler fel på annonsen med tanke på vad du skrev, men, men, that happens … =)

    Kommentar av Alexandra — 2007/07/04 @ 15:46

  7. hmm, förkortningen för grrrram är väl bara g också.. är det de tredje felet?

    Kommentar av Oskar — 2007/07/04 @ 16:36

  8. Så är det ett par särskrivningar med, tror jag? Som kiwi korg, borde vara ihopskrivet tror jag. Så är det ett kilo kiwis i en korg, inte ett kilo kiwikorgar 😛 eller 800 gram för den delen

    Kommentar av Matilda — 2007/07/04 @ 16:49

  9. Hehe, även om det bara var SEX fel (jag tycker alla fel som påpekats är ”fel” och fnissvärda) så blir det extra kul eftersom Teresa jobbar PÅ matbutik 🙂 Det påminner mig dessutom om den fantastiska skylten i en tillfällig korv/glasskiosk i Helsingborg på 90-talet: ”Glass: 1 kula x kronor, 2 kulor y kronor, extrakul z kronor” 😀

    Kommentar av Eminemma — 2007/07/04 @ 19:29

  10. Visst är det lite roligt hur de har blandat informationen också? Om päronen får man veta sorten och landet, om äpplena att de är röda och landet, om apelsinerna bara landet och om kiwikorgen att den egentligen väger 800 gram. Förutom att allt är från Euroshopper då.

    Kommentar av anna h — 2007/07/04 @ 20:36

  11. Bara för att försvara författaren lite ytterligare – i vilket typsnitt ser siffran 1 ut så där? ”I kg äpplen” är liksom inte så vettigt om man nu ska vara kinkig, fast det kanske är skitvanligt med ettor som ser ut som l I sträck bara… skitsamma.

    Kommentar av Johan — 2007/07/04 @ 22:41

  12. JAG MÅSTE FÅ KONTRA MED ETT SJUKT ROLIGT FEL JAG HITTADE PÅ EN ICABUTIK I MALMÖ!!

    Man hittar den på http://alvaplutten.blogspot.com/2007/05/utveckling.html eller klicka in på blogglänken (min signatur) och sök ”ICA” uppe till vänster. Bilden ligger en bit ner i inlägget.

    Enjoy (:

    Kommentar av Alvas Pappas Blogg — 2007/07/04 @ 23:08

  13. Världen behöver fler språkpoliser.

    Kommentar av Helena — 2007/07/05 @ 01:00

  14. Skriver man frp för förpackning? Jag trodde man skrev fp!

    Kommentar av Linda — 2007/07/05 @ 08:12

  15. Haha! Det absolut roligaste är ju den väldigt överfulla ”kiwi korgen”!
    Nu ska vi se…
    Conference är felstavat.
    Euro Shopper är engelska och skall därför skrivas isär.
    Kiwikorg skall skrivas ihop.
    Det är felaktiga viktangivelser för kiwin.
    Marocko ska skrivas med k
    Officiellt förkortas gram med enbart g (görs ofta fel)
    Det är sex fel.
    Det är omöjligt att avgöra om ettan är ett stort i eller litet l. Det är ovanligt med ettor som ser likadana ut som i och l, men de finns (testa att skriva l1 i kommentarsfönstret). Med tanke på hur linjärt teckensnittet är i övrigt är det fullt möjligt att det faktiskt är en etta.
    Okej, nu har jag sönderanalyserat annonsen och stämplat mig själv som fruktansvärt hemsk besserwisser. Tack och adjö!

    Kommentar av Marcus — 2007/07/05 @ 08:32

  16. Ett till fel: Euroshopper är felskrivet. Det ska skrivas Euro Shopper (i två ord) enl ICAs regler.
    Antar att detta klipp är från en annons publicerad i en tidning och således också producerad av tidningen. Allt blir inte alltid riktigt rätt då 🙂

    Kommentar av Ninna — 2007/07/05 @ 08:37

  17. Lite sådär halvrolig min åsikt, men så jobbar jag inte i butik heller även det är kul att vara självutnämnd språkpolis emellanåt…

    Däremot undrar jag varför Firefox-användare diskrimineras och inte får se bilden? Vi vill titta som alla andra utan att behöva växla till IE, den stora satans påfund. :>

    Kommentar av jmag — 2007/07/05 @ 11:25

  18. jmag: Något galet med din installation av FF. Kanske Adblocker om blockerar bilden eller annan innehållskontrollerare. Jag ser bilden.

    Skyll inte på andra innan du städat bakom din egna dörr 🙂

    Kommentar av TomasR — 2007/07/05 @ 11:38

  19. Jmag: jag har också FF och har inga problem med att se bilden. Jag skulle inte få för mig att… hur säger man… optimera för IE. Du måste nog kolla över din FF.

    Kommentar av konsum — 2007/07/05 @ 11:47

  20. Röda äpplen säger de.. Jag tycker inte att äpplena på bilden är röda, utan mer gul-röda.. Hade varit bättre att skriva in vilken sort de är istället för färg.. Men namnet kanske var för långt för anonsen.. 😉

    Kommentar av Lilla Blå — 2007/07/05 @ 11:56

  21. Jag hatar COOP, jag vill ha KONSUM!

    REVOLUTION!

    Kommentar av Koz — 2007/07/05 @ 12:04

  22. Adblocker var det ja – bra där! Hade fastnat i filtret eftersom bilden har ordet ”annons” i namnet.

    Ett ypperligt tillfälle också att säga att Coop låter lite halv-gay, Konsum låter mer svenskt och betydligt bättre. Mer positiv klang helt enkelt.

    Kommentar av jmag — 2007/07/05 @ 13:03

  23. Holland är en del av Nederländerna.
    Kan vara Holland dom menar men tror inte det.

    Kommentar av badboy — 2007/07/05 @ 16:07

  24. jag tror korgen väger 200 gram.

    Kommentar av gustav — 2007/07/05 @ 22:47

  25. intressant att euro shopper producerar varor i marocko, som ligger i afrika…

    Kommentar av Johanna — 2007/07/13 @ 11:34

  26. Jag tycker det är otroligt att man kan få en förpacking med 1 kg päron, 1 kg äpplen, 1 kg 800-gram kiwi samt 1 kg apelsiner för bara 9.90 kr!

    Kommentar av m — 2007/07/18 @ 10:02


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

