Konsum

2007/07/03

Jag tål kryptonit

Filed under: Coop — by konsum @ 10:01

Jag har utvecklat superkrafter. Ni tror att jag skojar, men det är sant. Jag kan när kunden står och gräver i sin plånbok efter en femtioöring, krona eller femma avgöra om jakten kommer att vara fruktsam.

Hur?!”, hör jag er andäktigt fråga.
Genom att lyssna.

Jag känner igen det dova klickande som en femtioöring åstadkommer vare sig den slår mot ett annat mynt, ett stengolv eller en burk krossade tomater.

Tyvärr är den här färdigheten bra vid endast ett tillfälle, och det är när man leker nedanstående lek med sig själv.
.

”Överlista Kunden” (avd. Lek och tidsfördriv)

Spelet går ut på att du ska försöka lista ut vad kunden kommer att ge dig som betalning. Om kunden handlat för tio och femtio och ger dig en tjugolapp är du en vinnare om du redan innan kundens tjugolapp ser dagens ljus knappat in tjugo kronor som betalningsmedel.

Om du har gissat fel och kunden lämnar fram en femtiolapp har du fortfarande en chans att få poäng. Du frågar efter en femtioöring och plockar genast ihop växeln på det som du tror kommer att hända; kommer du att få femtioöringen eller inte?

.
Efter den här redogörelsen råder det väl inga som helst tvivel om min överlägsna placering på nördskalan. Topp tre world wide.

Ni förstår hur superkraften är hjälpsam i den här kund-duellen, men i övrigt är den mäktigt oansenlig.

16 kommentarer »

  1. Det är ju faktiskt riktigt bra att ha sådanna krafter! Själv är jag inte så bra på att gissa summa så det brukar bli till att knappa in en ny mottagen summa..

    Kommentar av wille — 2007/07/03 @ 10:08

  2. Jag har också en superkraft. Varje gång jag går ut utomhus förvandlas jag till: stadsguiden!

    Det är sant, om jag promenerar utomhus i mer än 15 minuter så är det till slut alltid någon som kommer fram till mig och frågar om vägen. Oavsett var i världen jag befinner mig, Sverige, USA, Finland, spelar ingen roll.

    Kommentar av fredrik — 2007/07/03 @ 10:59

  3. haha, du är rolig.

    en irriterande grej med växel är, att när man plockat ihop växel o precis är påväg att ge till kunden så utbrister kunden ”jag har 1,50!”
    och de menar ju bara väl.
    men kund; när han eller hon som ska ge dig pengar tillbaka redan har fixat ihop alla kronor o 50-öringar (det brukar man se) så blir det bara jobbigare om du erbjuder mynt då..
    men gärna innan han/hon börjat ta mynt från lådan 🙂

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/07/03 @ 11:09

  4. Jobbigaste är när kunder undrar om några slumpvis valda mynt hjälper eller inte. Typ om de har handlar för 69 kronor och säger ”jag har två kronor, hjälper det?”. Jag brukade bli helt ställd. Svarade alltid nej eftersom jag inte kunde räkna ut det nog snabbt. Det var sånt som gjorde att kassan inte stämde på slutet av dagen. Nu är problemet löst – jag bytte bransch.

    Kommentar av Emma — 2007/07/03 @ 13:45

  5. De få gånger jag betalat kontant har jag märkt hur kassörskan/-en har försökt spela detta spel, det syns så tydligen när ni börjar ta upp pengarna utefter vad ni förväntar er att man ska betala. Men ingen har lyckats få rätt än så länge. 😉

    Dock är jag oftast så ond att jag betalar med kort, även på små varor för typ 10:-.

    Kommentar av Whatevvah — 2007/07/03 @ 15:57

  6. Intressant.. Måste kolla om kassören/kassörskan avslöjar med minspel el dylikt vad hon/han tror att jag kommer betala med nästa gång jag handlar….

    Kommentar av Freddie — 2007/07/03 @ 17:04

  7. Haha, och jag som trodde jag var snäll när jag berättade i förväg vad jag ska betala med. För att ni ska ha chansen att slå in det i kassan medan jag rotar.. Allt för att spara tid tänkte jag. Ska nog sluta med det nu, eller??

    Kommentar av Suzanne — 2007/07/03 @ 23:03

  8. Haha, det spelet kör jag också. man blir lite av en nörd av att sitta i kassan, men man lär sig läsa människor iaf.

    Kommentar av Elaine — 2007/07/03 @ 23:22

  9. att sitta i kassa är verkligen själadödande! vansinnigt enformigt. inte undra på att man blir helt knäpp av det. själv kan jag bli så koncentrerad i mina dagdrömmar, mitt framför kunden, att jag plötsligt börjar skratta högt när jag tänker på något roligt. det är sjukt.

    Kommentar av Erik — 2007/07/04 @ 00:43

  10. Äntligen är jag inte ensam längre! Jag har också denna superkraft! Men jag tjänade pengar på min förmåga. Jag slog vad med uttråkade kollegor (eller skriver man kollegEr?) om att jag kunde höra vilket slags mynt det var som slog i golvet. Rik blev jag inte men en och annan godis fick de lämna ifrån sig. He he he. Vi brukade också leka ”Överlista kunden”. Men där gällde det att ha kundens växel klar i handen innan denna hade plockat upp sina sedlar. Lite mer riskabelt eftersom om man har fel tar det tid att lägga tillbaka den felaktiga växeln och samla ihop den rätta.

    Kommentar av Ex-Grönalundare — 2007/07/04 @ 10:15

  11. Du borde byta yrke, du verkar skadad.

    Kommentar av tur-ture — 2007/07/04 @ 11:37

  12. Om beloppet slutade på 1, 4 el. 9 så halkade det till slut automatiskt ur mig ”Har du en enkrona?” vilket kunde vara lite pinsamt när man höjde blicken tre centimeter och såg det framsträckta kortet. Annars blev jag expert på att smuggla med kvittot bland sedlarna och att manipulera kunden att ge mig mynten innan sedlarna. Tror dock inte att jag kan/kunde höra vilket sorts mynt som föll i golvet. Däremot fick jag under årens gång ihop en riktigt fin samling av mynt från fyrtio- och femtiotalet.

    Tror det är enkronor från innan mitten av sextiotalet nån gång som är mer värda för sitt silver än för sitt faktiska myntvärde nu för tiden. De flesta har blivit insamlade av banker och liknande, men då och då dyker de upp i någon pensionärs plånbok.

    Kommentar av Erika — 2007/07/04 @ 21:42

  13. alla vet väl att det är lättast att ta emot mynten först och sen sedlarna? jag fördrar iallafall det när jag står i kassan. så varförär det alltid så att när man handlar på H&M så gör dom alltid tvärtom? jobbar dom där för kort tid för att inse detta kanske? sen finns det ju vissa kunder som tycker det är trevligt att ge sedlarna och sen SLÄNGA ner mynten på disken.
    måste erkänna att jag leker oxå den där leken, mina jobbarkompisar tyckte jag var galen när jag berättade om den, men nu är jag inte ensam längre!

    Kommentar av isa — 2007/07/05 @ 15:10

  14. Alltså, ”Topp tre world wide” nördmässigt – vilka är de andra två Konsum? Bill Gates och… Robert Wells?

    Kommentar av Johan — 2007/07/05 @ 17:34

  15. 13 – för att inte tala om de som ger sedlarna och sedan släpper mynten från två decimeters höjd ner i ens hand! Argh!

    Kommentar av Erika — 2007/07/07 @ 09:16

  16. I min kvartersbutik (ICA) – som jag handlat i sedan 1995 – vägrar de att ge mig två tior istället för en tjugolapp – eller två femmor istället för en tia när jag handlat för över hundra kronor – även fast jag ber snällt. De kräver att jag ska ta en runda till och handla så att jag kan få mynt. (Behöver mynten till parkeringsavgift – men brukar inte be att få växla där – eftersom de alltid är så sura).
    En gång gick jag in och köpte en potatis för att få växel. Och sen köpte jag en potatis till – och påstod att jag inte hade mynt – trots att jag precis köpt en potatis och fått mynt.
    Min evil-evil kvartersbutik kommer aldrig att få mynt av mig – även om plånboken skulle bågna av mynt.

    Fast vanligtvis är jag snäll – dvs mot andra matbutiker…

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/07/13 @ 03:28


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

