Konsum

2007/06/24

Topp 5 mynt mot golv

Filed under: Coop — by konsum @ 11:54

  1. Femtioöring (den bruna varianten) – försiktig men distinkt.
  2. Tiokrona – mjuk och en aning knäppande. Om den var ett vin skulle den beskrivas som nötig.
  3. Femkrona – tung med en ljus och klumpig överton.
  4. Enkrona – ljus och gräll i klangen, lite sladdrig ton.
  5. Femtioöring (den silvriga) – menlös, man förstår genast varför den blev ratad och utbytt. Som en enkrona fast sprödare.

Testet är utfört av mig på ett trägolv och ett linoleumgolv från femtiotalet och kan mycket väl betraktas som professionellt.

5 kommentarer »

  1. Väl genomfört test, den enda invändning jag har är att testet borde ha genomförts på den typ av stenplattor som ofta pryder våra dagligvaruhus. Då är jag näst intill övertygad om att tiokronan hade tagit sin rättmätiga plats som kung på tronen.

    Kommentar av JoacimW — 2007/06/24 @ 13:29

  2. Den silvriga 50-öringen har väl inte hörts tappas i golv i butik på ett tag va? 🙂

    Kommentar av Tomten — 2007/06/24 @ 23:28

  3. Haha.. underbart.

    Kommentar av Ung tant. — 2007/06/26 @ 07:54

  4. Tänkte skriva samma sak som JoacimW ungefär 🙂 Fast utan hans slutsats. Men i alla fall, måste provas. Om jag får tid över imorgon på jobbet, vilket inte är troligt, får jag göra det. Oavsett så var det roligt att läsa.

    Kommentar av Sofia — 2007/06/29 @ 22:23

  5. Tji fick jag för min kommentar igår… När jag räknat ena kassan idag tappade jag för ett ögonblick taget om kassalådan, och med ett väligt skramlande och klirrande rasade ungefär hälften av mynten ut på golvet. Jippi! Precis va man inte vill ska hända tio minuter innan stängning… Men det klarade upp sig, allt utom 2.50 återfanns till sist.

    Kommentar av Sofia — 2007/06/30 @ 18:38


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

