Konsum

2007/06/24

Tankegång

Filed under: Coop — by konsum @ 16:11

Efter att ha lyssnat på vad en klok man hade att säga, och lyssnat på min egen stigande frustration, funderar jag på följande:

Om det här är konsumbloggen (som vanligt alltså) och jag publicerar inlägg på metrobloggen också, då kan ni läsare välja själva om ni vill ge mig en sidladdning eller inte… jag vet inte riktigt om det här krockar med kontraktet jag har skrivit med Metro, men jag tror inte det.

Det enda som sägs i kontraktet är att jag ska ”publicera bloggen Konsumbloggen på Metrobloggen.se”, och det fortsätter jag isåfall med. Tänker jag rätt?

16 kommentarer »

  1. Tveksamt om du tänker rätt Konsum, vet inte hur snarstuckna Metro är, men det skulle kanske vara onödigt och bli släpad inför skranket. Visserligen kan man tolka citatet på flera sätt, men avsikten med kontraktet torde ändå vara att du ska börja blogga på Metro. Annars kan du säkert fråga lite snällt.

    Kommentar av amatörjuristen — 2007/06/24 @ 16:28

  2. Det måste stå i kontraktet att det ska vara unika postningar. Annars gör du som du vill.

    Du är den ende av de s.k. stjärnbloggarna som jag verkligen unnar lite extra stålar i kassakistan.

    Mitt tips är att ge det en chans. Jag tycker att idén är vidrig, så jag hoppas att era kontrakt är bättre än ”den vanlige mannens” kontrakt, men din blogg är så pass bra att jag tror att folk kommer att fortsätta läsa den. Ja, till och med utan rss. He he. 🙂

    Kommentar av b — 2007/06/24 @ 17:16

  3. Filosofiskt sett har Konsumbloggen upphört att existera genom att den splittrats i två delar.
    Jag önskar att du kunde: säga upp kontraktet med Metro, avvakta att bloggen åter bara finns här, hoppas på intäkter genom boken (för där har du väl vettiga avtal?) samt kommunicera ut ditt postgiro-nummer, som man ju nuförtiden formulerar saken.
    Allt väl!

    Kommentar av Hélène — 2007/06/24 @ 18:00

  4. Publicera webblänk även till metrobloggen i RSS-feeden så jag ger dig gärna en sidladdning på de citat som jag tipsar andra om. 😀

    Kommentar av XC — 2007/06/24 @ 18:59

  5. Problemet är att kommentarerna imho är en stor del av bloggen och om du delar på bloggen så blir det kommentarer på två ställen. Jag tycker du skall hålla dig till ett ställe.

    Kommentar av tmw — 2007/06/24 @ 20:54

  6. Oavsett var jag själv tycker och tänker om bloggens nätgeografiska (är det över huvud taget rätt term?) existens håller jag med om att du bör hålla den på ett ställe, både för din egen skull och för att som tmw sa; hålla ihop läsarnas samspel med dig.

    Jag själv är dålig på förändring. Designen du har här är mycket snyggare och jag skulle konstigt nog, sakna den gamla adressen, det är det enda egentliga felet på Metro.

    Om du måste rensa så pass mycket spam-kommentarer som du nämnde förut, är det definitivt dags att byta till ett system som tillåter automatisk filtrering av kommentarer, och ev. låta några trogna läsare/vänner hjälpa till med att rensa sånt som ändå slinker igenom.

    Till syvende og sist: Skriv när du själv känner för det, håll bloggen till det som den startade, ett roligt tidsfördriv och inte ett halvt om halvt påtvingat uppdaterande för vår skull. Låt den inte växa dig över huvudet och bli ett måste, rentav ett måste som måste ha en monetär morot för att du ska orka med.

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/06/24 @ 21:08

  7. Broken: WordPress har ett automatiskt filter, men tyvärr är det ibland lite för nitiskt och plockar bort riktiga kommentarer också. Det är det jag vill undvika.

    Jag tror att jag har bestämt mig nu.

    Kommentar av konsum — 2007/06/25 @ 01:56

  8. Har inte läst Metro-avtalet själv, men har förstått att bloggarna ger upp rättigheterna till sitt material genom att skriva där. Metro får alltså publicera materialet på nytt och i annat format om de vill. Kan bli problem för dig om det blir dags för en ny bok.

    Kommentar av Tea — 2007/06/25 @ 09:47

  9. Välkommen tillbaka!

    Kommentar av Sarah — 2007/06/25 @ 09:57

  10. Tea: Äsch, det där är överdrivet trams. Aftonbladet & Expressen har exakt samma avtal. Man ger inte upp några rättigheter när det gäller själva texten. Klausulen betyder bara att Metro får använda sig av min text i sin tidning. Det skulle inte vara några problem överhuvudtaget att ge ut en ny bok. Det är nästana så att Aftonbladets avtal är sämre:

    ”Schibsted A/S äger aktier och/eller andelar i kostnadsfritt får rätt att lagra ditt material och också publicera det i andra medier som de disponerar över, både i sitt ursprungliga och i redigerat skick. Materialet får också användas för att marknadsföra tjänsten de publicerats i. Schibsteds rättigheter i denna punkt gäller även efter att medlemskapet upphört.”

    På Aftonbladet har du alltså ingen chans att ta bort dina texter, de lagras oavsett för möjlig senare användning.

    Men det viktigaste av allt är ändå att det inte är den gamla vanliga Konsumbloggen.

    Kommentar av konsum — 2007/06/25 @ 10:03

  11. Klart du ska skita i metrobloggarna. Tekniskt underlägset, fult, bråkiga (de stoppade en blogg som drog in för mycket pengar, precis som väntat) och allmänt skumma villkor (personnummer? mastercard godkännande? årsavgifter?!). Hela metros upplägg uppmuntrar spambloggar och mera brus. Sedan glömde visst fröken Lassbo att nämna att hon och andra ”stjärnbloggare” har ett mycket bättre avtal än de vanliga plebejbloggarna…

    Skaffa Google AdSense istället och tjäna mer pengar än hos metro. Eller gör som Dick Erixon och be om bidrag. (Erixon sade att om han inte fick in 100.000 på en månad skulle han sluta blogga eftersom det tog så lång tid. På mindre än en vecka hade han nått målet. Ka-Ching.) Och Erixon använder inte ens RSS!

    Kommentar av Gogle — 2007/06/25 @ 19:07

  12. Metrobloggen. jojo.

    http://makanamini.wordpress.com/2007/06/23/metrobloggen-vi-gor-som-vi-vill-nar-vi-vill/

    Kommentar av Thorleif — 2007/06/25 @ 19:21

  13. AdSense kan jag inte rekommendera, inte ens om jag verkligen försöker. Det finns mycket bättre lösningar som gör såväl bloggare som läsare och annonsörer gladare. Bäst av allt är direktsamarbeten med företag och sajter som gärna betalar för att förknippas med din blogg, där överenskommelser görs baserat på tidsperioder istället för exponeringar. Jag berättar gärna mer, men inte här bland kommentarerna… 🙂

    Kommentar av andreasviklund — 2007/06/25 @ 21:04

  14. Kolla denna video om Metrobloggen:

    Kommentar av Mia — 2007/06/25 @ 21:37

  15. Tack för att dum kommit tillbaka!

    Kommentar av JIm — 2007/06/27 @ 22:44

  16. Det ska inte stå ”dum”, och det ska inte tolkas dubbelt! Jag är glad att du är tillbaka, och jag ska hålla ögonen på skärmen när jag skriver!

    Kommentar av JIm — 2007/06/27 @ 22:45


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

