Konsum

2007/06/09

Vi gör en guide

Filed under: Coop — by konsum @ 13:43

Någon sade i en kommentar att det borde finnas en lista, eller guide om man så vill, för både kunder och personal. En fullkomligt lysande idé! Det är naturligtvis så att även kunder irriterar sig på saker som personalen gör, och det kan vara bra att få även sådana saker på pränt.

Alla som vill vara med får gärna skicka förslag på punkter som bör vara med på listan (kommentera, använd formuläret eller maila till coopkonsum(at)gmail.com).

Skriv ned dina punkter under överskriften “Som kund bör man tänka på” respektive “Som personal bör man tänka på”.

Annonser

96 kommentarer »

  1. åh vilken bra idé!! Ska snarast som möjligt (om jag kan) komma med förslag ^^

    Kommentar av bbeccy — 2007/06/09 @ 17:03

  2. Som kund bör man tänka på att när klockan är stängning så vill vi gå hem… ”Ni ”måste” inte bara kolla en grejj längst in i butiken…. Suck… Blir så trött på sånt.. Skulle vi be er stanna kvar på kontoret efter kl 17? Nä.. Det är våran arbetsplats och vi längtar hem vi med..

    Kommentar av Jennifer från Göttlaännaborg — 2007/06/09 @ 17:45

  3. Wii, vilken rolig idé! lite som en kodex!

    Kommentar av maua — 2007/06/09 @ 17:47

  4. ALLA….dvs både kunder och personal borde lära sig att man säger hej i kassan, lägga varorna snyggt med ean-koden på rätt håll, inte stå och prata med nån man känner och strunta i att packa ner sina varor med följd att kassörskan inte kan ta betalt av följande kunder,…..
    Kommer garanterat på mer sen så Jag lär återkomma……

    Kommentar av Jag — 2007/06/09 @ 18:47

  5. Kassapersonalen får gärna le och inte slänga pengar/kort på den där lilla ytan (typ ”myntfack”.
    Om jag ska ge dig pengar i handen får du ge dom tillbaka i handen!

    (Har en sur tjej som aldrig ler, knappt hälsar och ALDRIG ger tillbaka pengarna i handen, snart får hon tillbaka av sitt eget mynt)

    Kommentar av Therése — 2007/06/09 @ 19:19

  6. att kassörskan inte talar i mobiltelefon med sina vänner samtidigt som hon blippar mina varor och vill ha betalt tycker jag är bra. Kassörskan får gärna tala om vilken summa jag ska betala och inte förvänta sig att jag ska gissa mig till det (gäller mindre affärer där inte en display syns men är även trivsamt på stormarknaden)

    Kommentar av Mikaela — 2007/06/09 @ 19:26

  7. Jag stör mig på folk som inte lägger en ”nästakundpinne” efter sina varor så att man måste sträcka sig över hela bandet och lägga dit en själv.

    Tror faktiskt inte att jag bryr mig så mycket om hur personalen beter sig i kassan… därimot förväntar jag mig att de ska kunna svara på mina frågor utan att se skitsura ut.

    Kommentar av Victoria — 2007/06/09 @ 21:24

  8. Åh glömde! Det är så jävla irriterande med folk som tar 100 år på sig att vända varorna så EANkoden hamnar rätt. Visst man ska väl göra det men om man tar sån lång tid på sig så det blir stora mellanrum mellan varorna på bandet så kan man lika gärna låta bli.

    Kommentar av Victoria — 2007/06/09 @ 21:25

  9. Det jag störs mest av, det är den dåliga servicen. Alltid nästan bara en eller två kassor öpnna. Med följd av jätteköer. gäller inte bara matbutiker, gäller systembolaget också.

    Kommentar av bakke — 2007/06/09 @ 21:54

  10. bakke: det är inget man kan påverka vare sig som kund eller personal. Jobbar själv på en arbetsplats där personalen ges så få timmar som bara är möjligt, vilket innebär att ibland MÅSTE folk få lov att gå på lunch fastän det är enorma köer. Tyvärr är det den redan pressade personalen som får ta smällen även för det.

    Som kund bör man tänka på att säga hej och vara redo att betala, så att man inte står och fifflar med pengarna i en evighet. Jag har bara erfarenhet av restaurangbranschen, men det känns väl som grejer som är rätt applicerbara i butik också. Dessutom vore det finfint om kunderna lär sig titta efter saker och inte bara frågar utan att åtminstone ha kollat vad som finns precis i närheten.

    Kommentar av Misanth — 2007/06/09 @ 23:13

  11. Som kund bör man tänka på att:
    – …helst lägga EAN-koderna åt rätt håll eller åtminstone åt samma håll på alla varor. (Det finns de som lägger dem mot kassörskan, men då är det ju lätt att veta att man bara ska svänga på alla varor åt samma håll.) Och om de inte orkar leta EAN-koder, bygg åtminstone inte varuberg!
    – …vara bered på att betala.
    – …lägga upp en ”nästa kund-pinne” mellan sina varor. Lägg upp en pinne efter dina varor och om inte föregående har satt upp en efter sina varor, lägg då upp en själv.
    – …försöka få undan sina varor så fort som möjligt så att kassörskan inte behöver samla nästa kunds varor framför sig, på vågen där frukt och grönt ska vägas.
    – …handla INNAN stängningsdags. Vi kassörskor vill också komma hem någon gång. Vi sover inte sittandes på stolen i kassan. Vi har ett hem och ett liv utanför jobbet vi också.

    Som kassörska bör man tänka på att:
    – …hälsa!
    – …vara glad, hjälpsam och tillmötesgående. Åtminstone inte vara sur. Jag som kund känner mig gladare om kassörskan är glad. Därför försöker jag alltid vara glad, även om jag har en dålig dag. Det kallas service!
    – …besvara frågor så gott man kan. Har man inte den blekaste aning om det som frågas om, säg det istället för att grymta något ohörbart.

    Kommentar av Elmie — 2007/06/10 @ 00:02

  12. jobbar på mcdonalds men d känns väl relevant här oxå 😛
    som kund bör man tänka på att:
    -vet vad man ska handla. har man stått i kö i 5 min lr mer har man haft gott om betänktetid o behöver inte stå o tänka väl framme vid kassan så att kön blir ÄNNU längre bakom dig.
    -hålla koll på sina barn. medans du beställer ska fokus vara på att beställa o inte springa runt o gulla me dina barn. ( mycket vanligt). fråga gärna barnet innan vad den vill ha att dricka osv eftersom barn e vääääldigt långsamma på att bestämma sig vilket leder till en LÅNG kö bakom dig. vilket vi i kassan sen får ta skiten för att nästa gäst…
    -inte knyckla ihop sedlarna! speciellt om man har cash guard så måste sedlarna vara någorlunda släta, annars går d inte o få in pengarna i apparaten.
    – gäller enbart resturangkedjor: säg till INNAN man börjar packa ihop maten ifall d e Take Away. d e jäävligt jobbigt att göra om exakt sammma grej bara för att du glömde att du ville ha d i en påse.
    -ta inte ut ilskan på oss i kassan. d e inte mitt fel ifall mcdonalds har höjt priset på cheeseburgarna. ja försöker bara medla mellan ledningen och gästerna. att få en utskällning om hur dyrt d e och att få höra att det minsann ALLTID har kostat si o så e inte mitt jobb….
    -var beredd på att betala. medans du står o väntar på att ja ska plocka ihop din mat kan du plocka upp din plånbok. börja INTE me d när du ser att allt e klart. åter igen leder d till långa köer.
    – ska du skriva på kvittot. skriv på d först o stoppa ner kortet sen. då kan ja hjälpa nästan gäst medans du stoppar ner kortet i plånboken o plånboken i väskan. gör du d INNAN du skriver på kvittot får ja stå i vänta i säkert 30 sek på att hjälpa nästa gäst…. ta d på 6 gäster o ja har förlorat 3 min i bara väntan. på de tre minutrarna hade ja kunnat hjälpa 3 till.

    som personal bör man tänka på att:
    -vara trevlig. d e faktiskt kunderna som drar runt stället, efterfrågan o utbud ni vet.
    -vara tydlig och ge de olika alternativen som finns.
    -be om ursäkt ifall något blir fel. de flesta förlåter d mesta då faktiskt…

    nu blev d värsta uppsatsen typ 😛 haha

    Kommentar av Nina — 2007/06/10 @ 01:09

  13. som kund kan man gärna låta bli att bitcha på kassapersonalen om nåt är dyrt/slut/whatever. det är med största sannolikhet inte deras fel. ring istället och prata med chef alt fråga efter föreståndaren.
    en annan sak, om man nu ändå vill klaga på nåt, prova vänliga tonen. själv sätter jag mig mer än gärna på tvären om nån öppnar upp dialogen så surt dom bara kan. medan om nån är trevlig så är det aldrig nåt problem. ”klart du ska ha en ny, herregud! ta tre!”

    Kommentar av var det bra så? — 2007/06/10 @ 01:18

  14. Både kunder och personal bör försöka undvika att vara så jäkla stressade. Det kanske tar lite tid för mig att vända alla streckkoder åt rätt håll, liksom att packa ner mina varor (de måste packas rätt, inte bara slängas ner i kasse på måfå), men vad gör det om hundra år. Coola ner lite och tänk på blodtrycket. Gäller särskilt stockholmare.

    Expediter i icke-matbutiker (t.ex. Epa) har en benägenhet att packa ner ens varor i kasse utan att man efterfrågat det. V.g. gör inte så, jag vill inte släpa hem en massa onödiga påsar.

    I många butiker är man mycket förtjust i att fråga ”kan jag hjälpa till med något?”. Detta bör undvikas så länge jag inte ser akut förvirrad ut. Vill jag ha hjälp ber jag om den själv. Men när jag väl bett om hjälp, bör denna ej levereras på ett sätt som får mig att uppleva att jag enbart är till besvär. Och en för tillfället sysslolös expedit i en mindre butik bör ABSOLUT inte följa en ensam kund med blicken, mer stressande finns inte.

    Kräver inget kallprat från kassapersonal, men ett uppmärksamt hej med ögonkontakt tycker jag borde kunna levereras. Vilket förstås även varje anständig kund bör prestera.

    Håller inte med myntfackskritiken i kommentar 5. För oss som inte är överförtjusta i kroppskontakt är detta en ypperlig uppfinning som gärna får nyttjas. Brukar själv lägga pengar där.

    Kommentar av Robert K Huselius — 2007/06/10 @ 01:36

  15. Jag förstår att det är tufft att jobba i butik idag. Kundanpassade, obekväma arbetstider, färre anställda mm. Även chefen som har ansvaret att få till ett fungerande gäng omkring sig och som dessutom ska leverera resultat har fått det tuffare med hårdare konkurrens.
    Ibland misstänker jag att det är själva stämningen i butiken som gör kundrelationen så risig som den verkar vara om man läser den här bloggen. Har ni lite ”roligt” på jobbet, eller är det mest ”pest”?
    Det verkar saknas möjlighet till dialog bland personalen där man kan diskutera saker som hur man kan hantera dom där kunderna och deras krav och (dåliga) beteenden. Har ni någon tid över för det eller är det bara jobba och bita ihop på som gäller?
    Jag misstänker också att man ofta ”hamnar” i kassan utan någon egentlig introduktion alls. Finns det överhuvud taget någon utbildning utöver det rent tekniska som ju man måste kunna?
    Om mina tankar stämmer så kanske det inte är så underligt om bristerna också går ut över kundkontakten.
    Men jag har förmodligen fel.
    Lessen över att det inte blev blev något till kassaguiden, bara en massa nya frågor, men det här bara ramlade över mig denna tidiga morgon.

    Var finns glödlamporna? Fråga på upplysningsavdelningen!
    Var finns färg? Vet inte, jag är färgblind!
    Var finns fotogen? Vi har slutat med kamerablixtar!

    Kommentar av Gubben — 2007/06/10 @ 05:06

  16. som kund bör man tänka på att vara så vänlig som möjlig när man frågar eller klagar på saker. vi vill gärna hjälpa till, men när folk är otrevliga så sätter man sig nästan automatiskt på tvären. håller alltså med ”var det bra så?” till hundra procent.

    och som kund bör man också tänka på, när kassapersonalen frågar om ica-kort, att inte lockas att dra det fruktansvärt tråkiga ”skämtet”:
    – nej, men jag har medmera-kort! hehehe.
    jag gissar att det är precis samma sak på coop, fast tvärtom. skämta gärna, men försök vara lite originella. alla de vanliga skämten (”om inte streckkoden funkar är den gratis! höhöhö.”) har vi hört tusen, och åter tusen, gånger förut.

    som personal bör man tänka på att ha tålamod. skitsvårt vissa dagar, jag vet, men alla människor är ju olika och vissa drar samma skämt varenda gång de är och handlar och vissa tar flera minuter på sig att få fram frågan om var ketchupen står. så är det bara.

    och förresten så tycker jag att hälsa så behöver man inte göra bara i kassan, folk uppskattar i regel att bli sedd och hälsad på även ute på golvet.

    Kommentar av tessy — 2007/06/10 @ 08:13

  17. Som kund kan man också tänka på att om man vill läsa igenom kvittot efter köpet. Gör då detta efter du packat ner varorna.

    En annan sak som både är rolig och dum, är när kunden är relativt ensam i butiken, tar sig fram till den tomma kassan, och inleder med att plocka upp en ”nästa kund” pinne innan varorna läggs upp.

    Kommentar av kvällspersonal — 2007/06/10 @ 09:11

  18. Well, jag håller med alla andra skribenter om att det alltid underlättar om man försöker vara någorlunda trevlig mot sina medmänniskor, oavsett på vilken sida av kassapparaten man befinner sig i – och har man fixat den biten brukar man kunna ordna upp många andra konstiga beteenden på köpet.

    Men, det finns alltid ett men, och det jag irriterar mig över är när jag beter mig efter konstens alla regler och har radat upp alla varorna med EAN-koden åt rätt håll (och kollat var avläsaren sitter så jag ställer dem rätt) och den som sitter i kassan ändå vrider runt samtliga varor ett varv och letar efter koden. Visst, många ställer väl inte grejerna på rätt sätt, så det är väl inte så konstigt, men borde man inte märka mönstret efter en si så där tio varor? Det är väl i och för sig inget jag borde bry mig om, eftersom det inte är jag som gör det onödiga vridandet och vändandet, men det känns som att då kunde man lika gärna bara öst upp alla grejerna huller om buller.

    Måste dock inflika att på mitt närmaste Coop jobbade det en ny kille här om dagen, som troligen blev så förvånad av ordningen på matvarorna att han undslapp sig ett: ”oj, här har du ordnat allting duktigt” 🙂 Första gången jag fått beröm i en kassa ;-D

    Kommentar av Imosa — 2007/06/10 @ 09:24

  19. tessy, du glömde alla som ska köpa lotter … ”Ge mig en vinstlott, höhöhö”. Jag slår seriöst nästa person som gäller så.

    För övrigt bör man som kund …

    … lägga upp kundpinne även om det är ganska stort mellanrum mellan de egna varorna och varorna som tillhör kunden framför. När man i kassan har blippat ena kundens sista vara, så åker ju resten av varorna på bandet ikapp, och ibland blir man osäker på vems varor det egentligen är (och självklart åker man på utskällning om man råkar blippa något fel).

    … vända streckkoderna åt rätt håll, speciellt när det gäller lite tyngre varor. Att sitta och vända på massa sexpack och enorma påsar hundmat är inte kul för ryggen.

    … lägga stora läskflaskor (1,5 l) på bandet, med korken framåt eller bakåt (lägger man korken åt sidan snurrar flaskan bara runt på stället). Ställer man 5 flaskor på rad välter de förr eller senare när bandet rycker till, och i värsta fall på kassapersonalens händer. Aj!

    … inte lägga en kasse först på bandet, för att sedan ställa alla varorna PÅ den. Gör det bara inte.

    … inte låta alla varorna ligga kvar nere på bandet medan man springer och hämtar något man glömt. Packa ihop först, gå och hämta sen!

    … slänga kvittot om man inte vill ha det, och inte lämna det på bandet! Ser väldigt skräpigt ut när kvittona börjar samlas på hög där, och kassapersonalen har inte alltid tid att springa och städa upp sånt.

    Kommentar av Sophia — 2007/06/10 @ 09:38

  20. Ett förtydligande ang. att försöka skynda sig (och gärna på något sätt förklara att man inte gör det för att jäklas /be om ursäkt) när man kommer in två minuter i stängningsdags. De flesta av oss som jobbar i kassan har INTE automatiskt betalt så länge vi har kunder, åtminstone jag har betalt en kvart efter stängning, punkt. Och då vill jag alltså ha hunnit räkna kassan, bära ut den och fixa kassaskåpet och vara redo att gå ut då.

    Jag tycker absolut att vi i kassan har ett ansvar att vara trevliga, men när någon kommer till kassan sju minuter över sju tar det emot att bara agera som att jag trivs jättebra med läget…

    Kommentar av Sofia — 2007/06/10 @ 10:22

  21. jag vet inte om jag vågar handla på mc donalds mer, 30 sekunders väntan på att jag ska hitta pengarna kan förstöra en personals hela dag :/

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/06/10 @ 10:49

  22. Jag har ingen erfarenhet av jobbiga kunder eftersom jag inte jobbar i butik, men personalen på ”min” affär lär väl vara den sämsta som finns…
    Som personal bör du göra allt de inte gör, t.ex.

    -hälsa (speciellt när du sitter i kassan, men även annars vore trevligt, typ när man möts i butiken)

    -svara på mina frågor om vart sakerna står i stället för att säga ”leta så hittar du det”

    -inte ifrågasätta min livsstil. Jag är vegetarian av eget val, och jag kommer inte börja äta kött bara för att ”det är billigare för er att beställa in det”

    -inte skälla på barn. Herregud, hur ska en femåring veta att mjölken kostar 11 kronor och inte 10?? (nu tycker jag iofs inte att barn ska handla ensamma överhuvudtaget, men när de gör det så kan ni iaf vara lite vänliga!)

    -inte hångla när ni sitter i kassan. Om jag vill se folk hångla kan jag ladda ner nån film från nätet.

    Det är en massa skit som pågår i affären här, men detta är nog det vanligaste… Iofs tror jag att väldigt få håller på så här, men man vet ju aldrig…någon av dem kanske läser bloggen? I så fall: TA ÅT ER!!!

    Kommentar av rosflickan — 2007/06/10 @ 10:54

  23. Kassapersonal får gärna tänka på att inte lägga mynt ovanpå sedlar när de lämnar tillbaka växel, särskilt när de lägger det i handen! 🙂

    Kommentar av opassande — 2007/06/10 @ 11:05

  24. Detta är inte något tips till en lista, men någon av er som jobbar i butik kanske har svar på min lilla fundering.. ni säger själva att det är svårt att hålla koll på vilka varor som hör till vem om man inte lägger en pinne emellan, självklart! men vad händer om jag inte ska ha något annat än ett frimärke, en trisslott eller kanske cigaretter? när jag väl står där framme börjar kassapersonalen blippa nästa kunds varor, och jag måste skynda mig att säga att de inte är mina, jag ska bara ha ett frimärke jag.. finns det nåt sätt man kan visa detta på? ni i kassan är faktiskt väldigt snabba mänga gånger..

    Kommentar av Kajsa — 2007/06/10 @ 11:28

  25. Sofia #19: Undrar vad det är för fel med att ställa varor ovanpå kasse? Kassen brukar väl ändå inte EAN-inläsas utan bara tryckas in med en knapp, d.v.s. kassapersonal behöver ej lyfta på den.

    Rosflickan #22: Vad är problemet med att barn handlar ensamma? Är väl ett utmärkt sätt att träna social förmåga & ansvarstagande. Brukade ibland bli ivägskickad till närlivsbutiken i 5-6-årsåldern, kände mig jättestor och duktig då det hände. Särskilt när jag blivit ivägskickad för att köpa EN lök, och kom hem med en hel påse.

    Kommentar av Robert K Huselius — 2007/06/10 @ 12:29

  26. Robert K Huselius: Är det pappkassar måste varorna lyftas av innan man kan fortsätta bandet, då många band är för smala för kassarna. Plastkassarna har en tendens att trassla till sig/fastna i bandet när det ligger varor ovanpå. Alltså sparar det lite slitage på axlar och handleder om man inte lägger kassarna på bandet. Kanske inget man som kund tänker på.

    Kommentar av Sangilak — 2007/06/10 @ 13:04

  27. Robert, jodå, jag brukade också bli ivägskickad för att köpa mjölk eller något, men det var mer än 10 år sen.. jag vågar knappt gå ut ensam på det här stället (tänk typ helvetet på jorden), och jag tycker definitivt inte att barn ska vara ensamma här bland alkisar, knarkare och diverse småbrottslingar..
    Om man bor på ett bra ställe, som jag gjorde i min tidiga barndom, så är det väl okej, men inte i den här hålan..

    Kommentar av rosflickan — 2007/06/10 @ 13:06

  28. Robert K Huselius, Egentligen får barn inte handla själva, enligt lag. Föräldern kan lämna tillbaka varorna och kräva pengarna tillbaka om de handlat själv. även om varorna är öppnade!

    Kommentar av Sandra — 2007/06/10 @ 14:07

  29. Robert K Huselius: Inte bara det att det fastnar osv, som Sangilak sa. Oftast så har kassarna en tendens att lägga sig och blockera strålen som gör att bandet går framåt, vilket gör att man får sträcka sig långt bort och plocka bort varorna innan man kan ta bort påsen, och påsen känns som om den är flera kilometer när man måste lyfta alla saker osv.

    Kommentar av Madde — 2007/06/10 @ 14:14

  30. Tycker att vanligt folkvett borde vara regel nummer ett…
    *Ska du fråga efter något som kund, kan man börja med ett ”hej, jag undrar om du vet vart plastmuggarna finns” (t.ex), INTE komma fram till disken, stirra stint på personalen och halvskrika ”plastmuggar!!”.
    *När man står i kassan (kanske inte så mycket i mataffärer, men i andra) är det fruktansvärt irriterande om du håller på att expediera en kund och en annan helt plötsligt tränger sig före och klämmer fram ”jag får bara fråga dig” när det finns ledig personal i butiken som kan hjälpa till. Oftast är inte svaret på din fråga enkelt.
    *Om jag håller fram handen för att ta emot dina pengar, lägg då för guds skull inte pengarna på disken brevid min hand!
    *Jag är inte här för att ta hand om dina barn medans du shoppar.

    För personal i allmänhet är väl det viktigaste att försöka vara tillmötesgående och trevlig, kunderna frågar oftast inte efter grejer om de inte behöver din hjälp, och för vissa är kontakten med personal den enda mänskliga de får på dagen.

    Kommentar av hövlighet vinner — 2007/06/10 @ 14:25

  31. Som personal bör man tänka på att alltid ha ett extra tuggummi i fickan ifall kunden också vill ha ett. När jag frågade en tuggummituggande kassör om jag kunde få ett tuggummi fick jag svaret att det var det sista han hade varefter en illröd pinsam färg spred sig i hans ansikte. Allt jag ville var att få ett tuggummi. Dock var reaktionen godkänd och frågan befogad.

    Kommentar av Helena — 2007/06/10 @ 15:31

  32. Jag tycker inte att man ska tugga tuggummi som personal, tycker det ser för taskigt ut.

    Kommentar av Jens — 2007/06/10 @ 20:33

  33. ja egentligen tänker man bara använd hjärnan när de babblar om sina vinstlotter
    när svenska spel ger tillbaks 50% på sina lotter i vinst så kan ju vilken jävel som helst räkna ut hur stor chansen för vinst är.
    De har iallafall lyckats väl med sin marknadsföring för folk e som galna i sina lotter

    Kommentar av bamm — 2007/06/10 @ 21:01

  34. och inte ska man förvänta sig ett hej eller supertrevlig personal om man handlar i nån större butik(det gör iallafall inte jag)man förstår att man blir slut i hjärnan om man bara sitter i kassan hela dagarna och blir som en robot som säger samma sak om och om igen.
    arbetsrotation borde vara ett begrepp som skulle gälla i alla butiker.

    Kommentar av bamm — 2007/06/10 @ 21:04

  35. Oj vilken radda jag hade tänkt skriva (det kommer i alla fall ett lite längre ner), men det som slog mig efter att ha läst kommentarerna är den här uppdelningen ”vi mot dem”.

    Den som sitter i kassan skulle kunna vara din brorsa. Den ”jobbiga” kunden skulle kunna vara din kompis mamma. Vad jag menar är att om alla försker vara så trevliga som möjligt, så som man är med sin familj eller vänner, så skulle säkert kund-kassör-relationen vara mycket bättre. Vi är bara vanliga människor allihopa.

    Många kommentarer handlar om att den som är i kassan ska le och vara trevlig. Jag kan säga att jag är det i 99 % av fallen. Den där procenten då jag missar att le eller se dig i ögonen när jag hälsar, då brukar det oftast vara av följande anledningar:
    1. jag ser att kön är lång och funderar vem man ska ropa efter
    2. kunden före har ett barn som har händerna på bandet
    3. du har byggt ett varuberg som rasar över mig
    4. kassören mittemot ropar: ”hallå, har du grovsnus i din kassa?”
    Givetvis allt ovanstående samtidigt, vilket inträffar många gånger varje dag. Jag har ca 1000 kunder per dag, och om du råkar bli en av de 10 som inte får ett leende så ber jag om ursäkt och hoppas att du har överseende med det.

    Ok, mitt utlovade klagomål. Det värsta jag vet: när kunden lägger avlånga saker på bredden på bandet. Stora läsk, limpor, grillkol, purjo… Det fastnar i bandet och alla dina varor, som du lagt upp fint med ean-koden åt rätt håll, blir till ett berg som blandar sig med nästa kunds varor i ett ännu större berg. Och NEJ, det är inte MITT fel. Bandet är automatiskt och stannar när en vara når sensorn längst fram. Om en purjo fastnar på bredden innan den kommit till sensorn, så händer ovanstående.

    Kommentar av ica is my home — 2007/06/10 @ 21:05

  36. hehe leta så hittar du ,den var bra

    och ifrågasätta att du e vegetarian lol och skälla på ett barn

    ja de verkar som du hittat en utmärkt FÖRORTSBUTIK 🙂

    Kommentar av bamm — 2007/06/10 @ 21:08

  37. förresten ni som köper lotter kan ge mig pengarna istället jag ger tillbaks 50% mer än staten.
    dvs 75% återbäring istället för 50 så blir alla glada:)

    Kommentar av bamm — 2007/06/10 @ 21:13

  38. Håller med 31 o 32 om att det ser otrevligt ut med folk som ”idisslar” ordentligt t.ex. i kassan. Men när jag kommer direkt från lunch tuggar jag hellre tuggummi i en kvart än står och luktar gammal mat (i synnerhet om jag ätit något ”smakrikt”) i några timmar. Dock tycker jag att det är trevligt om man (även som kund och i andra sammanhang där man möter människor) inte tuggar med överdrivna käkrörelser och öppen mun. Det går att tugga tuggummi relativt diskret, men kunder kanske hellre vill att kassapersonalen luktar vitlök..? 😛

    Kommentar av Sofia — 2007/06/10 @ 21:33

  39. Jag tycker att man som butiksanställd får en bra mycket trevligare dag om man är inställd på att vara både serviceminded och kanske rent av glad. Jag tycker att hälsa, ta ögonkontakt och säga hej är tre bra grundgrejer .Från båda sidor om kassan. Självklart hinner man inte alltid med allt det. Jag jobbar inte i matbutik, dock klädbutik. Jag tycker man som kund kan ägna två sekunder åt att hänga tillbaka kläderna man har provat på galgen. Inte slänga dem i en stor utochinvänd hög på packbordet i provrummet. Kan man inte få tillbaka sin bikini på galgen, fråga om hjälp, istället för att lägga den på golvet i provhytten. Jag hjälper gärna. Har man provat ett plagg som man vet hänger på vägen ut, varför inte ta med det tillbaka? Det är mycket uppskattat.
    Personligen tycker jag jätteilla om när expiditer hellre pratar med varandra om helgens aktiviteter eller dyklikt i kassan, istället för att säga hej till sina kunder.

    Kommentar av MG — 2007/06/10 @ 22:17

  40. blev lite nyfiken på vad folk tycker om när kassapersonalen snusar? jag får AAABSOLUT ALDRIG I LIVET ha en (portion)snus inne för mina chefer. iofs brukar jag ha det ändå, men miniportion. aja, frågan ingen. vad tycker ni? ser det taskigt ut, om det ens syns?

    Kommentar av emma — 2007/06/10 @ 23:06

  41. jag måste instämma i klagosången angående ean-koderna som är vända åt alla håll utom det rätta. Men jag har börjat tacka alla som vänt alla sina varor åt rätt håll och påpeka att jag älskar människor som inte vill at jag ska få belastningsskador (vilket är knappt en procent av kunderna). Detta har visat sig vara en väldigt effektiv taktik då kunden bakom automatiskt och lätt generat börjar arrangera sina varor…

    Sen så måste jag säga att trots slentrianen kassayrket innebär så är det relativt intressant. Jag blir, trots nästan två år i en kassa, fortfarande förvånad över vissas beteende. Man trodde man varit med om det mesta tills en kund kommer in och skäller på mig för att vårt reklamblad hamnat i hennes brevlåda trots att hon satt upp en ”ej reklam”-skylt..

    åh just det, måste även hålla med om att dessa ständiga skämt har gjort sitt.

    Sådärja, nu orkar jag inte vara bitter längre. 🙂
    Vi ses i kassan!

    Kommentar av ANna — 2007/06/10 @ 23:21

  42. Kajsa #24: Kan man inte lägga en extra pinne, så att det blir två pinnar. I mellanrummet mellan dem, kommer du som kund som vill ha en lott

    Kommentar av Axel — 2007/06/11 @ 01:19

  43. […] Vi gör en guide Någon sade i en kommentar att det borde finnas en lista, eller guide om man så vill, för både kunder och personal. E […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 2007/06/11 @ 02:00

  44. Rosflickan #27: Bor du i en kåkstad i Brasilien?

    Kommentar av Robert K Huselius — 2007/06/11 @ 06:44

  45. angående snusning… mig personligen gör det inget, folk får gärna snusa o tugga tuggummi på ett normalt sätt i kassan, men principen är fel, eftersom det är ett nikotinberoende, för de som som röker kan ju knappast tända en cigg när nikotinbegäret blir för stort. så , ne, tycker inte snusare ska få snusa i kassan! inte på golvet heller. om rökarna måste stämpla ut för att röka, borde snusarna också göra det! ;p

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/06/11 @ 08:28

  46. Det finns en icabutik jag ibland handlar på, där är alla kassörskorna verkar ha lärt sig att man ska KASTA iväg varorna efter de läst in dem. Helt sjukt. Det är enda stället jag stött på det beteendet.. Nu har jag aldrig varit med om att ngt gått sönder iallafall, men det känns ju inte så trevligt..

    Kommentar av Maria — 2007/06/11 @ 10:52

  47. axel #42: det funkar jättebra att lägga två pinnar med ett litet mellanrum, så gör kunderna på min butik och det är väldigt sällan som det blir missförstånd.

    Kommentar av tessy — 2007/06/11 @ 11:54

  48. Robert: haha, nejdå, det gör jag inte…jag bor i en helt vanlig helveteshåla i en större stad.. det finns nog rätt många likadana här i Sverige, skulle jag tro..

    Kommentar av rosflickan — 2007/06/11 @ 14:34

  49. Varför måste alla vara så skitnödiga?

    Jag blir nöjd bara jag får betala mina varor. På motsatt sida blir jag nöjd om kunden är redo att betala när det är klart.

    Och ja, du kan oftast dra kortet och slå koden redan efter att första varan har gått in på kvittot, på så sätt slipper du stå och vänta. Sen får du godkänna en gång till när allt är klart, eller så kan du säga till så godkänner vi i kassan åt dig.

    Enkelt, snabbt och effektivt.

    Kommentar av EHM — 2007/06/11 @ 15:08

  50. Som kund bör man:
    -Se kassören/kassörskan. Säga hej eller bara en nick duger men att totalt ignorera att en annan människa sitter på andra sidan gör mig superarg.
    -Inte snacka i mobiltelefonen. Gör man det så ber man om ursäkt eller säger i alla fall hej till kassörskan.
    – Självklart inte bygga varuberg, om du nu inte VILL ha mosade varor för det är det som lär hända som revange.
    -Ta pengarna eller kvittot mittemot kassörskan, så kassören slipper sträcka sig över hela bandet. Vi får ont i handleder och axlar nog som det är
    -Komma i tid! Vi STÄNGER en viss tid och då ska du vara ute ur butiken. Du kan INTE börja storhandla två minuter i åtta om vi stänger åtta. Är du sen med handlingen skynda dig åtminstone och be om ursäkt.

    Sen tycker jag man som kassör självklart ska vara trevlig och heja. För det första blir de flesta mycket trevligare inställda och dessutom blir det roligare att jobba. Fattar inte vad man har i ett serviceyrke att göra om man inte kan le och tacka kunderna. Riktiga surhögar till kunder brukar jag vara övertrevlig mot bara för att jävlas.

    Kommentar av Emma — 2007/06/11 @ 15:15

  51. #41 ANna
    Vart jobbar du? Jag vill handla av dig 🙂

    Tack vare denna blogg har jag som kund blivit medveten om hur jag skall beté mig, så en handbok för både kunder och affärspersonal är en god idé.

    Kommentar av Staffan — 2007/06/11 @ 15:25

  52. Till Staffan
    Jag jobbar i Lidingö centrum, du är mer än välkommen att handla av mig!

    Kommentar av ANna — 2007/06/11 @ 19:38

  53. Som personal bör man tänka på:

    Att allt i butiken ska vara korrekt prismärkt (med jämförelsepriser). Det är lag på det men ändå funkar det inte ens på konsumbutiker som är bland de mest välordnade. Det gäller speciellt frukt och grönt.

    Ta bort möglig frukt.

    Inte ta ut avgift för kortbetalning – det är avtalsbrott. (svårt för personal att bestämma men ändå…) Nya kortläsare är också toppen, sådana man kan dra kortet i innan alla varor är blippade.

    Inte fråga efter leg när man köper tobaksvaror och är över 25.

    Som kund bör man tänka på att:

    Ta bort sin kundkorg från dess hylla och ställa den i stapeln.

    Lägga en pinne efter sig.

    Plocka ihop sina varor från bandet till påsen i rask takt.

    Ta med sig påse till affären – bra för miljön.

    Hålla sina barn under uppsikt.

    Inte stå och tjafsa om något i fem minuter i kassan.

    that´s all folks!

    Kommentar av katarina — 2007/06/11 @ 20:36

  54. 21. jag vet inte om jag vågar handla på mc donalds mer, 30 sekunders väntan på att jag ska hitta pengarna kan förstöra en personals hela dag :/

    Kommentar av Gosrumpa — juni 10, 2007 @ 10:49 am

    Svar till kommentar 21 (ovan)
    Grejen är att har jag lunchrush inne på McDonalds måste jag betjäna varje gäst så snabbt det bara går. Vi har ett tidtagningssystem på VARJE GÄST HELA TIDEN som tar tid på hur snabba vi är. Snittet på varje gäst ska ligga kring 30 sekunder på min resturang. vi har även ”maxgränser” för hur länge gästerna ska få stå i kön o vänta, 2 min. vilket innebär att dina 30 sek för att leta eftre pengarna blir ganska mycket om några stycken i rad gör det. på 30 sekunder hinner jag ta en beställning och samla ihop den o ta betalt. nej, d e inte omöjligt. oftast går den mesta tiden på att få gästen att beställa / betala.
    under rusher får man tyvärr ”stressa” gästen lite, inget jag gillar men hellre det än att få en utskällning av nästa gäst för att den anser sig ha stått i kö för länge ( har hänt flera gg…)
    🙂

    Kommentar av Nina — 2007/06/11 @ 21:58

  55. #53 – Hur ska man veta om någon är 25 om man inte frågar om leg och därmed kan se födelsedatumet? En del människor ser verkligen väldigt unga ut och som personal är det svårt att gissa sig till åldern bara baserat på utseendet. Själv får jag oftast visa leg på systemet trots att jag är 27 och har inte ännu tagit det som en förolämpning. Förstår inte heller varför någon annan skulle göra det. Det är väl en komplimang om något!

    Kommentar av Maja — 2007/06/11 @ 22:15

  56. Katarina: ang. att kolla leg. Man har någon sekund på att bestämma sig för om man tror att kunden får köpa tobak/ öl/ spela på hästar eller tips.De absolut flesta människor bär någon form av leg i plånboken och det tar max ett par sekunder att ta fram det.
    Det är SKITSVÅRT att gissa folks ålder. Jag möter dagligen folk som är 18-19 och som ser ut som 30, och vice versa.
    //Hon som fick visa leg på systemet varenda gång tills hon fyllde 31

    Kommentar av EnavmångaSofior — 2007/06/11 @ 22:17

  57. Jag jobbar inte i matbutik, men ändå…:

    Ja, det här med mynten….håller jag som kassapersonal ut handen vill jag alltså ha kundens mynt I min hand, inte bredvid. Men detta bör ju naturligtvis oxå fungera omvänt.

    Och ALLA som jobbar i kassa borde ha fått lära sig att man ger kunden mynten först, sedlarna sen, så att kunden inte tappar allt.

    Här i Danmark så verkar det vara praxis att inte hälsa alls i en endaste matbutik. Fruktansvärt trist, tycker jag och har tänkt att jag ska försöka hälsa ändå, men det känns lite konstigt när de inte ens bryr sig om att titta upp förrns det är dags att ta betalt, då de släpigt och ointresserat talar om vad det kostar. Nåja, skam den som ger sig!

    Kommentar av Frida — 2007/06/11 @ 22:20

  58. Angående EAN-koderna.
    Visst brukar jag försöka lägga dem rätt, men ju mer varor jag har desto fler varor hamnar helt enkelt fel för jag vet inte vart de ligger på alla varor. Skulle jag då stå och titta efter alla EAN-koder… ja, ni fattar vilken irritation det kan skapas i kön. Jag är ledsen, men kassören/kassörskan fixar det bättre än mig då.
    Det är faktiskt bättre att försöka finna ett bättre system som leder till ett snabbare sätt för varorna att passera läsaren (eller nu vilken lösning som kan komma) som också kan leda till att de i kassan kan slippa förslitningsskador. Jag är övertygad om att det går att revolutionera handeln… fast jag är bara inte rätt person för det, men det finns andra smarta där ute i världen som har denna uppfinningsrikedom.

    Kommentar av Henke — 2007/06/11 @ 22:46

  59. Nu blev detta bra mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Jag vill även tillägga att jag inte är en ”gnällig kund”, åtminstone inte så länge som jag inte får anledning till att vara det.

    58: Det finns i ett antal butiker och kallas för självscanning och fungerar alldeles ypperligt. Kassapersonalen behöver då endast scanna en kod, om ens det. Sen är det bara att betala. Det borde minska risken för förslitningsskador avsevärt 😉

    30: Jag skulle vilja göra ett tillägg där. Det kan vara mer än bara PLASTMUGGAR! Det kan även vara; var har ni gömt plastmuggarna?, eller varför inte, var fan har ni gjort av plastmuggarna?
    Att svära eller undra varför man har gömt något brukar sällan resultera i något positivt. Börjar man istället med ‘ursäkta mig, men jag undrar om ni har (eller var ni har) den och den varan’ blir allt så mycket trevligare.

    Jag kan ha läst kommentarerna en aning slarvigt i denna sena timme, eller så är det bara så självklart att ingen har brytt sig om att nämna det, men att inte betala för plastkassar är detsamma som snatteri. Nej, det är ingen som tror på att du glömmer att lägga upp en plastkasse varenda gång, men kommer på det precis efter att du betalat. Hur snål får man egentligen bli?

    Har man en e-mail som är till för kundkontakt, se då till att svara på e-mail som kommer till den adressen precis som man svarar på brev som kommer på det traditionella sättet.
    Jag skickade iväg ett e-mail till en butik 2007-jun-06 03:07 och väntar fortfarande på svar.

    Sen stör jag mig på ytterligare en sak. Jag brukar gärna självscanning i de mataffärer jag handlar i, och som använder sig utav det (Coop och Ica). Vissa kassörskor envisas hela tiden med att fråga om det gick bra.
    Vad ska man svara på en sådan fråga egentligen?
    Nej, jag lyckades bara scanna hälften av varorna, men resten blir väl gratis då?! höhöhö
    Jag upplever det faktiskt som irriterande för antingen känns det som en anklagelse om att man avsiktligt har låtit bli att scanna vissa varor, eller ännu värre, att man är för korkad för att lyckas använda självscanning.

    Under den tiden jag har jobbat inom det kooperativa hade ingen av butikerna självscanning, men jag antar att detta är en fras som de fått lära sig under utbildningen. Min fråga till någon som gått denna utbildning är – varför ska ni ställa en sådan fråga?

    Det är helt ok att kassapersonalen ställer en vänlig fråga om de får se i ens ryggsäck, men det är inte ok att de blir sura när de får ett lika vänligt ‘nej tack’ som svar. Jag kan ha precis vad som helst i den som jag inte har den minsta lust att visa upp för en vilt främmande person. Detta har dock inte hänt mig i någon livsmedelsbutik utan några gånger i detaljhandel.

    All personal inom handel borde få en grundutbildning i KKL (konsumentköplagen). Dock är det inte så mycket som personalen i sig kan göra åt detta vid det dagliga besöket, men om du inte har kunskap om KKL försök då inte att hävda att du vet vad som gäller utan hänvisa istället till den som är ansvarig för butiken/avdelningen. Detsamma gäller att känna till vad butiken har för policy kring exempelvis felmärkta varor och skyltar med fel pris (hyllkantsetiketter eller annonsvaror från ”förra veckan”).

    Jag vet vad vi hade för policy kring det och jag kan de väsentliga delarna i KKL, men som kund har jag flera gånger stött på anställda som inte har en susning och vägrar ge mig rätt tills jag har blivit tvungen att prata med deras chef (en mp3-spelare för drygt 4 000 kr vars garantitid gått ut, men som led av ett vanligt förekommande tillverkningsfel) eller gått till en annan butik och handlat istället. Likaså har jag stött på andra konsumenter som jag har pratat med eller som man har läst brev eller insändare ifrån.
    Om man nu inte vet, vilket är helt ok, varför då inte bara svara – jag vet tyvärr inte, men du ska få prata med chefen istället.

    Kunder i sin tur borde försöka att läsa hela skyltar och inte bara kolla på det som står med störst stil, d.v.s. priset. Oftast är all information man behöver inkluderade på dem…

    Kvisttomater är tomater med en kvist. Får man betala för vanliga tomater beror det sannolikt på att man har plockat en eller flera tomater, inte brytt sig om någon kvist och inte sagt något till kassapersonalen. Skyll dig själv…

    Kylvaror hör hemma i kylen. Frysvaror hör hemma i frysen. Läggs de inte tillbaka i åtminstone någon kyl resp. någon frys är det bara att slänga den varan.

    Förstår du inte konceptet med pant (returglas). Lita då på att kassapersonalen gör rätt istället för att försöka ifrågasätta det. Med nästan 100 % säkerhet har du ändå fel.

    Man kan tycka vad man vill om att inte pengarna från en premiecheck går in på kontot om man inte nyttjar dem, men det är högst osannolikt att det är kassapersonalens fel att du inte har nyttjat den under de drygt 6 månader som den är giltig (Coops. ICAs är jag osäker på hur länge de är giltiga).

    Har man tänkt sig att betala med bankkort bör man naturligtvis även ha med sig legitimation. Det är knappast ett önskvärt scenario när man inte längre kommer åt kortkontroll och måste ta legitimation av alla kunder som betalar med kredit- eller kontokort. Att förlora kontakten med kortkontroll är inget som kassapersonalen gör för att jävlas och därför att de tycker om när det är långa köer.

    Kommentar av Whip — 2007/06/12 @ 04:29

  60. Som kund bör man tänka på att:
    ..Absolut nr 1: försöka lägga streckkoderna åt rätt håll och INTE lägga omtåliga varor först på bandet. att vi i kassan ska behöva putta allt ömtåligt åt sidan tusen ggr per dag leder till förslitningsskador.
    ..hälsa o be om ursäkt om du pratar i mobil samtidigt.
    ..lämna fram medlemskort i tid o inte ‘oj, jag har ett sånt här medlemskort också’ efter köpet är klart.
    ..inte bli sur på kassapersonalen för att en rabatt inte gått in. det är inte vi som sitter o knappar in/bestämmer priserna i kassan direkt…
    ..använda nästakund-pinnen..
    ..betala för påsen (jag bjuder ofta på påsar när kunder glömt men sen finns det dom som verkligen satt i system att aaalltid ‘glömma’ påse…my god!! den kostar 1,50 liksom!!!!)

    Kommentar av kassörska — 2007/06/12 @ 12:10

  61. kom på en sak till:
    om du inte vill ha kvittot, Säg det!!!!!!!! istället för att ta emot det och sen slänga det på golvet eller längst ner på bandet. (så jäkla irriterande)

    i många kommentarer står det att kund och kassör/kassörska ska vara trevlig, det håller jag med om. men jag har fått denna kommentar när vi pratade om butiksjobb ‘varför ska jag vara trevlig?! jag vill bara ha mina varor och gå’, och att i gengäld kräver inte denna person att expediten ska vara trevlig. är det någon mer än jag som tycker denna inställning är väldigt tråkig? man behöver inte prata o va supertrevlig men är man trevlig är ju ofta folk trevliga tillbaka vilket blir mkt trevligare för alla! 😀

    Kommentar av kassörska — 2007/06/12 @ 12:19

  62. Whip: klockrent, åt bägge hållen!

    Som kassör: det har sagts förr, men kan sägas igen: le, säg hej och försök ha ögonkontakt med kunden. Även om man är dödstrött kan man åtminstone säga hej.

    Det finns en gräns för allt, och alla har dåliga dagar, men om din grundinställning är att kunderna stör dina mobilsamtal ska du kanske fundera om ditt val av jobb.

    Som kund: Släng inte fram ihopvikta sedlar. Jag har absolut förståelse för om man har famnen full alt. är gammal, men oftast gäller detta yngre som endast har ett sånt där kortfodral som plånbok. Skitsak, men jävligt irriterande. Igår fick jag fem ihopvikta sedlar framslängda på speldisken av en ung grabb som inte iddes sluta snacka i mobil. Jag gav tillbaka växeln i ihopvikta sedlar. Han flickvän gav mig tummen upp för det. 🙂

    Snälla – vänta på er tur. Oftast hanterar jag en kunds tipslappar, svarar på en annan kunds fråga var pantmaskinerna är, om vi har frimärken (ja – vi är postombud), när vi stänger, om vi kan växla så att man kan ta en vagn (självklart, emn vänta en sekund) och panikväxlar ur vår kassa åt en kassörska som har fått sin sjunde femhundring på en timma (som har en kö i sin kassa eftersom hon inte har kunnat ge växel tillbaka). Samtidigt. Dessutom har jag oftast ett gäng grejer att hålla reda på åt kunden som jag just nu betjänar (och som alltså borde få prioritet) – släng/ förläng/ Harry Boy/ny Triss/ pengar för den andra Trissen/ nej, förresten – förläng den där första Lottokupongen/ var går V75:an denna vecka?/ Frimärke för ett halvtungt brev till USA
    Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah.
    På plussidan kan jag säga att jag numera är himla duktig på att ha många bollar i luften och väldigt stresstålig. 🙂

    På plussidan kan även nämnas mina underbara stammisar som jag faktiskt kommer att sakna. De är lite som kollegor vid det här laget.

    Kommentar av Sofia — 2007/06/12 @ 14:04

  63. Anledningen till att vi måste fråga den idiotiska frågan om det har gått bra att scanna beror på juridiska skäl.
    Skulle något ha gått fel och vi som personal inte har ställt den frågan då kan vi få skit för det och då kan inte kunden ställas som ansvarig för felet utan vi som butik….(åtminstone har jag för mig att det var så killen från Ica förklarade det)

    Kommentar av Jag — 2007/06/12 @ 18:59

  64. Förresten…ang kommentar 62…..önskar att jag hade mod nog att knyckla ihop pengarna till dom som lämnar dom likadant till mig.
    Kan då tillägga att vi har Cash Guard….hur kul är det då att få skrynkliga pengar???
    Aja baja till alla pengaskrynklare

    Kommentar av Jag — 2007/06/12 @ 19:03

  65. Bra kommentarer! Har arbetat på McDonalds, 7-11, Vivo (ja, det hette så då) och ICA i nämnd ordning. Håller med kassörer såväl som kunder i kritiken.

    Men en sak har jag inte sett ännu: håll inte pengarna i munnen!!! Det är chockerande äckligt, och dessvärre hyfsat vanligt. Jag vill inte ta i salivindränkta sedlar/bonuscheckar/rabattkuponger etc. med bettmärken. Om du vill äta upp de triljoner bakterier som förmodligen finns på en ordinär tjuga så är det ditt problem, snälla, INTE mitt. När jag var ung och naiv kassörska vågade jag inte säga till, vilket jag dock gjorde i slutet av min karriär. Jag noterade då att folk oftast blev generade och bad om ursäkt, så det är förmodligen inte någon medveten härskarteknik, enbart enfald och misär. Jsg ryser fortfarande vid tanken.

    I övrigt instämmer jag med föregående talare: var glad, säg hej, försök att bete er som vanliga, vänliga medmänniskor. Det kommer man ganska långt med!

    Kommentar av Emilia — 2007/06/12 @ 23:14

  66. # 28 Sandra sa:
    ”Robert K Huselius, Egentligen får barn inte handla själva, enligt lag. Föräldern kan lämna tillbaka varorna och kräva pengarna tillbaka om de handlat själv. även om varorna är öppnade!”

    Sandra – är du säker på det?
    Enlig vilken lag?
    I så fall bryter vi mot lagen varje dag i vår familj där barnen ofta går ner och handlar mjölk och bröd och ibland smågodis själva – och jag började min kriminella bana som mycket ung.

    *kryper in i kurran tillsammans med hon som heter som Frankrikes huvudstad – i väntan på besked om mina kriminella gärningar verkligen var kriminella*

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/06/12 @ 23:55

  67. som kassörska tycker jag att jag borde kunna kräva av alla kunder att dom inte ska hosta mig rakt i ansiktet. händer oftare än vad man skulle kunna tro.

    Kommentar av var det bra så? — 2007/06/13 @ 02:08

  68. Kunder bör tänka på att lägga en kundpinne efter sig. Det är sjukt irriterande att som kassörska bli utskälld bara för att någon av kunderna i kön förväntar sig att jag skall kunna hålla reda på vems varor som är vems.

    De bör också tänka på att ett leende & en hälsning kostar väldigt lite. Det är väldigt trist att sitta i kassan när en kund knappt bemödar sig med en blick, & om så sker: en sur blick.

    En annan sak är att när jag har ”civila kläder” på mig, är jag inte så sugen på att bli haffad & tillfrågad att hjälpa kunder med än det ena, än det andra. Civila kläder= fritid, ej betalt arbete. Då vill jag heller inte utföra nåt arbete. . . Varför inte fråga min arbetsklädda kollega som står tre meter bort?

    Personal tycker jag skall tänka på det där med leende & hälsning. Jag har flera gånger handlat i andra affärer, & där har varit surpuppor somk knappt tittat på mig, & absolut inte hälsat eller tackat eller någonting. & att inte ta privata samtal när de sitter i kassan eller står i charkdisken eller speltjänsten eller nåt. Det kan jag störa mig på hos mina arbetskamrater också. De pratar i telefon med en vän eller har en livlig konversation face to face med nån de känner som råkar vara & handla. Det räcker väl med att hälsa & säga att man hörs senare när arbetsdagen är slut?! Samma sak gäller dock för kunder, till viss del. . . Jag tycker det är rent oartigt att som kund tala i mobiltelefon när man står i kassan & skall betala.

    Kommentar av Candy — 2007/06/13 @ 12:22

  69. Du, McD/etc-besökare:

    Om det är kö hinner du bestämma dig innan du kommer fram till kassan. Ta en paus i mobilsamtalet så att när det är din tur kan du beställa direkt. Är det ingen kö så är det lugnt.

    Kallprat går bort. Helt.

    Snälla plocka gärna undan maten efter dig.

    Säg till om du vill äta här eller ta med innan allt är inslaget klart och beställt.

    Ha plånboken framme.

    Acceptera att det kommer ta några minuter att få din Big Mac utan dressing.

    Förväntar du dig kolgrillade burgare med speciella kryddor och hemmagjord ketchup: fel ställe.

    Du, McD/etc-anställd:

    Tänk efter på att du valt ett yrke med hög stress. Passar det inte din personlighet, byt jobb.

    Tänk efter på att du valt ett serviceyrke. Passar det inte din personlighet, byt jobb.

    Du är väldigt, väldigt utbytbar och inte på något sätt speciell. Faktiskt. Att låtsas som att det är en ynnest att någon får äta hos dig eller att det är jättejobbigt att ändra en beställning är enbart löjligt.

    Du, kund i affär:

    Inga jävla varuberg eller ställa stora flaskor upp (de välter)!!!

    Ha plånboken framme.

    Prishöjningar är inte personen i kassan som bestämmer så det är meningslöst och dumt att föra den diskussionen med någon annan än ägaren/producenten. Samma sak med prisjämförelser med andra butiker (handla varan där istället, det är inget brott att föra in Ica kassar i konsum butiker etc.)

    Inte handla sista minuten. Din handling ska vara klart när butiken stänger, de anställda vill också hem.

    Personalen är alltid som gnälligast innan lunch och vid stängning… (man är hungrig resp. man vill hem. Precis som du.)

    Kallprat går bort. Helt.

    Betala för kassen. Om du inte vill det, ta med en gammal eller köp en av tyg (bättre för miljön också!) eller använd en ryggsäck.

    Du, anställd i butik:

    Tänk efter på att du valt ett serviceyrke. Passar det inte din personlighet, byt jobb.

    Kunden vill handla och gå hem. Allt annat tar tid. Många handlar på raster, luncher och efter jobben. Att sitta och prata strunt med din kompis du nyss bytt av i kassan är ett hån mot kunden även om det ”bara” tar en halv minut.

    Inse att det alltid kommer finnas idioter. Att det alltid kommer finnas människor som försöker fiffla med kassarna etc.

    Du är väldigt, väldigt utbytbar och inte på något sätt speciell. Faktiskt. Att låtsas som att det är ett värsta privilegiet att någon får handla hos dig och att det är jättejobbigt att sitta i kassan och ta hand om dessa dumma kunder gör dig bara löjlig.

    Samtliga:

    Du behöver inte le som en sol. Men har du en riktig dålig dag så ta inte ut det på personalen/kunden. Det är inte personalens/kundens fel att det ösregnar, någon stal din cykel och du fick parkeringsböter.

    Kommentar av Gogle — 2007/06/13 @ 12:51

  70. #68 Candy: Fast är det egentligen inte kunden efter som borde se till att det ligger en ‘nästa kund’-pinne innan den lägger på sina varor?

    Kommentar av Whip — 2007/06/13 @ 15:44

  71. McDonalds anställda!
    Ni ska ju ha en sk 90sek regel i drive in.. (man ska inte behöva vänta mer än 90sek från att man best en ord. meny tills att man får den typ).. Gäller detta när man kommer in å handlar med? Man blir lite tjurig när man får vänta 5min på sin big mac, jag förstår om man kommer mitt i lunchrusningen men när stället är tomt i stort sett!?
    Tacksam för svar! ( är i övrigt imponerad över hur jäkla snabba ni kan var)

    Kommentar av Sarre — 2007/06/13 @ 15:58

  72. Det finns mycket vettigt här att läsa gällande kundbemötande respektive personalbemötande!
    Jag jobbar själv i butik och handlar i butiker, respekten och bemötandet skall vara ömsesidigt!

    Och jag har den allra största förståelsen för hur irriterad man kan bli som personal när man skall leta streckkoder, stå ut med träiga skämt, varuberg, etc. och jag säger inte att jag alltid varit det perfekta biträdet eller den perfekta kunden men jag strävar efter att bli!

    Men betänk också att när jag som kund handlar i en affär går jag sällan in med tanken att ”nu skall jag förstöra dagen för dem anställda här” utan jag försöker varje gång vara så trevlig, hjälpsam och tacksam som jag kan. Men ibland (det händer ju alla) så kanske jag/kunden har haft en dålig dag. Jag är stressad, arg, fantasilös, storgrälat med min kille, missat min buss (som för mig resulterar i en ca 2 timmars väntetid), själv haft otrevliga kunder på mitt jobb, förolyckade vänner etc. Det kan vara JÄTTEmycket som har gjort att jag kanske är disträ och trött, missar ett hej eller måste prata i telefon just då. Det betyder inte att jag vill kränka dig eller vill dig illa på nåt sätt (men det berättigar inte heller till att man skall vara otrevlig ”bara därför att…”).

    Senast idag var det en helt ny anställd på ett matställe där jag brukar handla och hon kunde ingenting och gjorde fel, glömde tillbehör m.m.
    Men jag minns själv hur det var att vara ny och så jag gjorde mitt bästa i att vara trevlig, pratade lite och skämtade. Men hon svarade inte ens, hon såg bara ut att förakta mig. Svarade inte ens på något jag sa 😦
    Då tappar man ju all ork och vill vara lika sur och ful tillbaka (förlåt, jag skall inte!). Ska du vara sån skall du jobba instängd i en fabrik nånstans, inte med kundkontakt! Du kunde väl åtminstone sagt nåt ”förlåt, men jag är lite nervös och fokuserad och det är viktigt att det blir rätt”. Inte många har gnällt när jag har sagt så…

    Sen ja, upprepande skämt är tråkiga, men sannolikheten att jag säger något som några av dina dagliga 1000 kunder inte säger är liten. Jag vill bara säga något till dig för att försöka vara trevlig.
    (fast alla som kommentarer priser och drar kvittoskämt samt vinstlottsskämt bör arkebuseras på öppet torg som varnande exempel!!)

    Nåväl, detta är alltid intressant, kör hårt allesammans!

    Kommentar av dix — 2007/06/13 @ 19:35

  73. #66 ”Kronberg skrattar och ler”
    Huvudregeln är att personer under 18 år inte har rätt att ingå avtal utan förmyndarens, i de flesta fall förälders tillåtelse.

    Vid köp av varor till ett lägre pris, såsom godis och mat, kan säljaren utgå från att förmyndaren samtycker. Underåriga kan som regel inte ingå köp av varor till ett större pris utan att ha förmyndarens tillåtelse. Ingår en underårig köp utan tillåtelse kan förmyndaren häva köpet.
    http://www.notisum.se/

    Kommentar av Sandra — 2007/06/13 @ 19:40

  74. # 54: jag undrar då varför det NÄSTAN VARJE gång jag handlar på mc donalds (i gävle) är så att jag måste vänta på min mat? i 5 minuter? spelar ingen roll om jag beställt en vanlig big mac eller nåt annat. eller om det är lunch eller en lugn eftermiddag utan folk i kö. är det bara i gävle som det är så?
    dessutom är de oftast otrevliga där, det fanns en trevlig tjej, men hon slutade :/
    synd att jag gillar pommes fritsen så mycket :/
    usch vad jag gnäller 🙂

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/06/13 @ 20:30

  75. Kommentar till Therese och Mikaela, de finns säkert många kassörskor som gör så men mestadels är det ni kunder som inte säger hej utan bara tittar på en och fortsätter lågga upp varor eller slänger pengarna på rullbander, har hänt otaliga gånger, pratar i mob och då inte svara när man frågar om de va bra så! Eller min favorit när kunden har haft en dålig dag och då hittar ALLT att gnälla över! Men som kassörska ska du alltid stråla och le även efter den 152 utskällningen! Tror nog att vi alla ska behandla andra som vi vill bli behandlade själv =)

    Kommentar av Rebecca Tranan — 2007/06/13 @ 23:48

  76. å en sak till när ja står me utsträckt hand lägg då inte pengarna brevid =/ fy fy fy

    Kommentar av Rebecca Tranan — 2007/06/14 @ 00:11

  77. Hmm ibland fattar jag inte vad som rör sig i kundens huvud, för drygt ett år sen blev vi rånade, ja satt i kassan 2 rånare bevänade.Efter ber jag alla kunder lämna butiken medas en kund blir riktigt upprörd för att han inte fick handla sin tidning???Hallå jag har ingen kassa kvar??!! En riktig idiot!

    Kommentar av Myrra — 2007/06/14 @ 00:39

  78. Som kund bör man tänka på att vi som jobbar i butiken kan faktiskt inte alla priser i huvudet.. vi har ungefär 10000 olika artiklar, så sluta fråga om vad allting kostar, det finns faktiskt en prislapp, om nu den skulle vara borta så finns det faktiskt en pristerminal. Skulle spara väldigt mycket av min tid om den användes lite mer. En till sak som är otroligt irreterande, snälla rara söta kunder sluta slänga pengarna på kassabandet, jag måste då slänga mig helt hysteriskt över dom så att pengarna inte ska åka ner under vågen. Är också väldigt trött på att höra nej jag vill inte ha kvittot, men du kan ju alltid arkivera det! och medans jag ändå håller på så måste jag ju bara nämna en sak till.. jobbar för det mesta i delin, och alla ni kunder som ber om att få tunna skivor för att ni tror att ni kommer få fler.. det är höjden av snålhet! men jag älskar er ändå, puss och tack för mig!

    Kommentar av Elle — 2007/06/14 @ 01:24

  79. Jag gillar inte att bli idiotförklarad. När man ska dra kontokortet har man 2 chanser. Funkar det inte att dra det på det ena sättet- ja då är chansen ganska stor att det funkar genom att vända på det… Vi är nog många som kan räkna ut det själva. Därför känns det onödigt, på gränsen till idiotförklarande, att få en uppmaning om att vända på kortet- som om man inte kan räkna ut det själv liksom.

    FÖr övrigt; älskar bloggen. Kikar in här titt som tätt och garvar. Jobbade själv i en kiosk i två år mitt emot ett senilboende bland annat. Skulle ni få ta del av det jag upplevt skulle ni förmodligen baxna, alternativt tro jag hittar på *garv*

    Kommentar av Lena — 2007/06/14 @ 08:03

  80. Det är rätt lätt att ”lära” kunderna hur som ska göra….. Om dom lägger pengarna på bandet, är det ju bara att göra likadant själv. Man njuter inombords när ”offret” får jaga efter pengarna på bandet. Lovar dom gör det bara EN gång…

    För att slippa låta som en papegoja med ”vill du har kvittot?” och spara ryggen med att sträcka sig med kvittot till kunden, är det bara att rikta kvittoskrivaren mot kunden och inte ens nämna kvittot. Om dom vill ha det är det bara att ta det själv… Och för dom som står och packar och vill ha kvittot får man säga till dom att komma och hämta det…… Plus att man slipper högen med kvitton längst ner på bandet…..

    Kommentar av "förlängeibutik?" — 2007/06/14 @ 10:48

  81. Lena: Om du visste hur många kunder som drar kortet gång på gång utan att prova att vända på det. Det finns även en hel del som försöker dra kortet med avläsaren uppåt, vad de tänker på kan man undra. Därför är nog många kassörskor snabba med att säga till kunden att vända på kortet. Det handlar inte om att man vill idiotförklara någon. Även om du och många med dig är snabbtänkta så är långt ifrån alla det.

    Kommentar av Sangilak — 2007/06/14 @ 10:50

  82. En sak som är rolig/knäpp är att en del kunder tror att om man plockar bort kvisten från kvisttomaterna så ”känner” vågen/datorn av att det är kvisttomater ändå! Har fått höra massa sådana saker! Hallå, TÄNK lite!

    Kommentar av Sarre — 2007/06/14 @ 18:09

  83. En viktig no-no sak som har missats i debatten:

    Snälla kunder, lägg inte pengar på bandet! Det är ofta så att de då åker fram och fastnar i rullovågen, när bandet rör sig.
    Vill ni ha era pengar tillbaka på det rullande bandet efter vågen?

    Och hur trött blir man på kunder som pillar bort kravmärket på bananerna så att de ska få dem för priset av vanliga bananer?

    Hur snål får man bli??????

    Kommentar av Mia — 2007/06/14 @ 20:13

  84. Whip:
    Ang. frågan som ställs i självscnningen (har det gått bra?). Detta är för att ge kunden en chans att nämna att en vara inte gått i (en s.k. undantagsvara). Det är väldigt stressigt när man ska betala och ibland kan den där varan som inte gick in i början på köprundan glömmas bort.Helt oskyldigt och inte med flit. Därför är det bra att få frågan. Skulle kunden få en kontroll och den glömda varan stämplas i får denne ju fler kontroller i framtiden, vilket ju missgynnar kunden. Därför ska frågan alltid ställas innan personalen sett i datorn (för det är datorn som visar om det blir kontroll eller inte) om det blir kontroll eller inte. Så det är mest för kundens skull. Inte kul att bli anklagad för snatteri när man glömt. Det är ju lätt hänt. De flesta är väldigt duktiga på att komma ihåg…och väldigt ärliga ska tillägas.

    Kommentar av Ninni — 2007/06/14 @ 23:07

  85. #71 – Det är troligare att du får din BigMac snabbt under lunchrusningen (om det är en vanlig) när köket tokjobbar för att hålla värmeskåpet fullt, än att du får en när det är tomt i restaurangen och man måste slänga all mat som ligger på värmning i mer än fem-tio minuter. Går jag på McDonalds under lunchen kan jag beställa vad som helst, kommer jag när det är tomt beställer jag alltid en specialare för att slippa få mat som kan ligga på värmning väldigt länge. Ser du ett nästan tomt värmeskåp betyder det att det är ett BRA ställe som faktiskt SLÄNGER maten när den är för gammal. Fullt värmeskåp och tom restaurang – dåligt tecken.

    Kommentar av Erika — 2007/06/14 @ 23:54

  86. Nr 53: På Ica ska vi kolla leg på alla under 30 år, och blir alltsomoftast kontrollerade också. Och jag har aldrig varit med om någon som blivit förolämpad/arg/dylikt över att jag kollat leg. De flesta har dessutom körkortet i plånboken, två sekunder och sen är det visat.

    För övrigt tycker jag också att kunder på tänka på att inte låta så arga om någon rabatt inte gått in (det är inte vi i kassan som sköter det), frågar man istället vänligt känns det lättare att kolla vad som blivit fel. Samma sak gäller trasiga varor, om man inte hittar något, etc.

    Kommentar av Jennie — 2007/06/15 @ 01:01

  87. Elle: Du låter som en person som mest stör sig på att kunderna överhuvudtaget finns..??? Om butiken inte följer lagen och skyltar som de ska blir du alltså irriterad för att jag inte letar upp en pristerminal?? I många av de butiker där jag handlar har jag faktiskt inte ens sett nån sådan. Och ser jag då en anställd frågar jag ju givetvis denna person istället för att gå och leta efter något som borde funnits där från början. Givetvis med en TREVLIG ton till personalen.

    Förövrigt är jag en väldigt snäll kund, alltid trevlig, lägger upp kundpinne (EFTER mina varor här i Göteborg, FÖRE när jag bodde i Halmstad-fick lära mig den hårda vägen). Däremot tycker jag inte att man ska behöva inleda ett samtal med personalen med ”ursäkta” för om ni tycker jag stör ska ni nog inte jobba med kunder.. Men självklart säger jag en hel mening när jag ber om hjälp och inte bara varans namn..

    Angående mobilsamtal: ibland kan man verkligen inte sluta prata. Jag är själv anställd som timvikarie och inte ringer de alltid när det är lämpligt! Jag kan ju inte säga till min chef att han ska vänta ett tag eftersom jag inte kan prata. Eller hur? Kan tänka mig en massa andra situationer där man faktiskt inte kan vänta. Däremot kan man ju försöka få ögonkontakt med den i kassan åtminstone (vilket ni faktiskt inte alltid är så intresserade av har jag märkt).

    Till alla: vänlighet kommer man otroligt mycket längre med än grinighet. När jag själv jobbade med kunder gjorde jag allt för de som var snälla, de som inte var det hjälpte jag bara precis så mkt som jag var tvungen.

    Kommentar av Suzanne — 2007/06/15 @ 02:16

  88. Något som tydligen inte är en självklarthet för alla kunder … Lägg inte tillbaka saker i frysen som inte hör hemma där. Det är inte kul att gräva upp läskflaskor, mjölkförpackningar, hårfärg, solkräm, potatis m.m. ur frysen. Samma saker gäller med att frysvaror ska läggas tillbaka i frysen, och inte i grönsaksdisken.

    När det gäller personalen (i alla fall i affären där jag jobbar) så är det väldigt äckligt att gå och nalla i lösgodiset. För det första ser det väldigt illa ut, och händerna är ju inte direkt rena efter ett par timmar i kassan.

    Kommentar av Sophia — 2007/06/15 @ 17:20

  89. nr 87, suzanne: att säga ursäkta för att inleda ett samtal är mest för att se till att man får uppmärksamheten. Om jag står och plockar med någonting och det är kunder runtomkring lyssnar jag inte på alla som pratar. Att inse halvvägs genom meningen, att ,här ville nån ha hjälp, leder bara till att kunden måste fråga om. Säg ursäkta, så vet jag att det är mig du pratar med, inte de där som står bredvid och som jag inte har en aning om ifall du känner eller ej.

    Kommentar av Sofia — 2007/06/16 @ 17:06

  90. Sofia: Visst säger jag ursäkta ibland. Men om jag har ögonkontakt med personen och det är uppenbart att jag vill prata med honom/henne ska jag väl inte behöva be om ursäkt? Men jag förstår ju såklart vad du menar. Men det är trist ibland när personalen blir uppenbart störda för att jag frågar. Som tur är händer det sällan.

    Kommentar av Suzanne — 2007/06/17 @ 00:31

  91. Det var någon som skrev att det alltid är så dålig service och att det bara är en eller två kassor öppna och att de stackars kunderna får stå i kö.
    Jag blir så himla trött på att folk tror att ”kassörskor” bara sitter i kassan. Så när kassorna inte är öppna sitter vi då och fikar?
    Är det ingen som tänkt på att hela butiken måste skötas av såväl kassapersonal som ”ansvariga”.
    Och till den som sa att man ska kunna svara på en kunds frågor utan att bli skitsur, så har jag bara en sak att säga. Hur glad skulle du se ut om pantautomaten pajjade, en ungj*vel tappat en glasflaska på golvet i gång tre, bananerna är slut, man ska ta en andra kassa och på toppen av det frågar någon dig ”uursshhääktaaaa var har ni mjööölkeeen?” I kylen möjligtvis?
    Har man så bråttom att man inte kan leta lite i butiken ska man nog skita i mjölken och ta det en annan gång. Tack.

    Kommentar av A — 2007/06/17 @ 19:15

  92. Har btw. en gammal (alkis)gubbe som kund som drar sex-skämt när vi råkar ha stora gurkor och alltid, och jag menar alllltttiiid ber mig ”dra på billig-taxan, höhöhöhöhö” när han handlar av mig. Ibland orkar man inte vara en solstråle….

    Kommentar av 92 — 2007/06/17 @ 19:28

  93. Till Robert K. Huselius. Det som stör mig mest med att barn handlar i butik är just det att de tar så mycket av personalens tid, det låter elakt att säga så men läs mitt föregående inlägg om att få göra tusen saker samtidigt.
    Händer mig ofta att jag får en lista av ett barn på ca 120 cm som inte kan läsa listan, inte vet vart en enda vara ligger och dessutom inte ens kan nå dem när denna väl hittar fram.
    Detta är dock inget emot barnen, utan deras lata föräldrars fel som inte kan följa med ungen till butiken och visa/hjälpa till.

    Kommentar av A igen — 2007/06/17 @ 19:51

  94. Oj en sån massa bittra männsikor.. EAN-koder bryr jag mig inte mycket om.. jag kan lyfta de där vikterna betydligt fler gånger än vad jag gör utan att bli trött eller få ont.. Jag gör det också då jag fyller på varor ute i butik, då är det dessutom ofta 10, 12 eller 24-pack av varan jag lyfter.. och om kunden gör något dumt som till exempel ställer varorna på påsen och bandet matar på för den tror det är en vara då, säg det till kunden att det blir knäppt då han/hon gör så och det bästa är att lägga den på sidan eller säga hur många påsar den tar så vi kan knappa in det.. Jag har gjort det flera gånger och ännu inte stött på någon som blivit sur över det.. Informera mera!

    Kommentar av G — 2007/07/02 @ 13:01

  95. Som kund borde man tänka på att inte slänga cigarettpaket eller påsar mitt framför kassörskan/kassören då man håller på att väga något. Bandet (iaf på vår modell) börjar automatiskt rulla, och då måste man vara snabb med att fånga både cigarettpaketet och grönsaken/frukten man höll på att väga, och göra om det igen. Övrigt är det trevligt om kunden inte kommer fram till kassan och frågar eller klagar på något man är missnöjd med. Jag kan inte lämna kassan med en mil kö bara för att visa Dig vart kaffet står. Sist men inte minst borde vi verkligen understryka att varuberg INTE är att föredra.
    Som kund är det alltid trevligt att bli respekterad och tagen på allvar när det är något man undrar. Det var allt 🙂

    Kommentar av Jenny — 2007/07/30 @ 18:56

  96. Jobbar på Lidl så till kunderna:

    JA jag måste vara snabb i kassan, krav från chefen, gnäll på VD:n om du är missnöjd med det

    Snälla packa ner i kassar eller helst ner i vagnen DIREKT inte efter ni betalat. Vårt system fungerar så helt enkelt och det blir onödiga väntetider för de bakom. Ni som vägrar ”bara för att” ska veta att ni straffar varken mig eller min chef eller vår VD eller så, bara andra kunder….

    OM det nu är så himla jobbigt med våra annorlunda diskar att du måste klaga och gnälla varje gång – HANDLA någon annanstans!

    Om det ser ut att vara fel på kvittot, tex en vara tryckts in en gång för mkt ( vilket ni mkt väl kan kolla efter när ni lämnat kassan för att undvika kö) Kolla först om det står på kvittit ”felaktig reg” eller liknande. Spar mkt tid så 😉

    Som sagt: Kyl- och frysvaror klarar sig inte i rumstemperatur, gå tillbaka med det om du inte vill ha det.

    också sagt tidigare: Kolla HELA prisskylten. Bara för att prislappen 5:- satt VID varan kan det vara så att varan under eller bredvid kostade fem kronor men din vara 15:_ detta är tydligt utmärkt på skyltarna.

    Säger som Whip, påstå inte att du kan KKL om du inte kan det, gäller även kunder.

    Haha påsar är en historia för sig 🙂
    Kasta inte påsarna/påsen på mina händer när jag redan håller på med något, det kan tex resultera i att du får betala tex 41 påsar för att den scannas mitt i en kod till en viktvara.

    Har vart med om folk som handlar, betalar med kort SEN går o hämtar påse…..
    Eller de snåla jävlarna som tar en 20 fryspåsar och packar i för att slippa betala någon krona för våra kassar… Gah vilket folk det finns.

    Jag är NÄSTAN alltid glad och trevlig, även mot slutet av ett tolvtimmarspass, men det är svårt när vissa bara MÅSTE sätta sig på tvären.
    Som tur är har jag mestadels underbara och trevliga kunder så jag går oftast hem med ett leende på läpparna

    Prata i mobil när jag sitter i kassan?!?!?! NO WAY! skulle få sparken direkt. Inte ens ute på golvet, det tar jag på min rast eller ev om jag står längst in på lagret. De jag känner vet att jag jobbar och får vänta helt enkelt 😉

    Och slutligen: Allt som händer i butiken är INTE kassörskans fel

    Kommentar av B — 2007/08/17 @ 02:29


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: