Konsum

2007/06/08

Allt är forskning

Filed under: Coop — by konsum @ 11:34

Tidningsköpare

[från Allers nya tidning/reklamhäfte för tidningsansvariga]

Annonser

14 kommentarer »

  1. aha! Shopoholic..

    Kommentar av Syster Dyster — 2007/06/08 @ 11:44

  2. Konsum: Off topic: Det du kommenterade under ”Surhetsgrad” kanske skulle postas på första sidan, om du vill att alla ska läsa det. Just an idea. 🙂

    Kommentar av Alexandra — 2007/06/08 @ 12:47

  3. Det är kanske sant. Jag köper inga tidningar – och är verkligen ingen shop-a-holic.

    Kommentar av Henrik Sundholm — 2007/06/08 @ 13:48

  4. Intressant teori….börjar jobba om en timme…ska genast införa en egen undersökning…

    Kommentar av Jag — 2007/06/08 @ 13:50

  5. Ja bara det att de köper tidningen gör ju att de konsumerar mer. Väljer man att konsumera så fördummande saker som kvällspress så lär de inte vara eftertänksamma i andra lägen heller.

    Kommentar av Emma — 2007/06/08 @ 15:48

  6. Hur vet man så bestämt att kvällspressen är fördummande, har du provat själv? Ursäkta elakheten, men det var också elakt sagt om dom som läser kvällstidningar.

    Ska man tolka texten som att den genomsnittlige konsumenten inte läser tidningar. Intressant information, vem köper alla tidningar då, en minoritet?

    Kommentar av gubben — 2007/06/08 @ 16:56

  7. Bara för att man köper en ”tidning” så behöver det väl inte vara en kvällstidning?

    Eller var det vad undersökningen gällde?

    Kommentar av Matte — 2007/06/08 @ 20:28

  8. jag tror nog att undersökningen gällde magazin, inte kvällspress, eftersom det var Allers som gjorde undersökningen.

    Kommentar av konsum — 2007/06/08 @ 20:41

  9. Och om man läser tidningen gratis – dvs inte är en tidningsköpare – men läser den hos frissan, på biblioteket och hos tandläkaren?
    Blir man inte påverkad av reklamen då?
    Eller är det själva konsumtionsformen som räknas? Om jag läser tidningen på biblioteket så är jag troligen en som inte gärna shoppar loss?

    Fast om jag läser den hos frissan är jag en person som har pengar att lägga på frisören, så då tillhör jag nog de köpstarkare grupperna, eller tror att jag tillhör de köpstarkare och lever på kredit. Och då köper jag kanske mer.

    Jag köper aldrig s.k. veckotidningar och shoppar inte gärna – så det kan nog stämma.

    Frågan är vad Allers vill säga? Ska affärsidkarna vara snällare mot sina tidningskunder så att de köper ännu mer än andra kunder – så som de brukar..?

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/06/09 @ 11:32

  10. jaja–shopaholic

    Kommentar av Syster Dyster — 2007/06/09 @ 12:58

  11. Personligen tycker jag det låter som något en motivationstalare skulle häva ur sig, alltså en ovetenskaplig generalisering, snarare än något det faktiskt forskats på.

    Vad står det i tidningen att de tidningsansvariga ska använda denna information till? Sätta Allers produkter närmast kassan? Längst ifrån kassan?

    Kommentar av Erik — 2007/06/09 @ 23:30

  12. Erik: Det står att tidningshyllan är viktig att hålla ren och organiserad, då det statistiskt sett genererar merförsäljning. Det står ingenting direkt om Allers-publikationer, men naturligtvis använder de argumentet för att personalen ska ”lyfta fram” tidningarna.

    Kommentar av konsum — 2007/06/10 @ 00:17

  13. JAG TROR

    ..att tidningar är så dyra att de i sig lägger på 20% på konsumtionsvågen.

    ALLT är 80-tal igen – handlar det inte om konsumtion, prylar, pengar, image så är det inte värt att nämnas!

    Kommentar av Alvas Pappas Blogg — 2007/06/10 @ 08:52

  14. HAHAHA, jo, de som köper Allers är en viktig kundgrupp, i vart fall om man är i kaffe-, rollator- och mazarinbranschen. Jag har hört att de i vissa fall lägger hela pensionen på veckotidningar, fika och porto till arga insändare om hur världen förfaller.

    Kommentar av Marie — 2007/06/10 @ 20:54


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: