Konsum

2007/06/07

Konnässörer

Filed under: Gästspel — by konsum @ 10:37

Inskickat av Johan:

Hört i systembolagskön på Folkungagatan på Södermalm. Detta var på den tiden innan självbetjäningen och denna dag var nummerlappsmaskinen trasig varpå långa köer med irriterade människor hade bildats. Framför mig står en a-lagare och framför denne en äldre dam. När det blir den äldre damens tur utbrister hon:

Jag drack ett utsökt vin häromdan, jag tror det var ett slott på etiketten!

Kassören ställer några kompletterande frågor och har svårt att dölja sitt obehag men försöker ändå tillmötesgå damen och visar några olika flaskor. Kön skruvar på sig och fyllot framför mig blir mycket otålig. Efter vad som verkar vara en evighet verkar dock damen vara nöjd med någon flaska och beger sig iväg. När alkisen nu kommer fram till kassören utbrister han:

”Jag drack ett utsökt brännvin häromdan, jag tror det var ett skepp på etiketten!

29 kommentarer »

  1. hihihihihi

    Kommentar av Mimmi — 2007/06/07 @ 10:55

  2. Å så tyket! Å helt underbart! Varför e aldrig jag så kvicktänkt?

    Kommentar av Jennifer från Göttlaännaborg — 2007/06/07 @ 10:56

  3. haha, vad bra sagt 🙂 usch för såna som ska ta lång tid på sig när det är lång kö. liite medmänsklig får man allt vara i såna fall och inte vara allt för krävande. i.m.h.o.

    Kommentar av sajmo — 2007/06/07 @ 11:04

  4. Helt underbart! Önskar jag också kunde komma på sådana kommentarer 🙂

    Kommentar av AnnaR — 2007/06/07 @ 11:21

  5. Att inte personalen bröt ihop! Först för slottet och sen för skeppet! Jag hade skrattat ihjäl mig! Underbart!

    Kommentar av Den veliga mamman — 2007/06/07 @ 11:34

  6. […] måste bara dela med mig av bloggen Konsum! Där finns massvis med läsning om roliga situationer i verkliga livet… främst utspelade i […]

    Pingback av Computer Girl » Blog Archive » Humorblogg — 2007/06/07 @ 12:37

  7. Men det stavas minsann ”konnässörer”.

    Kommentar av Henrik Sundholm — 2007/06/07 @ 15:06

  8. *asg* Den satt fint! 😀

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/06/07 @ 15:35

  9. Najs med en smart Alagare =∆

    Kommentar av Teeehooo — 2007/06/07 @ 16:02

  10. A-lagare lyckas alltid klacka ur sig klockrena kommentarer!

    Kommentar av Prinsessan — 2007/06/07 @ 16:27

  11. Som Systembolagsarbeta kan jag lova er, det händer OFTA att folk vill ha ett vin där de beskriver det som ”rött, gott och så var det *ett slott* *guldtext* *lite slingrig stil på texten* osv osv på etiketten

    Kommentar av Piddster — 2007/06/07 @ 21:15

  12. Det var säkert det där vinet Shardonej! Jag har hört att det ska va skitgott! 😉

    Kommentar av krazy — 2007/06/07 @ 22:24

  13. Jag har hörde på radion idag, där satt Bodström den paranoida slynan, och påstod att Systembolaget inte kommer finnas kvar länge till. Självklart tar man inga risker så nu har jag bränt mina sista cash på sprit och annat götte. Har så det räcker till 2013 enligt mina beräkningar.

    Kommentar av No Name — 2007/06/07 @ 23:07

  14. No Name: Kul för dig. Grattis, verkligen.

    Kommentar av konsum — 2007/06/08 @ 01:50

  15. […] Konnässörer Inskickat av Johan: Hört i systembolagskön på Folkungagatan på Södermalm. Detta var på den tiden innan […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 2007/06/08 @ 01:59

  16. Hatkunden handlade igår igen(Hon handlar varje dag tyvärr)
    -Kan jag få några skivor olivmortadella?
    -Hur många är några då?
    -några sa jag ju…
    -Jag skivar upp 5 stycken, och säger: 5 stycken
    -NEJ, fem är alldeles för många, jag vill bara ha två!!!!
    ORKAR INTE MER!!!

    Kommentar av AlltiSugen — 2007/06/08 @ 06:29

  17. HAHAHAHAHAHAHAHAHAH me like

    Kommentar av Syster Dyster — 2007/06/08 @ 11:44

  18. man skulle bra gärna ha velat se minen på tanten.. men hon hörde säkert inte.

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/06/08 @ 17:25

  19. a-lagare är mina favoriter. de är schysstast, o skönast. de bästa konversationerna e med sådana.de har den bästa synen på livet, o en otrolig insikt om hur människor fungerar.

    Kommentar av Anna Karin — 2007/06/09 @ 02:42

  20. Första gången jag handlade på Systemet var jag 17 år, uttalade namnet fel på det förbasksade vinet vi bestämt oss för och får ett dyrare- det fattades 50 öre – och kassören frågar inte efter legitimation.
    Desperat.
    Vad säger en asnervös 17 åring som nästan har köpt ut?
    Nej det var för dyrt?
    Nej det var fel vin – jag sa tjattelet, inte dessert…

    Eller..?

    Jag vände mig om och tiggde pengar av dem bakom mig i kön.

    Och det gick bra.
    Pinsamt, men hade med mig det äckliga dessertvinet ut från Systemet utan problem, annat än den hoptiggda 50-öringen.

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/06/09 @ 11:41

  21. PS: Jag gillade också alkisens kommentar 😀

    AlltiSugen: Prova med att ge minsta möjliga och gå upp i antal så har du i alla fall inte gjort för mycket i onödan.
    Och trösta dig med att hennes tortyr av er i butiken är nog det enda nöje hon har på hela dagen.
    Samt att i efterhand så blir det hon gör en rolig historia på någons blogg.

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/06/09 @ 11:44

  22. Haha fy fan va roligt.
    Ärligaste människorna är ju ändå barn och alkisar.

    Kommentar av Ida — 2007/06/09 @ 12:18

  23. Jag förstod faktiskt inte riktigt.. Jag är ju visserligen 14, så jag kanske inte borde fatta heller, men.

    Kommentar av Pisse — 2007/06/09 @ 13:38

  24. Pisse: Det finns en klassisk spritsort som heter Explorer, populär hos just alkisar p.g.a. sitt låga pris, som hade (nuförtiden är det bara seglet kvar) ett vikingasskepp på etiketten.

    Kommentar av konsum — 2007/06/09 @ 13:49

  25. Det där känner jag igen.
    Jobbar ibland på en över-disk-butik, och då kommer de där frågorna, boxen var den och den färgen och flaskan såg ut ungefär så där…
    Det är inte alltid lätt, men i regel blir det i bra, men lite irriterande för andra kunder.

    Kommentar av Eva — 2007/06/10 @ 14:26

  26. …eller den här;
    -jag vill ha ett rödvin med vanilj och lakrits”
    -ok, fast vinet innehåller ju inte vanilj och lakrits utan är bara en smakassociation, alltså har en ton av vanilj och lakrits…”
    -Nej men jag VET att det finns ett vin som innehåller vanilj och lakrits jag har faktiskt druckit det!!!
    …åååh suck…

    Kommentar av Lisa — 2007/06/13 @ 13:42

  27. Hahaha.. Mer sånt i Systembolagetköer! 😛

    Kommentar av Emma — 2007/06/14 @ 18:36

  28. hahaha

    Kommentar av Andreas — 2007/06/16 @ 02:04

  29. Haha underbart

    Kommentar av Malin — 2007/06/16 @ 20:46


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

