Konsum

2007/05/20

Surhetsgrad

Filed under: Coop — by konsum @ 10:50

Jag är trött och sur idag, och skulle helst av allt låta bli att prata överhuvudtaget.

Jag har fått svaret ‘Du kan lägga det där’ på frågan om kunden ville ha kvittot. I mitt huvud gick konversationen så här:

– Vill du ha kvittot?
– Du kan lägga det där.
– Eller så kan du ta det nu när du ändå står framför mig.

Annonser

36 kommentarer »

  1. hahaha vad onödigt av kunden att säga så! =D

    Kommentar av bbeccy — 2007/05/20 @ 11:08

  2. En fråga som jag ofta ställer mig när jag läser konsumbloggen är om det inte finns någon möjlighet för människor som hatar alla andra människor att arbeta på något hörn utan kundkontakt? Måste man sitta i kassan och irritera sig på att alla inte uppför sig exakt enligt ens önskemål för dagen, går det inte att bara tex jobba på lagret?

    Kommentar av krille — 2007/05/20 @ 12:07

  3. Ngt jag blir sur över är när dom vill ha det på högre belopp när dom handlar med kontokort. Det får dom gärna göra för mig, om jag:
    1. har Pengar och 2. ber snällt.. Någon gång ska jag fan ge svar på tal på dom som säger typ ”500”.

    -”345 kronor tack.”
    Kunden står framför automaten med kortet i handen.
    -”500.”
    -”Trodde att det var du som skulle lägga det lägsta budet. men men, vill du betala 500kr så varsågod.”

    Hur svårt är det att säga ”kan du ta det på 500 tack?” ”Kan du ta det på 500?” ”vill du vara så snälll o ta det på 500?” eller varför inte bara ”500kronor tack”. och om jag säger att jag inte har hundralappar, be mig då inte att ta hundra kronor lägre än vad du ville ha från början. snälla? Och om jag säger att jag behöver mina femhundralappar till växel, snälla förstå?

    Kommentar av Madde — 2007/05/20 @ 12:12

  4. ”- Eller så kan du ta det nu när du ändå står framför mig.”

    Eller så kan personen köra upp kvittot nånstans när jag redan sagt att jag inte vill ha det, även om jag råkade formulera mig på ett sätt som inte dög åt fina fröken.

    *också trött och sur idag*

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/05/20 @ 13:00

  5. till ”krille”…
    Alla människor som jobbar i en butik eller har ett arbete med kundkontakt hatar inte alltid sina kunder. Men vissa FÅR man irritera sig över. Speciellt personer som inte är uppfostrade till att säga ”tack” eller bete sig på ett trevligt sätt! Och du verkar inte ha läst denna blogg särskilt länge. Här finns det historier om underbara människor som är roliga och underbara! Kolla bara in Frankenstein!
    så nu tycker jag att du ska sätta dig ner, läsa lite och tina upp!
    Jag förstår konsum by the way!

    Kommentar av lillan — 2007/05/20 @ 13:13

  6. Krille: 1) om du tycker att det verkar som att bloggen går ut på att klaga och gnälla över hur irriterande det är att jobba i en livsmedelsbutik kan jag bara beklaga. Det borde ha framgått med all önskvärd tydlighet att allt som skrivs och sägs här, sägs med en stark underton av kärlek till alla människor.

    2) en fråga som jag ofta ställer mig när jag läser en kommentar som din är om det inte finns en möjlighet att utbilda människor till att skaffa sig en välgrundad uppfattning innan det ska gnällas. För att…

    3) om du tror att jag ”hatar alla andra människor” och irriterar mig på att ”alla inte uppför sig exakt enligt ens önskemål för dagen” har du verkligen inte läst mycket på bloggen.

    Kommentar av konsum — 2007/05/20 @ 14:08

  7. Hej.
    Har faktiskt alltid undrat om det där med kvittot. Vill ni att man ska ta emot det? Blir ni sura om man säger att man inte vill ha det? Jag känner inget behov av att kolla upp alla mina varor när jag redan har betalat. Men ibland ser ni så dystra ut när man säger ”nej tack”.

    Kommentar av Sofia — 2007/05/20 @ 16:25

  8. Sofia: Vi tänker på träden som offrats i onödan. Tror de flesta uppskattar om man tar kvittot, eftersom vi annars drunknar i kvittoberg, men egentligen spelar det väl ingen roll. Men snälla, snälla, snälla… Lägg det inte längst ner vid bandet.

    Å andra sidan har vissa kassörskor/kassörer förmågan att alltid skicka kvittot längst bandet, då får man på ren djävulskap skita ner kassan med kvitton som kund.

    Kommentar av Sadie — 2007/05/20 @ 17:05

  9. Jag förstår inte varför butiks-kassorna alltid ska skriva ut kvitton? På hotellet jag jobbat på kunde man välja att bara slå in försäljningen eller slå in och ta ut kvitto. Ett träd blir ju inte sparat bara för att kunden behåller kvittot 🙂 Och frågan är ju enkel: Kvitto?

    Som kund kan man ju alltid ge igen på en sur kille/tjej i kassan genom att just lägga kvittot längst ner där alla varor samlas på bandet.

    En annan fråga som kund, kan det inte kännas lite fjantigt gjort av kunden när denne står och väntar på kvittot efter att ha köpt ett par liter mjölk och en brödbit? Typ att man misstänker kassören för felslag?

    Kommentar av Marcus — 2007/05/20 @ 17:25

  10. Jag har helt enkelt slutat att ställa frågan om kvitto….stannar kunden inte kvar och tar det eller ber mig lägga det på bandet så slänger jag det bara.

    Apropå att ta ut extra pengar (3)…en gång nekade jag en kund att ta ut mer pga att jag inte hade några hundringar att lämna ut. Kunden, en kvinna, blev rasande. Jag kunde inte resonera med henne…hon påstod att jag satt och ljög och att jag var sååå otrevlig. Det slutade med att jag fick ringa min kassachef så hon fick komma ut och prata med kunden….men inte fan hjälpte det. Det slutade med att chefen och jag skakade våra huvuden åt denna otroligt korkade kvinna.

    Kommentar av Jag — 2007/05/20 @ 18:15

  11. Jag tar alltid emot kvittot. Det är det enda bevis man har för att man verkligen betalt för de varor man bär med sig ut ur affären! Men jag är ju av den gamla stammen förstås. Ängslig tant ni vet!
    God natt och sov sött allesammans!

    Kommentar av Moster Gerd — 2007/05/20 @ 21:37

  12. Madde: jag håller med dej! fattar verkligen INTE varför folk inte kan fråga vänligt istället för och bara säga: ‘500 kr’ eller ‘ta det på 500 kr’. dom ska vara tacksamma att butiken tillhandahåller denna tjänst!!! ordet ‘kan’ eller ‘går det bra…’ går ju att använda liksom… är jäkligt irriterad över detta.

    Kommentar av kassörska — 2007/05/20 @ 21:40

  13. Angående Marcus fråga (9) om det ”inte kännas lite fjantigt gjort av kunden när denne står och väntar på kvittot efter att ha köpt ett par liter mjölk och en brödbit? Typ att man misstänker kassören för felslag?”

    Ibland kan det kännas så, att de misstänker en för felslag, men då är det när de ställer sig och riktigt granskar det direkt när de handlat.

    Sedan jag flyttat och har gemensam ekonomi med två andra tjejer känns det förståeligt att vissa tar alla kvitton – viktigt att hålla koll på ekonomin! Många kunder verkar känna sig tvungna att förklara varför de tar kvittot trots små summor. ”Jag för bankbok” eller liknande, och det känns fel när de känner att de behöver förklara sig så. Ett kvitto är trots allt ett bevis på att man betalat för varorna.

    Dessutom kan det ju vara något fel på varorna och då krävs kvittot för att kunna ordna upp det senare. Finns inget kvitto blir det jobbigt både för kund och butik.

    Kommentar av Sommarkassör — 2007/05/20 @ 22:35

  14. Känns det fjantigt att fråga om kvitto nör folk köpt en eller två varor? Ja. Men den gång man slänger det utan att fråga så hoppar de garanterat till när varorna är nedplockade och vill ha kvittot.

    Mest störande kvittobehandlingen av alla är ändå de som köper hyggligt många varor så det blir fullt på bandet, och sen ställer de sig och detaljkollar kvittot med penna och bockar av varenda vara samt kollar att priset är rätt. Vilket tar en evighet, medans man får klara sig på ett band…

    För att klargöra så tycker jag det är väldigt trevligt när folk säger ”släng kvittot”, för 70% av de som tar kvittot slänger det ändå bara på bandet efteråt.

    Kommentar av Arete — 2007/05/21 @ 00:41

  15. Jag blir också så sjukt irriterad på kunder som ber mig skicka ner kvittot på bandet! Och vi har order om att ”alltid fråga kunden om den vill ha kvittot” också… har dom gått ner och börjat packa sina varor tar man ju lite för givet att dom inte vill ha sitt kvitto, men jag måste ju ändå fråga.. Och dom gånger dom säger ”Jo tack du kan lägga det där” så blir jag sååå irriterad! Så lång tid tar det inte för kvittot att komma ut så dom inte hinner vänta om dom nu vill ha det!!! Och i 90% av fallen ligger det ju kvar där nere sen.. orört. Varför inte bara tacka nej då? *morr*

    Kommentar av josefin — 2007/05/21 @ 01:26

  16. […] Surhetsgrad Jag är trött och sur idag, och skulle helst av allt låta bli att prata överhuvudtaget. Jag har fått svaret […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 2007/05/21 @ 01:59

  17. Precis. Ibland blir det fel. T ex svenska tomater slås in i st f holländska. Det går inte att bevisa utan kvitto och om det händer både nu och då, vilket inte är så konstigt, det är tomater, liksom. Så kan det vara bra att kolla då och. Och felslag KAN hända eftersom kassörerna är människor som slår in massor av varor under en dag. Det betyder inte att man misstänker någon, bara att man vill ha möjligheten att se efter.

    Krille, om man sitter i en kassa eller har ett annat jobb där man direkt har att göra med människor som man inte har en chans att välja själv om man vill ha kontakt med så uppstår ibland irritation. Hos ALLA. Om man inte blir irriterad då och då så är man Jesus och skall inte sitta där för att man har annat att ta itu med. Och det är faktiskt inte bara att säga, ”nä, nu vill inte jag ha det här jobbet för idag har jag haft med inte mindre än FEM idioter att göra, sätt mig på lagret”. Det finns chefer som har åsikter och tycker att man skall bita ihop och sitta kvar.

    Kommentar av Maria — 2007/05/21 @ 08:12

  18. Haha, såg just den glada lilla gubben längst ned till vänster. Fyller han nån funktion?

    Kommentar av Maria — 2007/05/21 @ 08:13

  19. 12 (kassörska): ”om ska vara tacksamma att butiken tillhandahåller denna tjänst!!!”

    Jag trodde att butikerna var glada över att bli av med kontanter? Mindre rånrisk, snabbare inräkning i slutet av dagen. Som jag ser det är det en deal både kund och affär tjänar på. Däremot är det ju klart att man kan vara artig, det gäller bägge parter.

    Kommentar av Stoffe — 2007/05/21 @ 10:34

  20. Hej konsum!
    En sak som slår mig när man läst bloggen ett tag är alla saker som tydligen är väldigt störande för den i kassan, men som man själv inte tänker på.
    Skulle man inte kunna göra en liten lista som enkelt o snyggt sammanfattar hur man ska bete sig, så kanske både din o min vardag går lite smidigare? Täntke en liten länk till höger ”Så handlar den perfekta kunden”, eller nåt?

    Kommentar av PB — 2007/05/21 @ 10:42

  21. Maria: den glada gubben är wordpress eget lilla påfund, alla wordpressbloggar har den. Även min. =)

    Kommentar av degbunke — 2007/05/21 @ 10:56

  22. haller med PB, skitbra ide ju!

    Kommentar av millie — 2007/05/21 @ 11:55

  23. Stoffe: jo, absolut! 🙂 det jag menade var bara att jag tycker det är tråkigt att vissa kunder låter så otrevliga när dom vill ta ut pengar.
    PB: bra idé!!! 🙂

    Kommentar av kassörska — 2007/05/21 @ 13:12

  24. Tack, Degbunke :-)!

    Kommentar av Maria — 2007/05/21 @ 18:05

  25. PB: en toppenidé!!!! Jag funderar faktistk på att göra en likadan lista med saker som jag retar mig på i taxin. En lista kanske skulle hjälpa till. Man gör en massa saker som man inte tänker på som retar andra.
    Gör en lista! Jag skall följa den till punkt och pricka när jag går och handlar!!!! Jag lovar!!!!!

    Kommentar av TAXISNACK — 2007/05/21 @ 19:26

  26. Och Stoffe: Man MÅSTE ju ha kontanter att kunna lämna igen när folk betalar kontant… Plus att i min affär i alla fall måste vi ha 5000 i växel som är ”konstant” och måste finnas vid varje dagsslut i vardera kassa.
    Självklart är det dock skönt ju mindre man har att räkna på kvällen, och ju mindre man kan bli rånad på 🙂

    Kommentar av Sofia — 2007/05/22 @ 12:44

  27. Varför finns inte en korg, där man kna lägga kvittot för återvinning?

    En del vill ha kvittot att spara på eller att redovisa med,
    Visst -på en del kassamaskiner finns en knapp så man kan (lyfta på någon lucka, peta till kanppen och) skriva ut kvittot efteråt, åt dem som vill ha det, men i mataffärer blir det väl ett väldigt lyftande och pilland, så dom är väl inställda på att alltid levverera en liten pappersremsa.

    Men som sagt, jag önskar att jag på ett enkelt sätt kunde lägga kvittot i en återvinningsburk dom gånger jag inte vill klistra in det i dagboken.

    Kommentar av Axel — 2007/05/22 @ 18:00

  28. Jag var trött & sur i går. Konversationerna med kunder fortsatte i huvudet i stil med: ”jävla idiot”, ”men vad tror du, ditt as?”, ”kan du inte kolla det i priskollen själv?”, ”ser du inte att jag är upptagen med en annan kund?” etc. Men ur munnen kom bara: ”Jadå, vänta bara ett ögonblick” och liknande fraser. Och nia gamla damer. Jag tycker det är artigt att nia folk, men varför niar inte de mig?!

    Sofia: Blir inte sur om kunden inte tar emot det. Däremot är det irriterande om kunden säger att h*n inte vill ha det, för att sedan när man knycklat ner det i papperskorgen komma inångandes och säga att just det, h*n MÅSTE ju ha det där kvittot! Så har man en kö på en j–la massa meter som står och suckar, och längst fram (h*n har givetvis trängt sig före) står personen som vill ha tillbaka kvittot och stampar otåligt, och vill att man skall leta igenom papperskorgen. Då brukar mitt tålamod passera bristningsgränsen & jag måste avreagera mig på lagret eller nåt så snart som möjligt. Också irriterande om de säger att de vill ha kvittot, men lämnar det på golvet eller längst ned i kassan.

    Maria: iofs brukar jag inte orka gå och klaga om de slagit in fel. 😉 Å andra sidan man kanske skall göra det även om det bara gäller en femtiöring, för om butiken kör svinnregister, beställningar etc. genom att kolla vad som slagits in, kan det bli missvisande.

    Marcus: Ibland, beror på om det är en kund som har för vana att misstänksamt granska kvittona direkt efter h*n fått det. Finns en del som är så, de bockar liksom av varje vara direkt vid kassan.

    Kommentar av Candy — 2007/05/23 @ 07:50

  29. Bäste Herr/fru/fröken/neutrum Konsum
    Anar jag en viss jobbtrötthet?
    Du är ju öppenbart kosmiskt begåvad när det gäller skrivande. Det kanske är det du ska göra. jobba med nått där du får lite tack för din begåvning. så du slipper sura över uteblivna tack

    Kommentar av Fröken Hund — 2007/05/23 @ 15:16

  30. *S* Eller så kan hon ta och stoppa upp det någon annanstans…! 😉

    Kommentar av Tonårsmorsa — 2007/05/23 @ 20:04

  31. Fröken Hund: Tackåtack! Om någon vill anställa mig som skribent eller liknande kan ni använda emailadressen i högra spalten. Alla svar beaktas. Jag behöver inte vara så dyr. Kanske om jag skulle kunna få ett skrivbord med en bordskalender, sedan är jag nöjd. Och en grön bibliotekslampa.

    Kommentar av konsum — 2007/05/23 @ 20:16

  32. ja de här me kvitton är ju alltid jobbigt.
    Jag håller med ”jag”
    Vi gör ett upprop om att alla kunder ska stanna kvar vid kassan om de vill ha kvittot annars får de skita i de.
    Det är skitjobbigt att fråga 1000gånger per dag om nån vill ha kvittot man blir som en robot.
    de flesta ”Vanliga människor” sätter aldrig in sig hur det är att säga samma sak hela tiden de flesta skulle inte vilja säga samma sak på deras eget jobb 500gånger per dag gånger 22 =11000gånger i månaden man blir imbecill av mindre.

    Kommentar av bambam — 2007/05/24 @ 01:45

  33. Jag tyckte då det var mer irriterande om kunden tog kvittot, för att sen skrynkla ihop den och slänga på bandet. I så fall blir jag mycket gladare om kunden bara tackar nej till kvittot så jag kan slänga det direkt. Det var i alla fall av den anledningen jag frågade kunden om hen skulle ha kvittot. Om man bara ger kvittot till kunden så hamnar minst hälften garanterat på rullbandet och det ser förjävligt ut. Frågar man så har man ju åtminstonde chansen att slänga merparten av kvittona så man undviker kvittobergen i slutet på rullbandet.

    Kommentar av Heidi — 2007/05/24 @ 13:51

  34. en lista på bra kundbeteende är nåt som även jag har funderat på… jag bidrar gärna med några tips om en sån lista är i görningen 🙂

    Kommentar av josefin — 2007/05/25 @ 21:40

  35. Det är en jättebra idé med en lista, eller en guide om man så vill, för både kunder och personal. Det är naturligtvis så att även kunder irriterar sig på saker som personalen gör, och det kan vara bra att få även sådana saker på pränt.

    Alla som vill vara med får gärna skicka förslag på punkter som bör vara med på listan (använd formuläret eller coopkonsum(at)gmail.com). Skriv listan under överskriften ”Som kund bör man tänka på” respektive ”Som personal bör man tänka på”.

    Kommentar av konsum — 2007/06/08 @ 11:51

  36. Kunder gör många irriterande saker men något av det jag stör mig mest på är när man får upp ett tomt bananskal på bandet. Jaha, och vad vill du att jag ska göra med det här? Kunderna som handlar hos oss förtär ofta varan innan de betalar vilket vilken funtad männsika som helst säkert förstår är ohållbart och olagligt. I min tidiga karriär påpekade jag detta ivrigt för alla men nu låter jag dem bara sabba min dag. De brukar också tycka att man ska slänga saker åt dem. DET FINNS PAPPERSKORGAR! Det underlättar om våra papperskorgar bara innehålelr kvitton för återvinningens och för andra kunders skull (om de vill ha ett redan slängt kvitto). Vissa behandlar en som tjänstefolk medan andra har en enorm respekt. Tråkigt.

    Kommentar av Emma — 2007/06/08 @ 16:06


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: