Konsum

2007/05/04

Varubergshäxan

Filed under: Coop — by konsum @ 11:08

Hon var inne igen, kvinnan som bygger överdjävliga varuberg. Jag kommer inte ihåg om jag har berättat om henne förut, kanske har jag nämnt henne i en kommentar eller två, men så här:

Jag tror att jag någongång har hört att hon är flygvärdinna, cirka fyrtiofem år, blond hårfönsfrisyr och alltför ofta bär hon också en kavaj i den smakfulla färgen som brukar kallas korall. Hon lastar sin varuvagn helt utan finess och utan tanke på att sakerna ska vara hela när hon packar upp dem. Jag har aldrig hört henne yttra en hälsningsfras. Någonsin.

När hon står i kö med sin Belgian Blue-uppsvällda kundvagn suckar hon oavbrutet, tittar över axeln och himlar med ögonen och flyttar hela tiden vikten från den ena foten till den andra.

När hon sedan upptäcker att bandet är tomt och hon kan börja packa upp sina varor gör hon detta med en dåres frenesi. Inte heller här uppvisar hon någon som helst finess. Det börjar med knäckebröd, sedan fyra och en halv liter Coca Cola, ett sexpack, två paket tunnbröd, två fläskfiléer och så vidare.

När hon är färdig med sitt bergbyggande har vi i personalen möjlighet att åskåda en sorts skulptur som uppvisar både fullständig likgiltighet, bitterhet och dumhet.

Vad gör vi som kassapersonal vid sådana här tillfällen? Jag vet vad jag gör när hon gör så här, jag trycker in handen rakt in i mitten av berget, tar tag i det första mjuka jag får mina fingrar runt och drar för allt jag är värd. Om det går som jag vill rasar alla varor ihop i ännu en hög, och ljudet av krossade tacoskal och mosade bananer (Kravbananer, men hon byter ut Krav-etiketterna mot vanliga Chiquita-etiketter).

Som en mjuk avrundning av sitt ergonomi-fientliga besök har hon för vana att efter betalningen rycka åt sig fem-sex plastkassar utan att ens låtsas om att hon hade tänkt att betala för dem. Förmodligen tänker hon att eftersom hon handlar för sjuhundra kronor i veckan så är vi skyldiga henne plastkassar. Detta har lett till att hon har en stadig post på fem plastkassar i min kassa.

Hon förstörde min onsdag, och jag skulle gärna vilja ha tillbaka den hel.

78 kommentarer »

  1. He he he… Helt rätt; folk som saknar vett o etikett ska ha skit ”i smyg”… Låt henne sucka över knäckebrödsmulor och chipskras, låt henne betala för att inte orka bära med sig kassar hemifrån…

    Kommentar av Haddock — 2007/05/04 @ 11:15

  2. Men det är väl bara att säga till henne? Säg att du inte kan expediera henne om hon lägger allt på hög. Var hård!

    Kommentar av Matildas fikarum — 2007/05/04 @ 11:27

  3. Mäh! Vilket beteende!
    Jag förstår inte att vissa kunder tror att de kan uppträda hur som helst i en butik.. Visst, det är dom som handlar och vi är beroende av deras pengar osv. men vanlig hyfs kan man faktiskt visa! Och respekt för personalen är inte så mycket begärt.. Det är ju våra axlar som pajar när kunder bygger berg.. Hmm..

    Bra att du slår in kassarna.. Hon kollar väl ändå inte kvittot? Hehe

    Kommentar av Lilla Blå — 2007/05/04 @ 12:06

  4. Oh sådana människor! Förstår precis! Ibland vill man bara fråga ”Vad är ditt problem?”, men eh det får man typ inte.

    Kommentar av Maja — 2007/05/04 @ 12:23

  5. håller med Lilla Blå!!! verkar som om vissa tror att dom kan bete sig hur som helst. och på grund av att många inte kan ställa varorna med streckkoden åt rätt håll så lyfter vi i kassan över ett ton per dag…

    Kommentar av kassörska — 2007/05/04 @ 12:28

  6. vissa människor.. ja, de kan förstöra en hel dag. värst är ju när de kommer på morgonen. och man vet det innan, man vet att nu kommer jag bli på dåligt humör.

    när jag jobbade på ica och såg vuxna människor stå o äta lösgodis medan de plockade i, slog jag in 5 spänn på, vad var det, kolonial på den tiden iaf. o sen om de kollade kvittot o undrade vad det var förklarade jag bara att det var för det de ätit innan de betalat.
    de flesta skämdes, andra blev skitförbannade.

    Kommentar av gosrumpa — 2007/05/04 @ 13:17

  7. så, rätt adress till mig också 🙂

    Kommentar av gosrumpa — 2007/05/04 @ 13:19

  8. gosrumpa: haha, va modigt och finurligt 🙂

    Kommentar av Johanna — 2007/05/04 @ 13:43

  9. asg!

    det bästa är nog dock att bemöta en kund som denna genom att ta på sig sitt bästa coopleende och ge dem dagens bästa kundmöte… lägga alla umtåliga varor åt sidan osv… sen lite snyggt påpeka när de tar kassar att de kostar sju kronor eller vad de blir… låt kärringen bli sur eller vad hon nu kan tänkas bli… eftersom kassar faktiskt är en stor svinn post i vårat företag… nåväl… alla har vi våra favvoriter… jobba lugnt där ute!

    Kommentar av ego — 2007/05/04 @ 14:05

  10. HON VERKAR VARA JÄTTEJOBBIG JU!

    Kommentar av Anton — 2007/05/04 @ 15:16

  11. Jag älskar att det ALLTID, utan undantag, är vi som jobbar inom service som är mest hämndlystna mot energikrävande människor. Jag är helt med dig.

    Kommentar av eileen — 2007/05/04 @ 15:36

  12. Persontypen känns igen, om man säger så :p

    Kommentar av Henrik Sundholm — 2007/05/04 @ 16:12

  13. Om man vill vara elak så kan men kanske göra såhär: Precis när hon packat upp allting så säger man -”tyvärr, kassan är stängd nu, jag har rast!”.
    fast så kanske man inte får göra, men det skulle varit kul!

    eller typ säga åt henna att inte bygga varuberg och att ställa steckkåderna mot sig (brukar ju finnas sådanna skyltar i vissa affärer).

    Annars så kan man ju ”råka” ta lite förmycket betalt och sedan när/om hon märker det och börjar gnälla så säger man ”ja, det kostar extra om man bygger varuberg eftersom våra axlar tar sådan stryk att vi tvingas sjukskriva oss, och då ”förlorar” vi massa pengar.”

    Kommentar av Elakingen — 2007/05/04 @ 16:22

  14. Om hon nu var flygvärdinna kan hon vara van vid andra länders affärer, där man lassar upp allt på bandet, och det är sedan upp till kassör-personalen att fixa.
    Kan ju vara en förklaring iaf, även om det är hemskt jobbigt och ineffektivt.

    Kommentar av Sillern — 2007/05/04 @ 17:47

  15. Jag älskar kommentar #6, vad härligt med någon som vågar hjälpa folk att förstå vad som är rätt eller fel. Som ”ordentlig” kund är det frusterande när ingen klagar på ”de andra” (och inte vågar jag själv heller).

    Vad gäller varuberg har jag tyvärr ofta varit med om att kassörskorna kör bandet tills min ordentliga varurad blivit ett berg.

    Lidl är ett föredöme vad gäller streckkoder, de ser till att koden syns från flera sidor.

    Kommentar av Kund — 2007/05/04 @ 18:18

  16. Det är alltid ett dåligt tecken när folk bär kläder i färgen ”korall”. Alltid.

    Min metod är att resa mig från stolen, och mycket långsamt och omsorgsfullt demontera berget. En sak i taget. Och absolut slå in ett antal kassar på slutet också.

    OT: är det bara jag (det vet jag iofs att det inte är, har snackat med en tjej som jobbar på hotell som tycker precis samma sak…), eller har en hel del flygvärdinnor grymma attitydproblem. Vissa vill man bara snäsa av ”du är inget annat än en höghöjdsservitris, skärp dig”.

    Kommentar av bani — 2007/05/04 @ 18:35

  17. Det är vid sådana här tillfällen jag gillar att stå efter i kön som privatperson, då kan man köra en syrlig kommentar utan att bry sig om att man jobbar där eller ej….
    Tycker oxå att dom som faktiskt är schyssta och lägger varorna snyggt ska ha cred för det..jag brukar iaf berömma mina kunder för det.

    Kommentar av Jag — 2007/05/04 @ 21:29

  18. Hade en sur tant -50 och hennes gubbe i min kasssa idag. För henne fick jag inte starta bandet utan hon skulle säga till när jag fick göra det så det blev en trevlig hög för henne också. Var rädd att allt skulle krossas + hon tyckte det gick för snabbt!!

    Kommentar av Extraknäckaren — 2007/05/04 @ 21:32

  19. Måste bara kommentera appråpå att hämnas på jobbiga kunder. Vi skrev ut ett tillgodokvitto (jobbar i en skoaffär) på 12 kronor häromdan till en kvinna som alltid, alltid reklamerar sina skor på det mest otrevliga sätt. (Mao, satt det i system att alltid få nya.) Och om hon nån gång faktiskt köper skor använder hon tillgodokvitton som hon fått i andra butiker i samma kedja. Så vi tyckte att hon gott kunde få ett på 12 kronor:) (Skulle aldrig annars ha fallit mig in att skriva ut tillgodokvitto på summor under 30-40 kr.)

    Kommentar av Jossahanna — 2007/05/04 @ 21:47

  20. Varuberg och folk som inte kan hantera sina varuberg är jobbiga. Allt beror på vilket humör man är på, men jag brukar försöka plocka och fixa och dona och till slut påpeka att ”jag hade ingen lust att lägga de tunga sakerna sist för då blir det bara kras av allting” och tyst tillägga ”och det brukar bli ett jävla liv då plötsligt”.
    Det är bara att inse fakta tyvärr, folk tappar allt sitt logiska tänkande när de befinner sig i kassan. De tappar allt vad kunskap heter och inser inte att tre kilo potatis faktiskt väger tre kilo och gör ganska ont på ett paket knäckebröd, tacoskal och tomater. Och jag köper inte argumentet att ”frukt och grönt kommer ju först”, för det går faktiskt att lägga upp varorna i annan ordning.
    Varuberg kommer alltid att vara ett hett ämne bland kassapersonal. Tack för att jag inte är ensam! (Och ja, folk som gör rätt och tänker på oss, ska ha massor av cred. Alltid.)
    Hej svejs!

    Kommentar av Jonna — 2007/05/04 @ 22:45

  21. När jag satt och krängde biljetter på Sveriges grönaste(?) tivoli var jag alltid noga med att få ett ”Hej” av kund… förlåt… gästen innan jag började knappa in något alls på min dator. Det är väl det minsta man kan begära? Jag är ju fortfarande en människa! Så jag sa ”hej” och fortsatte att säga ”hej” tills dess att gästen slutade rabbla antal åkband och entrébiljetter och faktiskt tittade upp och förvirrat sa ”Jaha…. hej…” som om jag bett dem ta av sig alla kläder och dansa tango. De flesta tog det hur bra som helst och tyckte mest det var kul, men vissa blev riktigt sura för att man påminde dem om vanligt hyfs. Självklart var det deras åkband som ”råkade” hamna snett så att klistret fastnade i hårstråna på armen… =)

    Kommentar av Ex-Grönalundare — 2007/05/04 @ 22:51

  22. Det med kassarna är ju en klassiker. När en kund man vet gör så med flit kommer, brukar jag vänta innan jag trycker total, och fråga ”behöver du kassar?”. Då måste ju kunden antingen säga ja och betala för det, eller nej och då blir det pinsamt när de tar dem efteråt..

    Kommentar av Anonym — 2007/05/04 @ 23:05

  23. idag var det en tung fredag i kassan. mycket tack vara energikunderna. såna kunder som suger ur mig all energi och stjäl alla mina leenden. de som bygger varuberg, de som lägger chipsen först och drickan sist, de som försöker kränga fler kycklingfiléer till extrapris än man får (alltid alltid samma familjer… varje dag…. vad gör de med 100 filéer egentligen… de använder sina barn också… härlig uppfostran.. så jäkla snikna), de som stjäl kassar, de som vägrar hälsa. och ni som inte jobbar i kassan inser nog inte hur stor andel av kunderna dessa är… troligen vanligt schysst folk privat, men i kassan försvinner allt vett direkt. och jag blir så less (och bitter).

    Kommentar av jag. — 2007/05/04 @ 23:15

  24. […] Varubergshäxan Hon var inne igen, kvinnan som bygger överdjävliga varuberg. Jag kommer inte ihåg om jag har berättat om henne […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 2007/05/05 @ 01:58

  25. för mig som kund innebär kassan panik, särskilt om det är mycket folk. jag ska packa upp varor i rätt ordning, ställa dem åt rätt håll, och det snabbt också! dessutom minnas om jag ska ha kassar och sen dra två kort och minnas koder. det är inte lätt det heller, även om de som jobbar där nog har det tio gånger värre 😛

    men nog hoppas jag att folk inser att som man packar kommer det att ligga..? de flesta iaf.. snälla?

    Kommentar av ylva — 2007/05/05 @ 02:27

  26. Nu förstår jag varför en del som jobbar i kassan ser så citronsura ut. Det har varit en varubyggare iklädd korallfärgade kläder straxt innan. Då måste det vara otroligt jobbigt att se glad ut när jag kommer fast jag inte har korallfärgade kläder och normalt inte är i byggbranschen. Problemet för mig är ju att jag inte sett marodören utan undrar vad jag gjort för fel, fast jag lagt sexpacken först och med EANkoden åt rätt håll.
    Ibland misstänker jag at det uppstår en kamp mellan kund och kassapersonal. Jassaå, är det en suris i kassan idag, då ska jag göra ett varuberg, lägga EANkoden uppochner och som grädden på moset glömma plastpåsen – ha, ha där fick citronen så den teg. Problemet uppstär för nästa kund som då övertar en ännu surare citron.
    Jag har en klyftig (tror jag)idé – vi hjälps åt istället, hur dum kunden än är och hur sur citronen i kassan än är – så överaskar vi och säger något trevligt till varandra istället, vi ska ju mötas imorgon igen, eller hur?
    Tänk vad glad nästa kund blir som slipper citroner och vad förvånade dom blir där hemma när jag kommer hem med matkasse och ett leende på läpparna. Vem vet, kanske damen i korallfärgade kläder tar på sig något annat – fast det kanske är en orimlig tanke?

    Kommentar av Gubben (sur idag) — 2007/05/05 @ 02:46

  27. Hatar när folk gör så. Och värst är när de ska klaga på att nånting har krossats etc. Som tur är jag ledig; har varit det i ca 3 månader, och har ungefär 2 månader till tills det blir konsum igen (förutsatt att jag verkligen har kvar jobbet).

    Kommentar av mackan med k — 2007/05/05 @ 03:21

  28. Det där känns ju igen! Kan bli galen och fruktansvärt hämdlysten på såna. Ofta har de inte knytit ihop frukt-eller grönsakspåsarna heller, vilket jag oftast gör åt snälla kunder, men är det en sån sur varubergsbyggare så gör jag det inte, utan njuter då äpplena och tomaterna rullar ut över hela bandet…

    Kommentar av Emma — 2007/05/05 @ 05:38

  29. Vad har hänt med ”kunden har alltid rätt”, ”kunden är kung”?

    JUST KIDDING!!

    Kommentar av Kökshäxan — 2007/05/05 @ 08:37

  30. Att sätta saker i system!

    Jag har funderat på det här med påsar. När jag handlar tycker jag alltid att jag ser nån säga till kassörskan ”Du jag behöver en påse till, det är okay om jag tar en va?”, eller ibland ”oj (väldigt fejkat), jag behövde visst en påse till..”, har även sett en som tagit en extra och sedan gjort ”nickningen”.. Och helt plötsligt så var påsarna två istället för ynka en.

    Kan man misstänka att folk sätter det här i system för att slippa betala för påsarna? Vad säger ni bakom kassan, finns det ”Gratispåsare”? (öhm, heter det gratisätare så måste ju detta vara påsarnas motsvarighet?)

    Kommentar av Marcus — 2007/05/05 @ 09:59

  31. Haha.. Du kan ju ringa vakten när hon byter etiketter, hon gör ett försök till bedrägeri och du kan se till att hon får skämms riktigt ordentligt. en liten hämnd 🙂

    Kommentar av Lina — 2007/05/05 @ 10:17

  32. Marcus: ja det finns konsekventa gratispåsare. de tjänar en krona i veckan, de stackarna.

    Kommentar av jag. — 2007/05/05 @ 11:08

  33. Hm, oj. Jag lägger alltid streck-koden åt rätt håll, och varorna i prydliga rader istället för berg, men själva ordningen på bandet har jag faktiskt aldrig tänkt på… Självklart att man tar de tunga varorna innan de mjuka och krossbara, varför har jag aldrig tänkt på det innan!? :$

    Kommentar av Emelie — 2007/05/05 @ 11:10

  34. Tack för kommentar 26. Så skall det vara! 21an däremot, tänk er kunden som i affär efter affär försökt hälsa på personalen (det är faktiskt svårt att fånga kassören/kassörskan när de råkar titta emot en länge nog för en hälsning och sällan hälsar de tillbaka) och efter att ha gett upp får skit på Gröna Lund för att man anammat personalens uppförande. Nä, som 26an skrev kan vi alla vara vänliga emot varandra. Tänk på att kunderna också är människor. Jag kan förstå att personalen blir frusterade av jobbiga kunder, men att ta ut det på dem som är mjäkiga nog att vara vänliga, kan inte vara bra i långa loppet.

    Kommentar av Kund — 2007/05/05 @ 14:41

  35. Nu kom jag att tänka på en sak som jag stör mig på, nämligen andra kassörer/kassörskor som inte är lika trevliga som jag. Sådana som man inte ens får ett leende ifrån, men som ändå får samma bemötande av kunderna som jag får. Jag kan sitta i tio timmar och vara trevlig och glad mot varenda kund och vara helt slut när jag kommer hem, medan den där andra antagligen bara har lite ont i axlarna framåt kvällskanten.

    Kommentar av Isabelle — 2007/05/05 @ 15:11

  36. Isabelle, du skall veta att alla ni trevliga kassörer/kassörskor är uppskattade. Ibland försöker jag påpeka när någon är extra trevlig, men tyvärr blir det nog inte så ofta som det borde vara. Som kund har jag motsvarande känsla, det känns störande med alla idioter som behandlas likadant som den stora mängden som vill göra bra ifrån sig. Faktiskt, idioterna får inte bara lika bra bemötande utan de skriker sig till extra bra betjäning på alla andras bekostnad. Jag hoppas ni ”på andra sidan” uppskattar alla kunder som vill vara hjälpsamma och ni skall veta att vi uppskattar när vi bemöts väl.

    Kommentar av Kund — 2007/05/05 @ 15:25

  37. Folk är så jävla dumma, helt enkelt. Jag tror att det ligger mycket i det att alla handlar mat när de är trötta, hungriga och sura och vill ha mat NU och sen blir de irriterade för att alla har tänkt samma sak samtidigt fredag eftermiddag eller dagen före julafton eller någon annan primetime så de måste stå i kö. Då äter de godis i smyg eller byter bananetiketter eller snor kassar för att ”hämnas” på den dumma butiken som inte fattar att den borde stänga för alla andra kunder när just DE ska handla. Och så blir de arga på all kassapersonal för att de inte tar betalt fortare av de långsamma mentalt retarderade som står framför dem i kön. Helt logiskt..?

    Satt extra i kassan på coop-butiker i tre år innan jag äntligen bytte extrajobb till en liten te- och presentbutik där bara var femtonde kund är dum i huvudet. Man märker faktist skillnad när man plötsligt går från matbetalstation till presentrådgivare.

    Kommentar av Marie — 2007/05/05 @ 16:47

  38. PS nästan ALLA medelålders flygvärdinnor är sura bitterfittor i kassan. Jag tror det ligger faktumet att det kanske framstod som glamouröst att få resa runt hela världen och träffa folk när de började; men att de upptäckte att arbetsuppgifterna mest består i att lyssna på skrikande ungar, servera kaffe till otrevliga businessmen och att stå och känna sig retarderad när man gör den där flytvästgrejen för femtionde gången samma vecka. För att inte tala om att alla ser ut som spackelmonster och de vet nog om det.

    Kommentar av Marie — 2007/05/05 @ 16:52

  39. USCH för henne

    Kommentar av Ida — 2007/05/05 @ 16:54

  40. Apropå kassar, det problemet vore väl löst om man helt enkelt FICK kassarna. 1.50 för en kasse är ett rätt högt pris för den produkte, som man dessutom använder till att stoppa varorna man köpt i butiken i.

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/05/05 @ 17:01

  41. (nu blev det många kommentarer men jag skriver fortare än jag tänker)

    Det jag menade med flygvärdinnorna var såklart att de passar på att krydda sina pissiga liv och känna sig mäktiga genom att vara dryga i kassan.

    Kommentar av Marie — 2007/05/05 @ 17:13

  42. Men allvarligt, nu tycker jag det är mycket gnäll här. Ja, jag håller med om att alla människor inte är smarta. MEN, jag har också en tro på att människor kan utvecklas!
    Alltså. I fortsättningen när en kund driver dig till vansinne och bygger enorma varuberg, påpeka med vänligaste rösten och finaste COOP-leendet att det är fiffgt att undvika varuberg både för kundens skull OCH för din skull. (Du känner själv till argumenten, så det är onödigt av mig att upprepa dem igen)

    På så sätt har du åtminstone gjort ett tappert försök att göra kunden till en bättre människa OCH på samma gång utökat dina möjligheter till en bättre arbetsmiljö.

    Puss på er.

    Kommentar av saran — 2007/05/05 @ 19:00

  43. Alltå, om det är ett allmänt problem, varför inte ha en liten trevlig skrift som heter ”Rätt och etikett på varubandet” (vitsigt som attan). Se till att kunden får den med hem och där upptäcker att han får ett gratisprov nästa gång han handlar som tack för hjälpen. Jag sätter en peng på att varorna DÅ ligger snyggt och prydligt med streckkoden på rätta stället. Vilen butik kommer genomför detta först?

    Kommentar av Gubben (lite mindre sur nu) — 2007/05/05 @ 20:35

  44. inte för att vara den som är den, men jag sätter min ica-lön på att dom personer som går igång på att lyfta kundvagnen upp och ner och tömma två hundra kilo mat på kassabandets lediga 10 kvadratcentimeter gissningsvis varken har tid eller lust att ta med sig hem en liten broschyr där det förklaras att deras beteende undanbedes vänligt men bestämt, det är bara trevliga slash duktiga slash ostressade kunder som läser butiksinfo och.. och ja nu tappade jag tråden lite, men det krävs nog pistolhot för att bli av med sånt uppförande…

    Kommentar av emil — 2007/05/05 @ 21:13

  45. Vilken tur att jag har över 7000 km till närmsta Konsum när man hör allt det här gnället. Svenskt? Ingen aning, men ingen servicekänsla verkar här finas, klagar på hur varorna läggs upp, och packa ner varorna i påsarna (som man MÅSTE betala) får man göra själv.

    Kommentar av utlandsMartin — 2007/05/06 @ 00:59

  46. a andra sidan ar ju gnall och besserwisserfasoner det som gor livet vart att leva. folk ar puckon, get used to it!

    Kommentar av mk — 2007/05/06 @ 07:07

  47. 🙂 Precis å här är det! Hur många har man inte råkat ut för
    i sina dar… eller dom som bara kastade upp pengarna på bandet för att man ska plocka…då har jag kastat tillbaks växeln och börjat med nästa kund…*fniss* Skit ska skit ha!

    Kommentar av sussilull — 2007/05/06 @ 10:57

  48. Jag tycker att alla som har mage att klaga över ”sur kassapersonal” ska prova att jobba några skift i Konsumkassan för att se hur lätt det är att bibehålla sitt glada humör eller ens att få plastleendet att sitta kvar på läpparna i mötet med den kundkategori som beskrivs ovan.

    Ofta tycker jag att det verkar som om kravet på att inte vara människa och därmed inte påverkas som en människa av de människor man möter, vidlåder serviceyrken som servering och kassatjänst. Alltid finns det någon som vet bättre och ska tala om hur man ”borde” fungera (=som en robot).

    Kommentar av hj — 2007/05/06 @ 11:28

  49. Ja visst, efter alla mina år som kassörska eller bakom receptionsdisk vet jag så klart att ibland blir man sjuuukt less och ibland måste man bara garva åt de märkliga individer man träffar på. Men för oss som jobbar inom serviceindustrin är det ändå en grundförutsättning att tycka om människor. Gör man inte det, inte orkar klämma fram ett vänligt ”hej” så är det nog läge att se sig om efter ett annat jobb.

    Värre än så är det faktiskt inte.

    Kommentar av saran — 2007/05/06 @ 12:02

  50. Varför kan inte de som inte vill betala sina påsar ta med sig en egen påse istället. Både billigare och miljövänligare…

    Kommentar av Kat — 2007/05/06 @ 12:31

  51. Svar till 48. Undrar hur andra yrkeskategorier löser detta problem, poliser, socialarbetare mfl som säkert får mycket skäll från sina kunder? För att inte tala om alla dom som dagligen får plocka skräp på gator och torg, ganska otacksamt jobb egentligen. Men det är kanske större problem i kassan – inte vet jag.

    Kommentar av Gubben — 2007/05/06 @ 13:28

  52. Har man en fullastad kundvagn så ligger säkert de största tyngsta sakerna i botten eller? Då är det svårt att få upp dem först på bandet.

    Kommentar av Bussola — 2007/05/06 @ 21:25

  53. eeyyy..
    sluta ta betalt för dom där jekla påsarna.. Ingen annan butik än matbutiker som gör de… tänk om ja skulle få betala 1,50 för att få en påse när ja shoppar kläder!

    Kommentar av Josse — 2007/05/06 @ 22:48

  54. ja tycker ochså att ni borde säga till henne eftersom hon ändå handlar där rätt ofta, så svårt e de ju inte o säga till henne att titta på skylten eller att kassarna kostar

    Kommentar av katariina — 2007/05/07 @ 01:50

  55. Helt rätt att krossa bananerna!

    Kommentar av nyfiken — 2007/05/07 @ 07:53

  56. Hhahaha jag nästan dog av skratt – jag minns hur det var – å sen få skäll för det som gick sönder,å inte tordes jag säga ifrån – härligt att plocka i mitten….. heja dej. Min yrkesskada från den tiden är en hysterisk ordning i min shoppingvagn, 2 st om det blir tunga å skrymmande inköp….

    Kommentar av tant Eva - fd kassörska — 2007/05/07 @ 09:24

  57. Jag har blivit mycket duktigare kund sen jag börjat läsa denna blogg. Nästan lite skraj ibland att min rad på bandet inte skall vara ordnad nog. Fast när man handlar ”Shop express” och det säger pling-plong i kassan och man blir kontrollerad så måste man ju plocka upp allt ur kassarna och då hamnar det bak-och-fram i alla fall. Och kassapersonalen är så snabba så när sista varan hamnar på bandet är dom färdiga och man skall ha kortet i högsta hugg för att inte nästa kund skall bli irriterad. Och så snabba ryck för att få ner allt i kassarna igen utan att krossa tacoskalen eller äggen. Ack ja! Det är nästan lite av en organisatorisk utmaning att få flyt i sekvensen upplockning – betalning – packning. Och jag betalar alltid med kort och inte med riktiga pengar för då riskerar jag att få skrynkliga sedlar tillbaka om jag är en dålig kund och den risken tar jag inte.

    Kommentar av Moster Gerd — 2007/05/07 @ 15:04

  58. ylva (Kommentar 25): Håller med! Jag försöker så gott jag kan att alltid lägga varorna rätt och på rad, ge ett glatt hej med ögonkontakt och vara snabb med kort/pengar/packa ner i påsar, men det är tuusen grejer som virvlar i huvudet samtidigt och ibland hinner man inte med allt. Men förhoppningsvis har kassapersonalen överseende med att man iaf inte gör det med flit. Jag tänker aldrig bli som koralldamen! 😦

    Exgrönalundare (kommentar 21): Haha så gjorde jag också när jag jobbade i butik, blev så trött på surisar så gav vissa ett övertydligt HEEJ(!) istället vilket oftast fick dem att iaf snabbt mumla ett ‘hrm, hej..’, det gjorde mig nöjd iaf 🙂

    Men måste faktiskt säga det här också, ibland blir jag lite irriterad på kassapersonal när jag försöker lägga de ömtåliga grejerna sist men kassören bara slänger över dem och låter bandet rulla och rulla och rulla tills varan är mosad in mot mittskenan(vad den nu heter), fast jag inte har några varor kvar som ska blippas och det inte heller är någon bakom mig, DET stör mig. Kan de inte lätta lite på pedalen eller är det roligt att köra gasen i botten och se vad som händer? 😉 Men kanske har de haft alldeles för många varubergare innan då :/

    Kommentar av Medelia — 2007/05/07 @ 17:23

  59. Jag kan inte riktigt smälta att hon byter etiketter på bananerna!Nånstans trodde jag att de som köper krav-märkta produkter gör det för att de kan tänka sig att betala lite extra för att veta att saker är schysst producerade. Denna kvinna vill alltså ha just dessa bananer, men inte betala för dem!

    Kommentar av annasa — 2007/05/07 @ 21:38

  60. Gubben: jag jobbar själv i ett yrke där jag ofta får höra nedsättande omdömen om mig själv, men det hindrar mig inte från att söka strategier för att ta hand om och bearbeta det för att det inte ska kännas för tungt eller påverka min arbetsinsats – men det hindrar mig inte heller från att beklaga personer i andra yrkesgrupper som får stå ut med mycket skit från omvärlden.

    Hur gör du själv för att hålla dig glad och munter, Gubben?

    Kommentar av hj — 2007/05/08 @ 11:28

  61. Det är inte bara bananer som brukar råka ut för den behandlingen…även kvisttomater brukar bli av med sina kvistar för att de ska se ut som vanliga tomater. Jag jobbar i en liten butik och alla våra storhandlare är oftast snälla och bygger inte varuberg. Dock har jag en kund som envisas med att ta upp en sak på bandet i taget, kommer hon med en vagn med ungefär 30 artiklar under rusningstid, står hon ändå och skapar kö när hon väntar på att jag ska ta varan på bandet innan hon lägger på nästa. Och när det gäller ordningen…brukar skratta gott åt de som lägger grönsaker och sådant innan tyngre varor, jag tar dem i ordning, sen när de märker hur krossat allt är kan de endast skylla sig själva, vi har ju inte så stora kassor. Och med påsar, när jag ser att det är en sådan person (för hos mig är de lite utmärkande) eller vet att personen brukar sno påsar, frågar jag nästan alltid, även på de som försöker gömma att de tagit en påse…sååå löjligt, det är bara 1:50 som skrivet innan, vill du inte betala för påsen, ta med en hemmifrån, för jag kan satsa mycket på att de inte går åt lika många påsar på en klädaffär som det gör i en matvarubutik

    Kommentar av Coop nära — 2007/05/08 @ 11:32

  62. Jag brukar försöka hålla god min även om inte allt är så där jättekul. Kalla det gärna pokerface eller något annat. Jag blir bara lite rädd för exempelvis sådana här citat:

    ”..brukar skratta gott åt de som lägger grönsaker och sådant innan tyngre varor, …sen när de märker hur krossat allt är …”

    Underskatta inte kunden, dom märker sånt, men om syftet att få dom att handla någon annan stans så tror jag säker det är en bra metod.
    Fy nu känner jag mig som gnällig gubbe med massor av pekpinnar – förlåt i sådana fall. Jag lovar att inte gnälla mer nu – får jag avsluta med att dom flesta av er skulle jag vilja ge en bamsekram – för att ni är värda det.

    Kommentar av Gubben — 2007/05/08 @ 16:45

  63. haha! så jävla skön åtgärd! önskar jag hade kommit på det när de byggde varuberg i min kassa… hehe

    Kommentar av Mjölan — 2007/05/08 @ 18:19

  64. kund (kommentar 15)
    jobbar på lidl, och de varorna där streckkoderna finns överallt är helt underbara, faktum är att när jag sitter i kassan föredrar jag faktiskt ett varuberg eftersom det går snabbare att dra. dock är det en nackdel att vi inte har nån som helst plats att lägga varorna på eftersom kassasystemet skiljer sig från alla andra svenska matvarukedjor. vilket är extra drygt i min butik där hälften av kunderna inte använder vagn fastän de ändå lyckas handla varor som skulle kunna fylla en.

    resultatet blir oftast att det blir en hög med varor efter att jag slagit in dom, och att de ofta ramlar ner på golvet. sen slutar det ofta också med att en person får packa samtidigt som jag drar en andra persons varor. plus att jag alltid slår in lidlpåsarna i kassan om kunderna inte säger att påsarna är deras egna. jag är nog en ganska så ond kassör egentligen, fast jag får undan köer snabbare än de flesta…

    Kommentar av Fritz — 2007/05/08 @ 18:24

  65. Visst måste det vara underbart att sitta i kassan och känna en sådan makt? Att kunna ”hämnas” och skapa en massa extra irritation och dålig stämning här i världen?
    Kanske det är det som världen behöver – mer hämnd, mer irritation, mer småpåvar…..

    Kommentar av PEA — 2007/05/08 @ 22:04

  66. Helt underbart, är det inte skottpengar på ljuvliga personer?

    Kommentar av Julia — 2007/05/09 @ 10:41

  67. Jag bara tänker högt nu, att det kanske är lite väl mycket hämndbegär ibland hos kassörskorna. Vi kunder är ju också bara vanliga människor som inte alltid har ork och lust att vara perfekta.

    Själv tillhör jag dem som alltid hälsar, alltid lägger varor en och en på bandet, nästan alltid försöker lägga streckkoden uppåt och alltid lägger upp en påse på bandet. Men, likväl så känns det ibland som att det är någon bitterhet för yrkesvalet som ligger och ruvar. Att jag måste strecka mig lååångt efter mina varor och att kassörskan bara tittar istället för att ens försöka göra en symbolisk ansats till att putta ner dem på bandet så att jag inte behöver sträcka ryggen ur led. Eller att jag blir avsnäst när jag plockar fram mitt kreditkort. Varför det? Drog jag fram kortet lite för snabbt? Verkade jag arrogant bara för att jag ville betala 74 kronor på kort för att jag inte hade några kontanter? Eller handlar jag för sent på kvällen trots att butiken har öppet en timme till? Eller vad? Vad? Vad?

    Jag tycker att hyfs och respekt går båda vägar.

    Kommentar av hmm — 2007/05/09 @ 12:37

  68. Det är bara att inse… jobbar man i butik så träffar man på kunder som man funderar på hur de funkar på sina egna jobb. Man upphör aldrig att förvånas, tyvärr… Men så har man ju något att tjöta om 🙂 Så inget ont…

    Kommentar av Lena — 2007/05/09 @ 13:36

  69. Fritz, du låter inte ond, utan skön. Får du undan köer så älskar jag dig. Lidl nära mig har förlängda kassor. Vanliga Lidl-kassorna funkade inte eftersom alltför många kunder struntade i att packa tills efter de hade betalt. Och dem fick jag stå och vänta på, så all makt åt dig. Det finns förresten fortfarande en första packyta för de kunder som föredrar det gamla systemet.

    Jag läste att Arla vägrar trycka förpackningar med de stora streckkoderna. Synd.

    Kommentar av Kund — 2007/05/10 @ 09:20

  70. Kund: väntar bara på att vi ska få ”normala” kassor så 75% av kunderna slutar klaga eller se smått panikslagna ut när jag börjar dra nästa kunds varor. fast misstänker att resultatet skulle bli att det istället ligger 4 kunders varor på samma ställe. vilket iofs borde motivera kunderna till att spara sina kvitton så dom vet vems grejor som är vems. problemet är nog att vi är för snabba i kassan…

    Och stora streckkoder verkar vara nåt som är på väg bort, en del av lidls egna produkter har fått ”normala”, mindre streckkoder på sistone med. Fördelen är dock att förpackingarna inte är lika fula som innan…

    Kommentar av Fritz — 2007/05/10 @ 10:46

  71. Jag brukar oftast vara övertrevlig mot de sura kunderna som bygger varuberg, tar påsar utan att betala för dem etc. Brukar också säga: ”skall du ha påsar också?” om det är en kund jag vet brukar strunta i att betala för dem. Ibland vill man bara skrika åt dem att de är ett gäng idioter, men jag tror att man vinner mer på att vara övertrevlig. Möt dem med ditt bredaste tandkrämsreklams-leende och kvittra som en lärka.

    Gubben: jag skulle aldrig sätta ut det över en annan kund. Om man gör det passar man inte i ett serviceyrke. Men visst finns det otrevliga kassörskor: på Coop Extra där jag bor är de alltid skitsura, säger inte ens hej och har världens grimas i ansiktet när man kommer till kassan. Oavsett man vänder streckkoderna rätt eller inte. . . :S

    Kommentar av Candy — 2007/05/13 @ 19:17

  72. josse: om vi slutade slå in påsarna bara för att vissa kunder tycker det är dyrt, skulle nog inte våra chefer bli så glada. . .

    Kommentar av Candy — 2007/05/13 @ 19:22

  73. Hör också till dem som alltid lägger streckkoden rätt (förutom en minnesvärd gång då jag handlade på CityGross och la streckkoderna rätt – men CityGross har ju streckkodsläsaren på fel håll! Jäklar vad sur kassörskan blev för att jag inte visste det, och för att jag hade mage att handla massor också). Jag brukar alltid säga ”hej” och försöka vara trevlig om jag inte haft en skitdålig dag, då sträcker jag mig bara till ”hej”, jag försöker tänka på varuordningen och jag betalar alltid för mina kassar. Men som sagts förut möts man alltför ofta av citroner i kassan, nu har jag dock lärt mig vilka de är på lokala ICA och Konsum och undviker deras kassor, ty de är alltid sura som dålig grädde. Och jag hatar, hatar! när kassören bara maler på varorna och förstör den ordning man byggt upp på varubandet och faktiskt krossar mina varor TROTS att jag uppfört mig exemplariskt! Speciellt på ICA här i närheten är det tydligen en sport bland kassörskorna om hur ofta man kan göra sönder kassar – de kastar dem på avdelaren i mitten så att den fastnar och går sönder när de maler på med bandet. En del är riktigt duktiga på det. Gnäll gnäll gnäll.
    Men vad jag egentligen vill säga är att det är en fröjd när man råkar ut för trevliga kassörskor, det kan göra mycket för ens dag!

    Kommentar av grisen — 2007/05/16 @ 13:26

  74. Är det inte bättre att snällt säga till kvinnan att inte bygga varuberg istället för att bygga upp denna ilska mot henne? Eller har du redan sagt till?

    Kommentar av Lany — 2007/05/16 @ 14:57

  75. Vi är sammanlagt fyra stycken som vid flera tillfällen har bett henne att inte bygga varuberg, och frågat om hon vill ha påsar.

    Hennes taktik är att ignorera det vi säger och istället prata surt och irriterat om något annat.

    Kommentar av konsum — 2007/05/16 @ 16:02

  76. Håller med så många ovan!Har oxå jobbat i mataffär ett antal år och även om man ofta är glad och trevlig så finns det ibland tillfällen man inte orkar… Såna som hon tar för mycket energi och det vore som att hälla vatten på en gås för de känner inte igen vanligt, trevligt beteende om det så hoppade upp och bet dem i hälsenan. Vad jag dessutom funderat över är varför såna människor inte är mer rädda om den mat de släpar på och betalar med skattade pengar? Det ska ju ätas! Gillar bloggen! 🙂

    Kommentar av Den veliga mamman — 2007/05/16 @ 16:57

  77. jaha….det dom flesta kommenterar är kassarna…jag vill f-n ha betalt om jag ska gå omkring med er reklam på stan !!!
    inte nog med att de kostar ni tjänar pengar på dom med…minst dubbla påslaget.
    ang flygtanten har ni helt rätt.
    o du som handla på Willys o fick skäll hadde jag låtit han slå in allt o sen sagt jag ångra mej o gått….

    surjohn

    Kommentar av john anderson — 2007/05/22 @ 01:14

  78. Det här med att märka KRAV-bananer som Chiquitabananer… Ibland på ICA slår dom in mina rättvisemärkta bananer som vanliga bananer, och en gång när jag sa till kassörskan att hon måste slå in dom som rättvisemärkta så visste hon inte vad det var. (Hon var nog ny iofs). Är det inte så att dom måste registreras som KRAV- eller rättvisemärkta för att det ska göra någon skillnad? Tänk på det när du handlar KRAV-frukt nästa gång, att det verkligen slås in på rätt sätt för annars märks det inte att det finns en efterfrågan…

    Kommentar av Ida — 2007/06/01 @ 18:52


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

