Konsum

2007/04/29

Aktsamhetens ABC

Filed under: Gästspel — by konsum @ 14:05

Inskickat av Sofie:

Tjurig tant i 60-års ålder lägger upp sina varor på bandet och har till slut bara en bukett rosor kvar och säger:

”Dom tänker jag inte lägga upp på bandet för då klämer du sönder dom” och håller rosorna hårt i handen.

Svarar lite käckt att det gör jag så klart inte, slår sedan in rosorna och lämnar tillbaka dem till tanten med en gång.

Hon tar rosorna och pressar med våld ner dem mellan väskan och barnsitsen på kundvagnen så att de mosas.

18 kommentarer »

  1. Exakt hur tänker man då?

    Kommentar av Alexandra — 2007/04/29 @ 14:19

  2. Haha! Ja jag vet hur det är! Varför gör tanter alltid så?! Det ska vara så jäkla noga att man inte ska ha sönder deras buketter eller maränger eller vad det nu är men sen mosar dem bara ner grejerna sen. Märkligt. Det är bara så roligt att dem verkligen kramphåller dessa oerhört sköra varor hela butiken igenom…Skumt beteende.

    Kommentar av wahwah — 2007/04/29 @ 16:54

  3. Vissa tycks tro att det bor en liten djävul i alla kassörskor som gör allt för att krossa alla varorna…..lite IQ innanför pannbenet har vi kan jag då informera…

    Kommentar av Jag — 2007/04/29 @ 18:41

  4. hahaha, skratta högt när jag läste det här. så himla bra! älska gamla tanter med sina speciella påfynd

    Kommentar av Boris — 2007/04/29 @ 21:22

  5. Hej o hå, nu är vi där igen. Alla pensionärer, och jag menar alla!, i synnerhet tanter, är sura och vrånga och allmänt hopplösa.
    Jodå, det är ett karaktärsdrag hos äldre tanter.

    Kommentar av Anna,72 — 2007/04/29 @ 22:29

  6. *skrattar* Härligt! 😀
    Apropå tanter.. De har väl varit uppfostrade så… Att säga ”Amen o Ja tack”, hela livet så nu hämnas de på allt och alla, när de nått lämplig ålder..? 😛

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/04/29 @ 23:00

  7. Haha vad roligt! Särskilt att hon sa det där om att du säkert skulle klämma sönder dem… 10/10

    Kommentar av Johan N — 2007/04/30 @ 01:34

  8. Sen när hon kom hem och insåg att blommorna var knöggliga så suckade hon säkert och sa ”Ja jag SA ju att den där kassörskan skulle förstöra dem!”

    Kommentar av Drina — 2007/04/30 @ 01:41

  9. Haha! Ja, så är det ju.. Varenda dag får man höra ”jag tar dom där direkt” eller ”jag har en bukett blommor här men jag vill inte lägga upp dom på bandet” =)

    DRINA: Det skulle verkligen inte förvåna mig om det va så! haha!

    Kommentar av Clashy — 2007/04/30 @ 10:18

  10. haha. böcker o tidningar är det likadant med. blommor i kruka (med massa lös o geggig jord under) är dom inte lika rädda om utan de ställs på bandet så det blir jord överallt….
    Jag: haha, håller med dej!!!!

    Kommentar av kassörska — 2007/04/30 @ 11:31

  11. Min mormor var en krångeltant – hon blev 90.
    Min mamma var oerhört snäll – hon blev 66.

    Det lönar sig inte att vara snäll – då tynar man bara bort medan hemtjänsten och sjuksyrrorna dricker kaffe.

    Snälla tanter kommer till himlen – vi andra kan komma hur långt som helst…

    Kommentar av LenaK — 2007/04/30 @ 12:53

  12. Anna, 72: Jag vet inte om det är lika underhållande att skriva om tanterna som är genomsnälla …? Så klart finns det massor av ”rara” tanter också, men att skriva om de ”sura” är väl inte detsamma som att säga att samtliga tanter skulle vara det?

    Kommentar av Alexandra — 2007/04/30 @ 16:17

  13. Så länge människorna, män och kvinnor, är i arbetsför ålder, så tvingas dem av det sociala trycket att bete sig ”normalt”. Men när människor kommer upp i åldern där dessa människor vet att andra har överseende med dem, så kan de inte låta bli att dra ut sitt sanna ”jag”. Tanter, som i samhället blev de mest förtryckta som unga kvinnor, är de mest påtagliga fall av det irrationella. Jo, som konsekvens av det förtryck som inte lät dem utvecklas som det skulle. Dessutom har de som gamlingar, makt att göra hur de vill, till och med smärre brott eftersom inte ens polisen är benägen att spärra dem i finkan.

    Kommentar av Canchis Canchis — 2007/04/30 @ 20:04

  14. Jo, Alexandra. Om pensionärer/tanter generaliserar man mer än om andra grupper. De beskrivs ofta som jobbiga, sura, allmänt hopplösa.
    Att skriva allmänt om egenskaper hos ex.kvinnor eller invandrare som grupp, är definitivt inte opportunt.

    Kommentar av Anna,72 — 2007/05/01 @ 00:09

  15. Men herregud, tanten i fråga VAR ju sur, så vadå? Läs hela bloggen så hittar du minst lika många söta tanter

    Kommentar av Piddster — 2007/05/01 @ 12:04

  16. Hahaha Hon ville ju mosa dom själv ju =)

    Kommentar av Trollmor — 2007/05/01 @ 16:45

  17. Att det finns fler tanter än farbröder i butiken är väl i och för sig inte så konstigt.
    Gubbarna går ju ofta från att låta hustrun handla, till att låta hemtjänsten handla.

    Dessutom finns det fler tanter än farbröder i Sverige.

    Jag tycker det är roligt med arga tanter – och jag tycker att det är bra att de är arga.
    Nu får det vara slut med det där eviga välartade sättet. Konventioner hit och konventioner dit.
    Äntligen får man leva!

    Och mosa sina blommor – utan att nån har med det att göra.

    Och jag tycker det är kul.

    Jag ska också mosa mina egna blommor när jag blir gammal.

    Kommentar av LenaK — 2007/05/01 @ 19:19

  18. Det hade kunnat vara jag…

    Kommentar av Jim — 2007/05/06 @ 12:50


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

