Konsum

2007/04/25

Kunskapskanalen

Filed under: Coop — by konsum @ 07:49

Idag har jag lärt mig följande:

– Coop är inte dyrare än andra kedjor, tvärtom har inte Coop höjt sina priser alls i år medan de andra har höjt priserna med (i genomsnitt) 2%. Däremot höjer de andra priserna på så kallade ”strategiska produkter”, vilket gör att höjningarna inte är speciellt iögonfallande. Vad då strategiska produkter, I hear you ask, vilket för mig till lärdom numro två:

– En normalkund har ungefärligt prisbegrepp om hundrafemtio varor. Det betyder att man vet när man betalar för mycket för tomaterna, ungefär. En höjning på någon eller några av de varorna kommer att uppmärksammas direkt, men om priset på… säg, chokladsås höjs med femtio öre kan det mycket väl passera fullständigt obemärkt.

Hundrafemtio priser. Fascinerande.

31 kommentarer »

  1. fascinerande

    Kommentar av Språkpolisen — 2007/04/25 @ 08:45

  2. Men å andra sidan: De varor som folk inte har prisbegrepp om måste ju vara de som säljer sämst. Då kanske man inte tjänar så mycket på att höja just där, eller?

    Kommentar av Andreas — 2007/04/25 @ 08:47

  3. *ler* Håller med.. Tänk så mycket prylar som stökar runt i skallen.. Fascinerande. 🙂

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/04/25 @ 09:41

  4. Oh. Men jag vill se källan så man kan sprida det vidare (ang. Coops inte-prishöjning vs. de andras höjning, inte de 150 varorna, även om det var mycket rolig statistik 🙂

    Kommentar av Sofia — 2007/04/25 @ 11:02

  5. Coop Konsum på Landala Torg i Göteborg har i alla fall blivit utsedd till västsveriges dyraste butik. Kanske till och med fler än en gång. Så det så! 🙂

    Kommentar av sixesandsevens — 2007/04/25 @ 11:11

  6. Ja det är ett spännande fenomen. Vissa varor har folk en jäkla koll på medans andra kan man ta nästan vad som helst för.

    Kommentar av Thezz — 2007/04/25 @ 11:38

  7. fick du veta ungefär hur många varor vi som sitter i kassan kan ett ungefärligt pris på också? 🙂

    Kommentar av kassörska — 2007/04/25 @ 12:41

  8. Affärer kompenserar alltid åt sig själva, så har det alltid varit och det kommer förmodligen alltid vara så. vh

    Kommentar av sofia L.S. — 2007/04/25 @ 13:18

  9. Det är fördelen med att betala med kort. Man behöver inte hålla hundrafemtio priser i huvudet, utan kan fylla ut det tomrummet med riktigt viktig information. T.ex. fotbollsresultat från 1986 och framåt. Men det kanske jämnar ut sig med tanke på att pensionärer säkert kan minst trehundra priser utantill.

    Kommentar av Magnus — 2007/04/25 @ 14:08

  10. Ja, men tyvärr är ju Coop dyrare än andra i alla fall. Enkelt test, gå in på en coop butik och handla ett antal varor. Gå in i en annan butik och handla samma varor. Coop kan mycket väl vara dyrare, trots att de inte höjt priserna.

    I övrigt är det alltid kul med onödigt vetande. ( :

    Kommentar av Therese — 2007/04/25 @ 14:38

  11. Och de säger att många människor bara använder 10% av sin hjärna…amazing.
    😀

    Kommentar av dumpad — 2007/04/25 @ 16:53

  12. ”Coop är inte dyrare än andra kedjor, tvärtom har inte Coop höjt sina priser alls i år medan de andra har höjt priserna med (i genomsnitt) 2%.”

    Blev lite fel där va? Att Coop inte höjt priserna i år är inte detsamma som att Coop är billigare än andra kedjor.

    I de två stora städer och en mindre jag bott i har Coop/Konsum alltid varit dyrare när man räknar själva kassen och månadsmässigt. Att Coop kanske är en krona, eller fem!, billigare på chokladsås spelar ingen roll. Det är specialvaror man handlar någon enstaka gång.

    Kommentar av Gogle — 2007/04/25 @ 17:09

  13. Lät lite som ett reklammeddelande från självaste coop juh 🙂 Vissa voror är väldigt dra på coop (iaf den coopkonsum butik som är närmast mitt hem) ex en ravioli burk (felix) kostar 29.80:- medan en exakt likadan burk på Ica Maxi kostar 19:90:-..
    Men jag går ändå till Coop då och då för deras lösgodis är alltid färskt!

    Kommentar av Sanna — 2007/04/25 @ 18:08

  14. Willys har precis gått ut med att de sänker priserna ännu mer osv. Men de har nyligen högt priset på sin egen blanddricka (2dl saftkoncentrat typ) med 27 öre. Så för att sänka sina priser så måste de finansiera det med att höja andra varor? Eller?

    Kommentar av Matilda — 2007/04/25 @ 19:24

  15. En kompis som jobbade på Konsum för topp tio år sedan berättade en rolig historia om deras prispolitik:

    Under ett ledningmöte så framlades ett förslag om att se om Konsum kunde tjäna mer pengar på att vara prisledande. Dvs att ha lägst pris. Förslaget antogs och ett försök genomfördes med en produktgrupp för att se om försäljningen ökade för den gruppen när priset sänktes under de konkurerande kedjornas priser. Försöket skulle pågå i vad jag kommer ihåg som fyra månader.

    Efter resultatet analyserats kom man fram till att prisledning inte ledde till några märkbara försäljningsökningar. Det blev aldrig något fullskaleprojekt, och Willys, Netto och andra kedjor tog den tröjan istället.

    Vilken produktgrupp som valdes? Santa Maria /kryddor/.

    Kommentar av Mårten — 2007/04/25 @ 20:42

  16. tycker att Hemköp är dyra. Här i Linköping är det nästan endast massa Hemköp, som när affärer…blaah! tycker ju om coop och ica =)

    Kommentar av Anna — 2007/04/25 @ 21:41

  17. Sänkta priser är ju alltid roligt, men Willys är ju åtminstone ärliga med det faktum att man är lurad i slutändan, dom har ju satt dit en ;)-smiley, det tolkar jag som ironi eller ”jag skojar bara”.

    Kommentar av Marcus — 2007/04/25 @ 21:47

  18. vårt coop forum är iaf billigast i stan enligt en undersökning i aftonbladet. så det så 😀

    Kommentar av erica — 2007/04/25 @ 22:00

  19. Meh, chokladsås får ni ju inte höja priset på. Det köper jag ju jätteofta, så pass ofta att det nog är en av mina 150 varor 😛 Fast det säger kanske mer om mig och mina otäcka matvanor än om er och er prispolitik..

    Kommentar av Jules — 2007/04/25 @ 22:14

  20. Oj, jag har inte någon koll alls, vad saker kostar. Jag vet att jag tycker att det är dyrt men nödvändigt med god ost och att pasta kostar mellan 10 och 20 kronor om man inte köper den allra billigaste. Och att GB-glass har blivit hutlöst dyrt! Vem minns inte när dyrglassen var magnum för 12 kronor? (Gud vad jag är gammal!)

    Kommentar av Amanda — 2007/04/25 @ 23:11

  21. Jag minns när Magnum inte fanns. 😦

    Kommentar av bengt — 2007/04/25 @ 23:49

  22. […] Kunskapskanalen Idag har jag lärt mig följande: – Coop är inte dyrare än andra kedjor, tvärtom har inte Coop höjt sina priser […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 2007/04/26 @ 01:59

  23. Ha, det minns jag hur min dåvarande chef på Konsum försökte förklara för en kund som gnällde över priset på sardiner. Att det är så de gör i handeln alltså.

    Sedan har jag länge hävdat för bekanta att Konsum/Coop inte alls är dyrare, de andra kedjorna är dock bättre på att på något vis marknadsföra sig som billigare. Vilket är intressant.

    Kommentar av bani — 2007/04/26 @ 12:36

  24. […] fick jag dock lära mig – på den eminenta och roliga Konsumbloggen – att de stora kedjorna inte alls sänkt sina priser. Coop ligger still medan de andra höjt med […]

    Pingback av salt » Blog Archive » Det där med matpriser — 2007/04/28 @ 09:05

  25. alltså svenska folket har blivit SKITSNÅLA OCH BORTSKÄMDA med priser.jag kommer ihåg 15år sen kostade allt mycket mer jämfört mot lönen idag har saker blivit skitbilligt och allt har dumpats i botten totalt med sämre kvalitet som följd och skit som aspartam(nervgift) i saft läsk å annat och massa andra skit tillsatser.
    i finland finns MYCKET MER att välja på alla kategorier även kvalite men det kostar förstås å ha ett bra utbud så de mesta är dyrt samma i norge allt är skitdyrt(inte mycke å välja på däremot) å jag blev förvånad hur BILLIGT COOP HAR BLIVIT på allt när jag flyttade tillbaks.
    och så e dom enda som har ekologiska varor i nästan allt så kör dominte i konkurs för å spara skitpengar å sen bara kunna köpa skit från netto,lidl ica,willys å såna butiker.(när en latte kostar 25spänn då klagar man inte men när en mjölk kostar bara 9spänn tycker många att det är dyrt.bara idioter i sverige alltså

    Kommentar av krille — 2007/04/29 @ 05:01

  26. och så tillägger jag att man kan lägga hur mycke somhelst på alkohol,tobak,spel och annat skit men hälsan verkar inte vara viktig alls

    Kommentar av krille — 2007/04/29 @ 05:03

  27. 150 känns som sjukt mycket varor, jag har kanske koll på 20. Fast det kanske handlar om att jag inte är en affär ”trogen” utan ständigt handlar på olika ställen… hmm..

    Min vän Carolin däremot kan säkert priset på 200 varor. Hon kan dessutom redogöra för prishistorien på Karins lasagne under de senast 3-4åren på hennes lokala ICA, sanslöst!

    Kommentar av Tiarafeministen — 2007/04/30 @ 16:34

  28. Konsum har ju redan högsta priset, de kan inte höja mer .-))))

    Kommentar av handlarn — 2007/05/03 @ 16:49

  29. Koll på två – dubbelnougat & cigg.
    F.ö. är Konsum dyra på nougaten – 11 spänn. Illa. =)

    Kommentar av Lolita Loco — 2007/05/05 @ 22:20

  30. Det var precis så som beskrivs i lärdom nummer två, som vi gjorde då jag jobbade på coop. . .

    Kommentar av Candy — 2007/05/13 @ 19:48

  31. Men allvarligt talat, hade jag veckohandlat samma varor på coop som jag nu gör på Willys, Netto och min lokala Abdos (skitbillig frukt och grönt) så hade mina matpengar bara räckt 3 veckor av 4. Tro mig, jag var tvungen att leva på Coop-mat hur länge som helst eftersom det var den enda affären nära där jag bodde innan. Värdelöst, nu totalvägrar jag ALLT som heter Coop eller Konsum.

    Kommentar av Frida — 2007/06/02 @ 19:17


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

