Konsum

2007/04/04

Kommunikationsproblem

Filed under: Gästspel — by konsum @ 08:41

Inskickat av Jessica:

Jag arbetar i en delikatess i en Ica-butik, som råkar ligga granne med ett hotell- ch konferenscenter. Detta leder till att vi har många utländska kunder som inte vill spendera sina pengar på hotellrestaurangen, utan hellre köper mat i vår delikatess. Efter ett tag så vänjer man sig vid att tolka knackig engelska, men denna gång var det särskilt illa.

Två asiatiska män står och tittar på mig och min kollega när vi expedierar kunder i väntan på att vi ska upptäcka att de vill bli expedierade (detta är vanligt förfarande för utlänningar som inte förstått systemet med kölappar). När det lugnat ner sig med övriga kunder går jag fram till de båda och följande utspelar sig:

Jag: Hej.
Man 1: Hello. (extremt dålig engelska) Do jo hav sossesch?
Jag: Excuse me?
Man 1: Sossesch. Do jo hav sossesch?

Detta upprepas ett par gånger och jag tittar förtvivlat på min kollega i hopp om att hon kan tolka, vilket hon inte kan.

Kollega: Do you mean salted meat?
Man 2: No, no. Sossesch!

Detta leder till en lång diskussion mellan de två männen varpå Man 2 gör ett försök med att peka och fråga vad det kostar. Till slut väljer de att köpa konjaksmedwurst – i en tre cm stor bit. Efter detta är jag glad över att de inte vill ha någonting mer, och jag packar in deras korvbit och fortsätter att expediera kunder.

En halvtimme senare när jag står och skivar skinka åt en annan kund utbrister jag plötsligt till min kollega:

– Sausage! Dom ville ha korv!

17 kommentarer »

  1. Hm.. med tanke på uttalet låter det misstänkt japanskt… 😉

    Kommentar av Magnus — 2007/04/04 @ 08:59

  2. Hehe. Snyggt… Men om ni nu har så många utländska kunder kanske ni kunde sätta upp en lapp om att man måste ta kölapp, och detta på åtminstone engelska?

    Kommentar av degbunke — 2007/04/04 @ 09:04

  3. eh… no shit sherlock? det fattade jag på en gång… fast å andra sidan är jag van vid dålig engelska och van vid japaner…

    Kommentar av maja — 2007/04/04 @ 09:29

  4. Jo, jag förstod att dom skulle ha sausage jag med…det lät iaf inte som salted meat. Fast det kanske lät lite annorlunda när dom sa det? Men du/ni borde ju ha förstått kanske när dom ville ha konjaksmedwurst? Inte en halvtimme senare 😉

    Kommentar av Clashy — 2007/04/04 @ 10:32

  5. Ni som förstår vad som skrivs – ja, det är svårt att åskådliggöra konstiga uttal i skrift.

    En halvtimma senare – antingen förstår man på en gång, eller så förpassar man det till hjärnans mörkare vrå och tar sig an de nya problemen som uppstår. Men plötsligt får de nödvändiga neuronerna kontakt och en blixt far genom hjärnan.

    Nog har alla varit med om det? Ett telefonnummer, kod till kortet, som du inte minns när du ska använda det. Helt plötsligt en tid senare dyker siffrorna upp i huvudet. Bäst då att skriva upp dem…

    Kommentar av Tomas — 2007/04/04 @ 10:46

  6. ”…eller så förpassar man det till hjärnans mörkare vrå och tar sig an de nya problemen som uppstår. Men plötsligt får de nödvändiga neuronerna kontakt och en blixt far genom hjärnan.”‘

    Älskar språket i det stycket!

    Kommentar av Vidde — 2007/04/04 @ 11:35

  7. men eller hur känns det helt underbart när man väl kommer på sånt där 😀 Det är så frustrerande att veta att man borde minnas nåt men helt enkelt inte kommer ihåg/kommer på! 😀

    Kommentar av Sayo — 2007/04/04 @ 15:50

  8. what’s the deal med japaner o konjaksmedwurst?

    Kommentar av demo — 2007/04/04 @ 16:27

  9. Sushi? =)

    Kommentar av Andreas — 2007/04/04 @ 16:51

  10. trodde dom sa sushi

    Kommentar av ssss — 2007/04/04 @ 17:03

  11. Hahahaha! Ja det är inte lätt när det är svårt..

    Kommentar av mikaaaelaa — 2007/04/04 @ 18:39

  12. […] Kommunikationsproblem Inskickat av Jessica: Jag arbetar i en delikatess i en Ica-butik, som råkar ligga granne med ett hotell- ch […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 2007/04/05 @ 01:59

  13. Jag håller med ssss, jag var direkt inne på att de ville ha sushi. Kanske bäst att ha papper och penna redo och låta dem rita vad de ska ha nästa gång.

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/04/05 @ 02:22

  14. måste ni göra en bok?
    det är tillräckligt kuuuuul på
    uuueeeebbeennn

    Kommentar av jp — 2007/04/05 @ 02:25

  15. […] Förklarat: Skämt om korv Sparat under: Det här är förklarat — spaceage @ 8:14 am Skämtet: Konsumbloggen – kommunikationsproblem […]

    Pingback av Förklarat: Skämt om korv « [Förklarat] — 2007/04/05 @ 10:14

  16. Det ar ju sa sausage uttalas.

    Kommentar av Svenny — 2007/04/07 @ 15:24

  17. hahaha Pingback! Grymt. xD

    Kommentar av Pete — 2007/04/09 @ 00:18


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

