Konsum

2007/03/25

Dagens

Filed under: Coop — by konsum @ 13:21

Dagens mest irriterande företeelse måste ändå vara alla som frågar efter kupongvarorna det första de gör, för att sedan få svaret ”Om du sänker blicken fem centimeter så ser du dem”. Det är uppenbarligen fult att hitta saker själv.

Annonser

26 kommentarer »

  1. Oj… nu blev det fel text. Jag hade en annan fin kommentar. En som handla om kuponger och sånt. Förlåt mig.

    Kommentar av Mig — 2007/03/25 @ 13:37

  2. igår när jag stod och plockade upp apelsiner i gröntdisken kom en kvinna fram till mig och sa. ”har ni inga apelsiner?”.

    Kommentar av karin — 2007/03/25 @ 13:57

  3. Historiens längsta kommentar, som dessutom inte alls är någon kommentar utan en helt fristående text, har här publicerats av ”Mig”. I reklamsyfte för att få läsare till sin egen blogg? Osmakligt i sådana fall, även om det inte alls är något fel på texten.

    Kommentar av Alexandra — 2007/03/25 @ 14:31

  4. kupongvarorna är uppenbarligen fel placerade. Höj dem 5 centimeter! 😉

    Kommentar av Vidde — 2007/03/25 @ 14:51

  5. Jag har blivit utskälld X antal ggr för att Skylten hängt fel. blev utskälld så sent som igår, gick och kollade på skylten sedan, den hängde fem centimeter åt ”fel håll”. varför inte titta nogrannare på skylten om du nu tänker välja 5 st för X kr. När jag hittar en sådan vara så tittar jag alltid en extra gång för att verkligen vara säker på att den varan jag just tog är den som erbjudandet gäller. Det är inte lätt att sätta ut skyltar så att dom inte täcker Prislappar eller dyl.

    Kommentar av Madde — 2007/03/25 @ 16:00

  6. …men de kanske inte ser ut som på bilden? tre härliga päron där blir kanske en grågrön sörja i en fruktdisk? lägg dem lite mer i gången så man snubblar på dem, då syns/känns dem! conference, darling!

    Kommentar av cousin S — 2007/03/25 @ 17:09

  7. Veckans dummaste fråga på mitt jobb: ”Tänker ni alltid ha såhär mycket folk?”
    Nej, imorgon tänker vi ha fem kunder färre. D’oh.

    Kommentar av Isabelle — 2007/03/25 @ 18:26

  8. Liten korrektion: Missade att hon bad om ursäkt sedan och blev bara upprörd. Kommentaren är deletad nu f.ö. 🙂

    Kommentar av Alexandra — 2007/03/25 @ 21:21

  9. Vidde: Håller med om att de ibland (ofta!) kan vara tokigt utplacerade.

    Kommentar av Alexandra — 2007/03/25 @ 21:22

  10. Blä det där brukar hända mig då jag frågar efter saker. Har faktiskt letat jättelänge själv och så beslutar man sig att fråga..och då SÅKLART är saken man letar precis där. Lika pinsamt varje gång.

    Kommentar av Viqtory — 2007/03/26 @ 00:15

  11. Ibland tycker jag faktiskt att konsum och andra affärsarbetare här kan vara pyttelite dryga. Det är faktiskt inte så lätt att vara kund. Det finns väldigt mycket affärer, varor, kupongvaror, extrapriser, kilopriser och olika ska det va i alla affärer. Ibland har man kanske lite bråttom när man handlar. Man ser nån som ser ut att jobba i affären. Nån som får betalt på att svara på frågor från kunder som kanske inte vet allt om just den aktuella affären. Man tänker att man kanske kan fråga lite. Men om det är så att personen som arbetar i affären inte kan/har tid att svara på frågor så kanske denna förslagsvis kan ha en skylt medt texten STÖR EJ eller så. Så slipper vi kunder komma med nördiga frågor i onödan.

    Kommentar av Fröken Hund — 2007/03/26 @ 08:09

  12. Men det är lite fascinerande att en väldigt stor del av dessa kommentarer kommer från kunder som handlat i samma butik åtminstone de senaste tjugofem åren. Och som när man visar varan (som stått på samma plats i alla fall sen jag sommarjobbade första gången för sju år sedan) muttrar att ”ja, ni flyttar ju på allting hela tiden…”.

    Kommentar av Sofia — 2007/03/26 @ 09:39

  13. Visst, ibland ser man inte för att saker står ”för nära”, man är trött, har glömt hjärnan i frysdisken, koncentrerar sig på att inte trilla omkull, men jag kan förstå att det är irriterande att få samma fråga sjuhundranitti gånger om dagen.. Den fråga jag får oftast på extra-knäcket är ”Är ormen farligt?” Den kan bli smått jobbigt när man suttit i fem-sex timmar o hört den.. 🙂

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/03/26 @ 13:47

  14. Jag tror att kunder är inprogrammerade med att fråga efter precis allt. En gång när jag stod framför mjölkdisken i färd med att ställa tillbaka med mjölkpaket kom en kund och frågade efter kassler. Kassler finns borta vid köttavdelningen, fick han till svar. Han kunde inte ha räknat ut det själv?

    Jag tror det mestadels handlar om ren lathet från kunder. De hinner inte mer än in i butiken innan de frågar efter något. Oftast frågar de ju dessutom efter simpla saker så som yoghurt, kiwi eller baugetter, saker som faktiskt ligger vid ”sin” avdelning i butiken. Sen finns det ju även skyltar i taket som anger om man är vid ”köttkonserver” eller ”baktillbehör”.. Jag tror nog att det är dags för kunder att börja använda dem! =)

    Kommentar av Pillan — 2007/03/27 @ 12:03

  15. Jag håller med Fröken Hund här. Det ingår väl i era arbetsuppgifter att besvara kundernas frågor? Det är ofta ett jäkla slöseri med tid att kuta runt halva butiken för att hitta det man söker när man istället kan bolla iväg en snabb fråga till någon som arbetar där. Samtidigt kan jag förstå att man blir lite störd när man blir frågad saker hela tiden när man håller på och packar upp varor eller nåt sånt. Men som sagt, det ingår liksom i era uppgifter..

    Kommentar av emil — 2007/03/27 @ 16:46

  16. Fröken Hund & emil: Absolut, ni har helt rätt båda två. Det är vårt jobb och det tillhör våra uppgifter, och jag tror inte att någon här skulle tänka sig att vara uppstudsig mot en kund som frågade någonting.

    Jag gillar mitt jobb väldigt mycket, och jag tycker inte att det gör något att folk frågar mig saker. Men om man är en stamkund som har kört med fråge-grejen i snart fem år blir jag lite trött. Jag skulle vilja göra det klart att jag på intet sätt vill vara dryg mot eller om kunder, jag vill bara gnälla lite ibland.

    Kommentar av konsum — 2007/03/27 @ 17:44

  17. Bästa Fröken Hund (och alla andra kunder)!

    Vi har betalt för att svara på frågor, det finns (nästan) inga dumma frågor!!! Att ta hand om kunder är prioritet ett, number one, varorna blir inte dåliga för att de får ligga kvar i sina kartonger i en extra minut medan jag hjälper en kund. Det är ledsamt och gör ont när kunder inte får den hjälp de har rätt till bara för att de inte VÅGAR FRÅGA!! Sen finns det rötägg och surisar, de kan vara svåra att få på bättre tankar. Konsumbloggen är nog ett lättsamt ställe att lufta våra sinnen på ett kul sätt, vi är ju trots allt människor och inte några robotar. Så ta historierna här med en liten nypa salt!!
    Vi (Coop Konsum) har fått jättestora, runda pins med texten ”Fråga mig! Jag hjälper gärna till!” att ha på skjortan, en sån tänker jag ha på mig i morgon!

    Mvh Anders

    Kommentar av Anders — 2007/03/28 @ 01:22

  18. det är inte bara fult. det är f ö r b j u d e t.
    jag misstänker att det är någon konstig form av kodex det där.
    för att vi butikssäljare ska känna oss behövda. som när folk stegar in på mitt jobb (bokhandel) och liksom lyckas med att inte se bokrean trots: BOKREA-skyltarna som tar upp hela butiken, bokborden med reaskyltar och realappar, våra rea-skjortor och rea-knappar. de frågar ändå ”vart har ni bokrean?” och jag… bara tittar på dem. och undrar. vart deras skötare är.

    Kommentar av Babydoll — 2007/03/28 @ 10:00

  19. det är klart att folk får fråga. och att en av anledningarna till att vi är där (och får betalt) är för att vi ska hjälpa till. men det är faktiskt ganska vanligt att folk kommer in i butiken, siktet inställt på första bästa personal, för att fråga vad det och det ligger innan de ens har bemödat sig med att titta. det kan ju tyckas lite slappt kanske. för om vi som jobbar i livsmedelsbutik skulle vara personal shoppers åt alla kunder (vilket jag inte påstår att vi är) så skulle det ju behövas vara lika många anställda som kunder i butiken samtidigt (plus kassa- och plockpersonal) och då skulle väl gurkan kosta 499,90 kr/kg. en gissning bara.
    jag skulle gärna se att folk oftare skulle göra kopplingen bättre service=högre priser. generösare öppettider=högre priser. fräschare butik=högre priser. osv. lite som restaurang liksom.

    Kommentar av var det bra så? — 2007/03/28 @ 12:55

  20. Samma sak händer på mitt jobb som parkeringsvakt, ständigt. Ja, inte reavaror alltså, men jag kan komma gåendes i p-huset och få frågan om var p-automaten finns.
    Eeh… Testa att kolla under den stora röda skylten som lyser och det faktiskt står biljettautomat?
    Okej, okej, du kanske inte ser den nu när du står bakom en pelare, men jag såg ju att du körde förbi den på väg in till parkeringsfickan?
    Ser de inte var de kör?

    Kommentar av Michis — 2007/03/29 @ 07:51

  21. Jag tycker att den mest irriterande kommentaren är ”Det första man blir blind på är ögonen!”
    När jag har jobbat kollo eller frukt&grönt kommer mängder av kunder fram och frågar efter saker som oftast ligger bara någon meter från var de står, och ALLA svarar ”Ja, det första man blir blind på är ögonen!” Den frasen var inte kul första gången, och den är banne mig INTE kul tionde gången man hör den på en dag 😛

    Kommentar av Zombielicious — 2007/03/29 @ 09:39

  22. Konsum och ni andra. Det har aldrig slagit er att den som frågar tycker ni är supersnygga och gärna frågar fast dom redan vet, bara för att få prata med er.

    Kommentar av Fröken Hund — 2007/03/29 @ 12:16

  23. Fröken Hund: Dagligen. Jag förutsätter att det är den främsta anledningen.

    Kommentar av konsum — 2007/03/29 @ 12:46

  24. Min erfarenhet säger mig att om du förutsätter att kunden är en idiot kommer du ganska lång på det. Är du riktigt övertydlig kanske de fattar att skylten är placerad så att den går att läsa i samband med att varan ligger brevid eller under.
    Sen undrar jag varför i övrigt snälla och trevliga människor anser att det är OK att fullständigt skälla ut personal i butiken, bete sig som svin. Är det så att de är bättre människor än dem som jobbar där? I så fall är dem helt fantastiska människor dom ska föregå med gott exempel, eller hur?

    Kommentar av Been there — 2007/04/26 @ 17:44

  25. Först ska jag väl säga att större delen av mina kunder tycker jag är underbara och jag är alltid trevlig och vänlig om någon skulle fråga om något och ibland t.o.m förklara att personen inte är den enda som frågar om den skulle känna sig lite dum. Men sedan har vi de här roliga händelserna som man inte kan annat än skratta om som när jag jobbade på Coop Forum vid charken och stod och plockade, så kommer en herre fram och frågar vart köttbullarna ligger, jag funderar ett tag..tittar ner.. även han tittar ner då jag gör det, och ser den två meter långa disken med köttbullar plus den kartong med en tjugo paket mammas scans köttbullar som jag höll på att plocka…då kunde varken jag eller kunden hålla oss för skratt. Men sedan har vi de otrevliga, de som nästan spottar på en och beter sig som om man vore en lägre stående varelse..som man möts behandlar man, för man är bara människa..jag är serviceminded…men det finns gränser för vad jag tänker tåla.

    Kommentar av Coop Nära — 2007/04/27 @ 10:38

  26. En sak jag tänker på som kund är att ibland kan det bli lite ”information overload” när det blir skyltar, staplar, högar, hyllor, lappar, korgar, lådor, bord, diskar…. precis överallt. Det kan inte vara lätt att få in många prylar på liten yta i en butik, särskilt om man är en sån där butik som inte är en snäv designad butik med endast en sorts vara, utan ska ha lite bredd. Senast idag fick jag fråga efter Doris Lessings böcker i en bokhandel, nobelpristagaren ni vet. Självklart hade hon fått egen yta – men det var så många andra ytor och hyllor runt omkring att jag inte fattade vad tjejen bakom disken pekade på tio meter bort. Det tog några förvirrade försök och ompekningar. Sedan hjälpte det ju inte att jag hade mina något för ”svaga” glasögon på mig heller. 🙂 Heder åt er som pillar o pillar med allt detta och försöker få det så lättillgängligt som möjligt.

    Kommentar av Petri — 2007/11/07 @ 06:05


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: