Konsum

2007/03/22

Fruktigt

Filed under: Coop — by konsum @ 09:52

Snål tant som går dubbelvikt och hänger på sina gåstavar:

– Va? Kostar ett litet äpple två och åttiofyra? Det är hemskt vad dyrt det har blivit med frukt. Ni vill inte att man ska handla frukt, uppenbarligen. Och vet du vad?
– Nej…
– Ni ska inte ha Anjoupäron, de är inte goda. Det ska vara Conference… Conference! De är riktigt goda! De här Anjou-päronen som jag tvingas köpa nu är knappt ätbara, men det får väl duga. Men Conference… Ååh, Conference ska det vara!

29 kommentarer »

  1. haha. tvingas köpa?

    Kommentar av jennie — 2007/03/22 @ 10:16

  2. och der är uppenbarligen vi som sätter priserna på frukten, samt att vi även plockar dem, sorterar dem och fraktar frukten till affären från chile!

    ibland kan man undra om kunderna har en extra hjärncell att tänka med?

    Kommentar av Anna — 2007/03/22 @ 11:43

  3. Nej damen, det blir inga goda päron, vi vill ju inte att folk ska handla frukt.

    Kommentar av bani — 2007/03/22 @ 13:12

  4. Nej just det, det är ju meningen med att ha en affär. Ingen ska någonsin hitta något som är köpbart i den. Tanten har helt rätt. Jag tror personligen att det är en konspiration. Det var bättre på Bæhrendtz tid. Undrar förresten varifrån det uttrycket kommer, jag känner igen det från någon sketch.

    Kommentar av Teachgirl — 2007/03/22 @ 13:37

  5. Bæhrendtz va ju programledare för Kvitt eller dubbelt. Det är ett uttryck som är nära besläktat med
    ”Det var bättre på Hylands tid”
    ”Det var bättre på Francos tid” och
    ”Det var bättre förr”

    Kommentar av Bon — 2007/03/22 @ 15:53

  6. det är ju ungefär som när man stoppar snattare som blir jättesura och säger: ” jag ska aldrig mer komma hit”… Hmmm jag bryr mig nog inte sååå mycket, han/hon handlar ju iaf aldig bara stoppar på sig… hahaha

    Kommentar av coopanställd — 2007/03/22 @ 16:08

  7. och jag älskar beskrivningen ”Snål tant som går dubbelvikt och hänger på sina gåstavar” jag ser henne framför mig! jag har massor med såna i min butik. de luktar alltid likadant också :/

    Kommentar av jennie — 2007/03/22 @ 16:45

  8. Vilken bitch!

    Kommentar av Kajsa — 2007/03/22 @ 16:46

  9. ”Det var bättre på Baehrentz tid” kommer från en sketch i ”Helt Apropå” där Stellan Sundahl kör nyheter för äldre, talar låååångsamt, upprepar saker högt (eftersom tittarna är lite döva) och gnäller på det mesta. I nåt gnäll om tv så avslutar han med ”…jaaaa… det var bättre på Baehrentz tid….. jo jag sa att DET VAR BÄTTRE PÅ BAEHRENTZ TID!”

    Dessutom hade tanten fel. Anjoupäron är godast. Hehe.

    Kommentar av degbunke — 2007/03/22 @ 17:23

  10. Å stackars tant som blev tvingad att köpa Anjoupäron i stället för Conference. Har ni ingen hut i er butik som tvingar gamla tanter att köpa frukt dom inte vill ha? hahaha 😉

    Kommentar av rigg — 2007/03/22 @ 19:02

  11. degbunke: Håller helt och hållet med! Anjou-päron är mycket godare. 🙂

    Kommentar av Alexandra — 2007/03/22 @ 21:25

  12. Aaah! Alltid lika kul när de kommer och klagar på sånt där först i kassan! Hett tips är ju att försöka leta upp en fruktansvarig om hon har synpunkter på fruktsortimentet… Eller, ännu hellre, acceptera att det faktiskt kan uppstå avvikelser.
    Gaah. Som jag tidigare sagt, folk borde krävas på en prao-vecka i butik innan de får handla 😛

    Kommentar av Sofia — 2007/03/22 @ 21:45

  13. Det går ju knappt att skiva Conference-päron (till skillnad från Anjou).
    Fast är det de lite större Conference-päronen, dvs de som inte ser ut som om de ingick i någon slags andrasortering, är de helt ok.
    Jag tycker nog att Conference-päronen oftast är lite saftigare i smaken än Anjou-päronen också, men de små Conference-stackarna är inte gärna något man har liggandes framme i fruktskålen när man får besök.

    Kommentar av Nordh — 2007/03/22 @ 22:51

  14. hon verkar ha väldigt passionerade känslor för sina päron!
    eller jag menar pensionerade…

    Kommentar av demo — 2007/03/23 @ 00:40

  15. Jag måste beundra er som sitter i kassan att ni klarar av att inte bli spydiga… det hade jag aldrig fixat 😉

    Kommentar av Magnus — 2007/03/23 @ 06:29

  16. Fast vissa kassabiträde är riktigt sura 8(

    Kommentar av Monica — 2007/03/23 @ 07:50

  17. Det finns alltså en fruktansvarig? Shit. Det hade jag ingen aning om.

    Kommentar av maria — 2007/03/23 @ 10:53

  18. Åh, jag måste få berätta om en kassatant som jag stötte på igår. Hon bara slet tag i alla varorna, och kastade ner den på bandet. Och sen var det en tant som lagt sina saker på bandet, men hon hade lagt fel, så hon liksom ”trängde” sig i kön. Då blev kassatanten galen och slängde hennes varor ner på den där lilla avsatsen där man kan lägga vantarna, så all frukt for ner på golvet.

    Och hela tiden var hon artig, med ett sammanbitet, stelt leende på läpparna.

    Kommentar av Em — 2007/03/23 @ 11:19

  19. Det är iofs en helt korrekt observation av tanten att alla daglivaruaffärer överlag säljer hållbara äpplen med fina skal – snarare än goda äpplen.

    Vackra men smaklösa äpplen är melodin 2007.

    Kommentar av Nihonshu — 2007/03/23 @ 14:59

  20. Håller med Nihonshu.. frukten numera ser bra ut, men smakar sämre. Det enda som fortfarande är gott är clementinerna och melonerna jag köper i min Ica-butik. Visserligen är vissa frukter säsongsbundna, mnen man tycker ju att det bör gå att finna bra äpplen och päron åtminstone?!

    Dock är det inte kassörskans fel att frukten är värdelös.. och som sagts: kunden var ju inte TVINGAD att köpa dessa päron. Hon kunde väntat till Anjou kom. 🙂

    Kommentar av Candy — 2007/03/23 @ 17:34

  21. Conference är ju helt klart godast! Saftiga o stora! 🙂

    Kommentar av Minja — 2007/03/23 @ 18:43

  22. Nu kommer vi till det här ämnet igen. Är det bara jag som väntar på ett motattack från PRO?

    Kommentar av saran — 2007/03/24 @ 09:11

  23. Sämsta sortens kund. Handlar för knappt 3 kronor och klagar…

    Kommentar av Kleinis — 2007/03/24 @ 11:21

  24. Kära nån exakt samma tant måste jag ha haft inne för nåt år sedan, minns såväl gåstavarna äppelgnället och conferance päronen!

    För det kan väl inte finnas flera???

    Kommentar av Teilani — 2007/03/24 @ 20:46

  25. Gud, det låter exakt som på mitt jobb på cafét jag skriver om i min blogg! haha

    Kommentar av Noni — 2007/03/24 @ 21:32

  26. ta med den här i boken!

    Kommentar av Sara — 2007/03/25 @ 16:53

  27. Stora saftiga conference-päron är fantastiskt gott när de är precis lagom mogna. Felet med dem är att de ofta inte är så bra, och framför allt att de blir övermogna och plufsiga på ungefär två dygn. De små conference-päronen som den lokala lågprisbutiken för är däremot helt värdelösa på alla sätt. Finns det stora, fina conference-päron köper jag dem vilken dag som helst, men i alla andra fall (vilket är ungefär 90% av gångerna) är anjou-päronen att föredra.

    Kommentar av Magnus — 2007/03/26 @ 11:06

  28. Apropå saker som kunderna saknar i fruktdisken; ”Har ni inga svenska bananer?” Öhh, nej tyvärr har växthuseffekten inte bidragit med det ännu 🙂

    Kommentar av Camilla — 2007/03/26 @ 19:08

  29. smaka italienska krav äpplen finns inget godare(kolla då att dom inte kommer från/runt gifthålan napoli)

    Kommentar av bamm — 2007/06/10 @ 21:41


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

