Konsum

2007/03/11

Extra service

Filed under: Gästspel — by konsum @ 20:27

Inskickat av Erika:

Jag står och packar upp varor, just innanför ingångsgrindarna, när en man i 55-60 års ålder kommer in. Han ser väldigt jäktad ut och kommer snabbt fram till mig. Utan ett ord räcker han fram ett papper. Jag tar det, tittar på det och konstaterar ganska snabbt att det är en handlingslista han räckt mig:

Jag: Varför fick jag den här?
Mannen: Hur lång tid tar det?
Jag: Vad då för något?
Mannen: Att plocka ihop det där! (pekar irriterat på lappen)
Jag: Ja, det beror ju på hur snabb man är.
Mannen: Hur snabb är du då?
Jag: Vad menar du?
Mannen: Ja, så jag vet när jag ska komma till kassan. Jag tänkte gå in på radio och tv-butiken här bredvid under tiden. Därför vill jag veta hur lång tid det tar för dig att hämta varorna, så jag vet när jag ska komma till kassan och betala!

Jag blir så paff att det tar flera sekunder innan jag får fram några ord.

Jag: Men vet du, handla får du göra själv. Jag och mina kollegor kan hjälpa dig om det är något specifikt du inte hittar.
Mannen: Men du jobbar ju här och jag har inte tid att göra det själv! Då hinner jag inte titta inne på tv-butiken.
Jag: Jovisst jobbar jag här, men det är inte mitt jobb att handla åt dig. Och om du inte hinner titta där inne så kan inte jag hjälpa det.
Mannen: Lite extra service kan du väl ge nu när jag har så bråttom!
Jag: Tyvärr. Att du har bråttom är faktiskt inte mitt problem.

Efter att ha försökt döda mig med blicken försvinner han in i butiken.

50 kommentarer »

  1. Men gud, vilket pucko…. suck.. Folk försöker med så mycket skit.

    Kommentar av degbunke — 2007/03/11 @ 21:33

  2. Första gången i sitt liv som han försökte handla mat själv eller? Mucho bisarro.

    Kommentar av Jens — 2007/03/11 @ 21:40

  3. Jag skulle nog ha plockat ihop hans varor åt honom, mot en serviceavgift på siså där 500 spänn. Tid är pengar.

    Kommentar av Kajsa — 2007/03/11 @ 21:48

  4. gu va knäppt!! va trodde han liksom?!?
    undrar för övrigt om det är någon som vet ifall det finns nån sorts regel för hur många timmar i sträck eller hur många timmar per dag som man max får sitta i kassan?

    Kommentar av kassörska — 2007/03/11 @ 22:15

  5. Herregud. Människor är galna.

    Jag hade nästan exakt samma konversation med en kund på mitt jobb för ganska längesen. Man blir mållös, som sagt.

    Kommentar av Ung tant. — 2007/03/11 @ 22:45

  6. Undrar om han trodde att det skulle gå vägen?

    Kommentar av Jens — 2007/03/11 @ 22:54

  7. ”Lite extra service”… ojoj, du skulle slängt korgen i huvudet på honom

    Kommentar av Martin — 2007/03/11 @ 22:57

  8. ungefär som den där mannen som på frågan ”brukar du handla äpplen från chile?” svarade ”nej, jag handlar inte, jag är gift sedan många år.”

    Kommentar av demo — 2007/03/11 @ 23:55

  9. Men gud, vilken idiot..

    Kommentar av dumpad — 2007/03/12 @ 08:17

  10. Man får max sitta i kassan två timmar i stöten. Dvs 2 tim, sen rast, 2 tim, rast, 2 tim , rast. Men detta är inget som kollas av facket el av cheferna. Själv får man sitta 4 tim innan man får rast..

    Kommentar av Ida — 2007/03/12 @ 08:32

  11. Ha ha. Jag tyckte det var ett snyggt försök!

    Fast också självklart att Erika skulle säga nej…

    =)

    Kommentar av Aronson — 2007/03/12 @ 08:45

  12. Gubbjävel.

    Kommentar av maria — 2007/03/12 @ 09:04

  13. Han är en jättebebis óm han tror han ska få det helt gratis, jag håller annars med Kajsa-´en serviceavgift är alls ingen dålig idé! Att ni inte anammar mannens önskan och börjar plocka ihop varor mot betalning?

    Kommentar av Nina — 2007/03/12 @ 09:11

  14. Jag har tyvärr plocket varor åt allt för många kunder som kommit med en lista och frågat efter en vara bara för att fråga efter nästa på listan så fort jag visat var den tidigare fanns. Till slut har man gått igenom hela listan som någon slags personal shopper och ingen annan kund har kunnat få hjälp under tiden.

    Jag jobbar dock inte en matbutik men det är ändå frustrerande. Det är ju omöjligt att säga, nej nu får du faktiskt hitta själv, om man inte får en direkt fråga.

    Kommentar av Amanda — 2007/03/12 @ 12:24

  15. Jag hade frågat hur mycket jag skulle få för besväret, hehe.

    Kommentar av Monica — 2007/03/12 @ 13:29

  16. om han hade varit lite ödmjuk eller trevlig på nått sätt så hade jag nog gjort det åt honom, kanske annars också 😛

    men han var ett arsle

    Kommentar av john — 2007/03/12 @ 13:39

  17. Vilken idiot! Håller med föregående talare; ta ut en extraavgift! Och om någon protesterar (typ chefen), så låtsas som ingenting! =)

    Kommentar av dumpad — 2007/03/12 @ 15:20

  18. Man tror ju inte att det är sant!
    Jag skulle aldrig klara att jobba i affär. Jag skulle be folk fara åt he-te på löpande band. Ni är ju sannerligen vardagshjältar alla ni som står ut med allt underligt som står i den här blogen.
    Tack för att du finns Konsum, du har öppnat mina ögon.
    Jag brukar plocka mina varor och betala. Tänka att de som jobbar i affären är människor som inte klarar av avancerade jobb och inte har ambitioner. Hon ”knackar väl kassa på ICA ” har varit något jag har sagt nedlåtande om folk som är lite korkade.
    Tack vare denna blog har jag blivit en fördom fattigare. Jag ber ödmjukast om ursäkt för alla år av insiktslöshet!

    Kommentar av Mammann — 2007/03/12 @ 15:28

  19. Själv förstår jag inte varför inte affärer skapar såna tjänster… det skulle klart bli en födkrok så god som någon…

    Du skulle helt enkelt sagt: visst – men det kostar 850 kr. Och sedan delat förtjänsten med chefen…

    Kommentar av N|. — 2007/03/12 @ 16:04

  20. Amanda, varför inte bara peka vartåt varan finns i stället för att leda kunden? Fast de riktigt ihärdiga orkar kanske springar fram och tillbaks…

    Kommentar av Misanth — 2007/03/12 @ 16:21

  21. Vi har faktiskt en service på mitt ica som heter ”butiksplock”, man slår in det som ett plu sen när man betalar för varorna så lägs det till i priset…kommer inte ihåg hur mycket det kostade dock… Denna tjänst används någon gång ibland, alltid av gamla tanter som inte klarar av att gå och handla, för vi har även tjänsten ”hemkörning” som de alltid väljer till också=)

    Iofs jobbar jag på en butik typ ute på landet så chefen känner typ alla dom som använder sig av denna service, men iaf=)

    Kommentar av Frida — 2007/03/12 @ 16:45

  22. Misanth; oftast gör jag ju det. Men de riktigt ihärdiga som vill att jag ska plocka alla deras grejer åt dem nöjer sig ju inte med en hänvisning till ”romanbordet” eller ”kontorsvarorna”.

    Kommentar av Amanda — 2007/03/12 @ 17:02

  23. Frugan har säkert tvingat honom att handla, och så försökte han komma ur det på ett smidigt sätt…haha.. tji fick han 🙂

    Kommentar av maisoui — 2007/03/12 @ 17:43

  24. …”lilla gumman”… Suck!!

    Kommentar av javlastockholm — 2007/03/12 @ 18:34

  25. Du skulle erbjudit dig att gå till tv-affären och köpt en tv åt honom. Medans han letar på konsum

    Kommentar av anki/barbakvinna — 2007/03/12 @ 19:37

  26. Men herregud.Undrens tid är tydligen inte förbi…gubbs vad annat kan man säga…

    Kommentar av laijnen — 2007/03/12 @ 20:15

  27. Men alltså! *blink blink* O.o
    Taskig planering eller?!
    Och varför var det såååå viktigt att gå in till tv-butiken och kolla?!
    *Skakar på huvudet och ger upp mina försök att förstå det mänskliga släktet*

    Kommentar av CatCreature — 2007/03/12 @ 21:00

  28. Vilket pucko. Hade han varit smart hade han ju i alla fall erbjudit dig betalning på en gång, vet han inte vad ett s.k. snabbköp är? Har han precis morfat hit från 40-talet? Skulle i så fall förklara varför tv-butiken var så spännande.

    Där jag jobbade på Konsum hade vi också hemkörnings-/varuplocktjänst en gång i veckan när jag började, men det lönade sig ju inte alls.

    Kommentar av bani — 2007/03/12 @ 21:38

  29. bani. Om man har det en gång i veckan har liksom hela idén förfelats eftersom man då begär av den som är beredd att betala extra för att slippa lägga tid på att plocka själv respektive slippa hålla koll på tider faktiskt ska pricka in rätt tid för att se till att få saker ihopplockade…

    Kommentar av N|. — 2007/03/12 @ 22:11

  30. Men vilken jävla idiot. Det var helt rätt att inte hjälpa honom.. inte ens mot betalning. En halvblind gammal tant hade man väl hjälpt, men inte en sådan gris.. Usch!

    Kommentar av Andreas — 2007/03/12 @ 22:45

  31. […] Extra service Inskickat av Erika: Jag står och packar upp varor, just innanför ingångsgrindarna, när en man i 55-60 års ålder […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 2007/03/13 @ 00:58

  32. Varför inte bara se detta som ett utmärkt tillfälle att tjäna ordentligt med dricks. ”Ok, jag handlar åt dig, men det kostar 1000 spänn.”

    Kommentar av Jonas Bylund — 2007/03/13 @ 02:25

  33. N. – det har du iofs en god poäng i. Fast jag tror att det var så billigt hos oss (en sån där medlemstjänst) att många tyckte det var värt besväret att passa den tiden (som var rätt bra, en vardagkväll). Var väl mest pensionärer dock.

    Det jag tycker vore svårast med en sådan grej är ju att de skulle klaga hela tiden på det man plockat ihop. ”Fel tomater, fel makrillburk” osv.

    Kommentar av bani — 2007/03/13 @ 08:37

  34. Igår såg jag ett träd, en man med en krita, två bilar (vet inte vad det var för märke), en matta (det kan ha varit min egen), en penna, en truddilutt, en grognac (de kan vara väldigt stora), två penslar, en narkoman, en biljardbordsfabrik, en tanketändare, en pöl med tårar som var vispgrädde, en granitkaka, tre stora galonbyxmonster, en grundläggande kostym (den var definitivt inte min), fem myror, fyra elefanter, en galenskapare iklädd kaktus, en gurka utklädd till banan, tretton dåliga omen, tre burkar tankebubblor, en sarkofag, sex örlogsfartyg i olja och en tankesmed.

    Allt utan att lämna lägenheten

    Kommentar av Mig — 2007/03/13 @ 10:02

  35. Haha, vilken gubbstrutt! Vad tror han liksom? Har han någonsin varit i en mataffär förut?

    Kommentar av Nathalie — 2007/03/13 @ 11:06

  36. Som i Fridas butik har min konsumbutik (också på landet…) en plock- och hemkörningsservice, främst åt agmla som inte klarar det själv. Jag skulle nog ha kunnat göra det åt honom mot den plockavgiften, typ 30-50 kr. Men samtidigt kan jag, med tanke på hur gubben uppförde sig, tycka att Erika gjorde helt rätt som vägrade!

    Kommentar av Sofia — 2007/03/13 @ 11:18

  37. *garvar* Helt rätt av Erika! Själv hade jag nog inte klarat av att vara lika lugn tror jag.. Fasen, det är 2007, inte 1807! Sicket nöt!

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/03/13 @ 15:13

  38. på tal om tider i kassan. tror att det står så här… att man max får sitta fyra timmar under hög arbetsbelastning i kassan. sen är ju ”hög arbetsbelastning” en tolkningsfråga…

    Tänk på att ni kostar FYRA kronor minuten så fort ni jobbar. Blir dyrt att plocka ihop en kunds varor om man ska ta betalt… =)

    Kommentar av Fredrik — 2007/03/13 @ 18:08

  39. Hörrö, Coop. När får vi veta hemlisen?

    Kommentar av Ung tant. — 2007/03/13 @ 19:50

  40. TACK för en sanslöst rolig blogg.
    Jag har läst & skrattat hela kvällen =)
    /Space

    Kommentar av Spacegirl — 2007/03/13 @ 22:08

  41. Ung tant: Kanske redan imorgon, vem vet? Men i alla fall ganska snart (måste försöka formulera alltihop på ett snitsigt och stilfullt sätt).

    Spacegirl: Varsågod, men mest av allt: tack ska du ha för att du läser.

    Kommentar av konsum — 2007/03/14 @ 00:17

  42. Jag väntar med spänning!

    Kommentar av Ung tant. — 2007/03/14 @ 13:53

  43. Den där typen av kund hade vi ofta, ofta när jag jobbade på Akademibokhandeln… Förvånansvärt frekvent var det en läkare med egen praktik som kom in med son/dotter (blivande läkarstuderande) i släptåg, traskade raka vägen fram till informationsdisken och krävde att få alla böckerna, för hela utbildningen, på hela kurslistan, hopplockade åt sig. Sen skulle hans firma naturligtvis betala kalaset. Sist i tåget brukade en liten hunsad och mycket generad hustru gå, med huvudet nerböjt…

    Kommentar av crrly — 2007/03/14 @ 17:13

  44. Var det IKEA? Där får vi alltid den frågan. Du följer väl med till lagret? Var är lagret? Ska JAG plocka SJÄLV?? Haha, jag skrattar alltid gott inombords åt de små liven. 😉

    Kommentar av Jenny — 2007/03/23 @ 05:18

  45. Fredrik: Fyra kronor i minuten? En sån lön har jag då aldrig haft i min handelskarriär =(

    Kommentar av Emma — 2007/03/31 @ 23:16

  46. Älskar sista meningen – ”försökt döda mig med blicken”

    Kommentar av Andrea — 2007/04/26 @ 12:49

  47. Typiskt kommunist-konsum. Ingen service värd namnet.
    Dessutom är de rädda att tjäna pengar.

    Kommentar av handlarn — 2007/05/04 @ 07:38

  48. handlarn – typisk fascist-ICA kommentar 😉

    Kommentar av N|. — 2007/05/04 @ 11:36

  49. Vilka är de här människorna? Folk är så jävla galna! Var kommer de ifrån? Jag förstår inte!

    Kommentar av Katarina- butiksskadad — 2007/05/18 @ 23:08

  50. jobbar i en liten affär ute på småländska landet… där plockar vi alltid ihop varorna till de halta o lytta som inte kan själv… även till olika ”företag” på orten, typ hemkunskapen i skolan och vi har även utkörning som vi bara tar extra betalt för om de handlar under 200 spänn (typ aldrig)… det är en självklar service hos oss.. fast skulle aldrig göra det för nån sån.. hatar stressade kunder, typ skolungar (”hallå! skynda på! min buss går nu”).. kom inte in om du inte hinner då! 🙂

    Kommentar av Cissi — 2008/01/27 @ 20:45


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

