Konsum

2007/03/09

Det jobbiga med anonymitet

Filed under: Coop — by konsum @ 11:58

Ibland brukar jag gå på stan och tänka:

Undrar om de där människorna som står och skrattar tillsammans någonsin har skrattat åt något jag har skrivit, eller han där som ser ut som en bankdirektör plågad av sura uppstötningar – har han läst min blogg?

Det låter nästan som om jag går runt och är en aning galen, men eftersom det är att det är otroligt många som läser bloggen är det fullt möjligt att jag varje dag möter läsare utan att veta om det.

Den där damen i rödbrun pälsrock, broddar och juvelprydda glasögon har kanske råkat hamna här och med ett fnysande konstaterat att ”annat var det på Hasse och Tages tid, de gjorde smart humor, humor som står sig än idag”.

Om du är den tanten ska du bara veta att du höll på att gå på mig, och om inte jag hade flyttat på mig i panik när du kom plöjande hade du stampat mig på fötterna.

Som hämnd kladdade jag glass på din pälsbeklädda rygg.

Top Hat.

32 kommentarer »

  1. Jag läser din blogg! *räcker upp handen* Men jag visste inte att det fortfarande såldes top-hat? :O

    Kommentar av Levi — 2007/03/09 @ 12:53

  2. Samma sak för mig, jag jobbar som telesäljare av försäkringar och jag undrar ofta om jag springer på folk som jag har sålt eller ringt till…. Man pratar ju ändå med cirka 200 pers om dagen!

    Kommentar av Karin — 2007/03/09 @ 13:06

  3. Jag läser också din blogg. Men jag har ingen rödbrun pälsrock. =(

    Å andra sidan är jag ingen dam heller. Fast det finns ju de som ibland tror det…

    Och jag gillar din blogg. Men eller utan Top Hat.

    Kommentar av Aronson — 2007/03/09 @ 13:18

  4. Var det en Top Hat?! Stilpoäng!

    Kommentar av Tomten — 2007/03/09 @ 13:54

  5. Du får gärna bli lite mindre anonym för min del! *nyfiknast*

    Kommentar av Kajsa — 2007/03/09 @ 14:22

  6. Men Konsum, är det inte dags att din droppa din hemlis? Man dör ju i ovisshet snart..!

    Kommentar av saran — 2007/03/09 @ 16:24

  7. Saran: Tålamod är en dygd.

    Nej, allvarligt talat så börjar det bli dags, jag måste bara formulera mig ordentligt. Snart.

    Kommentar av konsum — 2007/03/09 @ 17:12

  8. Undra om inte anonymiteten och ovissheten är bättre än när folk kommer fram och tjoar: Tja lillsyrran!(lillsyrran är alltså namnet på min blogg.) Eller kommenterar något som jag skrivit.
    Jag blir lika förbluffad v-a-r-j-e gång.

    Kommentar av maria — 2007/03/09 @ 18:17

  9. Nej konsum! Håll på den ett tag till!! Det är lite det som är poängen med bloggen, att folk undrar vemd u är hela tiden!
    kram på dig!

    Kommentar av lillan — 2007/03/09 @ 18:28

  10. lillan: Jag menade bara hemligheten som omtalades i ett tidigare inlägg. Identitet är ingenting man luftar fritt.

    Kommentar av konsum — 2007/03/09 @ 18:50

  11. Topa Hat. Visst är det skönt att den är tillbaka. Har ägnat ett inlägg åt detta fakjtum och kommer med stor sannolikhet göra det igen.

    Räcker upp handen förresten. Jag läser Konsumbloggen regelbundet. Bär dock av princip inte päls

    Kommentar av Smarta Sara — 2007/03/09 @ 19:30

  12. Härligt taskigt gjort, Konsum. ^^

    Näääälla, berätta hemlisen snart! *puppyeyes*

    Kommentar av Anna — 2007/03/09 @ 19:37

  13. Jag håller med om anonymitieten, vad gäller hemligheten får det vara vad som helst utom att du är gravid och ska vara mammaledig så vi inte får mer roliga historier utan istället får bilder på drägglande barn och läsa om föräldramöten och blöjor :).

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/03/09 @ 20:26

  14. Det är faktiskt rätt roande när folk kommer fram och undrar om man är ”Sadie”, eller när man själv lyckas lista ut vem någon är bara efter vad denna skrivit och hur personen man ser uppför sig. Sen håller jag förvisso till på ett rätt snävt forum så det är bara ett hundratal att välja mellan.

    Annars gillar jag känslan när man talat med någon i telefon och så kommer kunden in i butiken senare, och man inser att man direkt målar upp en bild av en person bara av ett kort telefonsamtal, som omkullkastas totalt av att man bara får se han/henne.

    Fast tänk hur många kunder som har skumma funderingar om mig varje dag. Jag får ju skumma funderingar om kassörer och kassörskorna när jag handlar. Sen kanske jag lever i en fantasivärld, där jag konstant hittar på saker om folk. Hmm.

    Det här är nog sånt man inte ska tänka på för mycket.

    Kommentar av Sadie. — 2007/03/09 @ 20:46

  15. Tanter igen! Tanter finns. Överallt. Och vi har kunskap om dem. Förtalade, förargade, föraktade och förtjusande rör de sig mitt i bland oss som självlysande storasystrar till lillebror och lillasyster.

    Kommentar av Thomas H — 2007/03/09 @ 20:49

  16. testar igen, verkar som det försvann.

    tycker inte du skall släppa hemligheten!! det är ju grejen, lite grand!

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/03/09 @ 22:59

  17. Jag för min del skulle jättegärna vilja träffa dem som läser min blog. Är hur nyfiken som helst på vilka det är. Fast jag har ju inte lika stor läsekrets som du. Kollar konsumblogen flera gånger i veckan och hittar folk jag känner bland kommentarerna.
    Vad oss tanter anbelangar så är vi inte alls så onda som vi framställs. Vi har bara inget behov av att behaga längre. Det är skönt att bara vara sig själv och möta världen uppriktigt. Men det är ingen äkta tantegenskap att vara otrevlig.

    Kommentar av Mammann — 2007/03/09 @ 23:37

  18. Alvas Pappa: Nej, hemligheten är en helt annan sak. Som rör bloggen , det handlar alltså inte om vem jag är. Det är fortfarande ointressant.

    Mammann: Just det, man ska inte prata strunt om tanter. Jag tror att jag citerar Ung Tant när jag säger att tanter äger. Precis som med alla åldersgrupper finns det några få som beter sig lite illa.

    Kommentar av konsum — 2007/03/10 @ 00:39

  19. Vad är top hat? 😦

    Kommentar av Marcus — 2007/03/10 @ 06:42

  20. Men Marcus… Det är ju en av tidernas kanske godaste glass! http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1011204,00.html

    Kommentar av Ingrid — 2007/03/10 @ 13:13

  21. Jaha.. Den måste jag testa någon gång! Äter i princip inte glass eller sådana grejer vanligtvis.

    Kommentar av Marcus — 2007/03/10 @ 13:22

  22. Top Hat – glasarna glass. Konsum – humorbloggarnas blogg.
    Keep it up ”Målarn” 🙂

    Kommentar av Målarn — 2007/03/10 @ 14:45

  23. hahaha klockrent gjort!!!

    Kommentar av josefin — 2007/03/11 @ 00:48

  24. Som vanligt ett helt underbart inlägg! Du är go du! 😀
    Kleta Top Hat på tanter.. yeay! 😀
    Själv har jag lyckats träffa två av mina läsare IRL (som jag vet om iaf.. man vet ju aldrig) och vet hur tre av de ser ut (inkl. de två jag träffat dårå) 😀

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/03/11 @ 01:19

  25. Marcus, Top Hat är en klassisk herrtidning där lättklädda damer kunde beskådas i svartvitt. GB snodde namnet men bytte ut lite av innehållet, glassen är fortfarande lite sliskig.

    Hasse&Tage rule, now and forever!

    Kommentar av Samovar — 2007/03/11 @ 13:53

  26. Som hämnd kladdade jag glass på din pälsbeklädda rygg.

    Top Hat.

    Mmm, lite tillbakalutad vardagsondska. Sådant gillar vi ;-D

    Kommentar av Magnus — 2007/03/11 @ 14:53

  27. om du menar andra hemlisen så tycker jag att läget är perfekt om en par dagar kanske??
    Den hemlisen kan med lätthet kläckas!!

    Kommentar av lillan — 2007/03/11 @ 20:04

  28. Hur många besök om dagen får denna sköna blogg? Anders B-loggen som jag skriver på får ca 2k om dagen, och brukar ligga tätt inpå enligt botd-grejjen, men frågan är hur långt det är mellan 🙂

    Kul att veta!

    Kommentar av MarcusB — 2007/03/11 @ 21:21

  29. Får man fråga vart denna konsumbutik ligger :P?

    Kommentar av nawiie — 2007/03/12 @ 21:54

  30. hahaha! fan vad klockrent! nån dag hoppas jag att jag oxå vågar göra nåt sånt.

    Kommentar av Sally b — 2007/03/13 @ 09:32

  31. De tankarna försvinner inte bara för att man lämnar anonymiteten bakom sig. Tankarna blir faktiskt bara värre. Eller roligare, beroende på vilken inställning man har till sitt eget arbete… 🙂

    Kommentar av Andreas — 2007/03/13 @ 10:25

  32. Haha UNDERBART gjort! Hämnden är ljuuuuv! 😀

    Kommentar av milla — 2007/03/21 @ 11:46


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

