Konsum

2007/03/03

Fotbollsdomarchefen

Filed under: Gästspel — by konsum @ 12:14

Inskickad av Elin Ö:

Inte bara kunder har lustigheter för sig.
Det finns en butik, där turister ofta handlar om sommaren, där chefen är en före detta fotbollsdomare och översittare till skitstövel. Jag gick med i facket efter min allra första vecka, med 11-timmarsdagar (vilket är olagligt under 18 års ålder) och efter det sade han inte längre godmorgon.
Sitter du i kassan påpekar han noggrant att du har 16 kameror som han kan rikta in mot dig, och 6 stycken som ständigt är riktade mot dig – ”Le, ni måste le, alltid le så får kunden ett bra intryck, ler ni inte kommer jag ut och skäller på er!” Sammanlagt i butiken finns 32 kameror. Den är inte stor. Mannen som sköter ekonomin brukar dra ur kameran som är riktad mot hans skrivbord när chefen är borta.
Skulle du råka heta något utländskt och tala med brytning kan du ge dig på, att du inte får en rast i fred – han kommer nämligen komma in mot slutet och påpeka att du måste vara där ute igen prick på tiden, det är bara 10 minuters rast, kom ihåg kom ihåg.
Och akta dig för att råka ta en värktablett. Då dyker han raskt in i personalrummet – där han inte får ha kameror för facket:
”Knarkar du? Vad är det du äter, hm hm?”
”Uh… en Ipren. Jag har litet ont i [kroppsdel].”
”Jaså *besviken*. Ja du knarkar inte?”
”Nej! Jag idrottar ju. Nej, det kan man ju inte göra. Det är ju fel.” (desperat försök till att försvara sig själv inleddes här)
”Ja, just det! Ja det är bra det. Det är bra det. Skynda dig så du kan jobba igen nu, nej nej, knarka är inte bra det inte, sådana sommarjobbare vill jag inte ha här!”

Och gudars nåde om du tappar något eller råkar missa att utföra något omedelbart. Svadan hade varit illa nog, utan den rappa käft en fotbollsdomare och -kommentator har. Men var lugnt, några dagar senare har öronen rullat ut sig igen, lagom tills nästa svada…

25 kommentarer »

  1. Haha? Jag fattar inte riktigt syftet med det här inlägget. Grina då?

    Kommentar av Tomas — 2007/03/03 @ 13:46

  2. Haha? Jag fattar inte riktigt syftet med din kommentar, Tomas. Jag trodde en blogg var ett ställe där man kan dela med sig av sina upplevelser, inte ett där allt man skriver måste få sina läsare att skratta.

    On topic:
    Jag skulle då inte jobbat kvar på ett sådant ställe…

    Kommentar av nevyn — 2007/03/03 @ 14:19

  3. Ja just, det är därför jag har studier som huvudsysselsättning!

    Kommentar av Chajusong — 2007/03/03 @ 14:27

  4. isch vilken jobbig typ 😦

    Kommentar av emelie — 2007/03/03 @ 16:14

  5. Märker inte chefen att ekonomi-mannen kopplar bort kameran? 😛

    Kommentar av Anna — 2007/03/03 @ 16:16

  6. Anna: (Förutsatt att det spelas in:) Jag tror inte han kollar på allt inspelat material om det inte behövs 😛 Ta en hel arbetsdag och multiplicera med 32!

    Kommentar av Marcus — 2007/03/03 @ 17:24

  7. Men shit vilken chef! Hur länge jobbade du kvar där? Jag skulle nog inte ha stannat länge, om jag inte var jättedesperat..

    Kommentar av Lilla Blå — 2007/03/03 @ 18:35

  8. Jadå. Du har det inte lätt. SLUTA PÅ DET JOBBET om det inte är bra. Sådana arbetsomständigheter kan man ju inte ha.

    Kommentar av Perra — 2007/03/03 @ 19:26

  9. Tomas: Syftet med det här inlägget (i den mån det finns ett syfte) är att låta någon klaga på sin chef. Som Nevyn sade är det inget som garanterar dig ett skratt när du kommer hit, däremot finns det mängder av fina fina människor att prata med, och förhoppningsvis andra historier som faller dig mer i smaken.

    Alla: Det är inte alltid lätt att ta beslutet att säga upp sig från ett jobb som det ser ut idag. Oftast står nog människor ut bara för att man har vad man har men vet inte vad man får.

    Kommentar av konsum — 2007/03/03 @ 21:41

  10. Tomas e tön!

    LÅT MIG FÅ VETA VAR DEN DÄR BUTIKEN FINNS!! Så jag kan gå dit o begära att få prata med chefen o jävlas riktigt mycket med honom! Vilket stolpskott!

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/03/03 @ 21:43

  11. Och så finns det folk som vill att det ska bli ännu otryggare på jobben, förjävligt.

    Kommentar av Thomas — 2007/03/03 @ 22:40

  12. Huva, jag vet hur det är att sitta kvar på ett jobb som man borde lämna med buller och bång egentligen.. Tänk om det vore så enkelt att man bara kunde sluta och börja någon annanstans liksom, vad underbart och arbetslöshetsfritt det skulle vara då.

    Kommentar av Drina — 2007/03/04 @ 01:37

  13. Tomas: Jag tycker den faktiskt var lite smårolig, även om den naturligtvis är tragisk också.

    Drina: Precis!

    Kommentar av Alexandra — 2007/03/04 @ 18:17

  14. jag skulle nog klassa mig lycklig om jag hade utländskt påbrå och jobbade i den butiken. I min butik, så skulle man inte fått jobb alls. Sån är min chef. Det är också trevligt. Jag undrar om det är så man utser chefer? Man tar de som är störst rasister och sexister och ger dem befordran.

    Kommentar av sofia — 2007/03/04 @ 19:59

  15. Det var det jävligaste, vilken hemsk människa! Och en sån ska vara chef över andra…. Man blir ju mörkrädd.

    Kommentar av degbunke — 2007/03/04 @ 20:50

  16. Måste ju, igen, delge en historia från mitt förflutna.

    Mitt första jobb efter gymnasiet var på en ICA butik. Chefen på den butiken TVINGADE oss att PACKA OM strömmingen TRE gånger!!! (se upp för ”färsk” fisk). Han hade dessutom en ful ovana att TVINGA oss att tala om när det kom in Romer i butiken. När det så gjorde så gick det ut ett meddelande i högtalarna: ”all personal ut på golvet, ALL personal till golvet!!!”
    Ingen vågade säga något, halva hans släkt jobbade i butiken och man visste inte vem som var allierad med vem. Slutade efter 7 månader…. GRÄÄÄSLIGT ställe!!!

    Kommentar av Mogsy — 2007/03/05 @ 16:07

  17. Fy fan för såna chefer. Se till att ni i som jobbar håller ihop. Det kan vara bra att bilda en lokal fackklubb men viktigare är att ni stöttar varandra och sätter hårt mot hårt.

    Kommentar av Dajdaj — 2007/03/05 @ 18:54

  18. Mogsy: Så där var det på mitt gamla jobba med romer också ungefär. ”när de kommer in följer två stycken efter dem runt butiken”. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

    Kommentar av Johanna — 2007/03/05 @ 20:27

  19. Jag har jobbat på en mataffär tillhörande en av se stora svenska matkedjorna där vi fick skriva under anställningsbevis när vi kom till jobbet och skriva under uppsägning när vi gick.. på det viset kan man tex inte kontakta facket för det går ju inte på arbetstid och annars jobbar du ju ingenstans. Finns många skumma arbetsgivare.

    Kommentar av Anonym — 2007/03/06 @ 00:03

  20. Det kryllar av riktigt dåliga chefer som tror de är bra chefer i Sveriges företagsvärld. Av någon anledning är man alldeles för rädd att degradera folk sm visat sig inte passa som chefer, man begraver problemet tills folk gör öppet uppror.

    Kommentar av Adler — 2007/03/06 @ 11:36

  21. ANONYM!
    Du måste skoja???!!!??
    Skriva på när ni kom och när ni gick…. OTROLIGT olagligt!
    Det var faktiskt det värsta jag har hört!

    Kommentar av Mogsy — 2007/03/08 @ 13:37

  22. TYVÄRR skojar jag inte. Vi var väl mellan 16-19 år vi som jobbade där och hade det så. De äldre anställda hade nog vanliga kontrakt.

    Kommentar av Anonym — 2007/03/11 @ 20:00

  23. Varför inte bara sluta? Det känns som socialbidrag är mindre förnedrande att ta än en såpass retarderad chef+arbetsplats.

    Kommentar av Nihonshu — 2007/03/12 @ 17:12

  24. Hade också en chef som var exakt sådär. Hon är 78 år och vägrar gå i pension. Hon äger affären själv och tror att om hon går därifrån så kommer den falla i bitar. Det är en hälsokost, och lämpligt nog hatar hon alla människor. Det hände att hon jagade ut folk ur butiken eller vägrade expidiera folk som såg minsta utländska ut. Bland annat ställde hon sig brevid en tjej uppenbart svenskfödd eller adopterad och sa (riktat till mig) DET ÄR VÄRST VAD LUND HAR BLIVIT MÅNGKULTURELLT. HÄR FINNS ALLA TYPER AV MÄNNISKOR. TILL OCH MED KINESER. DET ÄR FÖR JÄVLIGT.

    Kommentar av Katarina- butiksskadad — 2007/05/18 @ 23:19

  25. En dag stod det en kund och provade skor i skoavdelningen. Då rycker hon tag i mig och frågar vad kunden håller på med. Hon provar skor sa jag. Hon är inte svensk, eller hur? Nej, dansk sa jag. -Ja jag misstänkte det! Vad ska de här och göra?
    En annan favorit var när jag pratade med två thailändska flickor om fikonen och hon var så orolig att de skulle stjäla fikon ur fikonlådan att hon ramlade i trappen när hon skulle hindra dem från att komma nära. Eller varför inte gången när hon förklarade för mig hur företaget kommer att gå i konkurs om jag inte packade fikonen exakt rätt mängd? vad säger man?

    Kommentar av Katarina- butiksskadad — 2007/05/18 @ 23:23


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

