Konsum

2007/02/11

Kalkonguldägget

Filed under: Coop — by konsum @ 14:18

Konsum - en sund affär (2) Konsum - en sund affär
Konsum – en sund affär

Här är den: Coops enda lyckade reklamkampanj.

Jag gillar verkligen mitt arbete, och jag gillar att jobba för Coop, men företaget har den sämsta möjliga smaken när det kommer till reklam.

Vem lägger inte huvudet på sned med en nostalgisk blick när man talar om ”den där reklamen med skitful midi-musik och det är någon som drar ett medmerakort”? Nej just de, inte alls många. Jag har ett svagt minne av att jag tyckte att ”befria hönsen”-kampanjen var okej, men mitt hat mot alla de andra usla reklamfilmerna tar ut de stackars hönsen med råge.

Jag antydde till en Coop HQ-anställd att försäljningen torde öka lavinartat om man bara bytte ut den avskyvärda musiken i tv-reklamen. Denne svarade lite generat att ”ja, jo… hon som skötte reklambiten har slutat och en ny har precis börjat”.

Med hopp om bättring. Så avslutas mitt låtsasbrev som aldrig kommer att skickas till de som bestämmer. Ica har ju sina Sten och vad-de-nu-heter, vad har Coop? Ett Medmerakort. Och en ”Sveriges bästa kundbemötande”-kundpinne.

41 kommentarer »

  1. Ica jobbar ju med ”King” som hittat på hela serien om Sten och vad-de-nu-heter. De var en väldigt liten, ny och blygsam reklambyrå, utan så mycket uppdrag alls, men efter de plockat fram den här Ica-reklamen så har det verkligen tagit fart. Precis som det ska vara får man väl säga, för Ica-reklamen är ju ja, King, och nu är de jättestora, jätteinne, jättedyra och poppis.

    Kommentar av Johan — 2007/02/11 @ 14:28

  2. Coops ”enda lyckade reklamkampanj” är nog samtidigt den enda reklamfilm från en livsmedelsbutik som jag sett diskuteras på feministiska forum för att den är ”könsdiskriminerande”.

    Kommentar av Asdf — 2007/02/11 @ 15:28

  3. Skulle inte kunna instämma mer..

    Kommentar av kvällspersonal — 2007/02/11 @ 15:46

  4. Stig heter han kanske vid närmare eftertanke…?

    Och självklart all heder åt King, de har ju gjort ett fantastiskt jobb.

    Kommentar av konsum — 2007/02/11 @ 15:49

  5. Roliga bilder, men har aldrig sett nån sån här reklam. Förresten, vad ska det där föreställa som kommer efter handen? En hjärna? Eller är det min som är för seg en söndag som denna?

    Kommentar av anna — 2007/02/11 @ 17:26

  6. Förmodligen en hjärna, men jag som är lite pervo av mig tycker även att det ser ut som nåt annat 😀

    Kommentar av Zero — 2007/02/11 @ 18:12

  7. Jo, den om höns som satt på reklampelare för några år sedan (då hade jag inga reklam-tv-kanaler) var rätt bra tyckte jag. Minns en på ett ungefär, ”Vi har slutat sälja ägg från burhöns. Träng in 300 människor i en buss så förstår du varför.”, lite tänkvärt och så 🙂 Sen har jag för mig att coop forum hade en på tv för ett tag sen som var rätt ok.

    Kommentar av Sofia — 2007/02/11 @ 18:41

  8. Den där reklamen var ju faktiskt snygg! Men om det går bättre för Coop efter det återstår att se.

    Kommentar av Alexandra — 2007/02/11 @ 19:12

  9. Ja jesus.. den där jävla medmera-trudelutten fick det verkligen att krypa i skinnet av obehag. Kastade mig efter fjärrkontrollen så fort den kom upp. Så jävla hemsk.

    Har dock inte fattat vad som är så bra med ICA-reklamen.. tycker bara den är pinsamt töntigt. Avskyr även hela hypen som den orsakat.. helt plötsligt ska alla göra reklam i dokusåpeform. För att inte tala om Eniros hemska tomtar.. Aarrgh!! (Ursäkta att det blev lite OT.. 🙂

    Kommentar av Andreas — 2007/02/11 @ 19:25

  10. Andreas: ingen fara, jag tror inte det finns något OT här.
    Jag avskyr också tomtarna, men den senaste när en är dirigent: nästan det absolut sista dirigenttomten säger (nåt i stil med ‘nu ännu *någonting*’) får mig att le, för ett av orden låter som att det är Allram som säger det. Man får vara glad för det lilla.

    Kommentar av konsum — 2007/02/11 @ 19:43

  11. Jag gillade också reklamen för ägg. (emot burägg). Förutom det där med bussen så körde de även den reklamen ”live” på Södermalmstorg i Sthlm. Alldeles för många personer stod inträngda i en liten bur och delade ut flygblad till folk.

    Kommentar av Camilla — 2007/02/11 @ 20:01

  12. Själv avskyr jag ICA-reklamen. Det är bara människor som aldrig jobbat i butik som kan gilla den, alla vi andra inser raskt hur förljugen och falsk den är. Usch usch usch. Håller med om att Coop-reklam generellt är dödligt dålig dock.

    Kommentar av bani — 2007/02/11 @ 20:39

  13. Sten/Stig? Ica har ju sina tecknade maskotar ICAnder och MonICA. Eller var det länge sen? 🙂

    Kommentar av Robert K Huselius — 2007/02/11 @ 20:52

  14. Robert: Det var nog ett bra tag sen, ja! 🙂

    Kommentar av Alexandra — 2007/02/11 @ 21:49

  15. Nån som kommer ihåg den där reklamen som KF hade när man lanserade Medmera Kortet? Två amerikanare som talade med varandra alla fördelar med kortet. Jag tror den ene hette Bob. Slutrepliken var ”It´s only works in Sweden, Bob”

    Men det måste ha varit 11-12 år sen, samtidigt jag började sommarjobba på Obs!

    Kommentar av aer0sol — 2007/02/11 @ 23:19

  16. Vilka var det? Jag tänker bara på Vivo-gubben som fanns när jag var liten.. 😛

    Kommentar av Andreas — 2007/02/11 @ 23:20

  17. Åh! Snyggt! Me like! Påminner mig dock lite om den reklam som Apoteket hade förrut på nåt sätt.

    Kommentar av Myrkyr — 2007/02/11 @ 23:37

  18. Andreas: Vivogubben? Jag minns bara ”Vivan” den tecknade ärtiga kassörskan som presenterade veckans erbjudanden…

    Kommentar av Anders (AeroSol) — 2007/02/12 @ 01:50

  19. Lite ICAnder-historia: http://www.mercurius.nu/skarp/inc/print.php?id=59

    Kommentar av Robert K Huselius — 2007/02/12 @ 07:15

  20. Finns inte ICAnder kvar i Ytterhogdal?

    Kommentar av anna — 2007/02/12 @ 09:21

  21. Men coops reklam med bebisen som pratade (tänkte) var rolig! Det gjordes typ bara tre, varför tog de bort den??? Var ju hur kul som helst! Well..

    Kommentar av Annie — 2007/02/12 @ 09:57

  22. Alltså, ni är ju bara för härliga. Har läst här ett tag nu, och undrar varför den ansvarige, som verkar både verbal och faktiskt smart, gör på Konsum?

    ”It only works in Sweden” var väl inte sååååå länge sen? Fast, tider går ju så jäkla fort.

    Kommentar av Joakim — 2007/02/12 @ 09:59

  23. Vivo-vivan, var inte det pernilla wahlgren?

    Kommentar av hönan — 2007/02/12 @ 11:49

  24. nej just det, det var ju f-müsli!!!

    Kommentar av hönan — 2007/02/12 @ 12:18

  25. hönan: Ja, f-mmüsli och Pernilla Whalgren är ju rätt lika varandra. 😉

    Kommentar av Alexandra — 2007/02/12 @ 15:16

  26. f-müsli ska det ju vara förstås. 🙂

    Kommentar av Alexandra — 2007/02/12 @ 15:17

  27. … och så har jag ett stavfel till ser jag, men det får man väl bjuda på. 😉

    Kommentar av Alexandra — 2007/02/12 @ 15:18

  28. Jag tycker om ”istället för reklam”-grejen. Way to go.

    Kommentar av Ung tant. — 2007/02/12 @ 16:28

  29. Bani – jag har inte jobbat i butik, men tror nog jag begriper att det inte funkar som hos tv-ica.. dumförklara mej inte är du snäll.
    Fast jag håller lite med dej ändå..den har spårat ur för länge sedan. Den riktigt bra humorn som fanns i de första ”avsnitten” är har saknats länge.

    Kommentar av Bonita — 2007/02/12 @ 16:51

  30. Bonita: Det brukar nästan vara så i de flesta fall. Tyvärr. :/

    Kommentar av Alexandra — 2007/02/12 @ 17:30

  31. Bonita: ingen fara. Min ”rant” baserar sig på frustration. 😉

    Kommentar av bani — 2007/02/12 @ 17:56

  32. Fast den tecknade reklamen för coop norden slog alla rekord för coops dåliga reklamer! Vi fick se den på ett p-möte innan den skulle sändas å jag berättade för chefen för precis vad jag tyckte om den man han trodde att det skulle bli en succé!… det blev den dock inte… 🙂

    Kommentar av Flisa — 2007/02/12 @ 22:39

  33. Vad föreställer,,,eh,, de där kvistarna? Timjan, lavenel, ellr vad det är? Vad ska de symbolisera?

    Blomkålen hade jag inte alls tänkt på att det kunde vara en hjärna :p Trodde nåt annat, jag :O

    Kommentar av Minja — 2007/02/13 @ 06:51

  34. Ahhh, nu listade jag ut det, heh. En HAND 🙂

    Kommentar av Minja — 2007/02/13 @ 06:52

  35. Det som jag tyckte var så fint med ‘En sund affär’-kampanjen är att de lyckades fånga budskapet på ett tydligt och oväntat sätt. Listigheten i reklamen är stor.

    Kommentar av konsum — 2007/02/13 @ 21:01

  36. JAAA det ligger nåt i det där!!

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/02/13 @ 22:19

  37. *hmmm* de där bilderna hade jag inte sett tidigare – snyggt! Dock kan jag med säkerhet våga påstå att jag inte kan komma ihåg en endaste av deras reklamkampanjer & inte heller kan jag påstå att de skulle vara så himlans trevliga & bra i de coop-butiker jag handlar – tyvärr.

    Kommentar av Cam — 2007/02/14 @ 05:04

  38. Men är det inte coop som har den där ”är det XXX, så är det”? Typ bilder på tacos och en nördig familj som dukar upp och så säger någon ”Är det fredag så är det”. Eller när det var sportlov då var det bilder på folk som åkte skridskor eller något och tog fram matsäcken så sa någon ”är det sportlov så är det”. Vaddå ”är det så är det”?!?! Jag ville kräkas varje gång…

    Kommentar av Emma — 2007/02/14 @ 13:25

  39. Coops “enda lyckade reklamkampanj” är nog samtidigt den enda reklamfilm från en livsmedelsbutik som jag sett diskuteras på feministiska forum för att den är “könsdiskriminerande”.

    Suck! Vad är det sabla problemet? Att de grönsaker som föreställer annat än inre organ tydligt föreställer välformade kvinnokroppar? Alla som hållit på med någon form av konst innefattade människokroppen (må det vara fotografi, kroki eller vad som helst) vet att kvinnokroppen har fler former som är lätt att göra någon ting av än vad manskroppen har. Och här är ju formen allt. Den som gnäller över den kampanjen som ”könsdiskriminerande” borde skaffa ett liv, och gärna prova på lite konstnärlig verksamet. Varför inte försöka hitta grönsaker som lätt kan fås att på ett snyggt sätt se ut som manliga kroppsdelar?

    För övrigt begriper jag inte hur man kan få blomkålen till annat än en hjärna, men jag har väl puritansk fantasi eller något 😉

    Kommentar av Magnus — 2007/02/14 @ 19:34

  40. Den här ”Kom med i det glada konsumgänget!” – fanns den nånsin på riktigt eller är det bara en gammal legend?

    Kommentar av Katarina — 2007/02/14 @ 21:01

  41. Appråpå frigående höns-reklamen för någa år sedan.

    coop
    noun [C]
    a cage where small animals are kept, especially chickens

    http://dictionary.cambridge.org/define.asp?key=17003&dict=CALD

    Kommentar av Lisa — 2007/02/15 @ 13:41


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

