Konsum

2007/02/10

Skämt skämt

Filed under: Coop — by konsum @ 18:36

Roliga Gubben (som inleder varje konversation med ”Go deg go deg, som bagarn sa”) tog mig i armen och andades tungt sin vitlöksandedräkt alldeles för nära mitt ansikte och väste läspande fram ”Nu fka du få höva, jag kom att tänka på en fak när jag kom tvafkande in häv, en hiftovia föftåv du…”, och det här är vad som följde (utan läspandet, det blir bara jobbigt att läsa):

En blind italiensk snickare dog och kom till himlen, och när han stod framför Sankte Per frågade denne om han hade någon önskan som han hoppades skulle uppfyllas här i himlen? ”Ja”, sa snickaren, ”jag har en son som gick bort för många många år sedan som jag hoppas kunna träffa”. Sankte Per funderade ett slag och kom fram till att han hade en snickare framför sig, och snickaren var från trakterna runt Italien, det måste vara Jesus han talar om. Sankte Per skickade bud efter Jesus som kom dit omedelbart. Den blinde snickaren slog armarna runt Jesus och utropade ”Min kära Pinnochio!”

Är det någon som finner det här det minsta roligt? Jag skrattade pliktskyldigt vid tillfället, men grät av hopplöshet inombords. Det är inte helt otroligt att min humor har tagit ut ett par dagars ledighet och lämnat mig åt att dreglande framkasta pessimistiska grymtningar vid närmsta försök till interaktion.

20 kommentarer »

  1. jo men det var ju en rolig historia i all sin poänglöshet.

    förresten går konsumbloggens klocka fel.

    Kommentar av hehe — 2007/02/10 @ 19:00

  2. Jag älskar att dra dåliga skämt för folk, sådär uppenbart MENAT dåliga så de stönar. Då njuter jag. Det här är dock mer jämförbart med min fars humor då han efter avslutat skämt fnissar självnöjt och alla andra står och väntar på poängen. Olidligt. Du är en stark människa som orkar låtsasskratta åt det :).

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/02/10 @ 18:50

  3. Eeh…va?

    Kommentar av dumpad — 2007/02/10 @ 21:01

  4. Jag velar mellan att tycka att det är smått genialt i sin hopplöshet, och inte alls. 🙂

    Kommentar av bani — 2007/02/10 @ 21:29

  5. det var roligt på det där ”vahaha” sättet som kombineras med en liten huvudskakning och skrynklade ögonbryn. förvirring bygger karaktär.

    Kommentar av r — 2007/02/10 @ 21:36

  6. Det roliga är givetvis att Gepetto kommit till himlen. Han lekte ju Gud när han skapade Pinnochio, och sånt brukar inte Gud ta lätt på.

    Skrattar ännu.

    Kommentar av Eric — 2007/02/11 @ 02:05

  7. En BLIND snickare… vad hade det med saken att göra?

    Kommentar av Shy — 2007/02/11 @ 04:10

  8. Jag tror Sankte Per måste läsa lite mer geografi om han tror Jesus kom ifrån området runt Italien. =) Men även om man bortser från det lilla faktafelet så är skämtet fortfarande rätt dåligt.

    Kommentar av Andreas — 2007/02/11 @ 11:28

  9. Den historien var faktisk förtjusande.
    🙂
    Själv har jag träffat en person som ALLTID drar samma ”skämt”.
    När man skall sätta sig vid kaffebordet säger han ALLTID
    ”sitt, sitt, jag får sitta hemma” – och uttalar ”s” som ”sff” – och sedan flabbar han ohejdat. Det var kul kanske första gången, men sedan dess…..

    Kommentar av ebitmanagement — 2007/02/11 @ 11:32

  10. Alltså… Historien är ju inte direkt ny, men lite felberättad… Kopplingen Italien – Jesus är ju förstås helt fel och så vidare. Som jag har hört den (och den blir nog tyvärr bara marginellt roligare, men häng med), så kommer Jesus själv och ska ta hand om den stackars snickaren, som säger sig vara snickare och leta efter sin son. Jesus frågar vad han kan berätta om sin son, och snickaren säger något om att han hade ”hål i händer och fötter” eller nåt liknande (han var ju en marionett trots allt, en sån bör väl ha hål i händer och fötter för snören?) och då tittar Jesus på sina egna genomspikade händer och fötter och utbrister ”Pappa?!” och snickaren svarar ”Pinocchio!”

    Kommentar av Tomten — 2007/02/11 @ 12:05

  11. Känns skönt att höra att det inte bara är min humor som tagit ett par dagars ledighet 🙂

    Kommentar av maisoui — 2007/02/11 @ 12:40

  12. Tomten: I jämförelse tycker jag nog att din version är ett under av humor, underfundighet och uppfinningsrikedom.

    Kommentar av konsum — 2007/02/11 @ 14:21

  13. det kanske var läspandet som var roligt?
    testa att skriva in den en gång till, med läspandet!
    då kanske poängen framträder…

    Kommentar av hönan — 2007/02/11 @ 19:28

  14. Aaahhhh Tomten, det där låter rimligt! Och jag tycker det är rätt kul… Fast Erics tolkning låter rätt djup och bra.

    Kommentar av bani — 2007/02/11 @ 20:36

  15. Och sen när kom Jesus från Italien…..?

    Kommentar av Monica — 2007/02/12 @ 12:24

  16. Hahaha! När man har läst Tomtens version, så kan man ju bara skratta åt hur gubben lyckades missa alla viktiga detaljer i sin berättelse.

    Kommentar av Minja — 2007/02/13 @ 06:56

  17. skittråkigt haha

    Kommentar av tove — 2007/02/19 @ 13:09

  18. PINOCHIO ÄR JESUS!!!!

    Kommentar av majkymajk — 2007/03/22 @ 04:34

  19. vaddå, varför vet varken pärra eller jesus själv vem hans pappa är? har inte gud berättat att det var han som knulla’ maria? jag är inte road, bara irriterad. dåligt och förvirrat skämt. jag gillar inte den där roliga gubben. han verkar dum.

    Kommentar av solmaz — 2007/04/17 @ 11:55

  20. Vore väl inte jättesmart att vara snickarre om man är blind?

    Kommentar av Jessika — 2007/08/21 @ 16:38


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

