Konsum

2007/01/12

Landet Ingenstans

Filed under: Coop — by konsum @ 01:20

Utan att jag har vetat om det har kvarteret där jag jobbar burit på en hemlighet, ett trumfkort som kan dras fram vid vilket tillfälle och i vilken kontext som helst och få allt annat att verka som petitesser:

I kvarteret där jag jobbar bor det två personer utan vänsterhänder. Istället för vänsterhand har de (båda två) en krok.

Jag har aldrig sett en krok-hand förut i hela mitt liv, men jag har alltid tänkt att om jag förlorar en hand finns endast krok-alternativet. Istället för en plastig hand som med eller utan styrsel kan dallra på kommando skulle jag vilja kunna putsa upp min krok till en infernaliskt glans och gå ut med förvissningen om att ingen ska kunna tro eller tänka att jag skäms över min icke-existerande hand. ”Jag har en krok, vad har du? En hand som de flesta andra? Tråk.”

44 kommentarer »

  1. Hej !

    Hoppas du slipper krok.

    Ha en bra dag 🙂

    Kommentar av ebitmanagement — 2007/01/12 @ 08:06

  2. Ha ha. Vad originellt! Och coolt…

    =)

    Kommentar av Aronson — 2007/01/12 @ 09:48

  3. Hur använder man en krok?
    Kan man få den i rosa metallic?

    Kommentar av Emma — 2007/01/12 @ 11:56

  4. För att inte tala om att ingen kommer våga mucka med dig!

    Kommentar av PamelaPåIca — 2007/01/12 @ 12:52

  5. Tänker osökt på Kapten Krok … Fattas bara ögonlappen!

    Kommentar av Alexandra — 2007/01/12 @ 14:28

  6. När jag var liten gick vi alltid till en kiosk där det jobbade en ”Kalle med kroken” Det var som en ”nypkrok” som han var jättehaj på att använda. Det hela utspelade sig på den tiden då Herodes..eh..nä..inte så länge sen kanske. Men väl på den tiden då man stod i en lucka och sa: 3 av den…2 av den…eller så dristade man sig att säga ”en påse blandat för 5 kronor” :o)

    Kommentar av Anette — 2007/01/12 @ 19:12

  7. bättre med krok än hand ju, kan man använda till många saker. handen bara sitter där och ser ut som en hand…

    Kommentar av per-svedan — 2007/01/12 @ 20:02

  8. Haha, jag ska fan också ha en krok om en av mina händer amputeras, hur coolt som helst. Vem vet kanske blir den nya ”piercingen”;D

    Kommentar av Penny — 2007/01/12 @ 20:23

  9. Hm, jag har aldrig funderat på vad jag ska göra om jag förlorar en hand…men det måste man känner jag nu…En krok känns inte helt fel, kan ju bli hur spännande som helst! Nu har jag infört på min önskelista i livet att först och främst se en krok för att sen avgöra hur jag vill göra…stora beslut ju…Tack för denna blogg, man får så mycket bra saker att fundera över!

    Kommentar av Annie — 2007/01/12 @ 21:06

  10. Ja den var bra vilken hemlis. Krok hmm,,kanske men en guldkrok skulle vara snyggt med en liten pärla på i själva kroken en himmelsblå skulle vara fint.

    Kommentar av Filifjonkan — 2007/01/12 @ 21:49

  11. du är en sjukt rolig person. och dessutom lite renodlat sjuk, men mest rolig

    Kommentar av Alvas Pappas Blogg - alvaplutten.blogspot.com — 2007/01/12 @ 22:16

  12. Vilka tramsiga kommentarer. 🙂

    Ni glömmer det riktigt spännande: Hur många krokmänniskor finns det och hur stor är sannolikheten att de bor i samma kvarter?

    Jag måste hitta en expert.

    Kommentar av Ung tant — 2007/01/12 @ 22:19

  13. Varför kom inte min url med?

    Kommentar av Ung tant — 2007/01/12 @ 22:20

  14. Haha. Det var inget.

    Kommentar av Ung tant — 2007/01/12 @ 22:20

  15. Åh guuuud vad ball. Jag skulle också ha krok, eller träben om jag blev av med ett halvt ben. Om man ändå inte ser ut som alla andra så kan man ju lika gott skylta lite extra med saken, right? Dessutom skulle det uppfylla mina illa dolda piratfetischer. 😀

    Kommentar av Anna Nio — 2007/01/12 @ 22:42

  16. *garvar* Håller med Ung tant.. Hur stor är sannolikheten, egentligen, att två krokar hänger i samma kvarter? 😛

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/01/12 @ 22:53

  17. Anna Nio: Ja, vad är poängen med att skaffa en protes som liknar den lem man förlorat? Alla kommer veta ändå liksom. Då är en krok mer rock’n’roll. Och man är för alltid en smula robot. Mitt i olyckan det givetvis vore att råka ut för något sånt så är det coolt.

    Kommentar av Ung tant — 2007/01/12 @ 23:13

  18. Fas det coolaste vore givetvis en robothand helt i metall.. och om de sedan kunde fixa så att man verkligen kunde använda fingrarna.. Tuffare än så blir det inte. Cyborg.

    Kommentar av Andreas — 2007/01/13 @ 01:02

  19. Det verkar vara svårt att hitta statistik på hur många som har krok, men enligt Google är antalet handamputationer per år i Sverige ca 430. Om man antar att sannolikheten för att förlora en hand är oberoende av ens ålder och att medellivslängden är i runda tal 75 år betyder det att det nu i Sverige finns 430 * 1/75 + 430 * 2 / 75 + … + 430 * 74/75 + 430 = 16340 månniskor i Sverige som har en amputerad hand.

    Antalet boende i ett kvarter beror väl på bebyggelsen, men om vi antar det bor i runda slängar 200 pers i ett kvarter är sannolikheten för att det bor *en* person med amputerad hand i ett sånt kvarter 200 * (16340/9 miljoner) = 3.6/10000.

    Sannolikheten för att det bor *två* personer med amputerad hand i samma kvarter blir då (3.6/10000)^2, vilket ungefär är en på tio miljoner. En ganska liten sannolikhet alltså…

    Kommentar av Johan — 2007/01/13 @ 06:13

  20. och sen att båda väljer att ha krok gör det ännu mer osannolikt.

    om det inte är så att de båda väljer krok efter överenskommelse.

    och kanske är händelsen att en andra amputerad person flyttar in i samma kvarter som en första amputerad person bor i inte oberoende händelser. i så fall blir ju sannolikhetsberäkningarna lite mer komplicerade.

    i alla fall är det tufft med två krokar i samma kvarter!

    Kommentar av jag. — 2007/01/13 @ 13:52

  21. en gång när jag såg en man med krokhand och berättade det för mina vänner så var det ingen som trodde mej. men alltså finns det krokhandsalternativ.

    undrar om de liksom är utbytbara så att man kan variera sej? ungefär som johannes brost’s protes i jönssonligan dyker upp igen.

    (lätt att jag skulle välja en i rosa metallic om jag förlorade en hand.)

    Kommentar av kellykorv — 2007/01/13 @ 14:30

  22. de kanske är släkt

    Kommentar av maja — 2007/01/13 @ 15:01

  23. Maja: Är krokar ärftliga? hehe

    Kommentar av sofia — 2007/01/13 @ 15:13

  24. Krok är helt klart höga tuffhetspoäng. 🙂

    Kommentar av Nihonshu — 2007/01/14 @ 01:37

  25. kellykorv:

    När jag var liten så hade jag en barnvakt med ”krok”. Hon hade olika tillbehör att välja mellan, tex ett knivtillbehör så att hon kunde äta med kniv och gaffel som vanligt.

    Behöver jag tillägga att jag och min bror var oerhört imponerade av henne 🙂

    Kommentar av Drina — 2007/01/14 @ 02:08

  26. min vän anneli har en krok

    Kommentar av jennie — 2007/01/14 @ 03:51

  27. Nu är du bara full, Jennie.

    Kommentar av Ung tant — 2007/01/14 @ 04:03

  28. haha, nej.. du har en lång. krok. anneli 🙂

    Kommentar av jennie — 2007/01/14 @ 04:04

  29. Det är en tång!

    Kommentar av Ung tant — 2007/01/14 @ 04:06

  30. Inte för att dissa tänger, men krok smäller lite högre. Kanske är det pirataspekten som spelar in, men mest tror jag att appealen ligger i det rena & enkla. Egentligen är ju inte kroken den mest praktiska (förutom när det finns påsar som ska bäras), men den vinner ändå.

    Kommentar av konsum — 2007/01/14 @ 12:03

  31. Akta dig isåfall bara för den där kliande svidande känslan i skrevet. Det kan vara förödande…

    Kommentar av Anna — 2007/01/14 @ 15:40

  32. kroken måste ju vara enorm när det gäller att bära påsar? nej jag säger krok före tång 7/11

    Kommentar av per-svedan — 2007/01/14 @ 23:56

  33. då vill man ju lätt ha en högerhandskrok, så att man kan presentera sig som ‘Frida’ och hålla fram kroken.

    Kommentar av Frida — 2007/01/15 @ 00:49

  34. Vore intressant om personen dessutom var kapten.
    ”kapten krok”.

    He he

    🙂

    Kommentar av konstprojektet — 2007/01/15 @ 10:07

  35. Kan man inte köpa en krok och dra in armen i jackan så det ser ut som man ha en? Om det blir trendigt alltså.

    Kommentar av Hanna — 2007/01/19 @ 09:44

  36. Aj aj, hoppas VERKLIGEN att dessa 2 krokhänta inte hamnar i slagsmål. Riktigt blodigt på nolltid. Läskigt. Gnistor!

    Kommentar av Martin — 2007/01/27 @ 12:51

  37. Ingen man vill vara ute på stan med när det blixtrar!!

    Kommentar av Martin — 2007/01/27 @ 12:52

  38. Förresten jag tror jag känner till dem där. Bor de på Krokiga Vägen eller?

    OK jag ska sluta nu….

    Kommentar av Martin — 2007/01/27 @ 12:53

  39. Det är upplagt för ett långdraget parti fingerkrok…

    Kommentar av Kalle — 2007/01/28 @ 14:01

  40. Min morfar har amputerad högerhand. Det är ett mysterium. Varje gång man frågar honom hur han blev av med den kommer han med en ny historia.

    Han har både Hand-protes och krokprotes. När jag var liten brukade han rusa efter mina kompisar m kroken i högsta ryck :s Var inte så många som ville komma o hälsa på när jag bodde hos mormor och morfar :[

    Kommentar av Minja — 2007/02/02 @ 22:01

  41. Hallå.

    Idag är det möjligt i praktiken att operera på en protes som man kan röra och använda som en vanlig hand. Claudia Mitchell,förlorad en arm i en motorcykelolycka och fick en ny arm som hon kan till och med kan känna med:

    She has now undergone a pioneering surgical technique involving the rerouting of nerves which allows her to feel she is moving her artificial limb with merely the power of thought. People now discusses her bionic arm operation as surgical breakthrough and her doctors explains that this project has the potential to give the patient back their sense of touch, the feeling of greater or lesser pressure on the fingers, the sensation of heat and cold and even an awareness of texture.

    Skulle föredra det alternativet…

    Kommentar av Molle — 2007/05/30 @ 07:21

  42. Min mamma jobbade på ett fritidshem på Tideliusgatan på söder i Stockholm – där gick en pojke – Micke tror jag han hette som hade krok… Eller gick det två killar med krok där? Nu blir jag osäker.

    Angående den hemliga länken: Så har jag också gjort – på min gamla blogg. Länken ledde till ett grattismeddelande och en e-postadress som man kunde skriva till för att utkvittera hittelön.
    Tror jag ska återupprepa det…

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/11/07 @ 02:09

  43. Jag är själv armamputerad (höger ganska högt upp) klarar det mesta med min vänsterarm men när jag behöver så har jag protes med krok.
    Har provat passiv kosmetisk, ser snygg ut men ganska meningslös om man inte av psykologsiska skäl behöver se ”hel” ut har även använt myoelektrisk men den väger mer, batterier ska laddas och så håller jag på med hundar o hästar o är mycket ute i skogen o den pallade inte riktigt med. Min mekaniska, vajerstyrda med krok (split-hook) är lättare, håller för ganska omild behandling o tål fukt.
    Min son tycker att den är fräck.
    Och ja, jag har varit pirat på maskerad 🙂 man får bjuda på sej själv!

    Kommentar av Susanne — 2007/11/15 @ 23:41

  44. jag jobbar på en färjelinje ombord på båtarna. en av matroserna har en krokhand, tycker det är så vackert. frågan är vad som hände, blev han först skeppare och blev sedan av med handen? eller bättre: blev han först av med handen och satte dit en krok för att sedan tänka ”äh , nu kan jag lika gärna bli sjöman”?

    Kommentar av Oscar — 2007/12/16 @ 05:37


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

