Konsum

2006/12/13

Butiksfason

Filed under: Coop — by konsum @ 09:47

Ett brev från Anna:

Jag har läst din blogg och tycker den är jättetrevlig och väldigt skoj. Men jag skulle vilja veta vart kassörskor brukar handla sin egen mat, om det är i nån helt annan butik, och hur de beter sig då. Skulle vara kul att veta! 🙂

Ja, när jag inte handlar i min butik handlar jag faktiskt oftast på Vi av den enkla anledningen att det ligger närmast mitt hem. Väl där brukar jag försöka vara snäll och vänlig mot alla, men inte så att jag går runt som en Jesusfigur. Och att lägga upp varor på bandet snyggt och på rad med streckkoden åt rätt håll. Inte så värst upphetsande svar, men väl sanningen.

19 kommentarer »

  1. Många kunder har nog ambitionen att lägga streckkoden åt rätt håll, men det är inte så lätt alla gånger, den kan ju sitta var som helst på varan. Frustrerande för både kunden och personalen. Man tycker att det borde finnas någon form av standardisering på området.

    Kommentar av darke — 2006/12/13 @ 10:18

  2. Det roligaste/raraste är när pensionärerna verkligen står och anstränger sig för att vända koden rätt, vilket resulterar i att det tar en eeeevighet innan de får upp varorna på bandet. Tanken är god, men det hade gått snabbare om jag vänt varorna själv..man lär sig ju vart koderna sitter..

    Kommentar av Thezz — 2006/12/13 @ 13:37

  3. Jag fick svar på frågan häromdagen.

    En ur personalen på en ICA-butik såg jag handla på Willys Hemma. Min tanke var lokal konkurrensanalys, men när jag kikade ner i hennes korg hade hon handlat fler exemplar av samma produkter – vilket ju är onödigt om man gör en omvärldsanalys.

    Har man jobbat på hotell, som jag gjort, är det ganska roligt att kika på hur konkurrenterna gör, om man mot förmodan skulle behöva sova hos dom 🙂

    Kommentar av Marcus — 2006/12/13 @ 15:48

  4. Tack så jättemycket för svaret! 😉

    //Anna

    Kommentar av Anna — 2006/12/13 @ 18:00

  5. Jag har jobbat i butik, och jag personligen är inte lika otålig vid köer, eftersom jag vet att det inte hjlper ett dugg. x)
    – Jag ställer alla varor med streckkoderna åt rätt håll, jag vet ju hur jäkla mycket snabbare och smidigare det går.
    – Har jag tunga varor låter jag de stå kvar i vagnen – eftersom jag vet att de ska stå kvar där.
    – Har jag en jäkla massa av samma vara ställer jag upp en, resten står kvar i vagnen, sen säger jag hur många jag har innan kassörskan slagit in varan.
    – Kassarna. De lägger jag INTE på bandet, jag går förbi med dem i handen och säger hur många jag tagit.
    Det är väl det.
    Och ja, jag handlar i ”min affär, efterom det är den bästa och billigaste där jag bor. =)

    Kommentar av turbotrollet — 2006/12/13 @ 18:28

  6. Jag har också jobbat på ett ICA på den orten jag bodde på innan jag flyttade till Lund och därför har jag försökt göra som turbotrollet beskriver, men när jag inte la upp alla åtta varor så blev jag strängt tillsagd att det skulle man min själ göra. Och när jag en annan gång tog två kassar och sa att jag skulle ha två då blev dem ryckta ur handen på mig och så skulle kassörskan separera dem mycket noggrannt så hon verkligen kunde se att jag inte utnyttjade systemet genom att säga två kassar och ta tre… (gör man så en gång i veckan i ett år så blir det ju faktiskt 78 kr) Man tappar lite motivationen att vara trevlig då… 😦

    Kommentar av Hanna — 2006/12/13 @ 21:02

  7. Jag har jobbat i mataffär två somrar och är efter det extra noga med att vända alla varor rätt och att inte stapla något på något annat, för jag vet hur mycket lättare det är för den som sitter i kassan. Jag bara tänker på mina stackars axlar och min stackars nacke som värkte hela sommaren.. åtminstone första sommaren. Hur är det då inte för de som jobbar heltid i kassa, jämt.

    Allt som oftast blir personen bakom mig i kön extremt irriterad på mig, eftersom jag tar en vara i taget (snabbt dock, inga mellanrum på bandet). Jag i min tur kan bli riktigt irriterad om jag ser folk framför mig som häver upp allt de har i en enda hög och nästan verkar anstränga sig för att göra allt så besvärligt som möjligt för kassörskan/kassören.

    Känner igen det turbotrollet skriver om att ha mer tålamod i köer också. Lättare när man själv varit på andra sidan.

    Kommentar av Terese — 2006/12/13 @ 23:05

  8. Blir stressad då jag handlar på Wallys, eftersom rullbandet går så snabbt där att jag inte hinner ställa varorna åt rätt håll i tillräckligt högt tempo. Resultat: halvmeterbreda gluggar.

    Kommentar av Robert K Huselius — 2006/12/14 @ 02:12

  9. Jag läser den här bloggen mest för att den är rolig och välskriven, men även för att utvecklas som kund. Det är många år sedan jag själv satt i kassa, tror inte ens att det fanns streckkoder på den tiden. Det skulle vara intressant att få veta om ni som jobbar i butik i dag har sett något system vad gäller streckkodernas placering. Själv har jag konstaterat att mjöl ofta (men tyvärr inte alltid) har streckkoden på undersidan. Finns det t.ex. någon sorts varumärkeskonsekvens, dvs. att olika matvaror av ett visst fabrikat har streckkoderna på samma ställe?

    Kommentar av darke — 2006/12/14 @ 12:03

  10. Bredbar leverpastej har också streckkoden på undersidan.. vad ska man göra då? Ska jag ställa den upp och ner? Eller är det bättre om jag låter den stå som den är? Eller ska jag balansera den på sidan så att streckkoden kommer mot läsaren? 😀

    Vilka problem man har 😀

    Kommentar av Maria — 2006/12/14 @ 13:11

  11. Maria: Låt leverpastejen stå som den är, det är lättare att bara lyfta lite på den, än att balansera. Fast nu när jag tänker efter går det bra hur som helst:)

    Det är så kul att alla anstränger sig så mycket för att göra jobbet lättare! Tack!

    Kommentar av Sofia — 2006/12/14 @ 21:09

  12. Fast det JAG kan tycka är lite löjligt med ANDRA som sitter i kassan, är att de kan vara så jäkla ”präktiga” med saker och ting. Som Hanna skriver. Kassörskor som måste rääääkna och vara ”överdrivna”, tar en person kassar och säger hur många det är så trycker jag in det personen sagt. Vad spelar det för roll om det blir en för mycket, viss, påsar kostar pengar men vad gör det personen i kassan? Hade jag fått min lön via kassarna hade jag däremot varit mer petig.
    Samma sak med TREVLIGA människor som kommer fram och frågar om de kan få den där kaffeburken trots att de bara vill köpa ett paket kaffe, när de egentligen ”måste” köpa två paket. Ajajaj, kanske är dumt, men vad förlorar jag på den där burken? (En annan sak är ju förståss om VARJE par frågar om de kan få den, men nu händer ju faktiskt detta inte ås jäkla ofta ändå).
    DET kan jag faktiskt vara allergisk mot, trots att jag är/var kassörska själv. =)

    Kommentar av turbotrollet — 2006/12/15 @ 02:33

  13. jag jobbar också i butik, men när jag själv ska handla blir jag som något slags offer för socialfobi – vågar inte titta på någon och är helt mesig och vågar inte säga något snällt för det känns som att de i kassan är för stressade för att bry sig ändå. analysera mig någon!

    Kommentar av drowsy — 2006/12/21 @ 01:48

  14. Jag handlar oftast maten där jag jobbar (när jag jobbar, är bara tim-insatt), men försöker även på andra ställen att vara så mycket ”ideal-kund” som möjligt… 😛 Lägger alltid streckkoderna åt rätt håll, försöker vara trevlig när jag måste fråga om någonting och är väl medveten om att det (förmodligen) inte är den stackárs kassörskans fel att det är helt slut på prinskorv den 23e december. Detta senaste tycker jag är ett av de största problemen med ”vanliga” kunder, att de tycks tro att jag, eftersom jag ska ta betalt av dem, är direkt ansvarig för ALLT som råkar vara fel i butiken…

    Kommentar av Sofia — 2006/12/25 @ 03:25

  15. Jag jobbar i möbelbutik men är nog en ganska optimal matvarukund. Allt ligger snyggt på bandet, batalar jag kontant har jag oftast räknat ut en ganska sannolik summa, ska jag dra kort (inkl bonuskort) så har jag allt framme. Kan man, som på typ ICA, dra kortet medan kassörskan scannar så gör jag det. Har dock blivit förvånad en gång av anställda i butik. På Willys var det en dag (innan midsommar tror jag) lååånga köer och jag och min sambo stod snällt i kön och försökte roa oss med småprat. Då kommer en willysanställd (karln hade för guds skull hela arbetsutstyrseln på sig) och frågade visserligen en i kön om han kunde smita mellan med sin korg och visst, vem säger nej..? Killen går emellan, småtjattrar med tjejen i kassan om festen han ska på osv. Jag blev så ställd. Visst det tog kanske max 3-4 minuter MEN hade detta hänt i kassan på mitt jobb hade denna åkt in på samtal med chefen. Du kan ju inte gå FÖRE vanligt kunder i kön?! Eller?
    Annars hoppas jag att ni som får mig som kund är nöjda! 🙂

    Kommentar av Jenny — 2006/12/27 @ 02:49

  16. …men det där hör väl till hyffs? jag har aldrig jobbat i butik, men är noga med att lägga upp varorna åt rätt håll och alltid lägga en kloss bakom mig när jag handlar, så nästa person kan börja lasta upp på bandet.

    Kommentar av therre — 2007/01/07 @ 00:29

  17. Jag tror inte att det finns några bestämmelser/regler om var streckkoden ska placeras på en vara. Och jag tror inte heller att de som designar produkterna har suttit i kassan någon gång. Ja, jag har fördomar, men om de suttit i kassa så skulle de inte placera ean-koderna hur som helst. Det borde finnas en standard. Annars instämmer jag i koderna åt rätt håll, påsarna i handen och inte på bandet, tunga varor kvar i korgen osv. Handlade idag och sambon lyfter upp stora tunga kattsandspåsen trots att jag sa att det inte var någon idé. Tjejen i kassan sa samma sak, inga tunga saker på bandet. Det var nästan att jag skämdes över min oerfarne sambo! Men har man inte jobbat i kassa är det kanske inte så lätt att veta…

    Kommentar av anoest — 2007/01/14 @ 01:33

  18. Det borde finnas vissa saker som är självklara, men ju mer kunder jag har desto mer övertygad blir jag om att så inte verkar vara fallet. Eller folk tänker kanske inte. Eller så tar de service för givet. Skulle troligen må bra av att få pröva på att t.ex. sitta i kassan själva också.

    Jag handlar nästan alltid på min egen butik, oftast då med självscanning, men ibland även i kassan, ibland också på Willy’s när det är något jag glömt eller om jag är ledig, det är närmast.

    Jag försöker lägga sakerna med streckkoderna åt rätt håll men inte alltid man hinner med, man får göra så gott man kan.

    Det jag önskar att folk skulle tänka på:

    *Tunga saker först – lägger man chipspåsar, bröd, bananer, ägg osv först och sen massa tunga läskflaskor så blir det lätt krossat eller trasigt. Kassörskan ska inte behöva slänga saker åt sidan eller stanna bandet hela tiden, det sliter på kroppen mer än nödvändigt, sliter tillräckligt som det är redan.
    *Streckkoderna på tunga saker åt rätt håll, om inte det andra hinns med.
    *Lägg flaskor ned, de välter ändå bara.
    *Köper du krukväxter, stoppa gärna i påse så inte bandet blir jordigt och smutsigt.
    *Ställ INTE varor PÅ påsarna. Lägg de på varorna istället.
    *Fråga om stora saker ska upp på bandet. Backar, 6-pack läskflaskor, 10kg hundmat, osv. Chansen är stor det finns koder för det.
    *Var beredd på betalningen. Risken är smått överhängande att du får betala för det du köper… den här gången också. Vissa kunder börjar först när man säger summan plocka fram plånboken i fickan.

    Folk verkar ta för givet att påsarna inte betyder något. Vissa blir till och med sura om man frågar hur många påsar de har tagit ”Fyra om det nu ska vara så jävla viktigt!!” Visst, man kan glömma, men det skadar inte att fråga snällt. Det är också svårt att gissa sig till antalet. ”Var det nå påsar också” ”Ja.” ”Eh… hur många?” Jag är så trött på påsar! Och folks smusslande.

    Nåja, nu har jag ordbajsat färdigt. Kan skicka en till historia istället.

    Kommentar av Annchen — 2007/02/12 @ 01:06

  19. Hmmm, jag kan ju lägga upp varorna snyggt å prydligt på bandet o allt det andra, men jag vägrar att använda de ”nya” påfunden med självscanning utav flera orsaker!

    1. Jag vill gärna kunna få kontakt med någon i butiken som jag handlar i.

    2. Man känner sig anklagad när de skall packa upp varorna trots att allt stämmer i kassen

    3. Se punkt 1 och 2, samt att jag hjälper någon att få ett jobb.

    Kommentar av warezcrc — 2007/05/10 @ 14:50


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

