Konsum

2006/12/10

En illusion

Filed under: Coop — by konsum @ 02:10

Ni som har hängt med ett tag vet mycket väl vem Frankenstein är (ni andra kan inspektera här och här), och han börjar utveckla sig till något av en favoritkund. Han är en vandrande garanti för att man snart, mycket snart, kommer att få veta något som borde skaka om ens liv ganska ordentligt.

Men det man får veta är sällan av den kaliber som man ändå har förväntat sig, och det är detta som är hans storhet. Överdrifterna och övertron på sina egna idéer.

Idag kom han in, rafsade som brukligt åt sig sina sex choklad med luftbubblor och en liter nyponsoppa, och störtade haltande fram mot kassan. Varorna upplagda i prydliga rader och kundpinnen på plats. Han öppnar med:

– Någon gång ska jag visa dig mina fantastiska uppfinningar och optiska apparater.
– Oj, det låter spännande!
– Ja, det är mycket intressanta objekt, jag har byggt dem själv. Men jag har inte med någon nu.
– Kan du berätta om någon av apparaterna då?
– Ja jo, det kan jag göra… jag har bland annat en: om man har två glasskivor så här bredvid varandra, då släpper de igenom ljus, men om man lägger in en annan glasplatta mellan dem… inget ljus kommer då igenom.
– Jaså?
– Ja, och det här är det nästan ingen som känner till, jag har inte läst om det någonstans så mig veterligen har inget upptäckt detta märkliga och konstiga fenomen. Det är väldigt spännande faktiskt.
– Så det blir kanske Nobelmiddagen nästa år?
– Ja, man vet aldrig. Fransmännen säger att man känner när man är något på spåren.
– Det låter som att du är något på spåren.
– Jag kommer in imorgon och förevisar några av mina apparater.

Och jag längtar.

11 kommentarer »

  1. Vilken upptäckt han gjort. Kostigt att ingen av alla dem med trippelglas-fönster gjort samma upptäkt =)

    Kommentar av Martin — 2006/12/10 @ 08:27

  2. Åhå, jag vill också!!

    Kommentar av Erika — 2006/12/10 @ 12:06

  3. Det som mannen beskriver handlar förmodligen om polariserat ljus, och är någonting man lär sig på gymnasiefysiken… inte särskilt avancerat. Om ni har ett trasigt par (eller två hela par) solglasögon med polaroidglas kan ni testa själva: Håll ett glas framför det andra, vrid, konstatera att i ett läge släpper de igenom ganska mycket ljus, i ett annat läge inget ljus alls.

    Kommentar av Johan — 2006/12/10 @ 14:36

  4. Coolt!
    Kan du inte fråga om han har nån uppfinning som stänger ute ljudet från grannarnas betongskor? ;P

    Kommentar av vhcbloggen — 2006/12/10 @ 18:49

  5. Det skrämmande är att det påminner starkt om en bekants väldigt konstiga far. Mitt starkaste minne är när han satt och nickade för sig själv hos sin son, plötsligt tittade upp på mig och sa ”Max, ska jag bygga en laser åt dig…som du kan döda folk med?” samtidigt som han lät enormt beskedlig.

    Kommentar av Broken Haiku — 2006/12/10 @ 21:41

  6. Låter som en ganska härlig människa. Sådana gubbar brukar vara roliga att lyssna på. Hoppas dock att han kommer när det inte är så mycket kunder i butiken.

    Kommentar av Shadow — 2006/12/11 @ 04:18

  7. Spännande !

    Kommentar av ebitmanagement — 2006/12/11 @ 07:37

  8. Jag måste säga att jag är ganska nyfiken på att höra om han verkligen kom in och förevisade några apparater dagen efter han sade att han skulle göra det, och i så fall hur det gick?

    Kommentar av Johan — 2006/12/11 @ 11:39

  9. Visst kom han in. Han hade med sig sina magiska glas (det var precis som du sa, Johan). Jag stängde min kassa för att kunna hänge mig fullständigt.

    Han ville lämna sitt telefonnummer på vi kunde bestämma en tid då jag kunde komma hem till honom för att se på andra uppfinningar, men han glömde bort det när jag frågade om han hade någon annan hobby.

    Han berättade om sitt matematiska intresse & om hur han nästan hade löst många av de klassika problemen (‘gåtor, som de kallas’).

    Kommentar av konsum — 2006/12/11 @ 12:07

  10. Jag investerar gärna

    Kommentar av hotness — 2006/12/11 @ 14:52

  11. Jag tror det han pratar om är två polariseringsfilter vridna 45 grader mot varandra. Mellan dem stopppar han in en lambdafjärdedelsplatta.

    Så det så!

    Kommentar av AnW — 2007/01/05 @ 20:43


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

