Konsum

2006/10/11

Min dåliga lingonsylt

Filed under: Coop — by konsum @ 07:49

En man står och flåsar bakom mig när jag plockar upp varor, till slut får jag nog och vänder mig om och tittar på honom och han säger:

– Du, jag ska berätta en sak för dig.
– Ja?
– Den där Coops lingonsylt…
– Ja?
– Den ska du inte köpa. Den är inte bra.
– Nä, ok…
– Varför tar ni inte in Bobs istället?
– Vi kan inte det, sånt bestäms på Coops kontor nuförtiden, tyvärr.
– Klart ni kan ta in den.
– Nej tyvärr. Men vi har ju en hel del andra märken…
– Det är väl så att ni ska lyssna på kunderna?
– Javisst, och om vi kunde ta in Bobs lingonsylt skulle vi göra det, men vi kan inte.
– Men ni måste göra det, den där skiten går inte att äta. Det ska jag säga dig att du måste göra den bättre.
– Va?
– Ja, den är ju så dåligt rensad att den inte går att äta.
– Du kanske ska ringa kundtjänst?
– Nej. Jag är kund. Ta in Bobs, eller gör den där bättre.
– Jag ska försöka att rensa bättre nästa gång.
– Äsch.

33 kommentarer »

  1. Jag som trodde alla anställda i affärerna började ”gôrtidigt” på morgonen med att slakta djur till köttdisken, mjölka kossorna, skörda färska grönsaker och gav sig ut för att fiska lite god fisk till oss. Kanske dags för mig att ändra uppfattning.
    En del folk kan ju inte bara vara sanna 😉

    Älskar din sida iaf.

    Kommentar av Stefan — 2006/10/11 @ 08:47

  2. Hah. Klockren. Iof. har han rätt, den är knappt ätbär, men det har väl inte du med att göra. Är som när jag jobbade på McDonalds och folk gnällde på mig för att vi serverade frukost fram till klockan elva, eller för att det är för dyrt. För det bestämmer ju jag. (hrm)

    Kommentar av Therese — 2006/10/11 @ 08:57

  3. Men vem ska man klaga hos då, om man inte får klaga till personalen? KLart att jag kan gå till Ica om jag absolut måste ha bob, klart jag inte tror att det är personalen som har plockat lingonen, men det finns inte alltid en kundtjänstdisk. Jag lämnade en gång en lapp i kassan på McDonalds o undrade varför det inte är några frön på fiskburgarbröden. Då kom restaurangchefen ut o förklarade för mig o var mycket trevlig. Sånt tycker jag är bra. Nu blev det visst en uppsats av det här… Sorry!

    Kommentar av Kajsa — 2006/10/11 @ 09:44

  4. Kajsa: Det har jag också alltid undrat, fast jag har inte kommit mig för att fråga…. Vad var svaret? *nyfiken*

    Kommentar av Ulrika — 2006/10/11 @ 09:58

  5. Kajsa: Det framkom väl tydligt? ring kundtjänst om ni vill ändra på sortimentet eller att man tycker att den är för dåligt rensad och man tycker de borde skärpa sig.

    Tyckte du ”coop” avslutade med en lysande kommentar, sånt får guldstjärnor i min bok.

    Kommentar av Henke — 2006/10/11 @ 10:36

  6. Fint att folk kan bli uppjagade över en så banal sak som sylt

    Kommentar av Johnny — 2006/10/11 @ 12:29

  7. Om man är missnöjd med svensk politik så klagar man inte till portvakten vid Rosenbad utan det finns seriösa kanaler att tillgå för det.
    Väldigt vanligt att människor idag tror att världsomspännande globala kedjor är som små lanthandlar. Det är väl en väldigt bekväm syn att ha på saker. På med skygglapparna bara o låt ngn annan ta skiten. Ingen verkar vilja betala det lilla extra som krävs för lokalt producerade varor och personlig service. Ge fan i o kräv det sen på McDonalds, Konsum och HM. Ni har ju fått det ni bett om. Stort, billigt och opersonligt. De 3 går hand i hand.

    Kommentar av F1F1F1 — 2006/10/11 @ 15:43

  8. Vilken Coop lingonsylt pratas det om? Den som är i sån här refill-korv är ju hur god som helst. Dock var den ännu godare för ett år sen innan de gjorde om den lite grand. Dels tog de typ bort tre gram lingon per hundra gram sylt plus att det blev ett nytt märke.

    Kommentar av w — 2006/10/11 @ 15:44

  9. Men hur mycket sylt kan man behöva äta för att ens orka bry sig om en sån här sak? Då borde man ju lägga energin på att skaffa sig en ny diet.

    Gillar ditt svar, lätt och avvisande 😉

    Kommentar av Nathalie Winberg — 2006/10/11 @ 16:00

  10. Jag kan tycka att jag ska kunna framföra mitt klagomål till personalen i min affär, sen får de föra det vidare till rätt peron. Jag är kund på mitt konsum, inte på typ centralkontoret i Stockholm eller var det nu kan vara.

    Kommentar av signe — 2006/10/11 @ 16:13

  11. Men han har rätt.. När rullpacken var Signum var den godare med större bärinnehåll. Numer är x-tra sylten på hink godare och betydligt billigare.

    Kommentar av Mange — 2006/10/11 @ 18:42

  12. men åh, nu vill jag också veta varför det inte är frön på fiskburgaren 😦

    Kommentar av maria — 2006/10/12 @ 00:00

  13. ja jag tycker signe har helt rätt och en affär ska väl kunna ta in en några burkar med en annan sylt om en kund vill ha de ? de kan dom i alla fall på ica hos oss

    Kommentar av katariina — 2006/10/12 @ 01:42

  14. Äh, det ska va Önos sylt!

    Kommentar av Nihonshu — 2006/10/12 @ 03:30

  15. […] De bägge bloggarna Lassbo och Deep Edition har kanske en lunch på gång. Sigge på Bloggvärldsbloggen tipsar om att CFH med bloggen Therapeutic Pictionary har rullat igång en ny blogg, SVT Nöje, som bjuder oss på lika-som-bär-upplevelser. På Konsum får vi en grym berättelse om hur man lyssnar på sina kunder med sylt i öronen. Mattias på Moderskeppet tipsar om Snopes som avslöjar falska rykten och legender. Via Louise hittar jag Framtidstankens kalkyl för hur man blir miljonär i media. […]

    Pingback av Beta Alfa 2.0 » Bloggosfären är som en busshållplats — 2006/10/12 @ 07:09

  16. Nathalie; bara för att du typ är uppfödd på ketchup (?) så behöver ju inte alla vara det. Jag är uppfödd på lingonsylt 🙂

    Dessutom behöver man väl inte äta mycket av nåt för att få reagera när de försämrar varan? Eller menar du att man alltid skall sitta tyst vad som än händer?

    Mange; just ja, Signum var det märket hette innan. Då var det godare.

    Kommentar av w — 2006/10/12 @ 09:48

  17. Jag tycker att personalen ska kunna föra vidare synpunkter uppåt. Det är klart att du inte kan bestämma att ta in annan sylt, men du hade kunnat föra det vidare så hade han varit nöjd, och du fått demonstrera god service. När jag har kontakt med ett företag förväntar jag mig inte att behöva lära mig företagets organisation

    Kommentar av S — 2006/10/12 @ 11:50

  18. Problemet som jag själv upplever det är inte att personalen inte vill föra åsikterna vidare uppåt i företaghierarkin. Det handlar om att inköps- och produktansvariga inte bryr sig om att lyssna på de som är underordnade. Har själv upplevt detta ett flertal gånger. Klagomål är alltid mer effektiva om de kommer direkt från kunden.

    På i stort sett alla förpackningar av livsmedel finns det dessutom en text som säger: ”Konsumentkontakt: Tel. nr, e-post etc”. Man behöver således inte lära sig hela företagets organisation utan kan istället läsa på den förpackning eller vara man har synpunkter på.

    Kommentar av Martin — 2006/10/12 @ 15:15

  19. Jobbar själv i affär och håller med Martin! Exakt så är det!!! Även med chefer så lyssnar de inte/bryr sig knappt när vi ”golvarbetare” har ett önskemål/en synpunkt från en kund.

    Vi brukar ofta vara ärliga mot kunden och säga att det får större genomslagskraft om kunden istället pratar direkt med chefen/lägger lapp i förslagslådan till chefen osv. Det är ju naturligtvis kunden som själv bestämmer om hon vill gå den vägen men de brukar uppskatta och vara förstående när vi förklarar detta.

    Kommentar av Svea — 2006/10/12 @ 17:58

  20. w:
    Jag är uppfödd på svensk, smaklös, fettrik och näringsfattig gegga ungefär. Inte mycket ketchup dock. Lever man på sylt eller ketchup bör man lägga gnäll-energin på att byta diet 😛

    Klart man får bry sig nog för att fråga eller påpeka eller så, men att ställa sig och börja argumentera på det sättet som konsum upplevde känns lite… desperat. Då anser jag att man värderar sylten lite väl högt 😉 Speciellt när den som jobbar i butiken inte har med saken att göra. Som tidigare konstaterats; det finns både mailadresser och nummer att ringa om man har klagomål/synpunkter.

    Läs inte in så mycket som inte där står.

    Kommentar av Nathalie Winberg — 2006/10/12 @ 21:11

  21. Om fiskburgaren:
    det ingår inte i dess design att ha frön på toppen, det är helt enkelt en frölös maträtt. Det går däremot bra att beställa på extra sallad, om man vill ha det. Men då får man aalltid vänta betydligt längre än ”3 minuter” på att de gör en helt ny burgare. Nästa gång ska jag fråga varför McDonald’s inte serverar någon vegetarisk sallad.

    Om kundtjänst:
    En gång ringde jag telefonnumret på produkten till konsum kundtjänst (som då sköttes av ett telemarketingföretag (Bite)) när jag tyckte att potatiskroketterna smakade mystiskt. De var mycket trevliga och tillmötesgående och allt.
    Grejjen är att man kommer på att man vill klaga när man står där i butiken och förpackningen är tom och slängd för länge sen. Äh, grejjen är att man ska vara trevlig mot personalen också! Då får man hjälp.

    Jag har sluppit matbutik, men jag har jobbat restaurang.
    Pöss!

    Kommentar av Kajsa — 2006/10/12 @ 22:26

  22. Ah, jag älskar när kunder tror att det faktiskt är vi anställda som tillverkar alla varor i butiken. Dumma frågor är roande.

    Kajsa; Bra! Fråga McDonalds om vegetariska alternativ och meddela sedan mig om vad de hade att säga om saken. De är ju den enda kedja som inte har något vegetariskt alternativ alls, väldigt tråkigt för oss som är vegetarianer.

    Kommentar av Pillan — 2006/10/13 @ 16:16

  23. Pillan: Jag tror att de inte tjänar mycket på det, de flesta vegetarianer som är det av etiska skäl väljer ganska självklart bort en kedja som Mcdonalds. Miljömedvetenhet ingår ju ofta i hela begreppet vegetarian. Jag tror att det skulle ställas fler och hårdare krav på McDonalds om vegetarianerna skulle finnas där som en kundgrupp, och det är nog inte lönsamt för kedjan ännu.

    Kommentar av Nathalie Winberg — 2006/10/13 @ 20:57

  24. Nja, alltså. Jag har alltid varit vegetarian, alltid varit miljömedveten också, men jag har ändå alltid ätit på McDonald’s. Vi omoraliska vegetarianer är en grupp som finns. Iom att vi är omoraliska äter vi också fisk, och är väl kanske inte vegetarianer på riktigt, men men. Nämnda kedjas fiskburgare innehåller ändå mest panering och sås, slemmigt och mättande 😉
    Hur som helst. I begynnelsen hade de en vegetarisk sallad, om man petade bort äggen. Sedan testade en restaurang en vegburgare kallad McGreen, som sedan lanserades som McGarden. Ingen åt den, den var inte god. Då kom Garden Nuggets, som smakade om möjligt ännu sämre. Jag trodde iofs att nuggetarna fanns kvar, men köper dem aldrig. Så McDonald’s har nog gjort sina försök att nå vegetarianerna. Men varför kan de inte bara ha Cecarsallad utan kyckling? Och fiskburgare med frön på locket?!

    Samt en eloge till alla korvmojjar som serverar sojakorv!

    Kommentar av Kajsa — 2006/10/13 @ 23:22

  25. Efter att ha jobbat på mcdonalds i drydt 4 år (bla som arbetsledare) kan jag säga att det är såhär. fiskburgaren serveras utan frön, precis som hamburgare och cheeseburgare. Vill man ha frön på, ja, då får man be om det helt enkelt så ordnar dom det. (Säg att ni vill ha en mcfish med qp-bröd) Angående vegetariska rätter så hade vi både mcgarden och garden mc nuggets tidigare. Ingen av dom sålde särskillt bra. Verkar som de flesta vegetarianer väljer att köpa småsaker, typ bara en pommes frites, istället och därför togs dom bort. Vill ni ha vegetarisk sallad kan ni också bara säga till. Själva salladsbaserna görs i ordning 2 gånger per dag, och sen steker/grillar man kyckling och lägger på direkt när någon beställer en sallad. Så vill man inte ha kycklingen behöver man alltså inte ta bort nånting, utan man bara struntar i att lägga på den. Hoppas jag kunde hjälpa till =)

    Kommentar av Helena — 2006/10/14 @ 00:01

  26. En vegetarisk ceasarsallad existerar inte. Det är ansjovis i dressingen så det blir helt enkelt en sallad i det fallet.

    Kajsa: Omoralisk sa jag nog aldrig, men visst finns den gruppen du talar om, den är nog knappast tillräckligt stor för att göra någon väsentlig skillnad helt enkelt. Jag har köpt en pommes eller två på McDonalds så inte menar jag att alla vegetarianer skyr dem som pesten, men många!

    Kommentar av Nathalie Winberg — 2006/10/14 @ 11:38

  27. För att ytterligare flasha mina kunskaper inom Coops sortiment. Tydligt är ju att syltdebatten härör från en Coop Nära, som har ett litet och EVM-orienterat utbut. Då kan det faktiskt vara så att trots att det finns hur mycket bob-sylt som någon ens kan föreställa sig på centrallagret i Bro. Så kan inte Nära butiker beställa det för det för att det är spärrat. Thats my friends, suger fett!! För övrigt så säljs ju bob’s rullpack på Coop Konsum..;)

    Kommentar av Mange — 2006/10/14 @ 16:30

  28. Nathalie, jag vet att den förra ceacardressingen innehöll ansjovis, men jag tror inte att den nya gör det. Och sen kan man ju alltid ta den andra dressingen istället (vinaigrett), för den innehåller inte fisk. Men jag tycker du ska be att få läsa på ceacardressingen och se vad den innehåller nästa gång, för som sagt så tror jag inte att den innehåller ansjovis nu mer.

    Kommentar av Helena — 2006/10/14 @ 23:52

  29. Jag tror det är svårare för mcd att nå veganer, eftersom de oftast bojkottar sånt som mcd.
    Jag tycker mcgarden var god när den kom. Men inte nuggets, sååå tråkigt at äta ”torra” pommes och ”torra” nuggets ihop.
    Om jag äter på mcd idag beställer jag en valfri hamburgare, utan kött, vilket blir ganska dyrt eftersom jag får betala samma pris som utan kött.
    Att beställa en sallad utan kyckling är ju samma sak som att byta ut pommesen mot en sallad. Som vegeterian (läs mig) vill man gärna ha nåt mer än att bara ta bort köttet. Det är tråkigt att restauranger ofta har den mentaliteten. Typ det vegetariska alternativt blir woken, fast utan kött.

    Nåja… Förlåt mitt långa inlägg, blev bara tvungen. Lite offtopic också, detta är en konsum sida, ingen veg-debatt, hehe.

    Ha det bra alla!

    Kommentar av Anna — 2006/10/15 @ 10:40

  30. Om någon vill prata om vegetarianism är det helt ok. Hela livet är lite off-topic, och diskussion är bara roligt. Det bästa med den här sidan är att alla pratar med alla, precis så vill jag att det ska fungera.

    Kommentar av konsum — 2006/10/15 @ 12:19

  31. Haha, känner igen mig så väl. Jobbar på en matvarubutik i Sundsvall och dit kommer kunderna och klagar exakt likadant som du beskrivit. Jag har också börjat svara på liknande sätt som dig, ”ja, jag ska tänka på det i natt när jag tillverkar det och det…” 😀

    Kommentar av Angel — 2006/10/15 @ 20:45

  32. Han vill ha puré och inte sylt?

    Kommentar av Hanna Fridén — 2006/10/24 @ 17:51

  33. Om en kund besvärar sig med att framföra ett önskemål, som är ytterst relevant för organisationen, bör väl personalen i butiken kunna framföra det? Mycket märkligt av cheferna att inte bry sig. Men jag kan inte begripa varför det ska gå ut över kunden? Inte tror han att det är den han pratar med som tillverkar/köper in/har makten över sortimentet. Tycks som en ganska liten uppoffring att berätta att man ska framföra det, och om man är seriös, varför inte skriva ner det.

    Kommentar av Jonas — 2006/11/20 @ 21:46


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

