Konsum

2006/09/04

Man ska inte klaga

Filed under: Gästspel — by konsum @ 22:40

Inskickat av Teg:

Jag sålde en mosbricka till en kund på bensinmacken där jag jobbar. Han är klädd i en mycket smutsig orange jacka, typ vägarbetarjacka. Han ser ut att jobba hårt men har ett mycket vänligt utseende. Är väldigt lik Roberto Benigni med sina varma ögon och grått rufsigt hår. Klockan är 20:30.

– Varsågod.
– Tack. Är väldigt hungrig. Det här är det första jag äter på hela dagen.
– Oj då! Men när klev du upp imorse? Klockan sex?
– Nej, halv fem.
– Å fan.
– Jo, jag jobbar mycket. Kör lastbil åt Volvo.
– När slutar du då?
– Klockan halv ett. Jag kör från klockan sju till halv ett varje dag. Har gjort det nu i fyra veckors tid.
– Men hur mycket hinner du sova då?
– Fyra timmar per natt. Jag vet att det är olagligt men vad gör man?
– Jo det är klart…men det låter mycket om du frågar mig.
– Men imorgon förstår du! säger han med ett brett leende.
– Är du ledig då?
– Nej jag har sovmorgon. Jobbar bara kvällen. Man måste vila lite också. Mycket jobb blir det. Men jag känner mig inte trött.
– Inte det? Jag skulle då inte palla i alla fall.
– Det går faktiskt bra. Man ska inte klaga…
– Nej det är nog så. Att jobba är väl livets lott.
– Ja. Eller nej. Min lott var att bli bedragen av en kvinna. Så nu måste jag jobba…
– Oj då?
– Hon lämnade mig med en skuld på 650 000 kronor.
– Fy fan!
– Ja visst, serrö. Vi skulle bara separera och hon skulle flytta. Vi hade kommit överens om att skriva hennes skulder på mig och sen flytta ihop om ett år. Men när jag skrivit på sa hon att hon aldrig kommer tillbaka. Hon drog. Blåste mig.
– Men herregud, vad hemskt.
– Ja. Så nu står man här. På ett år har jag jobbat ihop 150 000 av skulden på det här sättet. Tänkte lugna ner mig när jag är uppe i 200 000. Men den här historian har inte sett sitt slut ännu…
– Ska du backa in lastbilen i hennes nya hus?
– Nej, med mindre medel kan man säkert ge igen. Det kan hon vara så säker på.

Med pigga steg lämnar han mig för att dra sitt strå här i samhället. Mannen verkade inte bitter eller trött, snarare tvärtom. Jag tror att han tar ut det genom att prata och berätta det för okända personer i sin omgivning. Typ mig.

Man ska inte klaga…

17 kommentarer »

  1. Det där ger en ett helt nytt perspektiv på ens lilla studieskulder…

    Kommentar av svanberg — 2006/09/04 @ 23:10

  2. Länken till Tegs blogg går fel.

    Kommentar av Hans — 2006/09/05 @ 00:39

  3. Helt underbar historia. En hjälte i vardagen.

    Kommentar av Svenove — 2006/09/05 @ 08:17

  4. […] Konsum  […]

    Pingback av sonitus.org » Blog Archive » Man ska inte klaga — 2006/09/05 @ 08:22

  5. Heh.. tja, jag har aldrig förstått varför människor går med på o skriva skulder hit o dit, skriva av sig vårdnaden osv. Men så har jag ju skilda föräldrar också, det kanske hjälper 😉

    Kommentar av Nathalie Winberg — 2006/09/05 @ 09:18

  6. Stackars stackars blåögda människa. Tycker synd om honom på riktigt.

    Kommentar av Anette — 2006/09/05 @ 09:37

  7. Yrrolvibbar! Ni vet, den där scenen med taxichauffören som vill ha lite hjälp med att köra bilen när han ska råna banken. Eller råna och råna… Han vill göra ett våldsamt uttag för att betala en skuld som inte längre är hans!

    Fast den här var ju lite snällare. 🙂

    Kommentar av Michis — 2006/09/05 @ 10:41

  8. Undras hur han har tänkt ge igen på henne? Det är jag lite nyfiken på! Fast det får vi aldrig veta! 😀

    Kommentar av isabell — 2006/09/05 @ 15:16

  9. Verkligen en vardagshjälte! 🙂

    Kommentar av Elin — 2006/09/05 @ 16:00

  10. Han dyker upp då och då. Nästa gång ska jag kolla hur han mår och vad som händer. Om hämnden har infunnits sig. Eller kanske bara om sommaren var skön…

    Kommentar av teg — 2006/09/05 @ 16:48

  11. Undertexten avslöjar en iscensättning värdig en skräckförfattares. Här finns en bedragen man. Mannen ruvar på hämnd och följer en uppgjord plan, för att nå det slutliga målet, som vi inte vet någonting om.

    Det är ett allmänt och välkänt faktum, att människor med hjälp av en välformulerad vision är förmögna att ”förflytta berg” (se den extrema arbetsmängden). Mannen arbetar maniskt på i vardagen, i fast förvissning om att en dag slå till.

    Vi får verkligen hoppas att den här mannen inte så småningom förgriper sig på kvinnan och att tiden dämpar det inre trycket om hämnd. Vi får också tro och hoppas att mannen består den inre kampen om försoning med sin olyckliga lott i det tragiska sveket. I så fall min stora hjälte. Hans varma ögon tyder på en god själ.

    Kommentar av Thomas H — 2006/09/05 @ 19:20

  12. Stackars sate. Jag hoppas han lyckas hämnas på nåt raffinerat sätt, utan våld.
    Typ hon som skulle sälja Porschen och skicka pengarna till sin förlupna karl, och sålde bilen för en krona.

    Kommentar av *Q* — 2006/09/05 @ 22:51

  13. Varför utan våld? Det är iaf inte vad jag hoppas på, jag hoppas att han till slut fattar mod och åker dit och skadar henne på nåt sätt. Att döda hennes hund och bränna ner hennes hus kunde vara en bra början.

    Kommentar av rh — 2006/09/08 @ 16:23

  14. Alltså, jag tycker det är ganska icke intelligent att ta till våld. Väldigt primitivt sätt. Å andra sidan har jag aldrig trott på hämnd. Men våld är det sista jag skulle ta till som hämnd för det är så…ja, jag tycker man aldrig har rätt att skada någon då är man bara en sämre människa själv.

    Kommentar av Sally — 2006/09/10 @ 21:22

  15. Mäktigt. Han kunde verkligen se positivt framåt!
    Han har förbättrat min vardag, att kunna greja det som ser ut att vara omöjligt! 🙂

    Heja!

    Kommentar av Pisse — 2006/10/02 @ 20:28

  16. Håller med #6 där, jag blev ärligt talat tårögd när jag fick läsa detta… Stackars, stackars människa (han som blev blåst förstås), och död åt såna elaka fanskap som lurar andra människor på det där viset!

    Kommentar av Tim — 2006/10/09 @ 22:20

  17. Mmmmm, tycker synd om honom, men o andra sidan, vi känner bara till hans version utav det hela. Undrar vad hans X skulle ha att berätta?

    Kommentar av warezcrc — 2007/05/11 @ 14:04


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

