Konsum

2006/09/01

Nöttjuven

Filed under: Gästspel — by konsum @ 10:12

Inskickat av Fr3dde:

Jag jobbade i som bitr Butikschef i en butik. Då det kom en kollega och sa att hon sett en man tagit en stor näve cashewnötter (vi hade såna i lösvikt, det kostade 100kr/kg) vilket är lika med snatteri.

Jag gick fram till mannen som mumsade på nötterna samtidigt som han handlade i godan ro. – Smakar det gott frågade jag. Han blev lite chockad, och snabbt som ögat berättade han att han hade sockersjukan och höll på att få ett anfall. Jag förklarade att han kunde ha pratat med någon i personalen före han tog nötter. Men han var så nära att svimma så han tänkte inte på det.

Då försökte jag få honom att be om ursäkt att han varken frågade före eller meddelade någon efter han tagit nötterna. Eftersom att ta nått är lika med snatteri. Mannen blev fly förbannad, hotade att vända upp och ner på mig, jag skulle minsann inte komma här och säga att han skulle be om ursäkt för han hade sockersjukan.

Jag bad mannen ställa ner sin korg och lämna butiken omedelbart och att jag aldrig ville se honom igen. Mannen gör en kovändning ber om ursäkt för att han skrikit åt mig. Tar sin korg och går.

En vecka senare kommer mannen in igen, han får syn på mig och går fram och säger – Har du lärt dig nått ännu?? Jag svarar – Det enda jag lärde mig var att salta nötter inte är bra för sockersjuka.

Mannen kom aldrig tillbaka och handlade igen…

25 kommentarer »

  1. Min far gör alltid så.. smakar lösgodis i förbifarten när han går förbi godishyllan. Superpinsamt. (Och nej, han har inte diabetes…)

    Kommentar av Andreas — 2006/09/01 @ 10:39

  2. Haha, såå skönt! Ja vilka ursäkter folk har när dom gör sånt. Har man ju varit med om både en och två gånger… *suck*

    Kommentar av Heidi — 2006/09/01 @ 10:56

  3. Haha för skön alltså. Klantskalle säger jag till han 😛

    Kommentar av Dytte — 2006/09/01 @ 11:00

  4. Jag tror att det där räknas som ”bedrägligt beteende” och inte snatteri. I vilket fall som helst så borde folk begripa att man inte går och äter av butikens varor!

    Kommentar av Isabelle — 2006/09/01 @ 11:28

  5. Haha, fan vad rätt åt honom 😉 Förresten var det väl olaga hot också?

    Kommentar av Agnes — 2006/09/01 @ 11:50

  6. Jag har kompisar som har diabetes och tro mig, dom kan göra sjuka grejjer när blodsockret är på väg ner.. och det kan bli allvarligt om ingen gör nått åt det, men nötter? Tror nog godis är bättre för blodsockret än nötter.. men o andra sidan tenderar hjärnan att gå en aning snett när man får fall (den är ju den som lägger av först, därför dom hamnar i koma).

    en polare brukade gömma sig i skåpen på skolan eller springa ut till skogs när sockret närmade sig 1-2 eller lägre.

    Kommentar av Henka — 2006/09/01 @ 12:39

  7. Om man är diabetiker och känner att sockret är på väg ner i en mataffär är det ju bättre än att knäcka upp en sirap. Sedan ska man ju självklart betala för densamma utan omsvep.

    Kommentar av Andreas — 2006/09/01 @ 15:06

  8. Som diabetiker kan jag intyga det Henka skrev, man gör riktigt skumma saker om man har väldigt lågt blodsocker. Att få utbrott över Konsumkassörskor låter inte speciellt konstigt. Att man också kan bli rätt desperat (man vill ju inte ramla ihop och dö inne i en sunkig Konsumbutik) när detta händer gör att man tar det som finns till hands (nötter t.ex, även om jag kan hålla med om att det hade varit smartare för killen att öppna en påse godis, men men, när hjärnan inte får energi fungerar den inte så bra).

    Om du ”Fr3dde” (antar att du heter Fredrik och är ungefär 16 år med tanke på det numeriska namnet), har en annan inställning så ska du se att liknande situationer med kunders utbrott nog inte uppstår i framtiden.

    Kommentar av Johan — 2006/09/01 @ 18:27

  9. Ska bara klar göra att det var inte det att han inte skulle få ta nötter, självklart vill jag ingen illa det är inte det jag syftar på. För det första kunde han tagit en läsk, nötterna stog intill läsken. För det andra kunde han gått fram till någon i personalen och berättat att han tagit några nötter för att han hade lågt blodsocker. Då hade situationen aldrig uppstått. Hoppas att alla förstog att han ljög om sin sockersjuka och tog nötter för att han tyckte det så gott ut.

    Kommentar av fr3dde — 2006/09/01 @ 18:38

  10. Ehh..? Var det bara jag som ”förstod” att gubben ljög? Folk här bland kommentarerna verkar tro stenhårt på att gubben verkligen VAR sockersjuk. Det tror inte jag. Inte så som Fredde skrev det. Fredde var stencool och gjorde helt rätt! Blev riktigt imponerad av den snabba kommentaren om vad han lärt sig sedan sist hahaha. xD

    Och med tanke på att gubben aldrig kom tillbaka, så hade han INTE sockersjukan. För hade han haft det hade han återkommit och tittat surt på Fredde varje gång, och som sagt, inte gått till en annan butik för att han skämdes så mycket.

    Kommentar av turbotrollet — 2006/09/01 @ 19:40

  11. Jag har kompisar med diabetes, och har dessutom haft kunder som mått dåligt både pga det och andra sjukdomar. Det syns när någon desperat tuggar/dricker något för att de inte mår bra…ffa brukar de inte strosa runt i butiken.

    Kommentar av Sofia — 2006/09/01 @ 21:36

  12. *asg*…
    Snacka om bortförklaring.
    Vad hade det blivit om du anmält honom?
    Och hur skulle ni fått reda på hur mycket han snott??

    //Fancy

    Kommentar av fancy — 2006/09/01 @ 22:49

  13. Håller med ”turbotrollet”… Verkar som om folk gick på gubbens stendumma kommentar… Det var ju solklart att han ljög!! Snatteri är det utan tvekan! Ska det vara så svårt för kunder att fatta att man inte tar NÅGOT i butiken utan att betala???? Folk är otroligt korkade…

    Kommentar av Milla — 2006/09/02 @ 00:14

  14. Hm, har för mig att man inte har snattat förrän man går förbi kassorna utan att betala – fast när folk tjuväter nötter/godis/lösplock så blir det ju lurigt. Kanske skulle börja väga alla kunder vid ingång och sedan utgång, de som har gått upp i vikt går larmet på? 😀

    Och jag förstod att han blåljög om sin diabetes…

    Kommentar av Michis — 2006/09/02 @ 09:34

  15. Jag är ibland med om att folk ställer upp tomma energidryckburkar, läskburkar eller öppnade kexpaket. Oftast så har dom ett barn med sig eller så förklarar dom att dom verkligen behövde något att dricka. Det är inte något jag reagerar över, eftersom dom betalar för det. Jag får tex. inte dricka vatten framför kunderna eftersom de inte ser bra ut, men ibland så måste man, när man känner hur huvdet blir tyngre o tyngre o man känner att får man inte vatten så svimmar jag snart. Spec nu i somras när de var som varmast. Ibland så måste man ha ngt, och det är okej, så länge man betalar för det.

    Lite mer irriterande är de när man står och plockar tomma brukar bland hyllorna.. Folk som tar, dricker upp och sen ställer den nånstans, Utan att betala. Finns folk som kommit fram i kassan och nämnt att det är dumt att ha energidrycken så nära ingången, då ingen riktigt ser vad som händer där eftersom mellan kassorna och ingången finns det en stor hylla och om ngn står längre ner i denna stora gång ( som för övrigt används mkt som störtexponering, saker som är billigt just nu etc) så ser dom inte över alla stora högar av varor som ligger i mitten av gången, så folk kan stå och dricka där hur mkt dom vill utan att bli sedda, av andra än andra kunder. Tack och lov så flyttade dom tillbaka energidrycken till dess vanliga plats när erbjudandet var slut. Men det var mycket burkplockande ett tag. Ska försöka ta reda på hur mkt svinn de var på energidrycken, eftersom vi hade inventering i torsdags. kan bli intressant och se.

    Kommentar av Madeleine — 2006/09/02 @ 12:00

  16. Var det ingen mer än jag som reagerade på det låga kilopriset på nötter i lösvikt?

    Kommentar av Wittgenstein — 2006/09/02 @ 18:54

  17. Madeleine: Say what? ”inte dricka vatten framför kunderna eftersom de inte ser bra ut?”

    Vad har du för muppchef egentligen?

    Kommentar av gnl — 2006/09/03 @ 21:10

  18. nä du wittgenstein, brukar det inte vara typ 140/kg (eller oftast i hektopris på 14) i normala fall? då är ju inte mer än hyfsat billigt med en hunka för ett kilo.

    Kommentar av gustav — 2006/09/03 @ 23:47

  19. gnl:
    Ser kanske inte så bra ut med personal som tar flaskor från butik, precis som att det inte ser bra ut med personal som står sysslolösa på butiksgolvet. Chefen har säkert inget emot en vattenkanna och glas, men flaskor är tveksamt :/

    Kommentar av ghoti — 2006/09/04 @ 17:39

  20. ghoti: jag tänkte mer på vanliga vattenflaskor. vi har dessutom grymt heta coop konsum-vattenflaskor som man kan dricka ur.

    klart man måste få dricka vatten när man sitter i kassan, speciellt om det är varmt.

    Kommentar av gnl — 2006/09/06 @ 16:19

  21. Det är väldigt vanligt att diabetessjuka blir våldsamma och förbannade över ingenting. Det är helt galet vad blodsockerfall kan göra..

    Kommentar av Ung tant — 2006/09/13 @ 11:14

  22. Hejsan! ALLA som har diabetes vet att man behöver ngt sött och snabblösligt när man sjunker i blodsockret. Det kan ibland vara svårt att hitta ngn personal när man vacklar omkring i dimman. Själv siktar jag alltid på läsk eller juice som ger snabbt resultat. Skulle aldrig ens komma på tanken med nötter. Däremot har jag tagit en banan vid ett tillfälle och det blev riktigt krångligt när jag skulle betala för bananskalet! Till slut tog vi en ungefär lika stor banan och vägde den! *garvar*
    Kram till alla er som kämpar på i era kassor med utslitna axlar och armar som resultat från en virrig diabetiker – som inte visste att så många fortfarnade kalla diabetes för sockersjuka!

    Kommentar av Rambra — 2006/10/03 @ 20:57

  23. öh? det är väl klart att han visst kan ha varit diabetiker? rätt långsökt lögn att komma upp med. och visst nötter är inte det bästa, men hjärnan fungerar inte just då. själv gick jag in i en affär för att köpa något sött vid ett sockerfall, men kom ut med en cola light.

    fattar inte varför det skulle vara så upprörande att han åt lite nötter..
    ..och att prata med personalen innan är nog lite mycket begärt, ibland kan man knappt se handen framför sig. dessutom är det rätt många diabetiker som skäms och inte vill framstå som sjuka eller galna. kanske just beroende på sådant här bemötande.

    tala med personalen efteråt kanske inte heller går då man ibland inte alls minns vad som hänt. och det tar ett tag att komma upp ur fallet. man kan verka helt ”normal” ändå.

    snälla, visa lite förståelse. det är en väldigt vanlig sjukdom.

    Kommentar av erik — 2006/11/11 @ 15:24

  24. Hmmm, jag har också diabetes och kan garantera att nötter ej hjälper mycket mot låga sockervärden. Jag är emellertid galen i cashewnötter och i i det läge man är när man har lågt blodsocker funkar inte hjärnan, man tänker inte logiskt vilket kan leda till att man tar första bästa goda mat och stoppar i sig. Lite väl hårt av Fr3ddan, och inte så serviceinriktat gjort. Livet för alla oss som lider av någon sjukdom blir lättare om hobbypoliser kan upptäcka glädjen i att hellre fria än fälla. Sist ett tips till Fr3ddan, ta lite insulin och prova själv att ha lågt blodsocker 😉

    Kommentar av FunkyDiabetic — 2006/11/26 @ 23:51

  25. Om gubben verkligen hade diabetes hade han ju betalat och förklarat situationen. plus att han var helt normal och skulle diabetes få en att inte fatta varför han har näven full med nötter när han kom fram till kassan. Nä, bra jobbat fr3dde!

    Kommentar av Fredrik — 2007/01/29 @ 12:33


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

