Konsum

2006/08/21

Sistaminutenmänniskor

Filed under: Coop — by konsum @ 10:27

Så här är det:
Att man kommer in en minut innan stängning betyder inte att man kan ströva runt i fläderdoft och violinsus och fundera på livets väsentligheter. Du har bråttom. Vi stänger. Vi får inte betalt länge efter stängning (oftast en kvart, tjugo minuter), och det finns en hel del andra saker jag hellre gör gratis än att titta på någon som inte kan bestämma sig för vilken sorts pasta som är bäst.

Egentligen borde det vara som på restauranger, att köket stänger kvart i tio. Konsum låser dörrarna tio minuter innan stängning. Ett annat alternativ är att fem minuter efter stängningsdags läggs det på femtio kronor på notan.

Som det är nu tänker många (speciellt män i fyrtioårsåldern med midjeväska och barn) att om man lyckas smita in genom utgångsdörren när någon går ut, då är det personalens fel eftersom de inte har stängt ordentligt. Nu kan Midjeväskan ströva runt i fläderdoft och violinsus och fundera på livets väsentligheter.

Annonser

71 kommentarer »

  1. Det där är så sant och ett av de allra största irritationmomenten när man jobbar i butik. Inte sällan är det veckoshoppingen de drar igång med heller. Att folk tycker det är helt ok att knata runt en kvart efter stängningsdags och ta bort skydden över fruktdiskarna för att leta efter finaste äpplet är helt insane!

    //d

    Kommentar av Daniel — 2006/08/21 @ 10:57

  2. I somras var det ett par som kom in fem minuter innan stängning och skulle storhandla. Men dom var iaf ganska snabba på det, och visste vad dom skulle ha. Men när dom sen äntligen närmar sig kassorna så kommer tjejen på att hon bara måste ha plockgodis. Så då står dom och väljer godis i ett antal minuter till medans hela personalstyrkan står och väntar vid kassorna. Till slut sa min äldre kollega åt dom, och då avslutade dom faktiskt godisplockandet och kom till kassan. Bara för att ställa sig och titta på varandra, och så säger mannen, Har vi glömt något?. Och så står båda och tänker ett ögonblick. Jag höll på att få ett utbrott. Majoriteten är iaf lite artigt ursäktande över att dom är ute i sista minuten.

    Kommentar av Jossahanna — 2006/08/21 @ 11:11

  3. Det värsta är när de tjatar in sig med motiveringen att de bara skall ha en liter mjölk, det går ju jättesupersnabbt. Och i sin enfald släpper man in dem med ett lågmält ”..okejdå, men skynda dig för vi har stängt..” Och så tar det evigheter och när de väl är vid kassan hivar de upp ett rejält varuberg och har sedan mage att säga, ”oj, jag glömde bananer” och kutar så iväg igen. Grrrr…

    Kommentar av Erika — 2006/08/21 @ 11:20

  4. Ja jag fattar inte varför folk tror att dom kan strosa omkring hur länge som helst bara dom är innanför dörrarna!!

    Kommentar av -Thezz- — 2006/08/21 @ 12:10

  5. I butiken där jag jobbar brukar det gå ett par som har satt i system att handla efter stängning varje torsdag. Jätteroligt.

    Kommentar av Isabelle — 2006/08/21 @ 12:34

  6. Det borde stå en biffig vakt med hagelgevär innanför dörrarna en halvtimme innan stängnig och framåt. Pumphagel brukar få de allra flesta att skynda sig lite extra. Har jag hört.

    Kommentar av Antira — 2006/08/21 @ 14:58

  7. Men? Får ni inte betalt när ni jobbar övertid?? FY så nedrigt! 😦
    Hade ingen aning om det! Så nu ska jag omedelbart sluta upp med att handla i sista minuten! 😀
    Ha det kalas å hoppas du får gå hem i tid den här veckan!

    Kommentar av vhcfan — 2006/08/21 @ 15:13

  8. Ujujuj så mycket aggressioner mot kunder det var här då…

    Jag kan förstå er frustration och att det knappast är skoj att sitta och vänta på slöfockar och klåpare när man vill gå hem. Jag skulle inte vilja ha ert jobb – för det låter asdrygt verkligen.

    Men det är knappast slöfockarnas fel att ni inte får betalt.

    Och det är väl knappast någon som tvingar er att släppa in en kund som vill in efter 21? Det är väl bara att säga nej? Jag har sett massor av affärer ställa personal vid ingången när det närmar sig stängningsdags, så att inga fler kommer in. Ibland redan en 15 min innan utsatt tid. (Vilket är oerhört irriterande som kund att ni inte har öppet så länge som det står på skylten ibland – Det finns liksom annat VI vill göra än köra och leta efter affärer som verkligen har öppet efter sina öppetider).

    Självklart skall ni ha betalt tills sista dryge kund går hem. Och självklart skall det vara betalt med övertidsersättning också.

    Men gnäll på era usla firmor först och främst. Ställ krav, strejka – vad vet jag, ni är väl inte handlingsförlamade?

    Gnäll inte på att idioter (och vanligt folk) kommer till affären och handlar i sista minuten.

    Kommentar av Nihonshu — 2006/08/21 @ 15:20

  9. Hehe, Jag älskar din blogg. Den är så sann. Är också trött på dessa respektlösa människor som tror att personalen tycker att det är kul att visa bäddfunktionen på en soffa fem minuter efter stängning. Och som sedan frågar: ”Åt vilket håll är barnavdelningen?” MEN HALLÅ? De sa i högtalarna att det är stängt nu. Byebye, dags att gå hem. Äh, folk är fan respektlösa men ibland är det OK, iaf när man får läsa skoj bloggar om de små svinen! 😉

    Kommentar av Jenny — 2006/08/21 @ 15:21

  10. Madre… Finns det verkligen sådana? Vilka makabra människor… Omtanke och respekt har flytt sin kos…

    Kommentar av Magda — 2006/08/21 @ 15:48

  11. När jag jobbade i lördags kväll hände något fantastiskt. Vi kunde stänga klockan nio prick. Till och med fem sekunder innan. Det har liksom aldrig någonsin hänt förut, jag blev riktigt förvånad. Annars kommer de alltid där och ska storhandla, typ 5 minuter i nio. Eller, de tänker ju inte storhandla, men det blir som det brukar bli – ”hoppsan, det blev lite mer än jag tänkt”.

    Har funderat lite på senaste tiden, vad menas med stängning, egentligen? Vi stänger klockan nio, betyder det att kunden klockan nio inte kan komma in i butiken längre, eller att kunden klockan nio måste vara ute ur butiken?

    Kommentar av Christina — 2006/08/21 @ 17:26

  12. Det handlar inte bara om att man inte får betalt efter en viss tid, det finns nåt som heter larm också som sätts på automatiskt efter ett visst klockslag och då SKA man vara ute ur butiken. vilket kan va svårt att hålla om kunderna är kvar tills typ kvart tjugo över nio, när man stänger nio. för det är ju inte bara att byta om och gå hem utan vi har faktist en hel del att ta hand om innan, som tex kassan bland annat. så det kan va nåt att tänka på när man ska handla en mjölk eller ciggaretter två minuter i nio.

    Kommentar av päivi — 2006/08/21 @ 17:35

  13. I Frankrike så stänger dörrarna till matvarubutikerna tio minuter i stägning. Alla vet om det, så det är inget att tjafsa om. Kommer du försent så får du skylla dig själv. Jag gillar det!

    När jag jobbade i zooaffär brukade vi släcka lamporna på andra och tredje våningen prick stängning, och sedan låta mörkret sprida ut sig längst inifrån butiken fram till utgången på nedervåningen någna minuter senare. Folk fattade vinken och började dra sig mot kassorna.

    En gång var vi godtrogna nog att låta ett ungt par komma in för att bara ha ett koppel till hunden, för deras hade jycken tuggat sönder sa dom. Jodå, de kom ganska snabbt ner från andra våningen och betalade sitt koppel. Senare såg vi på övervakningskamerorna hur de stoppat jackorna fulla med dyra halsband!

    Kommentar av Cindy — 2006/08/21 @ 17:40

  14. Jag HAR jobbat som kassörska. Jag VET hur jobbigt det är med de där eftersläntrarna. Tror ni att det hjälper? Nä då. Jag tittar sällan på klockan… Om dörren är öppen går jag in i affären. Om ingen säger något om att det är stängt, så har jag faktiskt ingen aning om det. Jag bara strosar runt där i min lilla värld med fläderdoft och violinsus och har det bra. Tills att någon äntligen kommer på att de ska ”hmhm-a” eller säga rakt ut att det faktiskt är stängt. Då får jag fantastiskt bråttom!

    Kommentar av Åsa Stenström — 2006/08/21 @ 18:42

  15. Åhå, det händer på fler ställen alltså. Klart man kan se det fårn två håll. Men om man har släkt alla lampor och kunderna smiter in när sista går ut. DÅ borde man skynda sig och inte stå o välja godispåse i flera minuter!!! Till exempel!

    Kommentar av Anna — 2006/08/21 @ 19:28

  16. jag jobbar i en klädbutik och ofta, ofta är det nån jävla brat som kommer springades från jobbet som bara måååååste komma in och prova det där fina linnet i skyltfönstret och man är snäll och låter dem komma in trots att man dragit för halva raden av glasdörrar för man tänker att de kanske köper nåt. man ler och är trevlig trots att man inte får betalt för att stå där efter prick sju. så går de en runda, provar tio plagg och köper inte ett enda och säger inte ens ursäkta för att ni fick hålla öppet en kvart längre. sen stänger man och när man är färdig med alla stängningsrutiner inser man att man varit på jobbet och faktiskt jobbat i en halvtimme eller så för NOLL KRONOR!
    så jävla värdelöst.

    Kommentar av noisy n. — 2006/08/21 @ 20:03

  17. Jag brukade gå omkring och släcka lampor i ostkylen o dyl för att markera för folk att ”nu stänger vi”. Det värsta är ju de som alltid kommer i sista stund. Alltid alltid alltid. Och så försöker man hitta på ursäkter åt dem, de kanske jobbar jättesent. En favorit var när vi fick för oss att en kund var sjukligt folkskygg, och därför alltid kom så sent för att undvika folk – men så insåg vi att det var han inte alls den jäkeln, och inte var det arbetstider heller, han var bara nonchig. Argh.

    Kommentar av bani — 2006/08/21 @ 20:28

  18. Det hände nåt jätte gulligt en gång när jag jobbade till stängning. Klocken var prick nio och det kom en kvinna till kassan med en rätt så fullpackad vagn. Just när hon började plocka upp varorna hördes det i högtalaren: ”Klockan är nu 21.00 och stormarknaden har stängt för idag…”
    Kunden blev likblek, tittade på mig och frågade helt förskräckt: ”Men, men, … måste jag ställa tillbaka allting nu?”
    Såååå gulligt! 🙂

    Kommentar av koekshaexan — 2006/08/21 @ 20:56

  19. hahah =D klockrent. …midjeväskan haha!

    Kommentar av rödluvan — 2006/08/21 @ 21:12

  20. Ja det är dålig stil, stackars er personal. Nej stäng en kvart tidigare helt klart!

    Kommentar av Ninni — 2006/08/21 @ 22:14

  21. Folk som inte jobbar i affärer fattar inte hur frustrerande det är. Vi är där för att sitta i kassan till nio. Punkt.
    Och jag blev så grymt tillfredsställd ikväll när ett riktigt snofsigt par som trots en tillsägelse (som besvarades med ett: ‘Jaja’) inte fick handla. Tjugo över nio (stängning = nio)var de inte halvvägs till kassorna och när de vägrade gå till kassan då fick det vara nog. Vakterna tog deras vagn och kastade ut dem. HAHA! Jag har nog sällan varit så nöjd. Sådana kunder vill man ändå inte ha…

    Kommentar av Emelie — 2006/08/22 @ 00:35

  22. Är dörrarna öppna till 21 så har jag som kund rätt att påbörja mitt handlande kl 21. Om de anställda inte får betalt är det inte mitt bekymmer, det får dom ta upp med sina arbetsgivare och sitt fack.

    Gnällig personal är det värsta som finns.

    Kommentar av MrArboc — 2006/08/22 @ 07:29

  23. MrArboc: Jag tror att jag måste bli lite militant här och säga att man har inte rätt att påbörja sitt handlande klockan 21, men att man däremot har fram tills 21 på sig att handla. Din inställning är exakt vad den här posten handlar om.

    Kommentar av konsum — 2006/08/22 @ 09:19

  24. Jag jobbar själv i kassan, till stängning ungefär tre kvällar i veckan. Det är ALLTID samma personer som kommer dragandes.
    Kan ju tillägga att vi har självscanning där jag jobbar och det är väldigt kul att få en avstämning (kunden får plocka upp allt och vi scannar igenom) på en kund med full vagn strax efter nio.

    Jag har väldig förståelse att kunder kan komma i sista minuten, det kan mycket väl hända mig själv. Men man kan ju för f*n sätta lite fart! Lösviktsgodiset är ju det värsta som finns… eller bläddra i tidningar.

    Kommentar av JN — 2006/08/22 @ 09:55

  25. Kanske borde införa samma system som i Japanska varuhus där de spelar Auld Lang Syne över högtalarsystemet 10 minuter innan stängning. Alla vet att det är stängning och skyndar för att att avsluta shoppingen. Ingen går heller in i butiker när de hör sången.

    Kommentar av Zipang — 2006/08/22 @ 10:00

  26. Om dörrarna är öppna till kl 21 så har man rätt att påbörja sin handling kl 21. Så funkar det i Sverige – om nu inte Cooperativet (som ägs av kunderna/medlemmarna dessutom…) har egna regler. Har ni egna regler får ni se till att gå ut i stora annonser och informera om detta.

    Är dörren öppen så handlar jag. Punkt slut. Detta bloginlägg var en klart bottennapp. Trist.

    Kommentar av MrArboc — 2006/08/22 @ 11:29

  27. MrArboc: Butiken stänger klockan 21. Inte dörrarna, inte mjölkkylen, inte charkavdelningen – butiken. En helt annan sak vore om det på öppettider stod ”Dörrarna stänger klockan 21”, men det gör det inte. Alltså betyder det att butiken stänger 21.00. Man får naturligtvis komma in 20.58 och handla, men man bör se till att försöka komma ut 21.00.

    Ingen är naturligtvis så hård att man blir arg om någon dröjer sig kvar, men ett ”Ursäkta att jag håller er kvar” eller dylikt är alltid på sin plats. Annars beter man sig helt enkelt illa.

    Kommentar av konsum — 2006/08/22 @ 12:05

  28. Folk som kommer med vagnen och ska storandla 5 min innan stängning borde bli inlåsta. Har själv jagat runt i butiken efter en kund som vägrade gå fem över tre på julafton. Han ville att jag skulle tycka synd om honom för att han inte kunde planera lite och handla dagen innan…

    Kommentar av David — 2006/08/22 @ 13:40

  29. Hahaha… Det verkar som om någon tar åt sig här… 😉

    Kommentar av crrly — 2006/08/22 @ 14:22

  30. Midjeväskan verkar vara den värsta sorten.

    Kommentar av Kinna — 2006/08/22 @ 16:12

  31. Det finns faktist kunder som medvetet släntrar runt för att jävlas också. Som vägrar förstå att butiken har stängt och jävlas med personalen, de VET att det är stängt men tycker ändå att de har rätt att gå i lugn och ro och titta på allt som finns i butiken. Och när de kommer till kassan tillslut så har de mage att vara otrevliga. Inte ber de om ursäkt heller.

    Kommentar av päivi — 2006/08/22 @ 17:47

  32. Ska man hårddra det så är det egentligen överhuvudtaget ingen rättighet att handla. Eftersom vi har avtalsfrihet i Sverige kan man i princip neka vem som helst tillträde till butiken, så länge det inte handlar om diskriminering. Att man sedan kanske inte blir långvarig på sin arbetsplats om man börjar skicka ut kunder till höger och vänster, det är en annan sak…

    Kommentar av Martin — 2006/08/22 @ 19:14

  33. Jag jobbade för en second hand-butik för ett antal år sedan, där vi hade som policy att en per avdelning som har hand om stängning, och ytterligare en person ”hade dörren”. Den som hade dörren stängde av de automatiska dörrarna och såg till att de stod lagom, men ändå lite obekvämt, öppna, samt stod vid dörrarna den sista kvarten av öppethållandet och meddelande alla kunder att affären stängde om si och så många minuter. Från cirka tre minuter i hade vi rätt att neka inträde, enligt tjifen.

    En eftermiddag, när jag hade dörren, kom det två tjejer i yngre tonåren ungefär en minut i sex.
    ”Vi stänger om ett par minuter”, sa jag.
    ”Får vi inte komma in?”, undrar den ena tjejen.
    ”Nej, tyvärr, ni får gärna komma tillbaka imorgon.”
    ”Men vi ska inte handla nåt, vi ska bara kolla lite”, säger den andra, uppenbarligen ett geni.
    ”Ja, då får ni vekrligen inte komma in”, säger jag och stänger igen dörrarna framför dem.

    Vissa människor verkar inte förstå varför butikerna finns till riktigt. 😀

    Kommentar av Nio — 2006/08/22 @ 22:00

  34. Alltså.

    Det handlar inte om att det är ett ”fritt land”, det handlar om att visa respekt för sina medmänniskor. Kommer du i sista minuten till Konsum eller whatever kan du visa de i butiken respekt genom att faktiskt skynda dig lite. Själv är jag ofta ute i sista minuten men har aldrig råkat ut för några otrevliga kommentarer, just eftersom jag faktiskt också då skyndar mig att bli klar. Är man lite på hugget kan man handla på under fem minuter, man kan alltid komma tillbaka dan efter om man glömt nåt.

    Sen ligger iofs Willys öppet till 22 fem minuter gångväg från mig och nattöppet Statoil 10 minuter bort…

    Kommentar av Grillo — 2006/08/22 @ 22:03

  35. Skrev ett liknande inlägg på min blogg för ett par månader sen.Fick en del sura kommentarer från en (troligen annan serviceperson, och förmodligen också arrogant som kund) kille som inte fattat grejen med ömsesidigt shysst bemötande.
    Det finns alltid kunder som betraktar oss som maskiner endast skapade att tillfredsställa deras nycker utan att ens få ett tack.
    Här var min syn+kommentarer.
    http://blogg.aftonbladet.se/827/perma/38247/

    Kommentar av *Q* — 2006/08/22 @ 23:26

  36. Det finns ett annat bra exempel på det här med stängning; Göta kanal. Kanalen är öppen till tex 18, men man har som regel att inte påbörja en slussning om den inte kommer att hinna avslutas innan 18. Kanske borde införas i affärer oxå! 🙂

    Kommentar av Emelie — 2006/08/22 @ 23:48

  37. Noterar lite bittert att MrArboc är precis den typen av människa som gör att man som butiksbiträde vill återgå till stenåldersmentaltiet med en jättelik träklubba i handen.

    MrArboc: Kräver du att få sätta dig på en restaurang som stänger 22 och äta en hel middag om du kommer 21.55. Troligen inte.

    När jag jobbade i butik hemmivad så släckte vi halvt lyset när klockan slog stängningsdags så det blev skumt i affären. Sen gick jag alltid en runda och sa åt folk att de fick lov att gå till kassorna för att vi stängde. Sen fattar ju en del inte ändå, och försöker strosa runt ytterligare. Då är det bara att vara hård och säga att om de vill betala och ha nåt så är det nu som gäller. Ömsesidig respekt och förståelse är det som gäller. Man får gärna köpa en liter mjölk 21.01 av mig, men inte 30 varor 21.14 när jag ska stämpla ut, ha räknat kassan, låst och larmat 21.15…

    Kommentar av Robert — 2006/08/23 @ 01:18

  38. Hej! Har jobbat på Ica ett tag nu, och tyckte det var så himla roligt att hitta den här bloggen… 🙂 Får se om det blir några bidrag från mig framöver.
    Undrar bara om det är ok att jag lägger en länk hit från min nystartade blogg? Så att fler kan upptäcka den här sidan!

    Kommentar av Tankar — 2006/08/23 @ 12:37

  39. MrArboc
    Skulle du tycka att det var så kul om folk betede sig så mot dig på din arbetsplats? Du kan väl tala om vart du jobbar så att alla vi kassörer kan få komma dit 1 minut innan du skall gå hem och uppehålla dig och sedan vara riktigt otrevliga.

    gör det så är du snäll!

    Kommentar av snälla — 2006/08/23 @ 14:44

  40. Om jag ska handla och kommer till butiken en minut innan den stänger (dock brukar jag inte komma in då eftersom de flesta affärer runt mig stänger dörrarna 2-3 minuter innan) så handlar jag inte om jag ska köpa mer än typ två varor eftersom att jag inser att jag inte kommer hinna.

    Som folk skrivit tidigare så handlar det om respekt, men framförallt sunt förnuft. Stänger en affär klockan 21.00 så stänger den då, och inte 21.05 eller 21.15. Man har rätt att handla fram tills affären stänger, man har inte rätt att dröja kvar bara för att man kommit in i tid. Det är väl ungefär som när man har sista beställningen på krogen 15 minuter innan stängning, för att folk ska hinna dricka upp och man faktiskt ska kunna _stänga_ när det stänger.

    För övrigt en väldigt underbar blogg (du är säkert trött på den kommentaren vid det här laget). Jag känner igen mig en hel del, trots att jag jobbar på telefonsupport och inte på konsum, men servicejobb som servicejobb liksom. Kunder är likadana överallt.

    Kommentar av den där — 2006/08/23 @ 18:45

  41. MrArboc: Det spelar ingen roll när du (och andra) går in i affären men om vi stänger 21:00 så ska du se till att vara klar klockan 21:00, även om du kom in 20:59.

    Jag släpper aldrig in folk efter att vi har stängt, dessutom går jag alltid runt och säger till folk att vi stänger. Det fungerar.

    Många kunder vet faktiskt inte vad klockan är, det är inte fult att påpeka det för dem och de tar oftast inte illa upp.

    Däremot blir jag tokig på mina arbetskamrater när de släpper in folk efter stängningstid…

    Kommentar av gnl — 2006/08/24 @ 00:42

  42. Jag älskar, älskar, älskar att det finns fler än jag som vill halshugga dessa respektlösa människor, som tar för givet att eftersom jag är kassaslav så har jag inget privatliv. Iallafall inte ett som är lika viktgt och fint som deras egna.
    I min butik får man inte säga till folk att man stänger när dom går omkring och lallar för ”tänk om kunden faktiskt handlar någonting?! Då är ju det en förlust för oss!!!”
    Och ja kunden handlar ganska ofta, för mellan 30-150 kr.
    Känns det som att det är värt min privata tid då?

    Kommentar av E — 2006/08/24 @ 12:04

  43. Om affären stänger klockan 22:00 så stänger den klockan 22:00, och det måste betyda att man som kund faktiskt ska kunna gå in i affärern 21:59, men det innebär också att man som kund ska se till att vara klar med sina inköp klockan 22:00 (de facto innebärande att man kanske måste stå i kö till kassan ytterligare några minuter). Personalen bör rimligtvis få betalt för den tid det rimligen kan förväntas ta att få de sista kunderna genom kassan och stänga ner.

    Det hör till varje rimlig artighet av oss kunder att inte dröja kvar i butiken efter stängning, och så svårt är det ju inte att se till.

    Ett annat oskick, som jag råkat ut för ett par gånger (säkert på grund av för snåla arbetstider, men det gör ju inte mig som kund gladare) är personal som stänger ner delar av butiken innan utsatt stängningstid. En av de få gånger jag nästan råkat i bråk med personal var en kille som uppenbarligen ville göra det bekvämt för sig och absolut inte ville ta emot mitt brev (som var viktigt) klockan 21:50, trots att denna Konsumbutik har postservice till 22:00. Han tog motvilligt brevet efter att jag förklarat att det inte var mitt problem att han fuskat och räknat samman kassan innan servicen stängt.

    Kommentar av Magnus — 2006/08/24 @ 15:38

  44. Självklart får man handla mjölk etc i sista sekunden, men då ska man vara klar till stängningsdags!
    Det många inte verkar förstå är att det där enskilda undantaget ”bara jag, det går snabbt” ackumuleras. Nästa kväll är det alltid någon annan som tycker att det bara är ”jag brukar aldrig”…

    Kommentar av Anna — 2006/08/24 @ 21:16

  45. http://mrarboc.blogspot.com/2006/08/intressanta-reaktioner_23.html

    Här kan vi se vad den ”snälla” mrarboc tycker om de som ser till att han kan få mat på bordet, dvs service personalen i butikerna

    Kommentar av snälla — 2006/08/26 @ 16:13

  46. Inser att jag är en sista minuten-människa väldigt ofta, och skäms lite varje gång jag springer in efter lite mjölk 2min innan stängning, men visst går det att handla fort om man bara vill!

    Tyvärr är det nog personalens ansvar att förhandla fram en elektronisk kassaspärr (så att inget går att slå in efter exempelvis 21:02), eftersom butiksägaren bara är intresserad av att sälja.

    En sådan spärr skulle nog ganska snabbt lösa problemet med eftersläntrarna, även om ni skulle få plocka tillbaka en del varor under de första veckorna.

    Fortsätt skriva, du gör det bra!

    Kommentar av ghoti — 2006/08/27 @ 19:59

  47. När jag kom fem minuter innan stängningsdags för att hämta ut mitt paket på posten i hemköp city i stockholm så hade kassörskan redan stängt av postenterminalen och kunde inte få igång den igen. Jag sa att jag var missnöjd och då börjar hon skälla på mig. Fan vad jag blir irriterad på människor som inte fattar att de arbetar i ett serviceyrke. Jag är småbarnsfar och har inte tid att gå med stor marginal och hämta min post.

    Kommentar av Arg — 2006/08/27 @ 23:16

  48. Jag skäms alltid ganska mycket när jag kliver in i butiken 5 min innan stängning, och är då väl förberedd på vad jag ska ha så att jag kan vara vid kassan 1 minut innan den stänger. Min favorit är Konsum på centralstation som har öppet när jag har tid att handla, nämligen till 23.30. Kul blogg btw!

    Kommentar av Bimbo — 2006/08/27 @ 23:39

  49. Kan väl hålla med om att människor som börjar planera middagen två minuter efter stängning är rätt så påfrestande, för att inte säga fräcka, men något som är än värre är de som plötsligt får för sig att man får rabatt sent på kvällen. Hummern som ligger i manuella disken ska väl för fan inte bli BILLIGARE efter stängning, den vill väl förmodligen också gå och lägga sig som jag! Kunder som börjar föreslå sistaminuten-rabatter får mig att se svart och jag har ytterst svårt att inte visa det heller. Min professionalism är det enda som hindrar mig från att ta nästa nummer och istället påpeka att de knappast befinner sig i ett förhandlingsläge. Snacka om att ha mage… Gäller för övrigt alla idioter som av någon anledning tror att de ska få rabatt (”jag handlar ju så mycket” säger många som ändå får rabatt i kassan t.ex.).

    När jag ändå har börjat klaga (tack för den här sidan, den är en bra ventil!), vad fan är det för fel på människor som varje gång går omkring och käkar på butikens varor?! Som om det inte vore nog så har de fräckheten att stå och beställa från mig bakom manuella disken samtidigt som de har munnen full med baguette. Man kan väl möjligtvis ha förståelse att någon blivit så hungrig att blodsockret sjunker och att man behöver nånting snabbt, men jag betvivlar hårt att de som springer omkring i butiken med påbörjade matvaror alla är sjukdomsfall. Tyvärr handlar det ju dessutom alltid om samma människor. Vi har en otroligt dryg kvinna, 35+, som alltid äter på en baguette, kolaremmar, [valfri matvara x] när hon beställer och det känns varje gång som en spottloska i ansiktet. Efter många år i branschen börjar man få lite skinn på näsan, och hon kommer nog bli mitt nästa offer för en riktigt elak verbal glidtackling…

    Å så det där med att beställa samtidigt som man börjar prata med den inavlade delen av societen och helt försvinna (mentalt och/eller fysiskt). ”Oj, blev det så mycekt, men nej, så mycket vill jag inte ha!” Nä, men det kan väl för fan inte jag veta. Stanna kvar vid disken istället och kolla… Det finns få så sköna stunder som att se minen när kunden upptäcker att man lämnat den beställda varan på disken och tagit nästa kund 😀

    AAAAHHHHHH! Luften rensad. Lite åska kan göra den kvavaste luften ren och kristallklar! Hoppas jag inte gett en för cynisk bild av livet i en (överklass-) matvaruaffär, för de allra flesta kunderna är sköna, laid-back, trevliga, roliga och allt det där som gör jobbet kul ändå. Kom ihåg att man oftast inte blir arg eller bitter på kunder som har en dålig dag, det kan ju alla ha, utan det är med dem som har satt i system att ALLTID vara otrevliga, dryga och arroganta som man för sina krig med!

    Kommentar av charlz — 2006/08/28 @ 00:47

  50. oj. det blev långt. ursäkta 🙂

    Kommentar av charlz — 2006/08/28 @ 00:48

  51. Åhh, det är så JÄVLA irriterande! Och hos oss är det också precis medelålders män som tror att de bara kan smita in så där en minut före stängning. Invandrare och tjejgäng i 15årsåldern på 3-4 personer hör också till kunderna som klämmer sig in när andra kunder går ut. Men nu har våra vakter iaf börjat säga: ”Tyvärr, det är stängt, du får komma tillbaka imorgon” Tur att man har vakter!

    Kommentar av Agnes — 2006/08/28 @ 10:37

  52. nån som känner igen detta då: man har låst och släckt hela butiken. då kommer nån (oftast en ung man) och knackar hårt på dörren och ropar den dummaste frågan: ”HAR NI STÄNGT?”. man vill bara svara ”nejdå, vi har alltid kolsvart i butiken när vi jobbar”

    Kommentar av K&M — 2006/08/28 @ 12:42

  53. Jag råkade ofta ut för folk som slank in genom dörren just när vi skulle stänga. OK jag säger inget om det är någon som jag vet inte har tid att handla mitt på dagen, att denna kunden måste få köpa sina basvaror (typ potatis, bröd, mjölk, kött) men när dom ska strosa omkring i en hel kvart för att till slut bara köpa lite cigaretter… Sen ska dom stå där vid kassan och berätta historien om deras liv, som om jag inte hade roligare saker för mig. Vi hade inga vakter så under tiden som får-jag-inte-cig-så-dör-jag-kunden ventilerade sina barndomsminnen så hann flera nya kunder slinka in… suck…

    Kommentar av PK — 2006/08/28 @ 16:02

  54. Jag kan verkligen inte förstå alla er som klagar på era kunder.
    Eller som ”snälla” säger i inlägg 39:

    ”Skulle du tycka att det var så kul om folk betede sig så mot dig på din arbetsplats? Du kan väl tala om vart du jobbar så att alla vi kassörer kan få komma dit 1 minut innan du skall gå hem och uppehålla dig och sedan vara riktigt otrevliga.”

    Kommer det in kunder på mitt jobb fem minuter innan vi slutar så yar vi oss tid för denne. Oavsett om vi får övertidsersättning eller ej. Det är ju trots allt han/hon som betalar min lön. Jag tycker att inställningen hos i princip alla i den här diskussionen är helt obegriplig. I den världen där jag bor fungerar det inte att slänga ut kunder om man vill överleva

    Kommentar av Kim — 2006/08/28 @ 17:22

  55. Kim: Det handlar inte om att slänga ut kunder, tvärtom är de flesta rörande överens om att alla som är inne i affären efter stängning ska få handla klart. Det som däremot sägs är att man som kund ska respektera öppettider och skynda sig att bli färdig så fort som möjligt när stängningstiden har slagit. Det handlar som nån skrev om respekt, ömsesidig sådan.

    Kommentar av konsum — 2006/08/28 @ 17:28

  56. Två ggr har jag varit med om att folk kommit med pantflaskor ( första gången en hel kundvagn och andra gången tre fyra fulla kassar)och frågat ”hinner jag panta?”.. första gången va klockan en kvart över stängningsdags och väktaren, kassaansvarig och en från golvet +jag i kassan glodde elakt mot en familj som sprungit in precis innan stängning och STORhandlat.. fyra pers som stod o packa upp, ingen som packade ner.. 20 minuter efter stängning hade vi fått ut dom, men för att återgå till pantarna, så just denna gången så svarade väktaren ”nej, folk vill gå hem här”. Andra gången så kom dom fram till mig ( då alla jandalusier va nere utom just vid min kassa, jag hade kanske tre kunder kvar, klockan va fem över nio. Och jag svarade som det va ”Klockan är fem över nio, vi stängde för fem minuter sen, du får tyvärr komma tillbaka imorgon, vi har stängt” . Han gick och kollade på våra öppettider och gick sen, han va överbevisad.. 🙂 De roligaste är att det har hänt dom få gånger jag haft bråttom iväg till ngt direkt efter jobbet och är stressad redan som det är.

    Min ståndpunkt i detta är helt klart som ngn annan skrev ”stänger en affär klockan 21.00 så stänger den då, och inte 21.05 eller 21.15. Man har rätt att handla fram tills affären stänger, man har inte rätt att dröja kvar bara för att man kommit in i tid.”

    Kommentar av Madeleine — 2006/08/29 @ 19:15

  57. Som arbetande i dagligvaruhandeln är det väl inget större irritationsmoment att arbeta av den sista tiden på en kväll, iaf inte så länge man kan kvittera ut 70% extra ersättning i OB? Tror det står i Handels avtal, nånting om rätt till kvällsersättningen…Det är ju anyhow oftast inte sjusärdeles stressigt med endast ett par strosande kunder kvar. Precis lika ljuvligt som söndagar, då man ju ärligt talat tjänar bra med pengar för att utföra lite arbete! Nä, vissla en glad truttelutt och var glada att ni har arbete vänner!

    MVH
    / trivs i kassan

    Kommentar av 4237 — 2006/08/29 @ 21:53

  58. Jag förstår inte hur vissa kan tycka att vår inställning är obegriplig. Isf är det ER det är fel på, inte oss. För majoriteten av människor- både kunder och butiksanställda, jag har många gånger haft kunder som bett om ursäkt för att de är så sent ute och sagt att vi också måste få gå hem- verkar faktiskt hålla med om att det är respektlöst mot oss att handla efter nio. Meningen med att en butik stänger en viss tid är ju just att den stänger då. Mig gör det ingenting om någon kommer in en minut i för att handla en liter mjölk men när det handlar om veckans storhandling förstår jag inte riktigt.

    Och det är inte som om vi KASTAR UT kunder, inte hos oss iaf. Däremot kanske vi skyndar på dem lite ibland beroende på hur länge de varit ute i butiken och vad klockan egentligen är. Vi stör oss som fan på hur folk går där och segar sig med sina fullproppade kundvagnar men vi säger inget om det för vi måste verka glada och trevliga.

    Vad ni än säger tror jag att ni inte tyckt om det på er arbetsplats. Sen är det väl ändå lite skillnad på kvällsjobb och dagjobb. Ni som pratar så här sitter förmodligen på möten eller ert kontor hela dagarna, iklädda kostym och med feta löner och kanske ser ni tom. ner på oss som jobbar i butik. För det är väl inte ett riktigt jobb… men vi sitter alltså på en KVÄLL, kanske en HELGKVÄLL tom. och då är det väl inte för mycket begärt med lite förståelse att vi också vill gå hem? Vi har dessutom högtalare (som de flesta andra butiker..) och ropar 15, 10 och 5 minuter före stängning samt vid stängning att vi stänger om det antalet minuter. Kan man bli tydligare med att det är dags att börja dra sig mot kassorna?

    Nej, det är verkligen inte kundernas fel att vi inte får betalt för övertid. Det kan de inte råda över men man kan fortfarande visa respekt, oavsett man vet nåt om lönevillkoren eller.

    Iaf tror jag att jag ska börja säga som det är till de kunder som glatt säger: ”Det gör väl inte dig nåt, du får ju tillägg för övertid iaf!” när klockan är halv tio och de fortfarande har halva vagnen att packa upp, jag ska säga till dem: ”Nej, det får jag inte. Min betalda arbetstid slutade för femton minuter sen. Under denna månad har jag haft arton sådana kvällar vilket betyder att jag jobbat obetalt under 4½ timme pga. sådana som du. Så tyvärr. Men du kanske kan ge mig lite dricks?” För de tjatar ju själva jämt om att de vill ha rabatt på alla möjliga varor.

    Kommentar av Agnes — 2006/08/29 @ 21:57

  59. Kim:

    ”Kommer det in kunder på mitt jobb fem minuter innan vi slutar så yar vi oss tid för denne. Oavsett om vi får övertidsersättning eller ej. Det är ju trots allt han/hon som betalar min lön.”

    Ursäkta men det där är så totalt irrelevant. Jag antar att du jobbar i ett sådant yrke där det faktiskt är dina kunder som betalar din lön, men det gör inte vi. Vi får inte mer i lön om vi säljer för ett visst belopp eller liknande. Jag har jobbat i affärer som gått bra och i affärer som gått dåligt och det var samma lön i båda…

    Dessutom, som någon redan nämnt, så är det en väldig skillnad om klockan är 18:05 eller 21:05. I mitt fall handlar det dessutom om jag ska tvingas vänta på tunnelbanan i 20 minuter extra. Den går såklart oftare under dagtid…

    Kommentar av gnl — 2006/08/30 @ 01:05

  60. Fast jag går för det mesta och strostar runt bland fläderdoft på små moln hela dagen vill säga…detta innebär att jag inte är ngt klockfreak och förra helgen gick jag faktiskt in i en butik som stängde (Willys) kl 18 när klockan var 18.05 fast jag visste inte det och de hade inte stängt så jag gick in eftersom det var öppet. Så jag var en sån där som betalde sist och var dryg antagligen 😉

    Kommentar av Anna — 2006/08/30 @ 16:19

  61. trivs i kassan: Vi får inte betalt för längre än till 21.15 Så då spelar det ingen roll hur mkt OB det är. Självklart har vi 70% OB fram till 21.15. Men efter 21.15 är det ingne lön alls som gäller, det handels menar med det du beskrev: ”tror det står i Handels avtal, nånting om rätt till kvällsersättningen…” är att man har rätt ill OB-tillägget, därmed inte sagt att man får tillägg för övertid.

    Kommentar av Agnes — 2006/08/30 @ 17:26

  62. Men, fatta: vi är inte klara bara för att sista kunden har gått, kassan ska räknas också. Även om man som jag jobbar i en närförort till Stockholm, så går min buss inte oftare än var 30:e minut efter 21. JAg kan tänka mig att det är ännu värre på andra ställen. Det är fan inte kul att sitta i mörkret och vänta 25 minuter för att någon har masat sig genom butiken till 21.15. Dessutom, som någon påpekade, det finns TIDSLÅS på butiken – är inte alla ute, alla dörrar låsta etc så går larmet. Punkt.

    En sak till: kl 21 vill man bara hem. Punkt. Jobbar jag till 18 kan jag jobba över om det krisar (har gjort det).

    JAg fattar inte argumenten om att ”det är inte vårt fel att ni har pissiga avtal” – det är faktiskt inte bara lönen som det handlar om. Det handlar om att vi (som många har påpekat) har egna liv, som vi vill hem till. Det handlar om att när man jobbar i butik finns inga undantag: det du gör idag, gör någon annan garanterat om imorgon. Det är heller inte bara en kassörska som du håller kvar: det är minst en till plus jour plus x antal väktare (du ser inte alla) som står och väntar på DIG.

    Kommentar av Sofia — 2006/08/30 @ 19:23

  63. Jag kan inte förstå varför jag gör något fel, om jag som kund går in i en butik som har öppet, och handlar. Ifall ingen säger åt mig förstås! Om entrén är stängd begriper även jag, som aldrig har klocka på mig, att det är stängt. Om det finns en skylt som förklarar att man inte tar emot fler kunder för dagen är det heller inget problem att förstå.

    Om det sedan är ont om tid för personalen att göra klart för dagen efter det att sista kunden gått så är det knappast kundens fel.

    Antingen får arbetsdagen sluta senare, eller så får man tydligare informera om att butiken inte tar emot fler kunder (lite tidigare). I båda fallen förlorar butiken på det, och det säger väl en del om vems felet är?

    Jag är rätt säker på att de flesta som handlar i en matvarubutik inte har särskilt bra koll på vad personalen har för arbetstider…

    Kommentar av Andreas — 2006/08/30 @ 23:11

  64. Det är när man läser sånt här som jobbet på en DR (dygnet runt-öppen) bensinmack känns riktigt bra. Hur många jobbiga, dryga, oförskämda och otrevliga kunder man än har så slipper man åtminstone Sistaminutenmänniskorna. Men jag tycker uppriktigt synd om mina medarbetare på mindre lyckligt lottade affärer. Skäms alltid när jag stresshandlat nära stängning.

    Kommentar av piggelin — 2006/09/21 @ 19:53

  65. en gång när jag stod och låste entredörrarna så dyker det upp en gubbe (såklart) ur mörkret och ställer sig och knackar på dörrarna. jag ropar att vi har stängt. då börjar han peka på sin klocka och gasta att den är inte hel ännu. Jo vår klocka är det säger jag. Er klocka? Det är inte er klocka som gäller gapar han. Jo tyvärr säger jag, låser klart och går tillbaka in i butiken där jag ringer fröken ur som kan meddela att klockan till och med är två minuter över.

    sedan dess brukar jag och min kollega vid stängning fråga oss om vi ska ringa den där gubben och fråga om vi får stänga.

    Kommentar av Karin — 2006/10/19 @ 11:57

  66. Jag har bokstavligt talat stått och önskat livet ur 18:59-kundera, när jag stog i butik. Gud vad jag avskydde dem…

    Kommentar av Anna — 2006/11/10 @ 15:21

  67. Hej!

    Nu när man läser detta från kassapersonalens sida så förstår jag givetvis vad drygt detta måste vara. Men om man inte jobbar med detta, så tror jag tyvärr att man inte tänker på det på samma vis! Är dörrarna öppna så kanske man inte tänker på vad klockan faktiskt blivit. Jag tror inte direkt att alla som kilar in när dörren är öppen, medvetet dröjer kvar i butiken för att jäklas, även om det finns några knasbollar som skulle göra det.

    Ni har iaf gjort så att en person kommer tänka på detta i framtiden 🙂

    mvh

    Kommentar av Jocke — 2007/01/07 @ 21:54

  68. Just det där med att ta bussen hem och sånt är det som gör att man verkligen inte vill hålla kvar personal i affären! Folk vill ju hem och folk går hem när affären stänger och man räknat kassan. Klart alla ska hinna med bussen!!!! Jag jobbar själv i butik men när vi stänger kan jag gå eftersom jag inte sitter i kassan. Visst handlar jag ibland strax innan stängningsdags ibland men då är det ex en liter mjölk och jag har pengar eller kort framme och snabbar mig ut! Äh, alla borde måste jobba ett halvår i kassan på nån affär nån gång i sitt liv. 🙂

    Kommentar av Jenny — 2007/01/13 @ 00:58

  69. Håller med dig, Jenny. Alla borde tvingas ha en ”Prao”-vecka eller så i mataffär för att överhuvudtaget kvalificera sig som kunder 😛
    Självklart har kunderna rätt att komma in när in-dörren är öppen. Men, i synnerhet om man tränger sig in när någon går ut (genom ut-dörren och in-ditot är låst)bör man kanske ha fattat någonting och skynda så gott det går.
    Dessutom tycker jag att också en aldrig så liten ursäkt faktiskt lättar irritationskänslan rätt ordentligt, det visar åtminstone att kunden är medveten om att jag också är en människa…

    Kommentar av Sofia — 2007/02/04 @ 22:25

  70. Guuuud vad skönt att läsa denna sida! Jag jobbar i en butik där målgruppen främst är tanter 50 + och jag kan bli så otroligt arg på dem! De måste de vara den gnälligaste gruppen ever! Förut hade jag en bild av tanter som ”små och söta”, HA! Not anymore säger jag bara. Gnälligare och krävande kunder får man leta efter. Och det är ju inte sällan de trippar in när man precis ska stänga. Dessutom brukar de läsa öppettiderna på dörren innan de går in men strunta i att vi just stänger, varför då ens bry sig om att titta efter?! Gaah! Idag hade jag två kunder som kom in bakvägen när jag hade släckt ner i hela butiken och räknat ihop kassan, och eftersom jag har en sträng chef som sagt till att jag MÅSTE släppa in kunder även om jag just stängt butiken (för ve och fasa om någon kund skriver och klagar till tidningen) så var jag tvungen att ”starta upp” butiken igen med ett glatt (och extremt falskt) leede på läpparna. *suck*

    Kommentar av Jenny — 2007/07/05 @ 21:14

  71. Smartaste sättet är att placera vakten i entrén typ tio minuter i stängning, då törs ingen gå in utan att fråga först 🙂
    Så gör man på ICA iaf hehe

    Kommentar av Tomas — 2008/02/08 @ 14:43


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: