Konsum

2006/08/18

Konsten att charma

Filed under: Coop — by konsum @ 10:20

Jag hör hur det börjar käbblas i kön bakom mig, där en kvinna i fyrtiofemårsåldern vill ta ut femhundra kronor. Nästa person i kö bakom henne är en kollega som just har slutat, som ombytt och klar bara ska köpa ett äpple:

Kvinna: Jaså, man kan inte ta ut pengar här hos dig?
Kollega: Nej, tyvärr. Vi har just öppnat den här kassan så det finns nästan inga pengar i den, men i andra kassan går det jättebra.
Kvinna: Men jag måste väl kunna ta ut pengar? Det förstår du väl, eller är du dum?
Ombytt kollega: Det finns bara inga pengar att ge bort i en nyöppnad kassa, men i den andra kassan går det jättebra…
Kvinna: Varför lägger du dig i? Du ska inte lägga dig i!
Ombytt kollega: Jag jobbar här, och jag tänkte bara hjälpa till.
Kvinna: Du ser inte ut som du jobbar här!
Ombytt kollega: Nej, jag har bytt om.
Kvinna: Jaha, hur som helst ska du låta min sak vara min sak. Jag ska ta ut pengar och det har inte du med att göra!
Kollega: Om du bara tar din filmjölk till andra kassan, så kan du ta ut pengar där. Det är ingen kö…
Kvinna: Komma och lägga näsan i blöt. Idiot.
Ombytt kollega: Hörrudu det finns ingen anledning till att vara otrevlig.
Kvinna: Nej, det gör det inte. Absolut inte. Du är ju såå vänlig som lägger dig i saker du inte har att göra med, och sedan bara står och stirrar surt på mig. Sluta stirra!
Ombytt kollega: Men herregud, jag försvarade bara min kollega, det måste jag väl få göra, eller?
Kvinna: Nej varför ska du göra det? Då får du väl gå med i militären då, då får man försvara hur mycket man vill.

37 kommentarer »

  1. Oh. My. God. Vilken tur att det finns sådana här människor så vi andra framstår som normala…

    Kommentar av Antira — 2006/08/18 @ 10:45

  2. för mig har det gått så långt att jag blir förvånad när folk beter sig normalt, snarare än när folk beter sig som spån. efter att ha jobbat på seven i 9 mån har jag nu bestämt mig för att jag inte gillar människor alls 🙂

    Kommentar av rödluvan — 2006/08/18 @ 11:13

  3. Asgarv. Men gud vad jag hatar såna personer. Gud vad jag hatar otrevliga kunder & förståsigpåare som tror att de kan den här affären bättre än jag själv.

    Kommentar av Christina — 2006/08/18 @ 11:13

  4. Hur många gånger har mn inte upplevt såna människor, som blir otrygga när det inte går precis som de tänkt ut innan och som går i total försvarsställning genom att bli fruktansvärt otrevliga mot oss som sitter i kassan? Det är intressant hur man som kassabiträde allt som oftast betraktas som en kassarobot..

    Kommentar av Robert — 2006/08/18 @ 11:14

  5. *skrattar högt* så underbart! Fast så klart det är ju mycket roligare att läsa om än att själv uppleva. Surkartar borde ha en speciell hårfärg så att vi alla visste om dem och kunde sätta på försvarssystemet på en gång.

    Kommentar av Anna — 2006/08/18 @ 11:29

  6. Rödluvan: Är det inte så att det bara är de onormala som handlar på seven? 🙂

    Kommentar av Stoffe — 2006/08/18 @ 11:42

  7. Vore det inte fantastiskt om detta var en isolerad, enstaka händelse, istället för vardagsmat? :-/

    Kommentar av bani — 2006/08/18 @ 12:28

  8. Stoffe: Möjligt. Men jag tror fortfarande att det finns fler spån här i världen än ”normala”. Det är ju bara att titta dig omkring.

    Kommentar av rödluvan — 2006/08/18 @ 13:19

  9. Kan man tänka sig att folk i gemen inte är vidare…. taktfulla? Oja! Jag är så klart en av dem. Och hade jag suttit i kassan hade jag nog, eh, inte varit trevlig tillbaka till damen.

    Kommentar av Anders Juhlin — 2006/08/18 @ 13:25

  10. […] Konsum […]

    Pingback av sonitus.org » Blog Archive » Konsten att charma — 2006/08/18 @ 15:47

  11. RÖDLUVAN hatar du människor efter nio månader? prova att jobba i nio år och säg vad du tycker då.

    Kommentar av päivi — 2006/08/18 @ 16:43

  12. Idioter, nötter, pack, spån…….inte en juste kotte på hela dan, så jag gick till söderhavshövdingen och han talade: ”Papagali (den vite mannen) har ett säreget och högst invecklat sätt att tänka. Han tänker alltid på hur något ska kunna vara till nytta för honom och ge honom rätt. Han tänker för det mesta bara för en, inte för alla människor. Och denna enda människa är han själv”.

    Kommentar av Thomas H — 2006/08/18 @ 18:18

  13. Samma sak har nästan hänt mig. Fast i detta fallet så var de som så att jag hade inga hundralappar(tror jag hade tre eller två hundralappar. Väntade på min växel) .. ”Jag vill ha trehundra utöver beloppet” Jag:”tyvärr så går inte det just nu, jag har inte så många hundralappar kvar, så jag får tyvärr inte ge ut några hundralappar.” han:” Nähä.. tvåhundra då?” Jag:” Nej, det går tyvärr inte, eftersom jag inte har några hundralappar”. Han:” Nähä.. etthundra då?” Jag:”Tyvärr, jag har som sagt inga hundralappar, så det enda jag kan göra är att jämna till närmsta hundralapp, så får du lite småpengar iallfall?” Han:” äh. ta det på beloppet då..”

    Kommentar av Madeleine — 2006/08/18 @ 18:21

  14. ”då får man försvara hur mycket man vill” HAHA! dagens roligaste!

    Kommentar av Eleonore — 2006/08/18 @ 20:31

  15. Den sista idioten är inte född…

    Kommentar av PatrikP — 2006/08/18 @ 21:13

  16. blärk. Jag skrattar inte, just pga. av att jag själv sitter i kassan. Jag blir bara trött. Jag vet hur det kan vara.. blärk igen.

    Kommentar av turbo — 2006/08/19 @ 00:31

  17. Går kärringarna på nån kurs för att lära sig att slänga käft. jag blir inte förvånad.

    Kommentar av anki barbakvinna — 2006/08/20 @ 00:06

  18. Jeezuz… hoppas filen surnade också…

    Kommentar av N|. — 2006/08/20 @ 14:42

  19. Är det bara jag som frågar: ”Går det bra att ta ut över beloppet?” och sen säger antingen: ”Tack!” eller ”Okej, då tar jag ut på minuten istället!”?

    Vad händer med folk egentligen?

    Kommentar av Michis — 2006/08/20 @ 15:26

  20. Michis: Om man ska vara lite cynisk kan man använda en sanning som cirkulerat bland personal av olika slag i åratal, ja kanske till och med i generationer: Folk är dumma i huvudet. Serviceyrken drar till sig nutjobs, det är så enkelt. Men: utan dem skulle jag inte ha ett någorlunda underhållande jobb, så allt dåligt har en positiv sida. Men i stort är folk dumma i huvudet.

    Kommentar av konsum — 2006/08/21 @ 10:31

  21. Konsum: Hear hear – själv jobbar jag som parkeringsvakt, gissa ifall jag träffar min beskärda del? 😉

    Kommentar av Michis — 2006/08/21 @ 11:52

  22. Vilka sjuka människor det finns! Den kvinnan måste haft en dålig dag eller nåt, får ju hoppas på att hon inte är sådan jämt.

    Kommentar av Julia — 2006/08/21 @ 12:51

  23. detta känner jag verkkligen igen..jobbar själv i kassa..och jag kan säga det finns gott om såna här männsikor..

    Kommentar av Steffi — 2006/08/21 @ 18:12

  24. Sura miner. Man får trösta sig med att de flesta som är sura har oftast andra anledningar varför de är sura och inte brukar det vara personen som står framför dem som är orsaken. Gissa hur det är att vara guide på researrangör. Några av de här typerna träffar man alltid på. So long =)

    Kommentar av Kinna — 2006/08/22 @ 16:15

  25. Asså, jag slutar aldrig att förvånas. Men även om denna dam hade en ”dålig dag” så ska det f*n inte gå ut över personalen! Åh jag blir så trött på folk…

    Kommentar av Carro — 2006/08/22 @ 16:47

  26. Vilken äcklig kärring! Henne hade jag nog vägrat betjäna, det hade fan varit värt att få kicken för.

    Kommentar av Ullio — 2006/08/23 @ 14:56

  27. Men till tantens försvar – det var inte ett så smart drag av den ombytta kollegan att lägga sig i heller. Omyndigförklara sin kollega (som säkert hade kunnat upprepa det där själv) och försätta tanten i försvarsposition (två mot en) på en och samma gång kan man ju låta bli…

    Kommentar av Mia — 2006/08/23 @ 16:00

  28. Tyvärr inte ovanligt… men i ärlighetens namn måste jag nog ge en känga till Svensk Handels SÄKERHETSCHEF Dick (bra namn! 😉 som går ut i TV och uppmanar folk att ta ut pengar i butikerna för att på så sätt minska kontanthanteringen efter alla värdebilsrån. Det funkar säkert skitbra om man har cashguard, men inte om man sitter med sin lilla, ytterst begränsade låda.

    Jag brukar faktiskt säga till kunder som vill ta ut, om jag inte har pengar, att vi måste hålla kontantnivån nere av säkerhetsskäl. Det funkar (och är dessutom sant!).

    Kommentar av Anna — 2006/08/24 @ 21:24

  29. men herregud vad vill folk egentligen jävla kärring haha jobbar själv på ica och en del är ju helt pantade.

    Kommentar av Jenni — 2006/08/24 @ 22:33

  30. Sådant där hände alldeles för ofta när man själv jobbade i butik, men den mest ‘osannolika’ var förmodligen den kund som bad om att få ta ut några hundralappar extra. Jag hade dåligt med hundralappar och sa att jag tyvärr inte kan göra det för att jag har dåligt med hundringar, men du kan få jämna ut till närmsta hundratal eller ta ut en femhundring istället.

    Hon väljer att höja upp det med femhundra kronor. Jag plockar fram en femhundring och ger henne kvittot, och hon frågar om hon inte kan få det i fem hundralappar istället. Suck.

    Kommentar av Nordh — 2006/08/27 @ 19:09

  31. Lite förvånad att folk i 40-50-årsåldern börjar gnälla på det viset. Äldre personer kan man kanske förstå, eftersom gnället i kassan kan vara den enda konversation de får den dagen (samt att de har hela kvällen på sig att surna till ännu mer inför nästa besök), men det här verkar bara vara ett vanligt stolpskott :/

    Tycker ändå att den civilklädda kollegan hade gjort kassapersonalen en tjänst genom att hålla sig undan lite till.

    Kommentar av ghoti — 2006/08/27 @ 20:29

  32. Vilken jävla hagga. men precis som nån sa, jag blir förvånad när folk beter sig NORMALT numera. Livet på Coop stormarknader är hårt..

    Kommentar av Agnes — 2006/08/28 @ 10:49

  33. småpengar är alltid kul att ge i ett sånt tillfälle… HON SKULLE JU PROMT HA PENGAR SÅ….Då får hon ta det hon får…

    Kommentar av päivi — 2006/08/29 @ 17:38

  34. Hade det inte varit för ”är du dum” så hade kunden haft helt rätt. Där förlorade hon all sympati. Förutom det handlar historien om en kassör som vägrar göra vad affären utlovat och en person i kön som gör det hela långt värre.

    Kommentar av Kund — 2006/08/30 @ 08:30

  35. Kund: Affärerna lovar att göra det i tillgång av pengar. Pga försäkringsregler samt rånrisk så får man inte ha ”obegränsat” med pengar i kassan.

    Kommentar av Nordh — 2006/09/01 @ 14:09

  36. Kund: Kassan var ju nyöppnad? Och som sagt får man ta ut pengar i mån av tillgång. Hur kan du då få det till att kassören vägrar göra vad affären utlovat? Dessutom kom ju ”Är du dum” före den ombytta kollegan lade sig i och då tycker jag att man får bry sig. Oavsett man jobbar i butiken eller ej. Kunden har ingen som helst rätt att förolämpa kassörskan.

    Det år sådana som du som gör att man har lust att resa sig upp från stolen och säga: ”Nu går jag hem så kan ni klara er själva.” De ska fan vara TACKSAMMA att vi finns, utan oss hade de inte kunnat handla.

    Jag tycker att du ska prova att arbeta i en butik själv så får du se hur det kan vara. Förmodligen tillhör du en av de som skulle bryta ihop efter första dagen..

    Du anar inte all skit man får ta som kassörska/biträde. På vårt jobb har även mordhot och förolämpningar som ”hora” förekommit. Man blir ombedd att dra åt helvete och det har även hänt att kunder kastat saker på personalen, vilket är straffbart enligt lag. Precis som mordhotet.

    Kommentar av Agnes — 2006/09/01 @ 18:33

  37. en kvart innan stängning kommer en gubbe och ska handla för totalt 21 kr. han halar fram en tusenlapp.
    jag: har du inget mindre?
    gubbe: varken mer eller mindre.
    jag: vi har inte så mycket pengar i kassan så här dags. jag vet inte om jag kan ta emot den där.
    gubbe: den här är väl också ett betalningsmedel?
    jag: ja. men handla för 21 kronor och betala med en tusenlapp…
    gubbe argt: VADDÅ, SÄGER DU ATT JAG MÅSTE HANDLA MER ÄN JAG BEHÖVER FÖR ATT KUNNA BETALA?
    jag: nej, jag säger bara att jag inte kan lämna tillbaka växel på den där.
    gubbe: vad är det här för jävla affär som man inte kan handla med pengar i?!
    han vänder på klacken och går.
    jag hade säkert kunnat lösa situtionen men blev så jävla osugen då gubben gick till attack direkt och skulle börja gapa.

    Kommentar av Karin — 2006/10/19 @ 11:46


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

