Konsum

2006/06/08

Inte mitt jobb

Filed under: Coop — by konsum @ 13:46

En alltigenom flottig, stor man i sextioårsåldern försökte panta flaskor. Istället för att lägga flaskorna på pantmaskinens rullband använde han sig av en kast-teknik. Detta resulterade i att inga flaskor blev godkända. Han kallade på mig på det internationella idiotsättet:

– Öh, döh, öh, hörru, döh…
– Ja?
– Pantmaskinen funkar ju fan inte!
– Gör den inte?
– Jag har testat alla mina jävla flaskor, och den tar inte en enda.
– Får jag se (jag tar en flaska, lägger den på bandet och den går igenom) Det gick ju jättebra det där.
– Men vad fan (han tar upp en flaska och kastar in den i maskinen) ser du, den kommer ju bara tillbaka!
– Ja, du kan inte kasta in flaskorna, du måste lägga dem på bandet, det är därför vi har satt upp skylten som säger att man måste lägga flaskorna på bandet, helst med streckkoden uppåt.
– Så du menar att jag ska stå här och sortera flaskor hela dan?
– Så länge tar det inte att göra den lilla ändringen i ditt pantande. Du har ju bara några flaskor.
– Ja jag säger då det. Sortera flaskor, det är ju inte mitt jobb! Hör du det?
 

9 kommentarer »

  1. Ja idioter finns överallt

    Kommentar av Trollmor — 2006/06/08 @ 15:07

  2. alltså, people! *himlar med ögonen*

    Kommentar av vendeley — 2006/06/08 @ 19:37

  3. Minns med en tår i ögat hur kul jag hade på ICA en gång med pantmaskinen när jag kunde stoppa i samma petflaska ungefär 20 ggr och maskinen spottade ut den varje gång – MEN – räknade panten(!), tills maskinen tillslut dock svalde flaskan på det 21a försöket. Kul så länge det varade.

    Det var nästan lika skoj när jag med två stora sopsäckar med pantflaskor råkade ut för en trasig pantmaskin på samma ICAaffär. Killen kommer och säger, ”ja tyvärr, hur många flaskor har du i säckarna.”
    ”Vassego och räkna dem” sa jag då till killen – jag skall fan inte behöva göra det bara för att er maskin är defekt” – varpå killen med ångest i rösten sa ”Ja ok, men, äh, hur många TROR du har – så skriver vi det”, varpå jag avrundade med ett femtiotal uppåt såklart.

    Pant är skoj ibland.

    Kommentar av Daniel — 2006/06/08 @ 22:11

  4. Jag såg en smart grej på min lokala ICA-affär nyligen. Man kunde välja att få kvitto eller att lämna ett bidrag till rädda barnen eller vad det nu var. Eftersom jag alltid handlar på kort så känns det lite fattigt att ge fram åtta kronor i pant också… ”Ok jag ska betala 346 kronor med kortet, de resterande åtta kronorna kan ni ta med den här”. Så jag tryckte på bris-knappen. Varpå man givetvis kan fråga sig om det var värt mödan att panta skiten? Nej, förmodligen inte.

    Kommentar av Skogan — 2006/06/08 @ 22:38

  5. ”- Öh, döh, öh, hörru, döh…”
    Göteborgare eller?

    Kommentar av Japaneseviking — 2006/06/09 @ 06:57

  6. Nej, han var inte från Götet, men många verkar tro att det är på så vis man påkallar uppmärksamhet av butikspersonal. Ganska så otrevligt faktiskt. Jag kan tänka mig att man kan jämföra det med att knäppa med fingrarna eller vissla på servitören på restaurant.

    Kommentar av konsum — 2006/06/09 @ 09:53

  7. Det roligaste är de som inte vågar be om hjälp, eller antar att man har ett sjätte sinne för kunder i nöd. De brukar börja med en harkling som övergår till kikhosta och sedan ett vilt flaxande med armarna. Till slut lyckas de klämma ur sig ett lågmält ”duuue”. Självklart förstod man att de behövde hjälp långt innan harklingen, men det är ju så kul att låta dem kämpa lite…

    Kommentar av Joråsatt... — 2006/06/10 @ 23:38

  8. Isch, på tal om visslingar… Jag jobbar en hel del på krogen och har, allteftersom åren gått, blivit mäkta trött på folk som visslar på en. Därför slänger jag ibland ur mej ”Ser jag ut som en hund eller en hora?” Eftersom det är ju som bekant de enda som kommer när man visslar. Oftast får det önskad effekt – ett skamset ”Nä asså fölåt, asså ja mena inte så”, följt av en beställning och kompensations-dricks.
    Däremot har jag ett par gånger – dagtid, i butik – börjat säga ”Ser jag ut som…” och bitit mej i tungan. Det är liksom inte helt okej dagtid.

    Kommentar av kaksmulor — 2006/06/12 @ 04:34

  9. Usch vad jag känner igen det där. Och inte bara det där heller i och för sig. Har suttit och läst några sidor här nu och skrattat till flera gånger. Och jag som trodde att kunderna var extra dumma hos mig… 😉

    Kommentar av Tess — 2006/06/12 @ 21:20


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

