Konsum

2006/05/03

Arrgh

Filed under: Coop — by konsum @ 14:13

Hon lägger upp sina varor, hur som helst och utan ordning eller omsorg. Hon ser som hastigast upp mot mig och skickar iväg ett knappt hörbart "hej" som skulle landa helt fel om inte jag fångade upp det genom mitt eget "hej".

Långsamt och omständligt letar hon igenom sin plånbok för att hitta MedMera-kortet, får fatt i det och sträcker det mot mig. Hundradelen innan jag hinner nå fram till kortet släpper hon taget och kortet undgår mig. Jag plockar upp det, drar det och lämnar tillbaka det.

Hon letar efter sitt Visa-kort, hittar det och sträcker det mot mig. Hundradelen innan jag hinner nå fram till kortet släpper hon taget och kortet undgår mig. Jag plockar upp det, drar det och lämnar tillbaka det.

När köpet har gått igenom frågar jag om hon vill ha kvittot, trots att jag vet att hon kommer att säga att hon vill ha kvittot, lägga det vid sina varor utan att titta på det och sedan gå därifrån och lämna kvittot som skräp som jag måste ta hand om.

Hon vill ha kvittot.

19 kommentarer »

  1. lol…hoppas inte alla kunder är likadana…

    Kommentar av konsultengren — 2006/05/04 @ 08:18

  2. Extremt rolig blogg. Jag jobbar också i butik, en Coop Nära (f.d. Konsum)! Varför gör folk så här? Hoppas det är okej om jag länkar till dig.

    Kommentar av Anneli — 2006/05/04 @ 09:48

  3. Alla kunder är inte likadana, men det känns som att alla har nån sorts störning (det kan också bero på att det nästan är sommar ute och jag inte vill vara på jobbet).

    Min butik är också en Nära, men Konsum är Konsum är Konsum.
    Och länkning uppskattas hemskt mycket!

    Kommentar av konsum — 2006/05/04 @ 10:53

  4. Vi har också länkat hit, kunde inte låta bli…

    Kommentar av HJ — 2006/05/04 @ 14:56

  5. Hej!
    Viker mig dubbel av skratt! Skriv meeeeer! När man själv arbetat i butik blir det extra roligt! Oj, så många gånger man hämnades på de dumma kunderna, besserwisserkunderna, stapla-i-berg-kunderna…!
    Ha en skön dag!

    Kommentar av Jess — 2006/05/04 @ 17:13

  6. Oh himmel! Jag vill bara tacka dig för att du räddat mina dagar den här veckan. En tung vecka på alla sätt och vis, men varje gång jag läser din blogg, känns det direkt lite lättare att leva. TACK för att du får mig att skratta i även tunga stunder!

    Kommentar av soulguy — 2006/05/04 @ 17:30

  7. Oh, så klockrent skrivet… jobbar också i kassan på en mataffär.. förstår verkligen inte varför folk ska ha kvittot å sen lägga det där vid sidan av bandet… herregud, de finns tillåme en liten papperskorg vid änden av bandet..
    men verkligen rolig blogg, känner igen mig i många inlägg =)

    Kommentar av Godisen — 2006/05/05 @ 02:56

  8. Haha själv blir jag så otroligt irriterad på folk som först handlar jätte-jätte-mycket, sen ställer sig och studerar kvittot i detalj INNAN dom packar ner varorna. Vilket alltid leder till att jag får sitta med nästa kunds varor i knät. Arrgh!

    Kommentar av Johanna — 2006/05/05 @ 12:29

  9. Nej, varför folk inte kan lägga kvittot i papperskorgen är mig en gåta. Däremot tar jag själv gärna kvittot, kollar igenom det snabbt innan/medan jag packar varorna och slänger det sedan i papperskorgen. Anledningen är så klart att det trots allt händer att varor blir dubbelräknade, eller att rabatter inte kommer med. En enkelt koll att allt verkar schysst och sedan i korgen med kvittot.

    Sedan är det ju så på många affärer att papperskorgen sitter gömd i eller under hyllan som man ställer sina påsar på. Då krävs det ju en minimal ansträngning för att kolla om och var papperskorgen finns och det är uppebarligen för mycket för en del (trots att det tar max två sekunder och kräver en IQ om cirka 8).

    Kommentar av Magnus — 2006/05/05 @ 12:29

  10. Wow! Träffsäkert!

    Jag har länkat hit, hoppas att det är okej. Vilken sida! Enormt bra.

    Kommentar av Ylva — 2006/05/05 @ 13:35

  11. Tack för vänligheten!

    Som sagt: länkning uppskattas otroligt mycket, och endast väldigt gamla människor har rätt att packa sina varor extremt långsamt eller att detaljstudera kvittot innan de packar sina varor.

    Tvärtemot vad många tror är det inte kassapersonalen som är långsam, det är kunderna som är sega. Oftast.

    Kommentar av konsum — 2006/05/05 @ 15:39

  12. att handla på konsum är en fröjd:
    1. hamnar ofta i den snabbaste kön….
    2. är alltid den somn frågar om det finns en kassa till när det är lång kö till enda öppna – kanske såna ni avskyr?…
    3. köper alltid massa mer plastpåar än vad som behövs….
    4. drar alltid kortet åt fel håll så ni får säga till ”vänd kortet”…:(
    5. får alltid tillbaka pengar om jag vill ha o personalen hejjar alltid o är lite underfundigt glada tycker jag…

    betyg: *****

    Kommentar av konsultengren — 2006/05/05 @ 21:56

  13. Nja, finns det anledning till att öppna en till kassa är det helt ok. Om det står två personer framför dig och du vill ha en ny kassa kan du räkna med sura miner.
    Men: Är man en trevlig kund (som du ju är) har man större marginaler än andra surisar.

    Kommentar av konsum — 2006/05/06 @ 10:21

  14. jag brukar irritera mej på när kassörer/kassörskorna inte frågar om man vill ha kvitto utan bara klämmer in det i mitten av sedelbunten detta är grymt irriterande jag kan bli rikigt jävla förbannad och bara ta loss kvittot o slänga det framför näsan på dom o fräsa

    Kommentar av Kim — 2006/05/13 @ 00:30

  15. det är dryga tio år sen jag slapp ifrån kassan på ica och herregud vad jag är tacksam för det. jag hade faktiskt glömt hur jävligt det kan vara…
    men kul att läsa om det är det!

    Kommentar av sodan — 2006/05/30 @ 16:14

  16. Då kan man ju faktiskt ta kvittot, ge tillbaka det till kassörskan och säga ”nej tack, detta kan du slänga” jag lovar dig, det tar bara en sekund och vi blir nöjda båda två 😉

    För övrigt, en klockren blogg, känner igen allting, man är verkligen vardagspsykolog i matbutiker 🙂

    Kommentar av Milla — 2006/06/06 @ 01:19

  17. Är det bara jag som tycker det är jobbigt när kassör/skan/en lägger mynten i sedlarna, om ni förstår vad jag menar? Sjukt jobbigt när man i andra handen har plånboken och inte kan ta mynten med den handen. Lägg mynten på disken och ge mig sedlarna så blir jag glad. Besvära er inte om att påpeka vilket I-landsproblem det är… jag vet… men man måste ju irritera sig på nåt.

    Kommentar av Skogan — 2006/06/06 @ 01:50

  18. Jag tar också alltid kvittot, men bara om jag betalat med kort. Köpet känns av någon mystisk underlig anledning inte fullbordat förrän jag fått något tillbaka av personen i kassan.

    Misstänker att det har något att göra med att jag behöver någon form av tecken på att det är dags att gå och packa ihop varorna, och att godkänna köpet med ett knapptryck räcker av samma mystiska underliga anledning inte.

    Kanske om det fanns någon enorm blinkande skylt som i neon… kanske… Tills dess samlar jag på kvitton jag aldrig ens tittat på.

    Kommentar av Eric — 2006/06/13 @ 01:00

  19. Grejen med kvitton är ju att man frågar alla (även de som köpt bara någon enstaka grej) om de vill ha kvittot bara för att få den där besvärande minen och sen ett ”hmmmmmmmm….okej” när de faktiskt inte alls vill ha kvittot. Ett tag slutade jag fråga om kvittot (man märker ju vilka som vill ha det, om de står kvar framför kassan eller går bort till varorna, även om det i enstaka fall finns kunder som förväntar sig att kvittot ska komma även om de går förbi), men det är ju roligare att få vara lite jobbig tillbaka.

    Kommentar av gnl — 2006/06/22 @ 23:36


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

