Konsum

2006/04/29

Profil

Filed under: Coop — by konsum @ 09:24

En lång, lugn kille står i kö och försöker helt uppenbart se ogenerad ut. När det är hans tur säger han onödigt högt:

– Har ni kondomer i kassan?
– Ja…
– Jag tar ett paket Profil.
– Ok, det blir sextiofyra kronor.
– Japp, varsågod.
– Tack.

Han stoppar ned kondompaketet i fickan, trixar med lätt darrande händer ned pengarna i plånboken, ger mig en sista flyktig blick och vänder sig om och går med raska, självsäkra steg mot utgången. Med en jättesmäll halvspringer han rakt in i vår glasvägg, istället för att ta den mer traditionella dörren.

Efter att ha rest sig upp på skakiga ben, vänder han sig mot den omtänksamma kön och skrattar till, ett riktigt pubertetsskratt som skär sig och halkar runt i kassalinjen tills en äldre dam fnissar till. Kondomkillen slinker ut genom dörren.

12 kommentarer »

  1. LOL!
    Kan man inte köpa kondomer utan att skämmas ska man fan inte ha sex! 😛

    Kommentar av sockerdricka — 2006/04/29 @ 17:20

  2. haha, söt liten grabb. Det är ju lite pinsamt att köpa kondomer, men man kan väl ha sex för det! Man kanske bara inte tycker om att alla andra ska veta att man har det, av någon anledning. Köper iofs kondomer på apoteket o där känns det inte lika pinsamt när personerna före och efter köper svampmedel och hemorrojdsalva.

    Kommentar av Nathalie Winberg — 2006/04/29 @ 19:24

  3. Kondomer ÄR läskiga att handla!

    Kommentar av Daniel — 2006/04/30 @ 17:15

  4. Tss… Till och med jag kan köpa kondomer utan att skämmas nämnvärt, och jag är ibland känd som prydhetspolisen. Jag menar, vad säger det egentligen till den som sitter i kassan? ”Jag har en fullständigt normal, sexuell relation.” Grattis, liksom! 😉

    Kommentar av Magnus — 2006/05/01 @ 20:17

  5. Skrattar och skrattar, vilken underbar dagbok
    Undrar om jag skulle känna mig riktigt bekväm med en sådant inköp??? Jag är ju gammal men ändå—
    Hoppas att du får en bra dag

    Kommentar av oops — 2006/05/08 @ 08:45

  6. Grejen är ju den att vi i kassan struntar egentligen i om människor köper falukorv eller kondomer. Magnus har helt rätt, allt det betyder är att man ska ha lite roligare än oss som ska jobba vidare.

    Kommentar av konsum — 2006/05/09 @ 21:44

  7. Satte ni upp en skylt där ni varnade för glasdörren efter det?

    Kommentar av Mikael Altemark — 2006/05/15 @ 19:14

  8. Nej, faktiskt hände exakt samma sak en vecka senare, med en annan kille – självsäkerhet, kondomer, glasvägg. Allt.

    Kommentar av konsum — 2006/05/15 @ 23:46

  9. I min version 🙂

    Jag är på apoteket. Klockan är runt tre. Kassörska står och pratar med annan kund.

    På några andra platser får man komma och ta kondomer själv, då gå till kassan och betala. I den där apoteken ligger alla kondomer under glaset (kanske p g a det blir lättare att syjäla än fråga om?). Jag vänter. De fortsätter prata ganska lågt, men efter 2 minuter får det mig att tänka de är faktiskt gamla väninnor.

    Plötsligt förstår kassörska att jag står och väntar för min tur, så säger hon nånting lågt till den andra kvinnan och tittar på mig så att jag kan fråga.

    – Durex Standard, tack.

    Hon rodnar och nickar. Hon tar ut kondomer och slår på kassan utan att säga hur mycket det är. Det går inte rätt bra. Den andra kvinnan rodnar lite grann också och tittar intresserad på oss. Slutligen lyckas hon med att välja den rätta prisen. Jag betalar i tystnaden.

    Jag vill ha en liten påse så att jag frågor om det. Kvinnan rodnar ännu mer och ger en till mig.

    Jag börjar känna mig helt obekvämt.

    En underbar blogg du har! Tack för alla historier, jag kommer definitivt återvända hit!

    Kommentar av Vari — 2006/05/23 @ 12:22

  10. helt lugn o cool o så missar han dörren piiiiiinnnsamt!då kommer ju folk verkligen i håg honom som killen som köpte kondomer vilket han inte vill antar ja

    Kommentar av katariina — 2006/07/11 @ 05:50

  11. Jag sommarjobbar på apotek och för att börja med att svara Vari – ja, kondomer förvaras vid kassan för att det är en vara som folk gillar att stjäla. De flesta köper dock kondomer relativt normalt, men jag har märkt att det är bekvämare för folk att säga ”och så tar jag ett paket chosan” än att säga ”och så vill jag köpa kondomer”.
    Roligaste hittills var när en kund stod en bit ifrån kassan och såg lite obekväm ut, sedan kom kunden fram till kassan, plockade till sig ett sju-kronors tuggummi (som ligger vid kassan för att öka merförsäljningen (=lura folk att tro att de behöver nåt de egentligen inte gör)), la fram det på disken och tillade ”och så tar jag ett paket profil också”.
    Andra klarar att köpa endast kondomer om de bara ska ha endast kondomer (eller så plockar de till sig lite mer och större varor också) och det bästa i historien är att kunden inte alls var 15 år (då ett sådant beteende kanske skulle kunna vara lite gulligt), utan det här var en man i 40-årsåldern.
    Men ja, kondomer är nog lite småjobbigt att handla för många.

    Kommentar av apoteksnissan — 2007/08/16 @ 23:48

  12. Själv tycker jag inte om att SÄLJA kondomer till folk. Jag har inga som helst problem med att sälja själva paketet, det är som sagt bara ännu en vara i sortimentet.

    Men mina tankar börjar virvla så fort jag hör den på ett tillgjort sätt allmänna frågan ”Också ett paket Profil.” Jag tänker på en gång: Var har den här kunden just varit? Och vad hände innan det bestämdes att kondomer var nödvändiga?

    Jag undviker om möjligt att röra kundens händer när jag ger tillbaka växel.

    Kommentar av J-bob — 2009/05/18 @ 00:38


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

