Konsum

2006/04/23

Hämnd

Filed under: Coop — by konsum @ 06:01

Jag tänker anta att alla har sett följande skylt:

Bygg inga varuberg
vänd streckkoden mot dig.
Tack!

Det finns vissa som läser skylten bara för att veta vad det är de ignorerar. En kvinna har en teknik att slänga upp varorna på bandet, huller om buller och i vilken vanvettig ordning som helst. Gärna med det mjukaste och ömtåligaste underst.

Sådana människor hämnas man på. Man sticker helt enkelt in handen i berget som tornar upp sig, sluter handen om någonting, vad som helst, och drar. Man försöker dessutom se till att ta varorna i god hämnd-ordning:

  1. Mjukt bröd / fikabröd
  2. Hårt bröd
  3. Chips / snacks
  4. Sexpack öl
  5. Resten
21 kommentarer »

  1. Jag ställer det alltid i ordning, eftersom det går helt enkelt snabbare då, och de i kassan får slitskador i större utsträckning om man inte gör det. Men i bilken ordning jag vill lägga upp dom förstår jag inte varför du tycker att du bestämmer? 😉 Det tyngsta hamnar underst i korgen det lättaste överst, oftast i alla fall.

    Kommentar av Nathalie Winberg — 2006/04/23 @ 11:58

  2. Nathalie Winberg: Nej, förlåt det var otydligt skrivet, ordningen handlar helt och hållet om min hämnd-ordning. Alltså inte menat som en universell regel för alla människor. Man får självklart göra hur man vill, så länge man undviker varubergsbiten.

    Kommentar av konsum — 2006/04/23 @ 12:02

  3. Hejsan! Känner så väl igen mig. Jag jobbar också i butik och dom kunder som oftast bara kastar upp sakerna huller om buller har oftast det jätte stressigt och då är jag (lilla djävulen) elak och ser till att ta det lite långsammare (vilket blir automatiskt om det ligger huller om buller, eftersom man tyvärr ,åste se till så sakerna inte rasar ner på golvet osv).

    Visst alla behöver inte vända streckkoden mot mig, men åtminstonde hoppa över berget så blir jag glad. Streckkoderna vet jag oftast automatiskt i kassan vart dom sitter så det har jag lärt mig, men det här med berg är bara omständigt för oss alla anser jag. Min vädjan till alla är att skippa varubergsbiten. ^^,

    Oj, vart lite långt inlägg.

    Kommentar av Sandra — 2006/04/23 @ 20:07

  4. Här i London existerar inte varuband, och därmed är det omöjligt att hjälpa kassörskan eller ens själv se till att man får varorna i den ordning man önskar packa dom… Dessutom är området där varorna sedan läggs efteråt så skrattretande litet att kassörskan är mer eller mindre tvungen att hjälpa till att packa – vilket alltid resulterar i mosade förpackningar och olika tunga påsar… Samma sak i Paris.

    I Sverige är jag en streckkodspedant, svårt att släppa vanan.

    Kommentar av Cindy — 2006/04/23 @ 21:02

  5. He he he… skönt dråplig o lite annorlunda vardagsblogg du startat här! 🙂 Kommer absolut tillbaka o kollar igen! 😀
    /Salssanna

    Kommentar av Salssanna — 2006/04/23 @ 21:48

  6. Cindy: Ja, det är väl nästan en europeisk standard (jag vet att samma slitgöra sker i Spanien) att kassapersonalen även ska packa varorna i små prassliga ömtåliga plastpåsar.

    Salsanna: Det låter bra det.

    Kommentar av konsum — 2006/04/23 @ 22:21

  7. Hahaha, jag gillar din blogg! Den hamnar under bokmärken. Keep up the good work!

    /Anna – som också jobbat i affär och dagligen fajtats med hämndlystna kunder

    Kommentar av Anna — 2006/04/24 @ 11:28

  8. hej fan va bra sida synd att de inte finns fler inlägg de va ju jätte kul o läsa 🙂
    skriv mer mer mer mer !!!!

    Kommentar av katariina — 2006/04/24 @ 11:42

  9. katariina: Det blir fler inlägg vad det lider. Jag har lovat mig själv att inte säga att jag ska uppdatera bloggen varje dag, för då blir det mer ett tvång att ha en blogg.

    Alla: Kul att det uppskattas!

    Kommentar av konsum — 2006/04/24 @ 15:32

  10. Har haft en rolig stund med att läsa dina inlägg efter att ha hittat bloggen idag. Som kund älskar jag själv-scanning, åtminstone när det fungerar som det ska. När man får ”avstämning” är det pest. Dels känner man sig skyldig som f-n, orolig att man missat nåt, dels så vet man att ens ordentligt packade kassar kommer att ersättas av slumpmässigt hoprafsade förpackningar…

    Kommentar av Cykellisa — 2006/05/01 @ 08:42

  11. Ååh, känner igen mig. För att inte tala om att man låter plastpåsen ligga kvar UNDERST när kunden själv har lagt den där!! Hehe. Hur dum får man vara?!

    Kommentar av crrly — 2006/05/03 @ 11:16

  12. *asg* Underbar blogg! Kommer absolut tillbaka och läser mer dråpligheter. 🙂
    Är också streckkodspedant, det går så mycket fortare då ju.
    Ha en bra dag! 😀

    Kommentar av vhcfan — 2006/05/05 @ 12:48

  13. Jag tror det är en hämnd för att mjölken alltid är längst bort i butiken.

    Kommentar av Joacim Persson — 2006/05/06 @ 17:24

  14. klockrent! igenkänningsfaktorn är hög!

    Kommentar av krick — 2006/05/18 @ 00:58

  15. Rolig blogg den här! Har skrattat mig igenom dina inlägg! Jag glömmer alltid åt vilket håll streckkoden ska vara: mot mig eller från mig? Ena gången vänder jag alla streckkoder mot mig, någon annan gång från mig. Men jag bygger åtminstone inte varuberg, ställer dem alltid i fina o prydliga rader på bandet… det ger jag mig själv beröm för!

    Kommentar av isabell — 2006/05/28 @ 14:45

  16. påsen, var hittar man påsen när kunderna bygger berg? jo om inte längst under, alltid underst. och vad vill man ta först? påsen, tidningen (för att det inte ska gå sönder). men kul blogg är det ialla fall. kul att andra har liknande minnen inom butik som jag. underbar läsning. tack

    Kommentar av päivi — 2006/06/22 @ 00:14

  17. Det är ju det här med påsen, också. Alla lägger ju påsen UNDER varorna. Och om de sedan vill gå och börja packa medans jag läser in varorna, blir de sura för att jag tar påsen sist. Mwahaha.

    Kommentar av Christina — 2006/08/17 @ 14:29

  18. Haha!! Det är som om jag själv skrivit det!! Hämden är ljuv! Krossade fikabröd ljuvare!!

    Kommentar av Milla — 2006/08/22 @ 19:40

  19. När det kommer varubergbyggarkunder brukar jag alltid tänka att jag ska hämnas. Men precis när jag har släppt iväg den där limpan allra först är jag lika snabb att putta den åt sidan och i säkerhet. Det är ändå jag som får skit för det i slutändan. ”ASSÅ HALLÅÅÅÅ, KAN DU STANNA BANDET!? ALLTING BARA MOSAS HÄÄÄRAAAA! Dumma kassörska som krossar mina varor…”

    Kommentar av Isabelle — 2006/08/23 @ 16:37

  20. Jag ser alltid till att lägga varorna utspridda och lätta att plocka. Oftast fungerar det bra, men ibland tittar kassören på kunden som står bakom mig och väntar på plats på bandet, och så kör han/hon igång bandet tills alla mina varor är hopmosade i ett stort berg.

    Kommentar av Kund — 2006/08/30 @ 09:12

  21. Jag jobbar i kassa på Vi och hatar alla varuberg. Men vågar ändå inte hämnas för när jag gör det får jag ju bara en utskällning och så vill de byta allting. Får se till att hämnas mer subtilt eller nåt.

    Kommentar av sofia — 2006/09/01 @ 21:56


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

